Křehký svět poezie

Křehký svět poezie

Anotace: Díl 3, část 2 - Básník Antonín Veselý

Na literárním serveru si můžeme přečíst, že básník Bíša má hodně krásných uměleckých zájmů. Jistě, podle jeho tvorby, se jedná o člověka zralého, což, podle mého názoru nesouvisí s věkem, ale s vnitřním klidem a pochopením běhu času a světa.
Za účelem této kapitoly jsem si z jeho velmi bohaté a rozmanité tvorby vybrala báseň s názvem Čas Zde je:

Básník Bíša

ČAS

Motto: Na světě nám nepatří nic, jenom čas. Konfucius.

Věnovat čas svým milým
a nemrhat s ním
s těmi
co nás nemají rádi.

Mnozí si dosti nerozumějí
v jiných hodinách se milují
duše i srdce mnohdy potřebují
svůj čas na uvolnění.

To jediné, co opravdu máme
je pouze současná chvíle.

Nenechat se ukolébat štěstím
a současnou láskou
jejichž velikost se mění
ohlížet se za lepším
pak plakat nad ztrátou
čas tě nezabije
když hýčkáš si je.

Jak napsal nezvladatelný Bean
můj stálý a věrný stín
co nezná jen ženský klín
strýček čas
učí nás
je to tak.

Čas bývá nejlepším učitelem
a hojivým trpitelem...

V první sloce této pozoruhodné básně jsem se zamyslela nad tím, kolik vzácného času člověk skutečně promrhá negativními myšlenkami na lidi, kteří nejsou k nám samotným v přátelském vztahu. Možná více, než by je strávil s těmi, kteří s láskou trpělivě čekají a chovají k nám krásné city. Bude to asi tím, že zlé věci více přitahují naši pozornost , než dobré, které opmíjíme a zdají se tk normální, dokud existují, zlo více citově útočí na naše nitro, ačkoliv by to mělo být naopak. A tak nám básník jednoduše a filozoficky dává napomenutí. Tedy, z poučení plyne zásada první: věnuj více času lidem, kteří tě milují a v lásce na tebe čekají než těm, kteří chovají k tobě nepřátelství. Ani v myšlenkách by člověk neměl, jak básník říká, věnovat čas více zlému, než dobrému. Lze to dokázat, když jsme stále více a více obklopováni nejistotou, strachem a násilím? Možná, že to je právě ten důvod naší roztěkanosti, je to sice dobré vnímat, ale v mysli se dlouho zlem nezaobírat. V druhé sloce je též pozoruhodná myšlenka. Člověk by měl vyhradit lásce a milování „pravé hodiny“ a pamatovat na to, že i naše nitro, naše srdce i nervová soustava potřebuje svůj čas na zklidnění. Honba za city a jejich dokazování, naplňování nás spíše utlumuje, než pozvedává citovému životu. Nic takového nemůže prospívat ani zdrví a ani lásce. A následně, každý člověk si neuvědomuje, že neví, co přinese další chvíle a tak by si měl chránit tu, která právě probíhá, protože každá další minuta může další běh času zvrátit všechny očekávané jistoty. A jestliže nás budoucnost připraví o štěstí, o lásku, jistotu a zdraví, je moudré zase v tom čase hledat pozitivní myšlenky a cesty, které nás přivedou k harmonii.
Když se nám zdá čas naším nepřítelem – přeci to znáte: já nestíhám -, básník nás ujišťuje svými slovy, že je naším učitelem a hojivým trpitelem.
Divíte se, kolik moudrosti nám přinesla jedna, na první pohled prostá báseň? Celá moudrost času a nemoudrost lidského konání do ní vklouzla jako do krabičky a zavřela za sebou víko. Už není třeba dál mluvit.

O další jeho básni, kterou jsem si vybrala z jeho bohaté sbírky lze říci, že je na téma : co s časem: Čemu ho raději věnovat. Mnohý člověk by mohl říci, že už o tom psal kde kdo, ale přesto :

Rozum

Motto : Pomalu ztrácím...

Nebudu nikdy bardem poezie,
proto píši tyto žalostné elegie.
Zažívajíc neustále smrtelné šoky,
píši k tomu často podřadné sloky.

Mám také asi všechno opožděno,
v hlavě nastláno snad jen seno.

Už dosti o poetice,
vrátím se do reálu,
nebo můj zbytek rozumu,
skončí v análu.

Tak si říkám
a při tom vzlykám,
pusť už z hlavy, co nejsi,
na stůl dej láhev a dej si...

Básník Bíša je moudrý člověk a zná cenu času. Je básníkem, který otvírá rozum, mnohdy laškovným způsobem, jakoby si se čtenářem hrál, ale v této lehké formě umí přenést závažné myšlenky i problémy, které si člověk mnohdy ani neuvědomuje a nebo je prostě přezírá, protože se domnívá, že je ještě čas na to si dělat těžkou hlavu, starosti a podléhat stresům.Ale já tuším, že pro něho vteřina má cenu věčnosti. Proto, že je moudrý a také proto že je moudrý umělec, který vidí dál, než si obvykle člověk dokáže představit. Proto jsem si ho vybrala do mé malé kolekce autorů z literárních serverů. Je mi blízký svým humorem a člověčenstvím. A poezie je o sdílení tvůrce a čtenáře. Tak tomu bylo a bude, dokud svět bude rodit básníky, které nezrtácejí ani iluze a ani naději.
Autor Maura, 24.04.2008
Přečteno 553x
Tipy 16
Poslední tipující: jedam, WhiteSkull, Iva Borecká, vodnař, carodejka, Belmon, Loved by everyone
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Škoda, že Bíša už není! Znal jsem ho odtud i z jiných portálů a patřil k lidem, se kterými jsem si vyměnil hezkých pár písmenek i v soukromí. Čest jeho památce!
A i autorka této stránky se kterou jsem se poznal jinde patří k lidem, kteří nebyli jen těmi, na které jsem náhodou narazil. Řekl bych, že jsme byli tak nějak i trochu spřízněné duše. A její vlastní poezie je nádherná a inspirativní. Škoda, že už tu pár let nebyla...:-D

11.01.2024 05:34:56 | Kozoroh 1

Báseň-první- je zajímavá,ale k tomu upínání se k dobrým věcem a odmítáním špatných-zdá se to být přirozené ale kdyby nebyly ty "zlé" jak by se poznaly "dobré"? Nemyslím teď že by měl člověk vyhledávat zlo nebo ho dokonce páchat,ale totalita života jak ho naše smysly vnímají je duální-jing-jang..Takže když se upínáme k jednom a odmítáme druhé,odmítáme celistvost živita a kouskujem ho,vnímáme fragmentálně a tedy částečně omezeně..myslím..:-)a možná nám uniká něco mnohem důležitějšího..

29.04.2008 12:45:00 | Weylin

Co na to říci, snad, děkuji, ale mějme na pamětí,
že na Literu, jsou i jiní a dle mého názoru, mnohem
lepší autoři...

26.04.2008 13:49:00 | Bíša

Jsem trochu v rozpacích ad takovou chválou, dobří jste vy.JInak bych neměla o čem psát.

26.04.2008 12:18:00 | Maura

znám dílo a teď i autora díky

25.04.2008 09:37:00 | vodnař

Pročítám-li jeho básně,je to jako by sám život ke mě hovořil, v jeho slovech cítím krutou životní pravdu , která by nás ostatní položila na lopatky ale on se s ní dokázal hravě vyrovnat a smířit. Proto všechny překážky kladené mu do cesty zdárně překonal, znám ho jen málo ale cítím že má v sobě obrovskou sílu a že si velmi váží života. Krasně jsi to Mauro napsala.

25.04.2008 00:09:00 | carodejka

z tvých úvah mám vážně velkou radost ,jen tak dál!!!

24.04.2008 23:20:00 | Belmon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí