Švejkování

Švejkování

Anotace: jak to slovo nemám rád...

Rád bych psal veselé fejetony. O maličkostech. O obyčejných věcech. Pokud možno neobyčejně. Avšak díky okolnostem z venku, zejména našemu předsednictví evropské unii, jsem protentokát zvolil jiné téma. Ještě než jsme jako stát stanuli v čele evropy, téměř každý z mého okolí tvrdil - to zas bude ostuda. Já, v dobré víře, všem oponoval s nadějí, že to nutně nemusí být fiasko, které všichni očekávají. S vědomím, že na nějaké hodnocení je ještě brzo, mám už dnes několik bodů, ke kterým je co napsat. Ono už samotné heslo: "Evropě to osladíme" mi nepřišlo jako nejlepší nápad. Byla to věta uchopitelná z tolika stran, což by bylo úžasné, jen jsme ho bohužel chytli za ten konec nejhorší. Malý slovanský národ teď celé evropě ukáže, a pěkně vám to osladí, třeba zrovna za ten Mnichov 1938. A za všechny křivdy málem od středověku, jak jsem se přesvědčil na jedné internetové diskusi poté, co v nějakém německém plátku vyšla kritika našeho předsednictví. Zarazilo mě, kolik z těch dob zůstalo nenávisti. Na to jsme experti. Zpívat písně a kreslit posměšné obrázky. V bezpečí domova. Ale když je potřeba dát někomu přes držku, koukáme raději jinam. Když je potřeba říct nahlas komunismus je svinstvo, zamumláme to jako Dušek v Pupendu, téměr neslyšitelně. Naposledy kdy jsme to evropě osladili, bylo období husitských válek, to se nás bála skoro celá evropa a kdejaký mocipán se hrozil dne, kdy mu cepem na dveře zaklepou čeští bratří. Polo-loupežný charakter husitů nechme stranou. To by bylo na jiný článek. Tenkrát jsme se nebáli, jenže nějak se během těch následujících staletí vytratila hrdost národa, jen ty písně zůstaly. Někde se to začalo kazit. Dnes všichni říkají, že jsme národ švejků. Už to samotné slovo je mi odporné. Co je nejhorší, že na to postupem času začínáme být hrdí. Proč jsme se ztotožnili zrovna s touto postavou? A tím se dostávám k entropě. Kontorverní dílo. Recese. Já říkám dílo, které mělo vzniknout. Ale jinde a za jiných podmínek. Jako stát jsme jen potvrdili známý fakt, že nedokážeme ohlídat jednu jedinou zakázku. Davidovi Černému těžko něco vytknout, napálil všechny, perfektně a lepší reklamu si nemohl přát. Tečka. Neumíme si vládnout. V tom je to. Nechci být pesimista. Snažím se hledat lepší zítřky. Vidím v nás obrovský potenciál. Potenciál který jsme se naučili ignorovat. Jsme destruktivní k sobě i k okolí. A je to špatně. Ukazuje se, že čekat na nějaké spasení z hory Blaníku nemá cenu, je potřeba vzít věci do svých rukou. Musíme tento trend zastavit. Odříznout zdravou část od té prohnilé a k tomu potřebujeme chytré a spravedlivé lidi v čele. Chytré, nikoliv vychytralé. Takové, kteří nebudou vykřikovat líbivá hesla bezplatné zdravotnictví, chleba a rum pro každého a nebudou tančit podlo toho jak dav píská, protože dav je hloupý. To zklamání trvá už moc dlouho. Místo rozvahy, vize, stanovení reálných cílů a především profesionální práce zbrklost a fušerství, ruku v ruce s korupcí. Raději poskočím dál, začíná se mi dělat zle, a dalo by se takto pokračovat další stovky stran. Je nutné dodržet rozumnou stopáž a já mám stále co říct. Zoufale potřebujeme, aby se nám tu rodili noví Tomášové Masarykové, Milady Horákové, Františkové Fajtlové... pomozme tomu. Švejků už tu máme dost. Čtěte dětem. Vyprávějte jim příběhy. O sobě. O rodičích. O své zemi. O tom co je správné a co není. O planetě. Vzdělávejte je. Předejte jim lásku k vlasti, pokud ve vás po těch letech ještě zbyla. Rozvíjejte jejich charakter. Jednou z nich budou prezidenti, úředníci, zedníci, umělci... a jací budou záleží na vás. Jednou to budou oni, kteří budou tvořit ústavu této země, zákony i městské vyhlášky. Potřebujeme příklady hodné následování. Na všech funkcích a ve všech oborech. Není život příjemnější, když úředník ví, že je placen z vašich daní a podlo toho se k vám chová, když i paní u pokladny si s vámi zavtipkuje? Když vám dům postaví zedník, který dělá svoji práci poctivě? Demokracie může být spravedlivá, jen musí být správně nastavená. Tu naší jsme si za ty roky znásilnili. Myslím tím zejména od roku 1948 do současnosti. Přišel jsi o práci? Stát ti pomůže. Nechceš pracovat ale žít z dávek a přídavků... ? Hledej si jiný domov, zde nic nedostaneš! Takhle by to mělo fungovat. Četl jsem tu na literu prima článek o Janu Palachovi, kde autor v závěru vznesl otázku, stál náš národ za takovou oběť? Dlouho jsem o tom přemýšlel, a odpovídám nestál. Nestál a ani nestojí. V současnosti ne. Ale jednou by mohl. Jen je potřeba plivnout do dlaní, nebrat prosím doslovně, a zůčastnit se této proměny ohnutých páteří. Každý jak můžete. Pište články. Kreslete plakáty. Debatujte. Přesvědčujte ostatní. Ale jen toto nestačí. Po zimě vemte lopatu do ruky. Ukliďte zahradu. Sploďte dceru nebo syna. Zasaďte strom. Začněte pěkně od začátku. U sebe. U svých blízkých. U svého města. Třeba i ta naše zem jednou bude lepší. Jen prosím neříkejte, že s tím nic nezmůžete, protože takto se z místa nepohneme.
Autor Doki, 28.01.2009
Přečteno 1077x
Tipy 2
Poslední tipující: ringil-suky
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

... S tím, kdo stojí v čele státu a kdo jej reprezentuje je to hodně těžké. Je třeba rozlišit mezi dvěma pojmy a to konkrétně mezi termíny politik a státník. Když si zapnu jakoukoli zpravodajskou stanici (ať už Český Rohlas, tak Cestkou Televizi), všude slyším slovo politik, naši představitelé se pišní tím, že jsou politici, ale už jenom TOTO (zdůrazňuji) je svým způsobem usvědčuje. Politik dělá politiku, dělá svou práci, práci, za kterou dostane zaplaceno, je to prostě jeho každodenní, stereotypní zaměstnání, nedělá svou práci pro nějaké vyšší principy, ale pro sebe, proto, aby si co nejvíce vidělal (nahrabal, chceš-li). Kdežto státník, to je úplně opačná role, už jen ze samotného slova slyšíme, že tady jde o stát.

Největší problém českého národa je ve volbě, ve slově můžeš, které také, mimochodem, ovšem nabízí i své popření - nemusíš. A je pro nás, bohužel, přirozenější volit tu jednodužší variantu.

Tím největším problém jsou - dle mého mínění - všechny ty komunistické principy, které u nás přetrvávají z minulého režimu. "Posledním slovem komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat, jeho heslem je moc a nikoli pomoc", jak napsal Karel Čapek. A tento princip u nás přetrvává dodnes.

Jsme národ, kterému chybí soucit a altruismus. Jsme národem, který má nedostatek morální a politické kultury. Však už v r. 1990 volal Havel z tribuny Federálního Shromáždění
„Což jsme opravdu národem, který dovede probudit k životu své dobré vlastnosti vždycky jen jednou za dvacet let a jenom na pár měsíců? Což jsme opravdu národem, který se dokáže jen mlčky podrobovat, a když pohár nakonec přeteče, předhánět se naopak jenon v siláckých řečech a vzájemném obviňování?"

Generace našich politiků je už podle mého soudu "nevyléčitelná", ale jsou tu i mladší generace jako třeba my, případně naše děti. Nestačí jen chtít žít v lepší společnosti, je třeba proto něco udělat. Ale musíme začít sami u sebe, zkusme se zamyslet nad tím, jestli jsme / nejsme dobrými lidmi a zkusme jimi opravdu býti. Teď je nás možná hrstka, ale třeba za pět, deset, sto let ... možná se toho my ani nedožijem ... jednou, jednou takových lidí může být celý svět, nestálo by za to něco pro to udělat?

Závěrem bych si, v reakci na Tvůj článek (přesněji na pasáž o našich zákonodárcích), dovolil ještě jednou ocitovat Karla Čapka.

"Otci zákonů jsou lumpové a nikoli právníci ... "

07.02.2009 10:42:00 | ringil-suky

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí