Babička

Babička

Anotace: aneb povinná četba trošku jinak...

en tak pro zajímavost, co se vám vybaví, když řeknu slovo „babička?“ Mě například ihned naskočí povinná četba. Kdo by neznal Babičku od Boženy Němcové? Ale už méně jsem si jistá tím, jestli zrovna Babička patří do povinné četby, školních dítek?!Možná si teď řeknete: „“Analfabetka, v hlavě má temno,(Psáno s malým t, tudíž není myšleno Temno od Jiráska).A bude nás poučovat o Babičce, taková opovážlivost!“ Musím se vám, ale k něčemu přiznat. Já jsem jako dítě Babičku moc nechápala, nelíbila se mi, doslova jsem k ní měla odpor! Knížka byla tlustá, nezáživná. Babička stará, nemoderní a ještě si na konci knížky umřela! To jsem rozhodně odmítala číst. Nezlákala mě ani Babička zfilmovaná . Možná právě proto, že byla „povinnou,školní četbou.“ Teprve mnohem, mnohem později jsem pochopila, že Babička je naše „NÁRODNÍ ZLATO „a patří do každé knihovny.
Snad jsou dnešní děti mnohem chápavější, vnímavější, bystřejší než jsem byla já! Třeba už tady vyrůstá nová „Božena Němcová,“ která se rozhodne tu původní Babičku zmodernizovat, tak, aby se hodila do jednadvacátého století!
Babička na Bělidlo nepřijede koňským povozem, nepřijede však ani českými drahami, protože ty budou mít neustále stávkovou pohotovost, případně bude hrozit sněhová nebo jiná kalamita, proto raději české dráhy nebudou jezdit vůbec. Babičce tedy nezbude nic jiného, než přijet vozem vlastním.
Než se však vydá za dcerou do nějakého zapadákova, dojde si ke kadeřníkovi, nechá se ostříhat, nabarvit a naondulovat. Od kadeřníka si zaběhne rovnou do značkové prodejny oděvů, kde budou mít právě výprodej jarní kolekce za velice výhodné ceny. Babička si bez váhání zakoupí elegantní kostýmek. K tomu botičky na vysokých podpatcích a nebude chybět ani nová, prostorná, kabelka . Výsledkem bude, že milá babička bude vypadat o deset let pladší, než její vlastní dcera,která se bude oblékat v „Sekáči.“ Na statku bude pěstovat červivou mrkev a sbírat záprdková vejce, ale na srdci jí bude hřát pocit, že konečně splynula s přírodou.
Poté vyfešákovaná babička zkontroluje funkčnost mobilního telefonu, očkem přehlédne, jestli jí v kabelce nechybí platební karta, občanský průkaz, doklady od vozidla. Zapne navigaci a vyrazí na cestu.
První, kdo jí bude vítat, bude Barunka, vydatně posilněná marihuanou, bude babičku objímat, co jí síly budou stačit. Druhý den začne na babičce vyžadovat „kilo“ nebo raději rovnou raději „litr“, protože bude mít potřebu vyzkoušet něco mnohem silnějšího....!. Adélka, ta bude chodit ještě do mateřské školky, když si pro ní babička po „o“ přijde, nadšeně ji zdělí, že kluci mají penis a holky vagínu. A, že miminko rozhodně nenosí čáp, ale vyrodí se mamince z bříška!
Otec rodiny Panklovi bude na zasloužené dovolené na Bahamách. S úspěchem se mu podaří vytunelovat několik továren v blízkém i širokém okolí.
Děti Proškovy už dávno nebudou pojídat pečené veverky, protože tři dcery pana Proška budou pracovat v nedalekém městě v klubu „RÁJ,s.r.o“ jako výborné masérky a nepřekonatelné tanečnice, budou skvěle placené a uživí tak nejen zbytek rodiny, nýbrž i široké příbuzenstvo.
Kristla si na babiččinu radu podá inzerát na internetovou seznamku, tam se pod značkou „VĚK NEROZHODUJE, HLAVNĚ, ŽE MÁŠ PRACHY“, seznámí s mužem svých snů a odjedou spolu do Austrálie, kde si založí výnosnou, klokaní farmu.
Schovanka paní kněžny zjistí, že vlastně vůbec nemiluje svého malíře, ale, že se vášnivě zamilovala do jeho nevlastní sestry. Tajně spolu utečou a uzavřou registrované partnerství.
Viktorčin uhrančivý voják nezahyne v souboji, ale časem se stane impotentním, Viktorka vyhledá pomoc sexuologa, ten jí okamžitě doporučí zázračné pilulky a z jejího muže se rázem stane sexuální ďábel. Narodí se jim zdravý chlapeček, který bude žít v „MAMA HOTELU“až do svých čtyřiceti let.
Babička samozřejmě neumře, proč by taky umírala v padesáti?! Jenom si na těch podpatcích podvrtne kotník, protože večer až půjde z hospůdky zakopne na lesní pěšině. Naštěstí jí najdou Sultán a Tyrl, hlasitým štěkotem přivolají pomoc v podobě pana lékárníka. Ten babičku vyléčí studenými obklady a vroucími polibky. Babička se za pana lékárníka provdá. Dokonce se spolu rozhodnou podnikat a začnou vyrábět pravou, domácí Medovinu.
Takhle nějak by mohla vypadat Babička v novém, moderním provedení. Rozhodně by byla bližší realitě dnešních dnů! Ale duch, moudrost a poetika Babičky by zmizel v propadlišti právě nehodících se dějin. Nebyla by to škoda?
Autor sluníčko sedmitečné, 15.01.2010
Přečteno 487x
Tipy 14
Poslední tipující: Iva Borecká, PIPSQUEAK, PetTulak, vodnař, BArBArKO, Zasr. romantik, Zdeněk Farkaš, Bíša, enigman
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

K Babičce jsem cestu hledala dlouho,byť jen v myšlenkách,často knihu pohladím. A roli babičky,tu si vedle neustále hopsajících vnoučat prostě užívám!

29.12.2022 18:24:11 | Iva Borecká

Knížku Babička jsem v mládí vůbec nechápal. Připadalo mi to nudné čtení a k tomu ještě ta povinnost ji číst, to už samo o sobě odrazovalo něco takového dělat. Když už jsem se opravdu odhodlal přečíst ji celou, byl to jakýsi kurz rychločtení. Asi k tomu musí člověk dozrát, byla jsme taková ucha studentská. Dnes je doba rychlá, moderní, technická, moc se nečte. Ani já se již k Babičce nevracím. Na film se však vždy rád podívám a vždy si jako Enigman vzpomenu na babičku svou. A ta pasáž s včeličkami mě vždycky dojme a uroním slzu.

01.02.2010 21:50:00 | PetTulak

svět jde kupředu a nebo možná zpět

29.01.2010 14:53:00 | vodnař

Líbí se mi, že se nebojíš přepsat klasičku české literatury. ST.

22.01.2010 16:22:00 | Zasr. romantik

Musím věřit, že v té dnešní době, která se navenek tváří někdy tak cynicky, je skryto i něco jiného. Jde jen o to, nezadupat to docela.

18.01.2010 18:17:00 | Zdeněk Farkaš

Byla by to škoda...

15.01.2010 23:38:00 | Bíša

mě se vybaví moje babička...

15.01.2010 13:49:00 | enigman

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí