úvaha

úvaha

Anotace: „ Opilí od radosti si sami trochu lžeme, že zkouškou dospělosti opravdu dospějeme.“ K. Kryl

Dospělost. Jak se vlastně pozná, kdo už je dospělý a kdo je ještě dítě? Podle věku asi těžko. Šedesáti nebo klidně i víceletý člověk může být stále dítětem. Naivní, hravý, nebo třeba důvěřivý. A kdejaký mladý člověk si na dospělého hraje, aby udělal dojem. Nevím, zda o někom dokážeme říci, že je jenom dospělý. Podle mě zůstává v každém člověku malé dítě, jen ho většina lidí pečlivě skrývá.

Lidé se tváří důležitě, mají zodpovědnost a „dospělácké“ problémy. Možná to znamená, že se jim svět dětí nadobro uzavřel. A možná jsou to pořád jen děti, které si ve velkém světě nevěděli rady, a tak se prostě přizpůsobili společenskému standardu. Může se to zdát smutné, ale je to každodenní realitou, která se pro mnohé stala normální.

Na různých místech, v různých kulturách se provádí odlišné rituály přechodu do dospělosti. Mají dítě připravit na život. Ať už jsou to zkoušky vědomostní, fyzické, nebo třeba zkoušky odvahy, všechny jsou pouze symbolické, protože na „dospělost“ nás připravuje už samo dětství.

Když bychom se podívali na ranní ruch velkoměsta, uvidíme spoustu rozdílných lidí. V oblecích a košilích, s telefony a brýlemi, spěchající, ve stresu, bez výrazu. To je svět dospělých?
Zkusme se na to podívat z jiného úhlu. Představme si je všechny jako na jednom velkém pískovišti. Jen si hrají trochu jinak a s jinými hračkami a usmívají se méně než skutečné děti. Ale hrají pořád tu stejnou hru, na kterou je to opravdové pískoviště připravovalo. Ať už se chovají bláznivě, nebo zodpovědně, dětinsky, nebo uvážlivě, hrají. Hrají život.
Autor kolemjdouci, 19.06.2011
Přečteno 637x
Tipy 2
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Bambulka
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Téma úvahy i slogan pana Kryla je úžasný, ale celková úvaha mi přijde zahozená a možná i trochu nedospělá. :-) Škoda, určitě z tohoto tématu šlo vytáhnout víc. Víc si pohrát.

19.06.2013 09:15:45 | Gita Grandová

Nejsem pořádně dospělý ani teď, natož tehdy, když jsem ji psal :) Takže děkuji za kritiku, chápu ji.

19.06.2013 14:31:45 | kolemjdouci

Není zač, jsem tu nový a tuhle věc jsem našel v počítači :) Nedávno jsem to odevzdával ve škole..

21.06.2011 00:54:00 | kolemjdouci

Moudrá slova, a já se cítím pořád jako velkej kluk, a je mi fajn:-)

18.02.2013 14:10:53 | Jeněcovevzduchukrásného

...
tak tanči, lásko sladká, protanči večer celý. Ten bál je křižovatka ... dospělí - nedospělí ...

Tak jsi mi připomněl moje vlastní maturitní oznámení, protože se na něm přesně tato část písničky od Karla Kryla objevila ... i s dodatkem, který jsem doplnila ...

Jooo, to byly časy :-)))

A jak je to s tím okamžikem "dospělosti"? Hmmm, tak to je úhel pohledu ... Dospělost není o věku, ale o životních zkušenostech a o tom, jak je umíme zúročit nebo promrhat ...ale na to bych asi mohla napsat samostatnou úvahu :-)

V každém případě - díky za návrat do studentských let ;-)

20.06.2011 22:28:00 | Bambulka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí