NA NEMOCNIČNÍ POSTEL PADÁ SVĚT

NA NEMOCNIČNÍ POSTEL PADÁ SVĚT

Anotace: Už je to pár let - byla to moje maturitní práce na zdrávce...ale ty pocity, které popisuji, jsou stále živé...

NA NEMOCNIČNÍ POSTEL PADÁ SVÉT.

Slunce se dere přes skleněné okenní tabule. Proniká dovnitř a osvětluje celou místnost. V jeho těkavých, hravých paprscích se pomalu padající kapky třpytí, jako křišťálové slzy. Slzy, jež se nezadržitelně řítí do bezedné propasti. V místnosti je klid. Vše je tak bílé, tak uklidňující, tak … vyčerpávající. Kapky mizí v hlubokém jezírku, dále stékají propadlištěm a u cíle své cesty se mísí do rudého řečiště podobného vínu. Infúzní roztok odkapává do žíly pacienta, bojujícího o své zdraví, o svůj život. Už při příchodu do pokoje na vás padne tíseň a ovane vás nepříjemný pach nemocniční dezinfekce. Tolik uklidňující ticho je narušováno těžkým, sípavým dechem lidí, kteří jsou odevzdaní a nemají sebemenší tušení, čemu všemu ještě budou muset čelit. Účinek slunce, jež zvěstuje život všem rostlinám a živočichům, jakoby byl tlumen nemocničními okny. Vyschlé sliznice, popraskané rty. Lidé tváří v tvář smrti a přitom tolik lpící na životě. Jejich zbědovaný stav. Dehydratovaná kůže. Bolestivá místa, proležená až na kost, vzniklá příliš dlouhým čekáním na konec. Cáry kůže odpadávají a hnijící maso nelibě zapáchá. Nedůstojné. Takto nemocní lidé jsou stále více náchylní k depresím a choulostivosti. Jejich bezmocnost, jejich závislost na pomoci sester, mě děsí. Úzkost a strach v jejich očích se mi vpíjí do duše a vypaluje tam cejch. Hledají oporu. Snaží se vyhrabat z toho bahna, třeba i za cenu lži. Jejich vůle a chuť žít mě sráží do kolen. Neviním je. Mají právo v něco doufat. Věřit ve své uzdravení. Nemohou za to a zdravotní sestry tu jsou od toho, aby jim pomáhaly. Je mi teprve 17 let !!! Nezažila jsem ještě nic, co by se dalo nazvat životním krachem nebo strastí. Ale utrpení ostatních lidí mě naplňuje zoufalstvím a zároveň odporem. Touhou pomoci a zároveň lhostejností, nutkáním vyhnout se lidským bolestem a strádání. Hluboce prožívám jejich utrpení. Psychický otřes mě stíhá každý den.
Nikdy předtím jsem neviděla umírajícího člověka. Až teď, v nemocnici. Špatně se s tím vyrovnávám. Stojíte v bílém, najednou tolik těsném prostoru u lůžka, které bude za pár hodin nejspíš prázdné. Pacient mrtvolně bledý na vás hledí vpadlýma očima. Nevidí vás. Nevnímá sesterskou uniformu. Pomalu usíná v náručí smrti a křečovitě vám svírá ruku. V tu chvíli slyšíte tlukot vlastního srdce. Kostnatá ruka vás tiskne v návalu smrtelného vzepětí. V tu chvíli vás děsí vlastní stín a těžký, namáhavý dech pacienta, sotva znatelný, vás bodá do uší. Studený pot vám stéká po čele, v zádech zamrazí a moje ústa mimoděk šeptají i modlitbu. Umírá zde člověk, zrak má zastřený, vždyť jednou nohou už je v jiném světě. A pak cítíte, jak jeho stisk slábne. A pak …. Pak už je ticho. Už nezatíná prsty do peřiny, už nelapá po dechu, už nevzlyká. Už vás neprosí, abyste ho nenechali zemřít. Je po všem. Na těle se začínají objevovat skvrny, rty začínají promodrávat. Hledí do stropu prázdnýma očima bez života a bolestná grimasa v obličeji napovídá, že hodně trpěl. Nemohu to brát profesionálně, neosobně. Ještě dlouho nechávám svou ruku v jeho a další chvíli trvá, než zvládnu ten pocit, kdy vám hučí v hlavě, krev buší ve spáncích a v ústech máte sucho. Než zazvoním na sestru, abych oznámila, že pacient právě zemřel, musím se opřít o zábranu u lůžka a zhluboka se nadechnout. Nepomáhá to.
Po celou tu dobu, co sestry o mrtvé tělo pečují, stojím v ústraní a kdybych se nestyděla, plakala bych. Zvedá se mi žaludek a zatmí se mi před očima. Musím pryč z pokoje. Bolí mě srdce, když vidím, jak sestry zacházejí s tou prázdnou schránkou lidské bytosti, jako s kusem masa. Přemýšlím, čí to byl tatínek, bratr, manžel, strýc …. Přátelský stisk, jenž cítím na rameni, nemůže patřit nikomu jinému, než mé spolužačce a kamarádce Marry. Jsem jí za to vděčná. V tu chvíli je to přesně to, co potřebuji. Jediné gesto beze slov stačí. Přesně vím, co tím vše dává najevo.
A NEMOCNIČNÍ CHOD SE NEZASTAVÍ. Dál se věnujeme pacientům, jakoby ani nikdo nezemřel. Vždycky jsem chtěla pomáhat lidem, ale nemám na to. Nemocnice mě zabíjí. Nemohu se vyrovnat s psychikou a fyzickým stavem nemocných. Je mi z toho zle a zároveň smutno. Děláme pro lidi hodně, ale nenaplňuje mě to hřejivým pocitem prospěšnosti, sebeuplatnění. Naopak. Skličuje mě, když člověk strádá a já nemohu nic dělat. Mnohokrát mi sami vyčetli a vmetli svou nespokojenost do tváře. PROBOHA !!! Je mi teprve 17 let !!! Chci si užívat, chci se bavit se svými přáteli, chci být ještě naivní a bláhová, nechci čelit kruté, tvrdé realitě. Mám pocit, že na to je ještě čas. Čas na to procitnutí z dětské utopie. Z dětského snění o krásném světě bez všeho zlého.
Na nemocniční postel padá svět. Řítí se rychlostí světla a přesto, že nastavuji ruce, není možné jej zachytit. Vím to. Nahání mi to hrůzu. Nikdo z nás, ze zdravých lidí si nedovede představit, jak je hrozné žít každý den ve stresu a úzkosti, drceni těžkou nemocí. Všechny sobecké a bezohledné lidi bych připoutala na lůžko, aby zakusili, co je to strach. Ale i já, já, přestože jsem zdravá, se bojím, a mé psychické zdraví se hroutí. BOŽE POMOZ – VŽDYŤ JE MI TEPRVE 17 LET !!!
Autor VIOXX, 09.05.2012
Přečteno 1402x
Tipy 11
Poslední tipující: mkinka, Amonasr, polibek.smrti, Tanecnice, ewon
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ani nevíš, jak moc ti rozumím. Jsem ráda, že jsem si to mohla přečíst, protože mám hodně podobné pocity. Já to teda vidím ze strany budoucí lékařky, ale vnímám to stejně těžce a bolestivě. Je pravda, že se člověk urrčitým způsobem musí obrnit, protože jinou možnost nemá. Ale na druhou stranu zraňovat tě to bude vždycky. Ale jak nám říkají, nesmíme se tím nechat zničit. Dík za fajn čtení...

18.05.2014 20:56:41 | iluzionistka

Já děkuju !!!! Za super komentář !!! Tak tak, člověk se musí svým způsobem obrnit, jinak by se zbláznil, ale to neznamená, že se zbaví lidskosti !!! Přeju, ať je doktořina pro tebe posláním a ne zklamáním - není to procházka růžovým sadem, ale věřím, že to stojí za to. Držím pěsti !!!

18.05.2014 21:04:38 | VIOXX

Opravdu silně a dobře napsané, prožíval jsem to při čtení s Tebou. Nedávno mi podobně umírala máma a kladl jsem si (a vlastně kladu dosud) otázky, jak to ty sestřičky zvládají a co přitom cítí. Tak teď už to díky Tobě vím, aspoň o některých - za takový přístup Ti i všem Tobě podobným moc a moc děkuji. Máma si všechno až do poslední chvíle velmi dobře uvědomovala, měla jasné vědomí, akorát tělo už dosloužilo. Ve své vnitřní hrdosti, kdy nebyla nikdy zvyklá být odkázána na cizí pomoc a nikdy, ani v těžkých chvílích, se nikoho o nic neprosila, se musela vyrovnávat se svou nemohoucností a bylo jí trapné, že přidělává sestřičkám práci. To asi bylo pro ni v těch posledních dnech to nejkrutější. A taková lidská laskavost, kterou se pak v těch nekonečných závěrečných chvílích života umírajícím dostane, je opravdové požehnání, znamená to pro ně víc, než si asi dokážeme uvědomit. Teď tedy vnímám ještě plastičtěji, čím je to u těch obětavých sester vykoupené. Hluboce a s velkou úctou před vámi smekám...

16.05.2014 23:54:10 | Amonasr

Nejdřív bych ti chtěla vyjádřit upřímnou soustrast - a i když to zní, jako klišé, není tomu tak !!! Je mi líto tvé ztráty !!! Vážím si toho, cos napsal - opravdu !!! Je mi smutno z toho, že v dnešní době je zdravotnický personál obecně vnímán veřejností spíše špatně. Těžko se tomu lze bránit. Ale věř, že nejsme všichni takoví. Nás, kteří vnímáme pacienta jako někoho, pro koho chceme a musíme udělat maximum, je hodně. To, o čem píšeš znám velmi dobře - hodně lidí "nechce být na obtíž" - o to je to smutnější, a o to víc se snažíme mu jeho utrpění ulehčit - nejhorší je ta bezmoc.... Děkuju ti za tvou otevřenost !!!

17.05.2014 00:05:01 | VIOXX

Děkuji, vážím si Tvých slov. Já jinak nemám s nemocnicemi téměř žádné zkušenosti (naštěstí), vlastně největší je teď ta zmíněná poslední. A konkrétně o sestrách, které se o mámu staraly, jsem si myslel a myslím stále jen to dobré - i máma sama viděla, jak jsou neuvěřitelně přetížené a jak to musí být nesnadné se při tom ještě usmívat. Já si naopak myslím, že je strašně nestoudné, jak se ve zdravotnictví nahoře rozkrádají těžké miliardy a sestřičky pak v naprosto nuzných a nedůstojných podmínkách zachraňují jeho pošramocenou pověst... Takže ještě jednou - děkuju a smekám :-)

17.05.2014 00:19:45 | Amonasr

No - tak teď jsi mi opravdu vyrazil dech. Můžu ti říct, že tohle je pro mě mnohem lepší odměna než nějaké směšné osobní ohodnocení ve výplatě. Tohle je impuls, díky kterému si můžu říct, že to, co dělám, není zbytečné. A myslím, že si nemusíme lhát - jako nejsou všechny sestry andělé, tak ani pacienti a jejich příbuzní nejsou vždy příjemní a milí. Ale když se pak člověk setká s uznáním, když mu někdo jednou za čas připomene, že si váží toho, co dělá, je to hodně velká vzpruha !!! Takže ještě jednou díky a přeju, ať návštěvy nemocnic nadále zůstávají v tvém případě ojedinělé, respektive, ať se jim vyhýbáš úplně ;-)

17.05.2014 00:29:25 | VIOXX

Tak to mám radost a budu se snažit nemocnicím i nadále vyhýbat, děkuju :-)
Mimochodem, máma byla hospitalizovaná jen dvakrát v životě (nepočítám-li dva porody) - když jí jako dítěti vyoperovali slepé střevo a pak těch posledních asi čtrnáct dnů. Dokonce ani nemocenskou za celý svůj pracovní život neměla jediný den - jednak až do svých asi 75 netušila, jaké to je mít chřipku či angínu, a jednak byla tak zodpovědná, že by děti nepřipravila o jejich hodiny na klavír. Netuším, jestli to nebylo na zápis alespoň do české knihy rekordů... :-D

17.05.2014 01:33:19 | Amonasr

Tak to je rozhodně minimálně obdivuhodné !!!! Takového jiného člověka asi ani neznám !!!

18.05.2014 20:38:24 | VIOXX

Ani já ne :-)

19.05.2014 11:20:26 | Amonasr

tohle je hodně dobrý dílo... Myslím, že jsem ho ze začátku přeskočil, protože jsem podvědomě čekal něco smutnýho. Prostě nemocnice- od toho pryč.
Líbí se mi to.
Rád bych se stavěl do role rádce, ale fakt nevím, jestli by ti to pomohlo.
Je to hodně tvrdý... A je to pro tebe výzva.

11.05.2012 11:43:09 | ewon

Díky moc !!! Je to 15 let od doby, kdy jsem psala tuhle práci, u povolání jsem zůstala, nicméně, pocity zůstaly stejné...

12.05.2012 11:21:51 | VIOXX

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí