PŘÍTOMNOST NENÍ

PŘÍTOMNOST NENÍ

Anotace: Jde spíš o takovou hříčku než o smrtelně vážně myšlenou úvahu. Zřejmě jsem chtěl zachytit nostalgickou podzimní náladu...

Přítomnost není

Co je, už není – co právě bude, právě je a právě není… Není přítomnost, je jen budoucnost a minulost. Jak dlouho trvá přítomnost? Než jsem dořekl větu, je její začátek už minulostí, slovo, které právě doznělo, je minulostí, pohyb ruky předznamenává budoucí gesto, které je vzápětí minulostí.

Štěstí netrvá, je prchavé jako kapka na rozpálené plotně. Trvá jen bolest, ta může být i nekonečná. Štěstí pomíjí, sotva vzniklo – jen co si ho uvědomíš, už je kalí strach, že o ně přijdeš, už vlastně není… Jak dlouhý může být pocit absolutního štěstí? Setinu vteřiny nebo pět vteřin? Anebo nekonečně dlouhý, když se opravdu stane absolutním? Možná jsme přišli z krajiny nekonečného štěstí do krajiny trvalé bolesti, abychom se branou smrti dostali opět do krajiny nekonečného štěstí?

Co si to vykupujume tím soustavným utrpením, na kterém tak lpíme a kterému říkáme život? Není radosti bez utrpení, ale je utrpení bez radosti. Kde se to vše srovná? Není řádu bez rovnováhy, vše spěje k řádu, každá odchylka je kompenzována opačnou odchylkou. Bez porušení rovnováhy však není pohyb, život je pohyb, rovnováha je smrt. Žít znamená porušovat rovnováhu – protivit se momentálnímu řádu věcí a současně se snažit vytvářet řád nový, který zase budeme chtít ale ihned bořit a nahrazovat ještě jiným řádem… Jsme všichni Sysifové, alespoň dokud žijeme?

Odkud jsme přišli a kam jdeme? A PROČ???

...

Na parapetu za špinavým oknem milánské galerie Novecento si zobáčky dávali pusy, spíš takové ptačí francouzáky, dva holubi, nevnímali nic než sami sebe, pak se jeden zapýřil a odletěl, aby se vzápětí vrátil a starostlivě polaskal pod víčkem partnera. Ten ovšem naoko uraženě odhopsal, ale za chvíli byl zpět a podobným gestem poškádlil toho druhého. Fascinovaně jsme na ně s přítelem koukali a smáli se, jak se ve chvíli zdánlivého soukromí oba chovají stejně jako jakýkoliv jiný milenecký pár. Až si toho ti dva i přes to špinavé sklo všimli, pohoršeně se na nás podívali, co že si to dovolujeme tak nestydatě jim lézt do soukromí, pohodili hlavami a odletěli. Ten jejich pohled přitom opravdu nebyl netečný či lhostejný, dalo se v něm skutečně číst překvapení, údiv i pohoršení. V tu chvíli jsme spolu ve zlomku sekundy promluvili očima, naše tak nesouměřitelná vědomí se na mžik propojila. Ne, nejsme na světě jediný druh bytostí, nadaných citem a obdařených duší…. A už vůbec bych si netroufl říct, že jsme uvnitř čistší a hlubší, než ta ostatní stvoření. Co si o nás asi myslí holubi?

V Praze 24.11.2011
Autor Amonasr, 03.03.2013
Přečteno 581x
Tipy 7
Poslední tipující: Nespavec, Jeněcovevzduchukrásného, Radhuza
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Přítomnost bych přirovnal k plácnutí dlaněmi.
Už jen jedna reinkarnace a prozradím, co holubi.
Fajn úvaha ;)

14.03.2015 01:58:36 | Nespavec

:-D

Díky :-)

14.03.2015 10:55:24 | Amonasr

...jak je možné, že je to naprosto bez odezvy? Já se musela uculovat a jen jsem si říkala - "to by se to krásně polemizovalo" :D

08.03.2013 09:55:43 | Radhuza

Taková reakce vydá za mnoho jiných :-) Právě proto, že není nutné nic vysvětlovat ani dodávat ;-)

08.03.2013 10:55:58 | Amonasr

Zajímavé počtení.A, že na tu není odezva?, no taková je hold doba.Jakoby lidé nechtěli moc přemýšlet, nebo to má i jiné důvody.Dokáži si ale představit, a to, že bych žil celý život Jen mezi srdečnýma lidma.A hle, je zde hned totální nerovnováha.Mě by se tato nerovnováha bez konfliktů jistě moc zamlovala.Někomu možná né, mě jo.Hezké:-)

09.06.2013 16:48:01 | Jeněcovevzduchukrásného

Děkuju za pěkný komentář. Ona to je vlastně spíš jen taková imprese, odraz určitého rozpoložení, není to vysloveně apelativní nebo provokativní. K tomu musí být podobně nastavené vnímání - o to víc mě ale těší oba komentáře :-)

09.06.2013 20:53:13 | Amonasr

Chápu.No, počítač je dobrá věc, ale jak rád říkám, všeho s mírou.Není ovšem nad osobní kontakt, vidět člověka fizycky, s grimasy, úsměvem... .
Jsme lidé, a lidskou auru, lidské teplo...., žádná technika nikdy nenahradí, a to je Moc dobře.A tak hurááá do hospody, v které jsem i bez tak strávil skoro půl života:-).

12.06.2013 10:42:51 | Jeněcovevzduchukrásného

No já snad taky nejsem žádná šedivá počítačová myš - akorát čas, který jsem měl osudem vyčleněný na hospody jsem už bohatě přečerpal a ten občasný mariášek se naštěstí dá hrát i při limonádě :-))) Ale jsou i jiné způsoby, jak se dostat mezi lidi... ;-)

12.06.2013 10:55:25 | Amonasr

No, já již osm let Vůbec nepiji, a Vůbec mi to nechybí:-).Když jsem byl mladší, tak jsem byl opravdu každý den v pohostinském zařízení:-), a to z jednoho prostého důvodu.Jsem vyučený číšník, a nemohl jsem přeci pořád jen opsluhovat.Chtěl jsem být taky někdy opsluhován:-)

12.06.2013 11:59:12 | Jeněcovevzduchukrásného

Tak to jsme s tím praštili asi někdy v podobné době... :-))) A taky mi to nechybí - ba právě naopak... ;-) Ale jednu dvojčičku kvalitního vína si občas dám rád, teď už si ho konečně umím i pořádně vychutnat :-)

12.06.2013 12:15:27 | Amonasr

I to se dá, když to ovšem člověk umí.Zatím ahojky:-)

12.06.2013 13:22:20 | Jeněcovevzduchukrásného

Ahoj :-)

12.06.2013 14:02:54 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí