Myšlenka dne (5)

Myšlenka dne (5)

Anotace: Jak jsme zprasili přechod od socialismu ke kapitalismu (inspirováno komentáři Amonasra :)

 

Ve své nejstydatější podobě přešla v 90. letech posttransformační ekonomika do rukou nevelkého počtu lidí, kteří pohádkově zbohatli. Vychytralé machinace sloužily většinou k přečerpání státních peněz do mafiánských struktur, jež vznikly přeměnou starých stranických sítí a bývalých bezpečnostních služeb. Na prostřené privatizační tabuli toho leželo tolik co se dalo ukrást, přičemž nikdo a nic krádeži nezabránilo. Klaus, Tošovský, Tříska... atd., to jsou jména, která budou historici za nějaký čas skloňovat ve všech pádech.
 
ks1
 

Podstatou kapitalismu jsou, jak znělo nové evangelium šířící se postkomunistickou Evropou, TRHY! A trhy znamenají privatizaci. Výprodej státního majetku ve východní Evropě po roce 1989 nemá v dějinách obdoby. Západoevropský kult privatizace, který nabíral na síle koncem 70. let, se stal vzorem pro zběsilý útěk od státního vlastnictví na Východě. Jinak toho ale měly obě tyto privatizační vlny jen velice málo společného. Vývoj kapitalismu, který se ustavil v atlantickém prostoru a v západní Evropě za poslední čtyři století, provázel zákon, instituce, pravidla a zvyklosti, na nichž bylo životně závislé jak jeho fungování, tak jeho legitimita. V mnoha postkomunistických zemích (nás nevyjímaje) byly takové zákony a instituce zcela neznámou věcí - a zaklínači "trhu bez přívlastků" (Klaus - únor 1990) tuto skutečnost nebezpečně podcenili. (více ZDE)

Autor Aťan, 29.04.2013
Přečteno 652x
Tipy 5
Poslední tipující: Inna M., Miriska, Robin Marnolli, Amonasr
ikonkaKomentáře (18)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nojo, volný trh, teď jsem psal článek o Brianu Enovi, který měl před týdnem narozky, a našel jsem zajímavý rozhovor, kdy debatoval s Ha-Joon Changem o jeho knize kritizující volný trh. Zajímavé bylo Enovo srovnání volného trhu s free-jazzem - a srovnání direktivního hospodářství s minimalismem - což mě, jako hudebníkovi, bylo hned jasnější. Je zvláštní, že tyhle jednoduché myšlenky nikoho v době příprav kupónové privatizace nenapadly a koncept neviditelné ruky trhu prostě neodmítli jako jasný podvod....

no a ten rozhovor
http://www.guardian.co.uk/music/2012/nov/11/brian-eno-ha-joon-chang

22.05.2013 08:21:09 | dead-head

díky - zajímavý :)

22.05.2013 08:40:16 | Aťan

Podstata toho zpraseného „přechodu“ od socialismu ke kapitalismu je vystižená dobře, jen bych to neredukoval na pouhou přeměnu stranických sítí a bezpečnostních složek na mafiánské struktury. Tu příležitost k rychlému zbohatnutí zavětřili i mnozí jiní, kteří k tomu měli už vytvořené předpoklady – různí veksláci (např. František Mrázek), podnikavci ze zóny šedé ekonomiky, kterou socialistický nedostatkový trh bohatě generoval, a také lidé jako Viktor Kožený, kteří znali fungování kapitalismu z vlastní zkušenosti ze zahraničí a věděli, jaká snadná kořist se jim tu naskýtá a hlavně znali know-how, jak na to. A teprve to myslím byla ta správá směska, která dala základ tomu, čemu se dnes už nestačíme ani divit.

A také si nemyslím, že zaklínači trhu bez přívlastků, tj. Klaus a celá jeho kamarila z počátku devadesátých let, jen podcenili nedostatečné právní prostředí pro transformaci. Vše naopak nasvědčuje tomu, že šlo o předem připravený a promyšlený scénář, kdy třeba tunelování bank prostřednictvím úvěrů na nereálné projekty a vyvádění peněz do soukromých či stranických kapes bylo naprosto beztrestné a dělo se z těch nejvyšších pozic bankovního managementu za předem domluvené provize pro členy představenstev (hovořilo se cca o 10% z každého takového nekrytého úvěru). Bez posvěcení či bohorovného přihlížení ze státní sféry by to v takové míře nebylo možné. A když banky díky tomu kolabovaly, zaplatil jejich ozdravení stamiliardami stát – z čích asi kapes? Všichni ti gauneři jistě předem dobře věděli, že na ně bude spravedlnost krátká. Nakonec i zákony byly připravovány a přijímány účelově tak, aby obrovské krádeže byly legální a nepostižitelné – např. kauza lehkých topných olejů. Klausova nehorázná amnestie udělala jen symbolickou tečku za jeho érou – skončil ve stejném stylu, jako začal. Na počátku přizval gaunery všeho druhu k lukulským hodům a na konci dal všem arcilotrům generální pardon a ještě se nám při tom vysmál.

Takže například dnešní a na dlouhá léta dopředu dobře "posichrované" „legální“ přelévání desítek miliard z kapes všech občanů do kapes úzké skupinky slunečních baronů (kdopak asi je za těmi anonymními akciemi?) je jen trošku jiná obdoba téhož, co už se do systému zažralo hned v jeho počátcích. Nepochybně už existuje i nějaké kvalitní know-how, jak správně zašantročit vracený církevní majetek, kdyby si někdo chtěl jen tak popřemýšlet, co je třeba na řadě teď, když nevyšla ta slavná Kalouskova ekologická velezakázka...

29.04.2013 22:30:30 | Amonasr

Amonasr, myslím že bys 100procentně zapadl do naší hradecké "disidentské" společnosti (až na to, že jsi skoroabstinent :D

Hrabat po sametovce opravdu nezačali jen vlivní a vysocí straníci a StBáci, kteří se přelili do všech vlivných politických stran, pozic v bankách a velkých firem, máš pravdu, dostali se mezi ně i jiné štiky.

Ale připomenu slova ing. Adolfa Rázka, je starší než my dva, má dost drsné životní zkušenosti, já osobně mu věřím, taky jsem leccos zažil. Adolf Rázek pracoval od roku 1992 na objasňování zločinů StB v Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu při FMV. Do důchodu odešel v roce 2000 jako vedoucí odboru vyšetřování. Jeho slova:

"Komunističtí zločinci nám nezmizeli. Komunističtí zločinci se jenom přizpůsobili novým poměrům a zejména ve všech politických stranách, bez rozdílu, obsadili místa - to je ta politická záležitost. Ale zároveň tito komunističtí bossové také měli kontakt. Zahraniční obchod byl jenom komunistický, takže kromě politické moci získali i ekonomickou moc, protože byli "nepostradatelní". Měli styky, znali vazby, takže pro ně nebyl žádný problém, aby pokračovali naprosto normálně dál a získali možnost, protože měli dostatek informací, se stát podnikateli. V těch prvních letech svobody, po převzetí ekonomické moci těmi bývalými klíčovými postavami komunistické moci, jsme se setkali s tím, že svoji morálku - řekl bych NEMORÁLNOST - přenesli i do toho svého podnikání. Vrcholní proletáři se v daném okamžiku přetransformovali na kapitalisty."

A ještě k bodu, co byl od Klause (a jiných) úmysl či nedbalost, to bych byl moc rád, aby se ho na to zeptali vyšetřovatelé. :) ..co nejdřív :D

29.04.2013 23:14:44 | Aťan

Aťane, nepochybně se v řadě věcí shodneme, té poznámky si považuju, dík :-) Já však nebyl nikdy disident, o to víc si ale vážím těch, co tu odvahu v sobě našli. Tím spíš, že jich (vás) moc nebylo – nemyslím samozřejmě ty, kteří své disidentství v sobě objevili těsně po sametu, těch už bylo poměrně dost. Asi jako partyzánů po válce, jak znám od pamětníků - to tak nějak k češství patří, ty zástupy hrdinů ex post :-D.

Pár skutečných disidentů jsem ale později potkal a s některými jsme se i lidsky sblížili. Já dřív pořádně nechápal to okřídlené rčení, že revoluce požírá své děti. To mi postupně došlo právě až pak...

Stejně ale nejsem pesimista, ty náznaky pozitivního pohybu tady jsou, sám jsi v Myšlenkách několikrát jmenoval jeho hlavní tahouny, takže je tu naděje na návrat k jistým hodnotám, o které původně před těmi čtyřiadvaceti lety šlo. Ale že to nebude bez boje a bez obětí těch hodně odvážných, to je také jasné. Tak aspoň by měli vědět, že mají naši podporu :-)

30.04.2013 10:19:25 | Amonasr

Docela bych si přál, aby se tentokrát moc netříštily síly a největší podporu (hlavně mediální) dostala Rekonstrukce státu a Janečkův NFPK. Na Václaváku pokusy se špatně připravenými demonstracemi spíš věci škodí. Popelka s Holešovskou výzvou apod. to moc nezvládají. Zpočátku jsem jim fandil, ale teď jsem z nich spíš rozpačitý, ..škoda.

30.04.2013 11:20:52 | Aťan

Mám úplně stejné pocity, jako Ty. Když právě člověk vidí to tříštění a je k něčemu okrajovějšímu přizván, tak ta motivace je hodně podlomená. S NFPK jako lídrem bych nepochybně souhlasil - taky proto, že jsou za ním jasné výsledky a ani tam zatím nevidím žádné konjunkturalisty, snad. Možná proto, že účinný boj s korupcí s konjunkturalismem moc slučitelný nebude :-D To chce asi svůj čas, než se to utřepe. Nic nejde okamžitě a hned, ale společenský pohyb už je zaznamenatelný a snad se to nevrtne směrem k nějakým falešným prorokům ...

30.04.2013 11:39:31 | Amonasr

V mém vychvalovaném zamilovaném Švýcarsku se také rodí syčáci, kteří by si chtěli z koláče urvat co nejvíc, ale mají tam nastaven systém "brzd", který jim závidím. Mafie o takový transparentní systém veřejné kontroly nestojí, ale už se v tomto taky pomalu lámou ledy, ..naštěstí. :)

http://atanova-zasuvka.blog.cz/0804/povidky-doktora-cvokare-28-novinove-titulky

30.04.2013 12:19:44 | Aťan

Kéž by ;-)

30.04.2013 12:34:26 | Amonasr

Tady to je teď hóóódně hustý:

http://www.ceskapozice.cz/domov/pravo-bezpecnost/bradacova-zeman-martinec-chyboval-jak-vlastne-fungovala-protikorupcni-policie?utm_source=newsletter&utm_medium=mail&utm_campaign=ns_cnt_sp

30.04.2013 18:07:43 | Aťan

Ale poněkud nesrozumitelné a nepřehledné... Počítám, že to není poslední atak, kterému je Bradáčová vystavena (a nejen ona), takže se to postupně lépe vyrýsuje...

30.04.2013 18:39:39 | Amonasr

Je to šikovná holka, není z cukru, věděla do čeho jde... jen mám strach, aby nám ji mafiáni nezabili. Tím by zastrašili potenciální hrdiny, kteří teprve váhají na kterou stranu se přidat.

Tady je video, kde všichni odpovědní kolem nechali mafii metastázovat, dokud lidi nezačali umírat na metyl. Radek Březina měl podplaceného kde koho - není to také rys české povahy?

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/213452801240005/obsah/243143-lihovy-boss-radek-brezina-a-jeho-podnikani/

01.05.2013 07:52:59 | Aťan

Původně jsem chtěl napsat ještě dovětek - hlavně aby neměla nějakou nehodu. Pak jsem si řekl, že nebudu zacházet tak daleko. Tak jsi to tedy napsal Ty. To nebezpečí tu samozřejmě je a určitě už jí to někdo i naznačoval - asi víme, jak to chodí. Proto ji také za její statečnost obdivuju.

A s těmi úplatky a českou povahou jsi mi připomněl mého dědu legionáře, který měl po návratu z anabáze po 1. světové válce snad možnost získat trafiku. Příslušný důstojník v Olomouci, který měl na to přidělení nějaký vliv, si ale řekl o úplatek, tak dostal od dědy pár facek a bylo po trafice. Také jsem nedávno listoval osobním deníkem jednoho pražského architekta z doby protektorátu, který si posteskl na to, jak česká stavební firma uplácí německé vedení stavby nedostatkovými potravinami z venkova a získává tak zakázky, zatímco kvalitnější německá konkurence toto nedělá a o zakázky tak přichází. Takže tato součást české povahy má již zřejmě historicky poměrně hluboce zapuštěné kořeny...

01.05.2013 10:06:26 | Amonasr

Dneska by dědovi od fackování musela ruka upadnout.. :D Čím blbější systém, tím nemorálnější kvantum lidí.

01.05.2013 12:17:34 | Aťan

S tím se nedá nesouhlasit.

01.05.2013 12:36:07 | Amonasr

Nedávno politiložka Vladimíra Dvořáková vyslovila zajímavou myšlenku: "Pro postup v některých funkcích jsou důležité dvě vlastnosti - aby člověk byl líný a hloupý. Hloupý proto, aby dělal co se mu řekne, a líný proto, aby se moc neptal."
K tomu nemám co dodat, jenom jí posílám virtuální pusu :-*

01.05.2013 13:13:46 | Aťan

Aťane, to jsou perly, které se jen dají navlékat na nit. Přizdobovat je už netřeba :-D

01.05.2013 13:19:09 | Amonasr

:-)

01.05.2013 14:09:39 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí