Už jste si kopli do bezdomovce?

Už jste si kopli do bezdomovce?

Anotace: - - -

 

Před pěti lety jsem o homeless chtěl napsat knížku, bavil se s nimi, motivoval je tvarohovými buchtami, klobáskou, lahváčem, kuřivem apod. Byli jedinci, kteří bezdomovectví považovali za svobodu, únik z většinového systému. Drtivá většina by ale teplým rodinným krbem nepohrdla, ovšem duševní i tělesná zanedbanost je od tohoto cíle jen vzdalovala. Zajímaly mě jejich osudy, ucelené příběhy, ale problém byl s ověřováním. Často lhali, uváděli nepravdivá jména i adresy, moje placatice je motivovala k vymýšlení naprostých blbostí.

 

V Česku je podle oficiálních statistik 11 500 lidí bez domova a toto hrůzostrašné číslo každým dnem roste. Sice existují různé charity,  dobročinná hnutí, např. Food Not Bombs, ale to už je jen záplatování velkého průšvihu. Je mi jasné, že nebudeme mít všichni stejně, pracovití a chytří ať mají víc, s tím naprosto souhlasím. Ale v civilizovaných slušných zemích by tyto rozdíly neměly narůst do obludných rozměrů.

 

Jednu věc přeci jen po zkušenostech s homeless tuším: bezdomovec může být do týdne ze mě, nebo z vás. Může vás postihnout tak nepříjemná životní situace, že ve vaší psychice dojde k vyhoření. Váš mozek vypne - nechcete nic řešit, nikoho obtěžovat. Je úplně jedno, jestli jste byl v minulosti chudý nebo bohatý, dementní nebo chytrý… Osobní tragédie, přetížený organismus, zkrat, BLIK - a nic vás už nebude zajímat, sám sebe budete zajímat nejmíň.

Moc se přimlouvám – pamatujte na to, až budete chtít nějakýho smradlavýho bezdomovce nakopnout. Třeba budete jednou kopat do mě – nebo někdo do vás.

 

Autor Aťan, 26.11.2013
Přečteno 595x
Tipy 14
Poslední tipující: jvacl, Jeněcovevzduchukrásného, isisleo, enigman, Amonasr, Inna M., Bakchus
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Tohle tipovat nebudu protože ..jednoduše jde o obsah a tady tip není vůbec k ničemu..napsaný dobře syrově tak jak to je...no a kopat do někoho kdo už je na dně je ubohost..ale i bezdomovec má pořád možnost se odrazit ode dna,je hodně lidí co jim to není zase tak šumák a pomáhají.Oni prostě nêkdy na všechno kašlou i na pomoc ale to už jsem tady jednou psala,vyhoření jsme někdy všichni Aťane a procházíme ztrátama ,jde o vnitřní sílu a vůli chtít to změnit..u některých bezdomovců je evidentně lepší parazitovat na lidské ochotě pomoct,ti co se chcou změnit vyhrabou se i ze sraček.Teď některé soc.ústavy přijímají bezdomovce do penzionů které nejsou taky jako provoz levné a je jim poskytovaná péče jako platícím..berou je z ulic a vypracovávají nové standarty a přímou pěči sester i v terénu..nic příjemného pro zdravotniky věr mi..

27.11.2013 10:35:57 | xoxoxo

je mi jasné, že to je případ od případu..

27.11.2013 13:32:31 | Aťan

podivná doba kdy zdegenerovaní lidé domácí v hruď se bijící smýšlí o jiných jako o odpadu...

26.11.2013 20:52:50 | enigman

no jo, jak říkal starej Lear: doba se vymkla z kloubů a šílí.. :(

26.11.2013 20:57:56 | Aťan

Napsals to Aťane dobře, chytře i "rafinovaně", ale hlavně s hlubokou empatií a pravdivoSTí, která z toho vyzařuje - žádný laciný a blahosklonný soucit. Bez dlouhých řečí je v tom všechno podstatné. Převládající zhnusení a opovržení by opravdu neměl být ten hlavní pocit, který se člověka zmocní, když potká tyto nešťastné vyděděnce - podle toho se také asi pozná, v jakém stavu je společnost a ta naše myslím není momentálně v nejlepší duševní kondici. Je fajn, že se s tím snažíš něco udělat, třeba i tímto příspěvkem...

26.11.2013 18:43:40 | Amonasr

díky Josef, myslím, že až mafii odstřihneme od penězovodu, tak sociálně slabým pomůžeme nejvíc - tam je ten rakovinový nádor, co metastázuje do celé společnosti. Lidi se pohoršují nad prochlastanými podporami, ale největší zločinci jsou tuneláři, kteří si miliardami namastili kapsu.. a po nich potopa. Kdyby zbytečně nepadlo tolik firem, nebylo by tolik nezaměstnaných.. logika věci.

..mám ještě dozvuky z filmu Příběh kmotra :)

26.11.2013 18:58:12 | Aťan

K tomu není co dodat - tak to zkrátka je... Dřív jsme se neslavně proslavili semtexem, teď jsme pro změnu na světové špičce coby líheň kmotrů. Krejčíř byl tamními vyšetřovateli prohlášen za největšího gangstera v Jižní Africe všech dob, jak jsem se dozvěděl z dnešních zpráv na Radiožurnálu - chtělo by to vyexpedovat někam i ty ostatní, V JAR už na ně ale asi bude dovozní embargo...

26.11.2013 21:21:40 | Amonasr

přesně tak

27.11.2013 07:19:42 | Aťan

Máš pravdu. Pracovala jsem 1 rok v Naději a poznala (čistě teoreticky) jejich bídu a celé spektrum jejich problémů.

26.11.2013 17:51:14 | Inna M.

Tak určitě víš o čem mluvím. Moje nejmladší dcérka letos začala v Praze u Janátové studovat na Akademii sociálního umění, léčebnou pedagogiku, sociálně uměleckou terapii, walsdorfské školství apod. Všichni ji od tohoto záměru zrazovali, že bude ve styku se spodinou za málo peněz, ..jen taťula je na svoji holčičku mimořádně hrd. :D dokud bude ona spokojená, tak já taky, no né?

26.11.2013 18:05:46 | Aťan

To se rozumí samo sebou:)

27.11.2013 16:21:59 | Inna M.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí