Vraťme se k sobě

Vraťme se k sobě

Anotace: Přátelé, zadržte v šíření špatné nálady a malování čerta na zeď na základě toho,...

Přátelé, zadržte v šíření špatné nálady a malování čerta na zeď na základě toho, že je teplotně nadprůměrný začátek ledna.
Nejsem klimatolog, ale četla jsem informaci, že jsou v přírodě rytmy a cykly, které se po několika stoletích opakují. Není to v žádném případě hrozba pro lidstvo, zapříčiněná vlivem globálního oteplování. Ignorujme všechny takové konspirační teorie, protože jejich jediným cílem je strašit lidi a šířit paniku.
Četla jsem mnoho zápisů v kronikách a matrikách, a je běžné, že některé zimy jsou velmi mírné, zatímco jiné devastující, některá léta panuje velmi chladné a vlhké počasí, jindy je katastrofální sucho a neúroda. Běžné také bývaly obrovské epidemie nemocí (proto buďme rádi za dnešní špičkovou lékařskou podporu.)
Příroda je velmi moudrá a umí si poradit. Mám ale pocit, že my, ačkoliv jsme součástí přírody, jsme dnes, kdy na jídelním stole můžeme mít kdykoliv cokoliv, už tak znudění, že běžné cykly v přírodě transformujeme do rozměru filmů Raye Bradburyho, a tak si uměle vytváříme určitě vzrušení a uspokojíme tak svou přirozenou živočišnou touhu po adrenalinovém vybití.
Podívejme se na lidskou přirozenost – agresivitu.
Dřív chlapovi stačilo se jednou za týden poprat v hospodě.
Dnes už je to asi tendenčně nepřípustné, proto chlapák „paří“ po večerech Fallout nebo Skyrim a svou agresivitu si vybíjí takhle. Ano, v dnešní době těžko někde na ulici potkáš draka ani nemusíš čelit rytíři, kteří slovně urazil dámu tvého srdce..
A žena? Ta dříve diskutovala o vztahu své sousedky a mladého hostinského nad kávou se svou sestrou, nyní se diskutuje elektronicky, obvykle ovšem o známých lidech, které vlastně známe jen z informací, které nám poskytly ta která více či méně zaujatá média.
To je všechno globalizace, a s tím se nedá nic dělat.
Jen se trošku, prosím, přátelé, zamyslete.
Proč se dnešní době říká hektická?
Protože máme všechno.
A máme všechno hned.
Něco nevíš? Vytáhneš telefon a okamžitě si to vygooglíš..
Media nás tak zahrnují terabyty informací, obchody nás zahrnují tunami zboží.
Naše děti běhají v muzeu od jednoho exponátu k druhému, každý si vyfotí iphonem a hned to nasdílí na sociální síti, ačkoliv si ten dotyčný exponát ani neprohlédly.
Mladí novomanželé letí i s fotografem na focení v romantických Benátkách a 4 dny mu tam pózují. Proč? Aby měli památku. Aby přiletěli domů a měli v albu krásné fotky. Ale – že ty čtyři dny mohli strávit jeden druhému v náručí, povídáním, smíchem, a s pohledem nikoliv do objektivu fotoaparátu ale jeden druhému do očí..

Dnešní dobu bych charakterizovala souslovím –Jak to vypadá navenek.
Hrajeme totiž divadlo. Děláme pózy. Je strašně důležité MÍT.

Novomanželé jakéhokoliv věku hrají na svatbě taneční scénku, exhibici. Opět divadlo pro okolí.
Nic proti, jsem pro každou legraci, ale víc než divadlo pro okolí uznávám poctu jednomu okamžiku. Milovat ten okamžik, kdy ženich tančí s nevěstou první tanec.
Zahoďte fotoaparáty, kamery, zapomeňte na to proč, kde a co!
Je jenom ten okamžik.
Ta láska mezi lidmi.

Proto vás nabádám – vraťme se sami k sobě navzájem.

Byla jsem u babičky a celé dvě hodiny, co jsem se tam zdržela, jsme prožili tím způsobem, že se zbytek rodinného osazenstva hádal u televizních novin.
Jak by bylo krásné, kdyby babička bedýnku, v níž se linuly jen samé vraždy a zločiny, vypnula a otočila se ke své dceři a řekla: Jak se vůbec máš? Pověz mi, co tě dneska potěšilo.

Vracím se zpět k původní myšlence.
Zapomeňme na hromadění věcí, předsudků a myšlenek, které nám nic nedávají.
Vraťme se sami s sobě, ke svým kořenům.
Zavolejme kamarádovi a pozvěme ho na pivo. Vypněme počítač a místo toho dceři přečtěme kousek ze svého deníku, z doby, kdy jsme byli v jejích letech.
Zajděme si spolu do lesa na procházku a mobil? Ten nechejme vypnutý.
Autor Jiřinka Mignonka, 10.01.2014
Přečteno 550x
Tipy 9
Poslední tipující: Luky-33, enigman, Inna M., Amonasr, jitoush
ikonkaKomentáře (19)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jak to vypadá navenek – někdy postačí jen jedna věta, v níž je obsaženo vše podstatné. Přesně tenhle pocit mám v poslední době téměř pořád. Jenže je to na nás, jestli si ten obsah necháme vykrást a budeme se podivovat nad pozlátky, nebo jestli budeme neústupně trvat na podstatě a hodnotách, jež trvají.

Dovolím si ještě malou klimatickou odbočku: Podstatný vliv na klima má například naše slunce. Ačkoliv ho pozorujeme jen zanedbatelně krátkou dobu, vzhledem k jeho stáří, tak už teď o něm něco víme. Sluneční aktivita kolísá v cca 11 leté periodě. Právě dnes jsme někde v okolí maxima č. 24. Jenže zrovna v této periodě je slunce velice „líné“ a moc energie z něho neodchází. Vědci jsou poměrně napjatí a očekávají relativně hluboké minimum, jež možná bude následovat. Velmi málo aktivní slunce (malý počet skvrn a málo energie vyvrhované do prostoru, tedy i k nám) mělo v historii poměrně neblahé následky. V letech 1638 – 1715 došlo k tak hlubokému propadu sluneční aktivity, že jeho cyklus jakoby ustal. (Už tehdy bylo možné sluneční skvrny pozorovat, protože jsou natolik velké, že je lze vidět pouhým okem např. přes očouzené sklo.) V tomto období nazývaným též Maunderovým minimem se velice ochladilo klima na celé naší planetě. Tuhé mrazy a velmi chladná léta měla negativní dopady na zemědělství atd. V kronikách po celém světě se dobereme k záznamům o neúrodách a hladomorech právě z této doby. Slunce nás tedy ovlivňuje mnohem víc, než se na první pohled zdá. Já osobně si pamatuji výrazné maximum v letech 2000-2001, kdy jsem se kochal neuvěřitelnou polární září spatřenou přímo od nás z ČR! Byla důsledkem obrovské sluneční erupce a rozkolísaného geomagnetického pole naší planety. Velké sluneční erupce v maximu jeho aktivity jsou totiž schopné doslova ohnout siločáry geomagnetického pole zeměkoule, které nás chrání před účinky radiace a následně spustit fantastické nebeské divadlo. Kdo nespatřil, neuvěří…

23.01.2014 21:26:51 | Luky-33

Luky 33, Tvé moudré pojednání si přečtu ještě minimálně jednou, až doma, po sklence modrého portugalu. Pak to pochopím :)

24.01.2014 15:21:32 | Jiřinka Mignonka

Slibuju, že už nebudu odbočovat. :-)

28.01.2014 07:27:54 | Luky-33

Ne, naopak, klidně povídej, rozehrál jsi ve mně mou oblíbenou strunu, totiž E moll.

31.01.2014 10:45:50 | Jiřinka Mignonka

To mne tedy vskutku těší, takové mollové rozehrání se mi za celou mou literskou kariéru ještě nepřihodilo. Jen jestli za něj není odpovědný spíše onen modrý portugalec, než mé rádoby-odborné odbočky. :–)

02.02.2014 21:39:27 | Luky-33

Ne, naopak, věř tomu, že mě dokáže oslovit odborné polomizování, při němž se mi v mozku rozline medově vzrušující pocit. díky Ti za něj :)

06.02.2014 08:36:48 | Jiřinka Mignonka

Rádo se stalo. :-)

06.02.2014 21:00:22 | Luky-33

Jiřinko,to vypadá na celou láhev,ne-li na dvě.

24.01.2014 16:00:38 | Bakchus

:D

24.01.2014 16:32:24 | Jiřinka Mignonka

a sakra...já už toho čerta namaloval...tak ho aspoň vezmu na procházku...

15.01.2014 00:19:11 | enigman

Tvůj humor - teda doufám že to je humor :D - je naprosto unikátní !

15.01.2014 18:23:22 | Jiřinka Mignonka

skoro se vším souhlas. Úvaha super a aktuální... ale taková úvaha by měla být v dnešní době spíše už v čítankách, aby podporovala správné hodnoty v lidech od mládí.
a pravdou je, že nové výdobytky civilizace:

a) pomáhají
b) odcizují
c) mění naše hodnoty (v něčem)
a všechny případy jsou správně.

Dnes více než jindy lidé potřebují sebeovládání a správně si nastavit kvalitní hodnoty pro život.

10.01.2014 19:07:50 | Robin Marnolli

Co mám dělat já,když deníček nebyl nikdy v mém životě a dceři je 30?

10.01.2014 17:34:47 | Bakchus

Příště, až se setkáte, tak si ji prohlídni, jak je krásná a řekni jí něco hezkého :)

10.01.2014 19:36:34 | Jiřinka Mignonka

Pokud jde o klimatické změny, tam je myslím situace trošku složitější a přezíravý vztah člověka k přírodě, konzumní společnost vůbec, založená na absurdním zbožštění ekonomického růstu pro růst samotný, nehledě na člověka jako takového, to vše myslím má dopady i na klima a jeho nepředvídatelné důsledky v globálním měřítku (nebývalé přírodní katastrofy apod.). Ale to nevnímám jako jádro úvahy - se vším ostatním vřele souhlasím a je to pohled v dnešní době víc než potřebný.

Díky za tuto úvahu, která se dotýká skutečně mnoha podstatných věcí, jež stojí za zastavení a zamyšlení se nad tím, jak se sami sobě odcizujeme. Vyhmátla jsi velmi dobře řadu důležitých aspektů a momentů, které už si většinou ani ke své škodě nedokážeme uvědomit... :-)

10.01.2014 17:25:13 | Amonasr

Ano, máš pravdu. Člověk svým pobytem na planetě ji samotnou přetváří a velmi negativně na ni působí. Dá se říct, že se v tom vůbec nevyznám, a tak jsem nechtěla zabíhat do nějakých detailních rozborů. Téma počasí a životního prostředí mě leda trochu odpíchlo (a hlavně popíchlo) :) k tomu, zamyslet se nad tím, jak dnes lidé žijí. Děkuji za Tvou reakci :)

10.01.2014 19:35:35 | Jiřinka Mignonka

Přesně tak jsem tomu rozuměl a odpíchla ses opravdu dobře :-)

10.01.2014 19:51:30 | Amonasr

:) ano, bohužel spousta lidí si z dovolené pamatuje hlavně to, že fotografovala..a to je smutné.
Kdysi se po dešti objevila duha a já hned utíkala pro foťák. Můj přítel mi ale řekl: Kašli na foťák, pojĎ se dívat a užít si to. Na fotku se dívat nebudeš, někam ji založíš. Tak jsme spolu stáli a dívali se a ten okamžik je v našich srdcích uchován navěky.

10.01.2014 17:01:17 | Jiřinka Mignonka

....ano,sdílejme svoje vlastní příběhy navzájem,sdílejme své radosti a trápení.Buďme opravdu spolu,fyzicky a duševně.Radujme se z obyčejných věcí.
V jednoduchosti je krása.....Díky za úvahu.Ji.

10.01.2014 16:54:27 | jitoush

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí