Masky

Masky

Anotace: Krátká úvaha o přátelství a přetvářce spíše k zamyšlení než pobavení. Přeji pěkné počtení. Budu velice rád za komentáře nebo kritiku.



   Můj dobrý kamarád Pavel se shodou okolností dostal k velikému majetku. Jako mávnutím kouzelného proutku se změnil v někoho jiného. Už na mě nemá čas, ani na nikoho ze svých bývalých přátel.


   Jednoho dne, k mému velikému překvapení, mi zavolá a posílá limuzínu s pozvánkou na společenskou událost v jeho novém luxusním domě. Musím si obléknout drahý oblek a boty. Oblečení na ramínku, ještě zabalené, visí vzadu v autě. Bez něho prý na akci nemohu, trochu mě to zarazí, ale budiž.

   Přivítá mě u brány, stejně, jako další hosty. „Dobře se bav,“ řekne, „teď nemám čas, ale později určitě pokecáme.“

   Drahé koberce pod nohama sluhů roznášejících víno, spousta lidí, které neznám. Hodnotící pohledy, jež mě okamžitě zařadí mezi smetánku, se zdají přívětivé, to kvůli mému obleku a botám, protože to přece dělá člověka člověkem, že? Jiné společné přátele zde nevidím, i když se je v tom množství cizích lidí snažím najít. Mám se cítit poctěn, že pozval jenom mě?

   „Dáš si se mnou drink?“ zavrní blondýnka sevřená v korzetu ve stylu Coco Chanel, ověšená diamanty a zlatem. Její oči zářící v kokainovém opojení však říkají: „Peníze máš, jak vidím, pojďme si užít.“

 

   „Ne díky,“ zašklebí se z ničeho nic jako noc, odhalí tak svoji pravou tvář, a odtančí pryč.

   Zajdu si na toaletu. Nějaký finanční magnát zvrací do umyvadla, ale jak mě spatří, usměje se, nasadí tvář krále světa, a odkráčí.

   Zalezu do kabinky, abych vykonal velkou potřebu. Znáte ten pocit, když se pěkně vyprázdníte a pak zjistíte, že se nemáte čím utřít?

 

   Myju si ruce, když vejde Pavel. „Jak se ti tady líbí?“

   „Máš to tady pěkné,“ odpovím a snažím se usmát, jak nejvíce to jde, abych mu nepokazil večer, když spatřím rozjařenou tvář, která na malou chvíli vypadá jako dřív.

   „Teď nemůžu. Musím ještě něco vyřídit. Tak se zatím dobře bav,“ odejde ze dveří mezi hosty.

   „Opravdu moc pěkné,“ pohlédnu sám na sebe a rozbiju pěstí masku v zrcadle. Další zábavu s díky odmítám.

 

 

Autor Firren, 30.01.2014
Přečteno 569x
Tipy 10
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Jana B., jitoush, Amonasr, hanele m., zelená víla, Inna M.
ikonkaKomentáře (29)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je vidět, že mezi smetánku nepatříš.Kdyby jo, tak by jsi měl jistě po kapsách pár litrů, a s nima by jsi si mohl také na toaletě vytřít zadek, a pak si ještě počkat, až někdo vejde na hajzl, a hodit to s nadhledem na zem.
Aby to bylo něco jako je to v té písni, já na to mám - tak si poskočím, tak si vyskočím... :-)Líbilo.

20.05.2014 19:14:44 | Jeněcovevzduchukrásného

Nepsal jsi náhodou tenhle text pod dojmem z filmu Vlk z Wall Street? :-)
Taky bych chěla poznamenat, že si myslím, že nic jako korzet Chanel neexistuje. Coco Chanel je proslulá právě tím, že ženy korzetu zbavila. Vím, že je to drobnost, ale na mě (nejen)díky tomu působí povídka velmi nedůvěryhodně.
A doufám, že to rozdělení "zkažení boháči x uvědomělí chudí" už snad překonáme brzy, ale zase chápu, že masové publikum na tohle stále slyší.
A poslední věc, zajímala by mě emoce, která doprovází tu pěst v závěru (ano, dokážu si tam domyslet spoustu emocí, ale zajímá mě autorův záměr).

31.01.2014 12:48:35 | černý motýl tmy

Vlka z Wall Street jsem zatím neviděl, ale chystám se na to.

Co se týká korzetu, mohl jsem si vybrat jakoukoli značku, která je vyrábí, proto tam Chanel není náhodou. Ve spojení bohatství, moci a známostí na zakázku vyrobí korzet třeba i Chanel. „Ona“ se pak ve společnosti může blýsknout něčím kontroverzním a běžně nedostupným ani pro majetné. Pokud to nestačí, může mít na sobě historický kousek (určitě velké hodnoty), který na okolí zapůsobí úplně stejně, hlavně mezi lidmi, kteří se v módě vyznají. A co si budeme povídat, majetné ženy se vyznají :-) a rády se chtějí odlišit - i když ne všechny, některé jistě ano a to i za cenu vlastního pohodlí.

Vnímání rozdílů mezi bohatými a chudými se nezmění, dokud budou bohatí a chudí existovat, to je fakt, o kterém můžeme diskutovat, ale nelze jej popřít. Já jako autor takové vnímání nemám sice tak vyostřené, ale hlavní postava není samotným autorem.

Úder do zrcadla na konci je pro hlavní postavu vyjádřením vzdoru nad vlastní přetvářkou. Kdyby se nepřetvařovala a hned by Pavlovi řekla, co si myslí, zrcadlo by nerozbíjela a možná by si i popovídali, což se nestalo. Takže to může být i její chyba, protože se také skryla za masku, i když přetvářku nesnáší. Doufala, že si promluví, ale to se nestalo, protože Pavel stále "nemá čas". Rozporuplné pocity vedou k agresivitě nebo minimálně ke špatné náladě a zmatku. U někoho možná ne, ale u hlavní postavy zřejmě ano.

Ale jsou to mé názory, třeba máš jiný pohled na věc? :-)

Díky moc za návštěvu, komentář a námět k diskuzi. Třeba tě zaujme i něco jiného z mé prózy :-)

31.01.2014 14:38:59 | Firren

Odpověď na ten Chanel mi vůbec nedává smysl, ale nevadí, není nutné se v tom rýpat, každý si udělá svůj náhled.

31.01.2014 17:05:32 | černý motýl tmy

Klidně rýpej, mně to nevadí. Jsem rád za každý názor či námět k zamyšlení. Chci se ve psaní zlepšit a názory i kritiky mi v tom, řekl bych, dost výrazně pomáhají. Když vyplodím něco, co ti nebude dávat smysl, budu moc vděčný, když se v tom pošťouráš :-)

31.01.2014 17:13:30 | Firren

Už jsem své řekla v prvním komentáři :-) A máš u mě velký bod za tvůj přístup ke kritice, moc často se tu na literu člověk s takovým vyrovnaným přístupem nesetká ;-) Tak ať ti to hezky píše.

31.01.2014 17:41:45 | černý motýl tmy

Díky moc za pěkná slova, zkusím se v dalším dílku polepšit. Je možné, že některé věci dávají smysl jenom mě, jakožto autor nemám nadhled - a toho se potřebuji zbavit :-)

31.01.2014 18:16:05 | Firren

dobrej kámoš by po mě nechtěl abych se musel oblíkat do kvádra...

31.01.2014 00:21:13 | enigman

To máš jistě pravdu, ale bývalý dobrý kámoš klidně ano :-). Díky moc za návštěvu a komentář.

31.01.2014 14:33:39 | Firren

Tohle bude nejspíš ze života, asi proto tam tu pointu vidím :-) Je mi trošku blbé napsat - tyhle pocity, situace a podobné večírky či rauty znám, proto mi to připadá výstižné. Ne, že bych je absolvoval často, ale v mém věku už jsem pár podobnými akcemi prošel a vnímám to úplně stejně. Člověk se buďto obrní, sám sebe co nejvíc pro tu chvíli zapře a hraje s ostatními "komedii" (což mi taky moc nejde) nebo co nejdřív zmizí po anglicku, jakmile je vhodná příležitost... A v tom vidím i tu pointu (uvědomění si sama sebe), když pominu onu smutnou snahu (možná už bývalého) kamaráda předvést se, na co všechno se zmohl... ;-)) Jo - v těchto kruzích to bývá faleš na faleš a není o co stát... ;-) I když zkušenější extroverti to mívají jednodušší - prostě si užijí dobrého jídla a pití, případně i zábavy, pocachtají pár zdvořilostních nesmyslů, nasadí víceméně profesionální úsměvy a nelámou si s takovou epizodkou příliš hlavu... :-D

Pokud jde o formu, připadá mi to spíš jako minipovídka, než úvaha, a docela se mi líbí... :-)

30.01.2014 20:06:06 | Amonasr

Díky moc za návštěvu a komentář. Také jsem měl tu čest pár podobných navštívit. Jsou tam sice i lidé v dobré víře, ale i ti druzí. Ti druzí bývají více vidět :-)

30.01.2014 22:27:54 | Firren

Tak tak, občas se dá natrefit na spřízněnou duši a objevit v té snobárně osvěžující oázu uprostřed pouště... ;-)

30.01.2014 22:32:17 | Amonasr

No,to by nebylo nic pro mne,tento svět v Tvé povídce....Ale ne každý,kdo získá peníze,
se takto projevuje.Když je někdo vnitřně vyspělý,nepodléhá jen materiálnu,tak zpravidla ví,jak dál.Může z toho být spoustu dobrého
pro okolní svět.Zblbnou jen nepřipravení.Jsou mecenáši,podporovatelé,
zakladatelé,přispěvovatelé.Bohužel,našinec je někdy secsakra závistivý
a v tom svém rozpoložení nerozeznává,že někdo se o své bohatství zasloužil
úctyhodnou prací,nápadem atd.....Závist je pěkná mrcha....
A jinak,všechny různé záležitosti života prostě přátelství prověří,
ta opravdová nic neskolí.Velmi si považuji opravdového přátelství,velmi.Ji.

30.01.2014 20:05:34 | jitoush

Souhlasím s tím, že zblbnou jen nepřipravení, ale myslím, že by bylo dobré se zeptat kdo je připravený? Je spousta situací o kterých si myslíme, že na ně jsme připravení a když se to stane, tak jsme úplně mimo.:(

16.02.2014 19:16:44 | kokina85

Tak, tak. Lidí, kteří si majetek získají vlastním úsilím a důvtipem, nebo jej třeba podělili, a nijak je to podstatně nezměnilo jako osobnosti, si nesmírně vážím. Také těch, kteří se narodili v zámožných rodinách a snaží se krotit svoje ego - změnit se, když má nastavenou určitou šablonu po rodičích, o kterých je třeba i tenhle text, není vůbec jednoduché.
Díky moc za komentář.

30.01.2014 22:22:05 | Firren

Dobrá povídka. Peníze jsou jedním z činitelů, které mění lidské povahy nejvíc. Platí to ale i obráceně. Člověk může získat peníze a změnit své postavení díky své vlastní píli a práci. Naučí se znát pravou hodnotu života a věcí s ním souvisejících a to je tím pravým bohatstvím, které pak uznává. Změní se, ale naopak jeho okolí. Už to pro ně není ten obyčejný kluk, kterého znali, je to někdo kdo má prachy. Trochu jich přece může postrádat, vždyť má dost, a už mu před domem stojí fronta. To se opravdu stalo mému kamarádovi. :O)

30.01.2014 17:37:30 | Tichá meluzína

Aby ta fronta nebyla příliš dlouhá, přece jen, pak to asi mizí rychle :-)

30.01.2014 22:14:19 | Firren

No jednoduché to nemá. Stal se někým kdo je na očích. Časté pokusy o vykradení, ničení zahrady a okolí domu jsou už součástí jeho života. Na opravy přece má ne? Je to moc fajn člověk a tohle, co se mu děje, mu tedy nepřeju. Vypracoval se z ničeho, ale to už nikdo nevidí.

31.01.2014 00:31:06 | Tichá meluzína

formu hodnotit nebudu... ale příběh se mi dotkl, jak někdy se zapomíná, ať už při změně svého finančního horizontu či jinak na přátele, co tu dlouhá léta byli... je to smutný a prázdný, luxus, ale chlad, tohle ani mně blízké není- a přátelství pro mě má velkou hodnotu, penězi neměřitelnou..

30.01.2014 13:29:14 | zelená víla

Každopádně, kdybys měla nějakou připomínku i k té formě, byl bych moc vděčný, kdybys mi k tomu něco řekla buď do komentáře, nebo do osobní zprávy. Jsem tu, ne, ani tak pro to, abych prezentoval svoji tvorbu, jako spíš, abych se něco přiučil a dozvěděl. S úvahami nemám zkušenosti. Díky :-)

30.01.2014 14:00:42 | Firren

Ahoj Vílo, jsem moc rád, že jsi mě navštívila a zanechala komentář. Pokud se to alespoň někoho dotkne (kromě mě), pak má určitě cenu takové texty psát.

30.01.2014 13:33:00 | Firren

Hezké,jen závěr bych posadil jinak.Např."Další pozvání jsem s díky odmítl".

30.01.2014 13:00:00 | Bakchus

Tvoje rada byla vskutku skvělá, nějakou tečku jsem tam také postrádal :-)

30.01.2014 22:26:38 | Firren

Děkuji za návštěvu a komentář :-). Zkusím se ještě zamyslet nad nějakým tím závěrem.

30.01.2014 13:08:36 | Firren

Tak, upraveno. Přidána poslední věta, snad jsem to nezhoršil :-)

30.01.2014 12:18:58 | Firren

Viděla bych to jako dobrý fejeton, ale s přidáním vtipného vyjádření tvého pocitu na závěr:)

30.01.2014 11:59:26 | Inna M.

Ahoj, díky moc za návštěvu a komentář, snad tě více zaujme něco dalšího z mé prózy :-)

30.01.2014 12:08:23 | Firren

ano, k zamyšlení.. ale po prvním přečtení mi tam chybí pointa nebo rozuzlení nějaké.. překvapení.. zamyšlení tohle všechno nejspíš nepotřebuje, ale příběh ano.. pro mne je to takové "nastřelené"

30.01.2014 11:49:06 | hanele m.

Díky moc za komentář, moc si toho vážím, zkusím se na to ještě podívat.

30.01.2014 12:07:47 | Firren

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí