Nesnášenlivá úvaha

Nesnášenlivá úvaha

Anotace: o naprostých trotlech


Jsme národ dyslektiků, dysgrafiků a dalších všemožných dys. Pokud nezabírá tato kouzelná formulka, stává se z nás národ plný obětí chytrých mobilů či tabletů, které mění náš naprosto kultivovaný projev v naprosté zhovadilosti. 

 
To je takový problém, zkontrolovat si po sobě těch deset slov, které někam píšete? To je takový problém, zamyslet se nad tím, proč vám různé programy i kolonky pro zadávání slov, podtrhávají některá slova? To je takový problém, když nevím, kouknout na Google či se tomu slovu jednoduše vyhnout a nedělat ze sebe naprostého trotla? Nikdo nejsme neomylný, ale nemělo by se to stát pravidlem.
 
Přemýšlím jestli, když jdete na rande, na pohovor, do práce, mezi lidi..  vypadnete z domu ještě v pyžamu a vyšmajdaných keckách. Pokud to neděláte, proč se chováte v psaném projevu, jako čuňata? A ještě to podporujete kecy, že o to přeci nejde a necháváte se za tuto hrdinskou formulku úspěšně poplácávat po zádech dalšími nemyslícími a línými trotly. Proč vám nestojí vaše díla či váš projev, alespoň za minimální pozornost, co se gramatické stránky týká? Jak si chcete získat úctu druhých vůči vaší osobě, názorům či vašim dílům, když to sami shazujete naprosto základními gramatickými chybami?  Je to směšné. Vy, jste směšní.. 
 
 
 
Verze pro trotly:
 
Sme nárot dislektyku, dyzgrafiků a dalších všemožnýh dyz. Pokut nezabýrá tato kouzelná formulka, stává se z nás nárot plný objetí chitrých mobylů či tabletů, které mnění náš naprosto kultyvovaný projef v naprosté zhovadilosty. 
 
To je takoví problém, skontrolovat si po sobě těch deset slov, které někam pýšete? To je takoví problém, zamislet se nad tím, proč vám růsné programi i kolonki pro zadávání slov, podtrhávají některá slova? To je takoví problém, kdyš nevým, kouknout na gůgl či se tomu slovu jednoduše vyhnout a nedělat ze sebe naprostého trotla?
 
Přemíšlým jestli, gdyž jdete na rande, pohovor do práce, mezy lidi.. vipadnete z domu ještě v pižamu a vyšmajdaných keckách. Pokud to neděláte, proč se chováte v psaném projevu, jako čuňata? A ještě to podporujete keci, že o to přeci nejde a necháváte se za tuto hrdinskou formulku úspěšně poplácávat po zádech dalšímy nemislýcímy a línýmy trotly. Proč vám nestojí vaše díla či váš projev, alespoň za mynimální pozornost, co se gramatycké stránky tíká? Jak si chcete získat ůctu druhích vúči vaší osobje, názorům či vašim dílům, když to samy schazujete naprosto základnímy gramatickýmy chybamy?  Je to směšné. Vi, ste směšní.. 
 
 
Autor Amelie M., 08.03.2015
Přečteno 798x
Tipy 15

Poslední tipující: bogen, Lioness, Pamína, Lighter, knihomolka, Jort, AndreaM, Amonasr, Frr, Dorian Gray, ...
ikonkaKomentáře (70)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

09.03.2015 15:28:59   Lioness

Milá Amelie, nemohu než souhlasit. Každému se stane že se splete ale psát jako prase a myslet si že je to v pořádku je ostuda. Všude, ale na literárním serveru obzvlášť

líbí

09.03.2015 16:54:46   Amelie M.

díky ti za názor, ano, přesně tak, jak jsi to teď v pár slovech napsala, je to myšleno.. :)

líbí

09.03.2015 00:00:24   Lighter

Ztotožnujy se z tým. :-)))

líbí

09.03.2015 12:30:55   Amelie M.

neztotožňuyl ses s tou žpatnou ztranou? :-/ :D

líbí

10.03.2015 10:58:02   Lighter

Chibovat je lydské! ;-)

líbí

08.03.2015 23:40:09   Perseus

pěkná úvaha... máš pravdu, někdy ten češtin dostane zabrat... přiznávám i u mě... ten world neumí někdy y/i...

líbí

09.03.2015 12:32:11   Amelie M.

taky nevím vše, plavu v čárkách, občas s/z.. i i/y mi sem tam ujede, jde o to, se aspoň trošku snažit, svůj projev nějak uhladit :) díky

líbí

08.03.2015 21:25:00   AndreaM

Úplně chápu tvoje rozhořčení, Amel, a taky nejsem nijak nadšená z toho, když po někom čtu text plný školáckých chyb. Zároveň se ale dokážu ztotožnit i s tím, co tu píše Amonasr dostatečně obsáhle. Nebudu tedy opakovat již řečené, jen se s dovolením připojuji. :)

líbí

08.03.2015 21:38:08   Amelie M.

ok, viz má odpověď směřovaná amonasrovi :)

líbí

08.03.2015 21:48:18   AndreaM

Ano, četla jsem ji a máš pravdu. Mě to prznění jazyka taky příliš neuchvacuje :-/

líbí

08.03.2015 19:39:30   MARKO

Haha...
Moje dcera opravila 1stránkové psaní paní učitelky rodičům a bylo tam 12 hrubých šílených chyb. Když jsem to autorce donesla, odůvodnila své chyby tím, že nemá aprobaci na ČJ.. :)
Moje dcera byla v té době v 5. třídě ZŠ .


Amel, fakt nekecám.

líbí

08.03.2015 19:53:32   Amelie M.

tady nějak nemám co říct :)) to bych si fakt schovala jako unikát! :))

líbí

08.03.2015 20:22:01   MARKO

Ano to by bylo fajn.
Bohužel v našem školství nejde o unikát. :(

líbí

08.03.2015 19:10:19   Amonasr

Oceňuju Tvůj spravedlivý zápal, ze začátku jsem to taky těžko rozdýchával, ale čím jsem na Literu dýl, tím jsem shovívavější. Dospěl jsem totiž k názoru, že nelze paušalizovat. I na Literu jsou vynikající (dokonce i špičkoví) autoři, kteří s gramatikou zápasí, a nemyslím si, že je to dáno nějakou jejich ledabylostí. Rozhodně by bez nich byl Liter mnohem nudnější. Také s dyslexií se občas setkávám ve svém okolí a vím, že to zkrátka i při nejlepší vůli nejde úplně vychytat. Navíc si mnohem víc cením kvalitního obsahu před sebekvalitnější formou. K čemu bezchybná gramatika, když nese plytké nebo dokonce vůbec žádné sdělení? To je mi fakt mnohem milejší obsahem vynikající text, kde si případné gramatické chyby umím lehce odmyslet, tak jak by to opravil jakýkoliv korektor a bylo by. Možná bychom se divili, o jaké umělce by svět přišel, kdyby neměli své korektory... ;-)

Nicméně občas je asi dobré v tomto směru zahartusit, aby to nikdo úplně nevypouštěl a nestala se z toho jakási norma. Vím, že i dyslektik, když se soustředěně snaží, tak procento chyb dokáže alespoň snížit... :-)

líbí

08.03.2015 20:21:52   Adelheidis

Souhlasím s tebou, že gramatické chyby nedělají lidé jen z nedbalosti. Já se snažím pečovat a hlídat si svůj psaný projev i když se mi to pořád nedaří (od mé 2. třídy až do těď). Není to jednoduché a velice s pravopisem bojuji a stydím se za to, že nedokáži psát bez gramatických chyb. Ke slovům jako dyslexie dysgrafie atd. přistupuji sice s jistou nadsázkou, ale neznám ze svého okolí nikoho, kdo byl takto nazván a ty problémy neměl. Sama mám poruchu pozornosti a úlevy ve škole za to nemám, jen mi to znepříjemňuje život. Ale to už bych zabíhala trochu jinam...

líbí

08.03.2015 21:41:16   Amelie M.

adelheidis.. zde ale nenarážím na opravdové dys.. ale na ty samozvané, kteří tím hájí svou vlastní lenost či dokonce hloupost.. ;) to si myslím, je z textu zcela zřetelné.. budiž ti ke cti, pokud máš opravdu nějaké takové problémy, že se s tím snažíš hýbat.. :-) každý samozřejmě v rámci svých možností a já bych vážně nerada, aby ten článek byl chápán nesprávným směrem.. ;)

líbí

08.03.2015 19:29:10   Amelie M.

víš, ono to není směřované přímo na lidi, kteří se sem tam seknou, to se opravdu může stát každému a já sama, na svém webu, kde mám množství textu, ještě sem tam nacházím nějaké chyby.. vadí mi ale, jak laxně se k tomu spousta lidí staví, zvlášť těch, co gramatiku vážně dost przní.. ještě z toho dělají kdo ví jakou přednost.. nakonec, je tu další čerstvý text, mluvící sám za sebe..

a přece jenom, pokud jsem v něčem dobrá, třeba i ve psaní a vím, že mám jisté gramatické rezervy, není problém někoho požádat o opravy.. to je stejné, jako kdyby ředitel vláčkodráhy, nevěděl nic o vláčcích ;)

a samozřejmě jsou mezi námi opravdoví dyslektici.. těch se to také netýká.. týká se to těch, kteří se bezostyšně díky své lenosti, za tyto lidi schovávají.. ale jak píšeš.. i dyslektik už má spoustu výhod, se kterými se může zlepšovat..

poslední dobou na mě štěkají tihle rádoby chytrolíni a jak říkám.. dokud neumí dát svému názoru hlavu a patu, mou úctu si vážně nezískají.. :)

líbí

08.03.2015 22:26:28   Amonasr

No právě, ono je to asi jako se vším - když se něco zobecní, čemuž se asi vyhnout v takové úvaze ani nedá, ztratí se v tom konkrétní jedinec. Na někoho to platí absolutně a na jiného třeba hodně omezeně. Mně ani nešlo o nějakou polemiku s Tebou, spíš o poukázání právě na ty individuální odlišnosti, čili spíš jsem to mínil jako jakousi doplňující poznámku k Tvému textu.

Ono se to tu diskutovalo i dřív a sám jsem si všiml, že i někteří češtinářští puristé nakonec vzali na milost i texty s gramatickými chybami, když je přesvědčil právě onen zřetelně kvalitní obsah, ačkoliv původně něco takového vylučovali. Někdo zkrátka třeba nemá po ruce korektora a přitom mně osobně by bylo líto, kdyby ho vědomí gramatických chyb odradilo od zdejší tvorby. Zkusme to brát třeba tak, že je to tu jen taková volná dílna pro všechny, kdy právo pochlubit se svými originálními myšlenkami má i ten, kdo není v gramatice zrovna přeborník. Nakonec stejně rozhoduje čtenářský ohlas, tedy čtenost, komentáře a tipy, jako zpětná vazba pro každého. Když někdo vzbudí pozornost i přes ty gramatické chyby, je to možná o to větší potvrzení síly jeho myšlenek, protože jinak spíš asi na hodnocení podvědomě ubírají... ;-)

A přikláním se i k tomu, že úroveň školství je dnes nejspíš hodně pokleslá, což se na tom také objektivně podepisuje. Příklad, který uvádí MARKO, vypadá možná až příliš drasticky, ale úplně od věci asi nebude. Ovšem nijak tím gramatickým chybám netleskám, to si snad rozumíme - jen jsem se zkrátka naučil víc přimhuřovat oči. Po nikom dalším to ale nežádám, ani nemůžu - nechť je tu pestrost i v té přísnosti, já bych ani ve škole neuměl dávat špatné známky ;-))

líbí

24.04.2015 10:45:05   Jeněcovevzduchukrásného

Amone, jsi velmi empatický člověk a to Tě dělá i výjimečným.Například uvedu toto.Nejdříve jsem napsal slovo vyjímečný, a díky již nastavenému vychytávači písemných chyb jsem si to slovo opravil.Je pravda, že mě to chvilku zdrželo, ale nelituji toho ani náhodou.Tímto, a i samotným psaním, se člověk jistě zlepší v gramatice jako takové.Liter mě baví a zároveň i učí:-)

líbí

08.03.2015 22:39:33   Amelie M.

já ale nezobecnila.. :) první odstavec myslím mluví za vše..

jsem z posledních, kdo by se vysmíval lidem s nějakou vrozenou vadou.. o to více mě štve, jak jiní zneužívají právě těchto vad, k falešným omluvám své vlastní neschopnosti a lenosti..

právo, pochlubit se svými originálními myšlenkami, má jistě každý, ale pokud budeme tak moc benevolentní a budeme nad vším zavírat oči, přemýšlím, kam to nakonec dopracujeme.. myslím, že každému průměrně inteligentnímu člověku, by na jeho projevu, mělo alespoň trošku záležet.. a v době internetu a různých "opravovacích" programů, myslím není problém, své základní gramatické chyby minimalizovat.. a opakuji, že vážně nepíšu o lidech, kteří se sem tam seknou - stane se.. bohužel je tu čím dál víc děl, které se přes svou gramatickou ubohost, ani číst nedají a co je smutnější, jejich autoři to mají maximálně na háku..

a co se týká třeba tipů, to jsme si už vyjasnili.. někdy je to vážně k smíchu, co tu lidi dokážou otipovat.. a je to právě tím, klademe na sebe čím dál menší nároky a často si to umíme skvěle okecat.. tip zde pro mě osobně nemá žádnou užitnou hodnotu..

líbí

08.03.2015 23:11:05   Amonasr

:-D Neboj Amelie, tady se to všechno vzájemně vyváží a vyrovná - já jsem benevolentní, Ty ne a hned je to něco mezi, tak akorát... ;-)) A že ses pěkně rozparádila, Tebe bych nechtěl mít za protivníka, to bych se pořádně zapotil a nakonec bych se stejně vzdal... ;-))

líbí

08.03.2015 23:15:25   Amelie M.

ty tvý čáry s průměrem, se mi vůbec nelíbí! nenajdeš tu laskavějšího a milejšího člověka, než jsem já! :-/ :D

líbí

08.03.2015 23:19:21   Amonasr

Laskaví a milí se nezdají, to jsou někdy překvapivě houževnatí bojovníci... :-D

líbí

08.03.2015 23:21:28   Amelie M.

no vždyť.. proto nás nesmí nikdo moc naserinkat a udržujeme si stále svou laskavou hladinku :D tak.. a teď už můžu jít asi spinkat, udolala jsem dalšího chlapa.. :)))

líbí

08.03.2015 23:23:33   Amonasr

;-)) Dobrou noc :-D

líbí

08.03.2015 23:25:09   Amelie M.

dobrou :) (a benevolentní!) :D

líbí

09.03.2015 11:10:04   Amonasr

:-D

líbí

08.03.2015 18:33:31   uživatel smazán

ten překlad do "tupé" verze musel dát fakt fušku, nádhera! (o té mé nedávné hrubce se nijak šířit nemusíme, že ne, prosím?! :-D)

líbí

08.03.2015 18:46:17   Amelie M.

myslíš o tý strašný hrubce, co nedělá ani dítě v první třídě, natož dospělej chlap?? ne, nejsem sketa, nikomu to neřeknu! :)))))

překlad byl třeba, zjistila jsem, že jinak by mi ti, kterým je to určeno, moc nerozuměli :))

líbí

08.03.2015 18:58:35   uživatel smazán

no, tos to nemusela tak zeširoka rozmazávat, ne?
překlad byl jasně že nutnej, to nad ním jsem vůbec nepochopil :-)))

líbí

08.03.2015 19:00:04   Amelie M.

jak rozmazávat? jsem taktní, skoro nic jsem neřekla! :D

líbí

08.03.2015 19:01:44   uživatel smazán

jo, v tomhle je na tebe vždycky spoleh :-)))

líbí

08.03.2015 19:03:02   Amelie M.

to říká ten, co na sebe vykecá i to, co sám neví? :D

líbí

08.03.2015 19:07:14   uživatel smazán

máš mě brzdit trochu, čoveče, když víš, jak na tom jsem :-)))

líbí

08.03.2015 19:08:49   Amelie M.

no, když jsem tě poznala, myslela jsem si, že jsi zabržděnej dost a ochranu nepotřebuješ! samozřejmě, že tě v tom nenechám :D

líbí

08.03.2015 16:44:33   pedvo

Je to moc dobré a výstižné. Zkus to napsat u nějakého konkrétního „díla,“ kterého se to týká. To se na sebe dozvíš věci!

líbí

08.03.2015 17:14:51   Amelie M.

to už mám za sebou :)) ale tak.. svůj k svému a je to :-)

líbí

08.03.2015 15:03:23   CoT

zabytá spolujeskyně je věčná

líbí

08.03.2015 15:07:41   Amelie M.

sto zabyl! :)))

líbí

08.03.2015 14:13:00   uživatel smazán

Trotl vs Korektor ?
Kdo vítězí ?

Trotl Korektor :)

líbí

08.03.2015 14:43:04   Amelie M.

jde o to, co vyhraje..

líbí

08.03.2015 14:43:57   uživatel smazán

No přeci výsadu být Trotlem Korektorem to dá rozum

líbí

08.03.2015 14:46:59   Amelie M.

někomu některé věci stejně nedojdou, tak je to fuk.. :)

líbí

08.03.2015 14:12:16   Dorian Gray

Skvělé.. leč zcela jistě zbytečné házení hrachu na zeď.. :)
Přesto nelze než souhlasit..
Občas mi hrůzou skřípou zuby nad tím, co dokáže člověk zplodit po absolvování alespoň základní školy na FB a podobných stránkách, ale pokud se rozhodne publikovat na literárním webu, měla by být gramatika naprostý základ..
Aneb- pokud si svého díla sám nevážím alespoň natolik, abych si zkontroloval a opravil gramatické chyby, jak to mohu chtít po ostatních..

líbí

08.03.2015 14:42:46   Amelie M.

ano, je to zbytečné házení hrachu na zeď.. ale tady hází tolik lidí, tak co bych si taky nepřidala, že jo? :)) díky

líbí

08.03.2015 15:31:23   Dorian Gray

Jen si v klidu házej.. :)) Luštěniny jsou údajně velmi zdravé a obsahují spoustu vlákniny.. :)

líbí

08.03.2015 15:34:15   Amelie M.

akorát se někdy po nich slušně bobtná! :))

líbí

08.03.2015 15:42:44   Dorian Gray

:)) To asi ano, ale osobně s tím zkušenost nemám protože s vyjímkou wasabi zásadně nejím zelené věci..:))

líbí

08.03.2015 15:51:05   Amelie M.

ani nepiješ, zelený věci? :)) výýýjimečně? :))

líbí

08.03.2015 15:53:03   Dorian Gray

vyjímečně tak maximálně zelený čaj.. ;)

líbí

08.03.2015 15:53:53   Amelie M.

po tom se taky dobře zelená :))

líbí

08.03.2015 15:56:09   Dorian Gray

No můj favorit je earl gray .. ;)

líbí

08.03.2015 15:58:20   Amelie M.

ach :))

líbí

08.03.2015 16:04:35   Dorian Gray

ach jo, nebo ach ne.. ?? :)

líbí

08.03.2015 16:08:06   Amelie M.

vlastně oboje :D

líbí

08.03.2015 16:14:24   Dorian Gray

To nechápu, ale vzhledem k tomu že jsi žena tak to dříve či později muselo nastat.. :D :D

líbí

08.03.2015 16:16:19   Amelie M.

neměla bych se teď urazit? :-/ :D

líbí

08.03.2015 16:21:44   Dorian Gray

Rozhodně ne.. Neni důvod.. To jsou prostě přírodní zákony.. ;)
To neni nic proti tobě ani proti mě.. :))

líbí

08.03.2015 16:23:13   Amelie M.

ještě si to rozmyslím :D

líbí

08.03.2015 16:27:06   Dorian Gray

jj.. rozmíšlej.. :P

líbí

08.03.2015 16:33:52   Amelie M.

bože.. už se to šíří.. zdrhejteeee :D

líbí

08.03.2015 16:41:56   Dorian Gray

ehhh.. skoro jsem si musel zlomit prst než se mi to povedlo napsat.. :))

líbí

08.03.2015 13:52:07   A42

Taky myslím, že je škoda pokazit dojem z textu nezkontrolovanou gramatikou.
Trotlovská verze textu je krásně sepsaná, smála jsem se. :-))

líbí

08.03.2015 14:39:54   Amelie M.

ale dalo mi práci, tu trotlovštinu vyplodit.. myslím, že ještě není zdaleka dopilovaná :))

líbí

08.03.2015 15:25:39   A42

Jo, ty chibi chce ještě dopylovat. :-)))

líbí

08.03.2015 15:51:38   Amelie M.

časem, všechno bude! dopyluju, opiluju.. ! :D

líbí

08.03.2015 16:14:54   A42

Jen aby se po tom oplylení moc nerozrostly. :-D

líbí

08.03.2015 16:17:03   Amelie M.

teť si mně ale upřímě viděsyla! :((( :D

líbí

08.03.2015 16:19:19   A42

Sakra, ono to s těmi chybami ani nejde pořádně přečíst. Fakt jsi zamakala. :-))

líbí

08.03.2015 16:22:45   Amelie M.

díky za poklonu :D

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.5 ⋅ Facebook ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel