Diskuze (zejména na internetu)

Diskuze (zejména na internetu)

Anotace: Základní myšlenka je v rozdělení diskutovaných otázek do dvou kategorií.

Diskuze (zejména na internetu)

2. 12. 2016

Za těch několik let jsem byl svědkem určitého množství diskuzí, které často vrcholily až jako osobní spor. O osobní spory by teď nemělo jít, byť to není zanedbatelné téma.
To, co se pokusím představit, je můj osobní model diskuzí, nebo spíše náhled na ně. Je v mnoha ohledech nedostatečný v tom, že se nesnaží napodobit subjektivitu diskutujících, naopak se snaží věc objektivizovat. V jistém smyslu by se dal chápat jako určitý způsob odpovědi na otázku: "Kde je pravda?", kterým jsem na literu dříve taky zaplňoval prostor. Případně ho můžeme chápat jako navázání na další téma a tím je fanatismus a racionalita uvažování, přesvědčení.

Začněme dvěma velice jednoduchými výroky, které mají být předmětem diskuze, můžeme říct i sporu.

výrok A: 1+1=2

výrok B: Bílá je nejhezčí barva.

A mějme dva fiktivní obhájce názorů Lauru a Kevina. Nechť si Laura myslí, že výroky A a B jsou pravdivé a Kevin, že jsou nepravdivé.
Podívejme se nejprve na výrok A. Zde předpokládám, že se nenajde čtenář, který by s ním nesouhlasil. Tedy máme tu téměř absolutní konsenzus. Jaké jsou možné výroky Laury, k podpoře tohoto výroku? Představujme si, že Laura spíš zastupuje skupinu lidí, která se snaží výrok obhájit.

argumenty:
1.0) "je to přece jasné, o tom se nedá debatovat."

Sám bych se k tomuto argumentu přihlásil, je ale vidět, že téměř nic nedokazuje, zvlášť pokud tento argument budeme používat tam, kde všeobecná shoda nepanuje. Jedné straně je všeobecně jasný daný výrok, druhé straně je všeobecně jasný opak.

1.1) "Je to axiom, předpokládá se to."
Tj. nejde obhajovat (dokazovat) něco, co se předpokládá, že tak je. Metaforicky je axiom startovní čára před kterou nemůžeme jít, můžeme jít pouze "za ni". To je v jistém smyslu problém matematiky a jejích základů. Sám se v této problematice příliš nevyznám, tak do ní nechci zabředat.
Tvrdit, že to je axiom do jisté míry znamená vystoupit z diskuze o tématu. Ať už to skutečně je axiom, nebo není.

2) "Učili jsme se to tak ve škole."
Je to možná děsivé, ale toto je v daném případě můj nejsilnější argument: učili jsme se to tak. Obecně to opět není příliš silné tvrzení. Někteří lidé se učili "se SSSR na věčné časy" ...

3) "Funguje to."
Máme určitou intuitivní představu, že prsty se takto dají sčítat. Peníze se takto dají sčítat. (Finančníci jistě prominou.)
A vůbec se s touto základní matematikou můžeme často potkat v běžném životě. Tento argument mi přijde jako praktické odzkoušení nějakého tvrzení, než teoretického argumentu. Pracuje s tím, že si uvědomujeme, co je kvantita, tj. jak definovat počet něčeho a operaci s tímto počtem. Mimo jiné to znamená taky to, že "1+1=" umí člověk nějak interpretovat. A to řekněme, právě proto, že chodil do školy. Křovák by možná pochopil co je počet a sčítání, ale zápis by mu nic neříkal.

4) "Jsem na to tak zvyklý."
Opět to není silný argument, který možná vychází ze zvyku nebo z konzervatismu. Je-li nějaký výrok neměnný v čase, máme tendenci věřit, že to tak bude neustále. Přirozeně, není to tak obecně. U tohoto výroku můžeme přijít i s tím, že nejde jen o naši omezenou osobní zkušenost, ale též o historickou zkušenost tisíců let.

Co říci závěrem: předně jsem myslel, že najdu lepší racionální zdůvodnění. Možná bylo vhodnější si vybrat výrok z jiného oboru než matematiky. Tento pro mě byl v jistém smyslu nevývratný a též bych čekal, že nikdo nebude proti.

S čím na druhé straně může přijít Kevin k vyvrácení tohoto výroku:

1) Zhruba řečeno může napadnout obhajobu výroku Laury. Tím by nedošel k tomu, že výrok 1+1=2 neplatí. Ale spíš k tomu, že ho neumíme dokázat. Mohl by platit, ale nemusel.

2) Mohl by přijít s nějakým dlouhým matematickým postupem, který vede např. k tomu, že 1+1=3. Tuhle variantu radši nechci zkoumat. Říkám tomu cesta do absurdna. Nicméně je to možné. Je to dokonce pravděpodobné pro složitější výroky. Zejména by takto musel postupovat, pokud by si nemyslel, že jde o axiom.

3) Zajímavá varianta je (a ta mi přijde důležitá), že by tvrdil: Pro tebe je 1+1=2, ale pro mě 1+1=3. Nebo by tvrdil, ale mě odpověď nezajímá. Nebo, že na tom nezáleží.
Všechno může být v jistém smyslu i pravda, Kevin si opravdu může myslet třeba, že 1+1=4, nebo že 1+1= nesmysl. Důležité je, že se snaží tuto otázku subjektivizovat. V obecném případě je to zásadní spor. Které otázky jsou subjektivní a které objektivní. Ještě to probereme v souvislosti s výrokem B.

4) Může se odvolat na autoritu, knihu, kde se tvrdí něco jiného. (toto konec konců pravděpodobně udělá i Laura). A zde může tvrdit opět věci o tom, že část odborníků si myslí to a část něco jiného.
V našem konkrétním případě je to nesmysl (Kevin knihu s výrokem, že 1+1=3 nenajde). Ale zajisté jsou otázky, na kterých se odborníci neshodnou. V poslední době na literu dlouhá diskuze pod hledačovým dílem s tématem původu AIDS. Já mám v celé věci poměrně jasno, ale patrně jen proto, že tu druhou skupinu odborníků nepovažuju za důveryhodné, což striktně vzato opět není příliš přesvědčivý argument. Ani argument toho, že je jich míň není absolutní zárukou, že nemají pravdu.

5) Jako doplnění (ex post), jde uvést, že Kevin může napadnout Lauru jako osobu. Například: že je moc mladá, že tomu nemůže rozumět. Že není v tom správném vědeckém svazu matematiků. Že to je stará komunistka. Že se spolčila s tamtím proradným matematikem. Že má něco proti Kevinovi, protože spolu něco měli a teď se mu mstí. Že lhala v tom a v tom díle, nedá se jí tudíž věřit obecně. Že věří v Boha, tudíž nemá dost logické soudnosti zabývat se takovými výroky. Že nevěří v Boha, tudíž nemá dost logické soudnosti zabývat se takovámi výroky. Že to je jen ženská. Že to je ještě navíc lesbička. Že točila porno. Že by ráda točila porno. Že tím šíří konspirační teorie. (to s konspiračními teoriemi používám často, neb mi často přijde, že lidé je šíří). Že to je z médií, která jen lžou. Že naopak nemá uvedený zdroj. (to používám taky čas od času). Že by Laura neměla věřit všemu, co se kde šustne. Že má přemýšlet kriticky a racionálně. Že to nestudovala, tudíž neví atd. atp. Tohle je dobrý start, aby se diskuze snesla do osobní roviny.

Závěr: v našem konkrétním případě asi nemá Kevin tolik na výběr, ale obecně jeho argumentace proti Lauře může být podobně bohatá a erudovaná jako argumentace Laury. Pro mě je samozřejmě těžké být na Kevinově straně (a teď přijde to slovo) NEVĚŘÍM tomu, že by 1+1 mohlo být něco jiného než 2. Nemůžu tvrdit, že to takto mají všichni, ale racionální obhajoba selhává, pokud jde vlastně o víru. To není příliš optimistický závěr z hlediska nalezení pravdy v diskuzi.

pozn.: Jiné zaručeně pravdivé výroky, v kterých bychom tolik nebojovali s abstraktností matematiky.
"Slunce hřeje."
"V noci je tma."
"Lidé nežijí věčně."

Po tomto vyčerpávajícím rozboru výroku A se posuneme k výroku B:

"Bílá je nejhezčí barva."

Laura má tedy pravděpodobně ráda bílou barvu. Jakou použije argumentaci pro to, aby svůj výrok obhájila:

1) Sníh je nádherný.

2) Všechny barvy dohromady skládají bílou.

3) Je to barva nevinnosti.

Čtenář asi vycítí, že s výrokem nesouhlasím, takže se mi hledá těžko argumentace pro...

4) Odborníci (vědci) psali, že bílou mají lidé nejradši.

5) Ve všeobecném hlasování bílá zvitězila.

6) V žebříčcích popularity 40 let vítězí bílá.

7) Aby bílá bíla byla.

8) Neuvěřitelně dlouhé dokazování zahrnující filozofii, zrakový nerv na 10 stránek, na jehož konci je, že bílá je nejhezčí.

Jakou protiargumentaci zde má Kevin?

1) přirozeně může podobně jako v předchozím případě tvrdit, že argumentace Laury někde skřípe.

2) Může zpochybnit objektivnost hodnocení. Jinými slovy může tvrdit, že hodnocení vychází ze subjektivního přesvědčení a toto není u nikoho vyšší než u někoho jiného. Tato argumentace je mi osobně nejbližší.
Tj. narozdíl od výroku A, tento výrok chápeme pouze subjektivně. Pro Kevina tudíž znamená tolik, že pro Lauru je bílá nejhezčí. Nebo že podle Laury je bílá objektivně nejhezčí. Tj. že Laura by tento výrok viděla ráda v kategorii výroku A. Podle Kevina nemá smysl tuto otázku zkoumat v objektivním smyslu. Krása barvy by musela existovat i bez lidí jakožto hodnotitelů. Podobně jako by "v noci byla tma" i bez existence lidí. Stejně tak by "Slunce hřálo" bez existence lidí.

Základní spor tedy zde NENÍ v tom, že by si Kevin myslel, že

"bílá není nejhezčí barva"

nebo že např.

"zelená je nejhezčí barva"

Ale v tom, že tahle otázka nelze řešit objektivně. Je to určitá jazyková past. Je to úplně jiný způsob zdůvodnění než pokud jde o výrok A. Toto v obecném smyslu je poměrně komplikovaný problém - asice: určit jaké otázky jsou druhu A, a jaké jsou druhu B.
Pravděpodbně se o všech dá debatovat, zda ANO či NE. Ale počáteční chyba může být v tom, že je řadíme do špatné kategorie. Zejména, pokud tyto otázky budou složité. Zkoumaná otázka může mít část, která je z A, tedy v nějakém smyslu objektivní, tak část která je z B- subjektivní.
Možná se vám to zdá jako přílišná teorie. Ano, svým způsobem je... ale kolikrát denně řešíte otázky z kategorie A a kolikrát z kategorie B? Praktický život hodně vychází z naší subjektivity, vůle a citů. Na druhé straně se nikdy nemůžeme vymanit z působení objektivního světa, byť si jeho působení a dopad nemusíme zcela (nebo vůbec) uvědomovat. Můžeme jeho objektivní stránku ohnout do kategorie B:

"ale já si to myslím takto a basta."

-Teď si dávám pauzu na zvážení, jestli jsem to alespoň trochu vystihl. Alespoň naťuknul problém...

Můžeme si dát další teoretizující otázku: existují i další kategorie otázek C,D,...?
Možná ano, momentálně mě ale žádné nenapadají.

Problémy debat obecně jsou mnohem širší než jsem tady zmínil. Obvykle totiž strany v konfliktu mají svá stanoviska pevně daná. A někdy problém není jasně definován, takže se jen krouží okolo. Převést problém na čistě logickou argumentaci pro případ A vůbec nemusí být diskutujícím dostupné. A v případě B nelze jinak, než aby šlo o hádku zájmů. V debatě o výrocích B nelze mít pravdu (možná že, lze jen "vyhrát"), ale myslím, že to vlastně k ničemu není.

Samozřejmě kritický čtenář nemusí vůbec moje rozdělení na A a B přijmout, může mít argumenty proti takovému dělení, kterých si já nejsem vědom, a proti kterým budu ostře vystupovat. :-)

Autor ewon, 02.12.2016
Přečteno 597x
Tipy 5
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Kapka
ikonkaKomentáře (34)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jéé, to je dlouhý. Zajímavý. Pravda je relativní.
Slunce hřeje, bez debat,
když tě hřeje, tak jsi rád.
v zimě teskním, volám, kde je?
Ale přesto někde hřeje... :-)

04.12.2016 12:06:17 | Kapka

uznávám, že to je moc dlouhý. Říkám si, že lepší je nepřesné, ale krátké, jasné a výstižné.
(což se mi zase tluče s tím, že tak má vypadat i propaganda) :-)

04.12.2016 17:45:07 | ewon

ak by som mal citovať klasika, pravda je len to, že Pravdy sú len jedny

02.12.2016 18:12:51 | LV

pravda je jen jedna - že každý má tu svoji :-)

02.12.2016 20:32:30 | hledač

K Bodu 3- zajímavá varianta je(a ta mi příjde důležitá)....

Staletí se lidé učili, že je Země placatá, ale já Nevěřím, že je kulatá.Jednak jsem to na Vlastní Oči Osobně Neviděl, a To, co nám vědci, dokazují na fotkách, filmech, atd, to je pro mě(a i dost jiných), pouhá Záměrná Mystifikace lidí(vydělalo to ostatně jiným lidem Mnoho peněz), a to na Celém Světě:-)Dokaž mi prosím, že se mýlím:-).
Mohl by jsi mi to dokázat, a to pouze tím, že by jsi byl ochoten mi zaplatit letenku na soukromém raketoplánu, což již není problém, a tak mi umožnil, abych naší nádhernou, Prý:-)), kulatou:-)) Zemi uviděl NA VLASTNÍ OČI.Jinak mě Nemůžeš přesvědčit:-).Zaplať mi letenku, já poletím a pak Ti možná dám i zapravdu:-).Země je pro mě zatím Placatá:-).Ach ta filozofie:-))

04.12.2016 15:00:35 | Jeněcovevzduchukrásného

víra v placatost Země asi není přímo nebezpečná, až na to, že by si třeba řekli, že jsi cestoval časem a jsi ze středověku. :-)
Jak je ale stejně složité, jak jsem si (částečně) ale ne úplně málo vzal inspiraci z komentáře, který byl pod básní, která s tím snad ale vůbec nesouvisí... Složitosti.

04.12.2016 17:48:12 | ewon

Víš, já si myslím, Ewone, že vy mladí se vůbec zaobíráte tak nějak nepodstatnýma věcma, a život vám tak zbytečně utíká, a nic vám, až tak nepřináší.Já sám jsem na Literu již cirka šestým rokem a výsledek je ten, že jsem pochopil, že jsou v životě daleko důležitější věci nežli dohadování zde na Literu, a to, kdo má pravdu a kdo ne.Myslím si, že nejste připraveni dostatečně do reálného života, a že již brzy to zjistíte.Bude vám chybět pokora, úcta k druhému, skromnost, a bude u vás převažovat neústupnost a egoismus.Příjdou krušné chvíle, a tam se v pravdě ukáže, kdo je schopen přežít a kdo bude jen papouškovat co je psáno na počítačích a kdo se s problémy, které jsou za humny dokáže bez zbytečných povídaček Poprat.Neber to osobně, ale mnoho z vás, mlsdých, bude Nepřipraveno se potýkat s těmito nesnázemi.

04.12.2016 18:09:00 | Jeněcovevzduchukrásného

stručně, protože to roste enormně:
"Víš, já si myslím, Ewone, že vy mladí se vůbec zaobíráte tak nějak nepodstatnýma věcma, a život vám tak zbytečně utíká, a nic vám, až tak nepřináší."

Já s tím u sebe souhlasím, téměř naprosto. Ale nemůžu si často pomoct. :-)

Má smysl psát básničky? Neutíká nám tím život zbytečně...
(Bojím se, aby nepřišla rada: naučit se střílet (z M16 a luku) a jíst veverky.) :-)

A poslední: myslíš, že 30 je mládí? :-)

04.12.2016 18:13:56 | ewon

Když jsme u těch statistik - poudaček a zaručených zpráv, tak ty nám zdělují a již dlouho před počítači zdělovaly, že muž je mužem prý, až kolem padesátky.
Třicet let není málo, ale záleží na tom, co za nich opravdu v reálu zažiješ.Pokud Ti bude šedesát a neopustíš svojí vísku, maximálně do své práce vzdálené co by dup a pak půjdeš na jedno, dvě a domů, tak asi zakrníš:-), no, a pak tě předčí i ten třicetiletý "světák".To je realita života.:-)

04.12.2016 18:23:11 | Jeněcovevzduchukrásného

To máme z toho, že ten život nežijeme, ale jen krájíme! :D Já jdu raději dovařit tu svíčkovou s domácím knedlíkem, ženy prý v tomto, dle jevevzduchuněcoshnilého, zaostávají a cpou se do něčeho, o čem nemají páru ;)

04.12.2016 18:15:41 | tall&curly

Strfil jsem se přímo do černýho:-), chtěl jsem Tě poškádlit(a nejen tebe) a povedlo se:-), no, ale je dobře že umíš tu dobrotu.Ovšem ochutnat jí nemůžu, tak je to zase jen na víře, že jí umíš:-)

04.12.2016 18:27:21 | Jeněcovevzduchukrásného

Tak jo, zkusím pár myšlenek, spíš jen myšlenky a postřehy, než souvislý komentář:

1) Museli bychom si asi definovat, co je pravda, abychom mohli určovat, kdo ji má a kdo ne, kdo se jí blíží a kdo ne. Pojďme zkusit vypustit ten objektivní svět, který je mimo nás a který na nás nezávisle obsahuje nějaké pravdy. Skutečně je 1+1=2 pravda? Skutečně to platí v celém vesmíru?
Pokud řekneš, že "Slunce hřeje." tak to není sdělení, které by obsahovalo pravdu. V noci slunce nehřeje. Když jsem doma slunce mě nehřeje. V zimě mě slunce nehřeje. Potvrdit nebo vyvrátit, jestli slunce hřeje, je možné v nějakém kontextu, ve kterém se nacházím. Tzn. pravdivostní hodnota nějaké výpovědi se vztahuje ke mě jako k subjektu a ke konkrétní mluvní situaci. A buď si mohu ověřit, zda tvrzení platí (Opravdu mě hřeje slunce?) a nebo VĚŘIT na základě svých zkušenosti že 1+1=2.

2) Výroky typu "HIV neexistuje." si asi těžko sami ověříme, takže pak nezbývá než hledat si informace a věřit/nevěřit. A navíc žijeme ve světě, kde všechny varianty jsou platné. Stačí si cokoliv zadat na internetu do vyhledávače a najdeme všechny varianty (kladnou i zápornou + jejich variace). Pravdu nikdo negarantuje, a proto neexistuje. Negarantuje ji Bůh, vědci, instituce, nikdo.*

3) Mě by úplně stačilo, kdyby se debata vedla věcně a bez nároku na tu jednu jedinou zatracenou správnou pravdu. Prostě jen vzájemné obohacování fakty, argumenty, způsobem myšlení atd. To by byl můj ideál. Bohužel člověk je tvor nedokonalý a lidský, takže má ego a emoce, chce vyhrát, nevypadat jako hlupák, prosadit svou ideologii a další a další intence...

Tolik mé nevědecké zamyšlení :)


*myslím, že jsi tady psal v minulosti o ideologii a manipulaci, tak přesně v tomhle místě "nikdo negarantuje pravdu" je prostor pro demagogii a ideologii, pro všechna ta snadná řešení, pro všechny, kdo přichází nám říct pravdu, vyřešit pro nás svět bla bla bal atd.

02.12.2016 16:09:23 | tall&curly

Tall: mám strašnej problém se v tom nezaplíst...
Pokusím se vyjádřit k bodu 1).
I) s tím 1+1=2 jsem si pěkně naběh... Platí to v celém vesmíru? a zároveň máme nechat objektivní svět stranou... To mi připadá jako spor. Mě osobně zaskočilo, že to neumím dokázat, proto bych to dal do axiomů. Na druhou stranu to "ověření" spočívá v tom, že to je aplikovatelné na reálné problémy (počítání prstů, peněz apodobně). Takže taky tam míchám dvě věci. Obecně by šlo mluvit o vztahu o matematiky a fyziky... Radši dost.
II) "Slunce hřeje". Pravda to není v tom smyslu, že jsem to přesně nepopsal. Myslím ve dne a spíš hřeje v létě, že jo. A za 5 mld let bude "hřát" jinak. Šlo mi velice jednoduše o to říct, že je nesmysl např., že "Slunce studí", nebo "Slunce plave". Ale hlavně to není teorie, ale pozorování a v tom se to liší od předchozího. CO jsem myslel, že je stejné je to, že se na tom lidi shodnou a nemají důvod to zpochybňovat.

Ano, definice pravdy by mohla věci komplikovat... Pro začátek: pravda je výrok, který odpovídá, nebo se dostatečně blíží realitě.
Ale možná se ptáš spíš na to, jak ověřit, jestli je něco pravda nebo ne. To bych řek, že je nadýl...

03.12.2016 09:38:19 | ewon

"pravda je výrok, který odpovídá, nebo se dostatečně blíží realitě" - Ale které realitě?
ad1) Zajeď na Papuu Novou Guineu do pralesa a zeptej se tam, jestli 1+1=2 je pravda (která by tedy měla platit všude). Výsledek asi bude, že to nebude nepravda, ale že lidem tam to bude dost jedno.
ad2) Až budeš v tom pralese, zeptej se, jestli slunce hřeje. A já se vsadím, že vztah lidí ke slunci na různých místech planety je různý (kdybych měla čas, tak dohledám konkrétní příklady), včetně toho, že něm jinak mluví. Takže někde může klidně platit, že slunce plave. Navíc metaforicky je ta věta pravdivá i v našem kontextu, není to nesmysl.

To nejpodstatnější: "CO jsem myslel, že je stejné je to, že se na tom lidi shodnou a nemají důvod to zpochybňovat." Kteří lidé? Všichni lidé? Shodneme se na tom my - lidé západní civilizace (řekněme). A proč bychom my měli mít lepší pravdu než člověk z Papui?

03.12.2016 13:01:29 | tall&curly

ještě tedy na upřesnění, já v tom stále čuchám jakési tvoje postmoderní hledisko (ale to se domejšlím). Vědět, jak moc jsou 2 lidé od té objektivní reality může být těžké. Ale stále se mají k čemusi vztahovat.
Na druhou stranu neplatí to u všeho, protože je i ta kategorie B. A tam se zas není k čemu objektivnímu co vztahovat. Tam jakoby nemá někdo "víc pravdu".
Často ani není jasné, v které z těch kategorií jsme, protože svět není jednoduchý.

Já furt nevim, jestli to, co říkám je banalita, složitost, nebo nesmysl. :-)
Někdo by možná řek, od každého trochu. :-)

04.12.2016 17:18:25 | ewon

Jistě že je to postmoderní hledisko. Žiju přeci v postmoderní době :) Doufám, že pro tebe není postmoderna sprosté slovo, tady na literu se často v negativním kontextu užívá :)
Jinak myslím, že ti rozumím a to, co píšeš není banální, je to, myslím, zcela oprávněné přemýšlení o pravdě v dnešním světě. Pokud bych měla být stručná, protože jinak by to bylo na dloooouhý elaborát, tak v mém chápání neexistuje ta tvá kategorie A. Tedy žádný objektivní na člověku nezávislý svět pravdy, ke kterému se vztahuju. Jak se můžeme shodnout na objektivní pravdě, když i ta je proměnná v čase /viz vědecký poznatky o čemkoli/. To, že Slunce svítí není pro mne pravda, ale je to prostě jen jazykové vyjádření něčeho, s čím mám zkušenost. (takto se slunce ukazuje v mém vědomí)
Moje realita jsou ty institucionální fakty /už jsme o nich kdysi mluvili/. Pravda je v podstatě diskurzivní, každá sociální skupina má tu svou, té věří, tu učí své děti ve školách, podle té vede války atd... Druhá věc je, že já nevěřím ve vývoj, tedy v to, že směřujeme k něčemu lepšímu. Že tedy jsme vyspělejší než jiné skupiny v čase a prostoru. Proto nepotřebuji ten koncept jedné pravdy. Na druhou stranu to asi ani neznamená, že pravda je subjektivní (jak často lidé tenhle postmoderní chaos chybně interpretují), spíš je ta pravda nějak společensky závazná ve smyslu morálním či etickém (nevím jak to vyjádřit).

04.12.2016 17:45:26 | tall&curly

Takle, řekl bych, že už se v tom docela ztrácím... Takže asi tolik: co to je postmoderna? :-)
Můj problém asi, že je nemám neměnným způsobem ujasněno, co chci říct. Takže z toho pak je guláš. Zhruba řečeno postmodernu bych nacpal B. A necpal bych ji k A. Vnější svět zkrátka existuje bez toho, jestli o něm někdo něco napíše, nebo jestli ho zažívá. A teď se lze dostat k otázce: jestli se to dá dokázat, že existuje. No. :-)

Ale aby aspoň trošku šlo v nějaké diskuzi stavět, tak musíš připustit, že jsou nějaká fakta. Mácha žil. Ne, možná žil... Možná to byl Australan. Řekněme, že nevíme, jak vypadal. Ale nějak vypadat musel. Možná podle nějakého jeho portrétu. Možná jinak. Ale rozhodně neměl dvě tváře. (a to jsem vpodstatě myslel s tím Sluncem.)
Co mi na postmoderně vadí je právě tato možnost říct: ale to jen tvůj názor. Nejde mi o to mít vždy za každých okolností pravdu. (Řekněme :-).
Jde o to, aby ten, kdo evidentně lže, nebo je se svým názorem mimo nemohl udělat postmoderní kličku s tím, že všechno je subjektivní, všechno je relativní, všechno je pravda. Pak je taky všechno nesmysl. :-)
Říkám to už spíš emotivně než logicky.
Možná moje víra je v tom, že je jedna pravda, ale jen nepoznaná a to pravděpodobně jak lidstvu tak jednotlivým lidem. (Tj. to, že by jejich mozky, počítače obsáhly všechny taje vesmíru). Ale každý člověk se v nějakém směru může té pravdě blížit a i blíží. (zajímavé je řekněme, jak se učí a uvědomuje si svět dítě) Samozřejmě můžeme namítat, že pro život není pravda rozhodující (zvláště pak nějaká abstraktní vědecká). Pes pravdu k životu nepotřebuje...
(a nevím, jestli mám napsat, že Hus na pravdu dojel...)
Uf.

04.12.2016 18:09:25 | ewon

Ale já jsem v tom svém příspěvku psala, že argument "ale to je jen tvůj názor" je chybný. Napsala jsem, že "pravda není subjektivní". Takže naprosto souhlasím s tvým stanoviskem, že nelze vše omlouvat subjektivitou, relativitou apod.
Ano, souhlasím, že jsou fakta - Mácha žil. Ale je nutné si uvědomit, že je to fakt, který platí především v českém kontextu, možná evropském, ve světovém kontextu to nikoho nezajímá (spadl v lese strom, když ho nikdo neviděl padat?). Proto jsou ty pravdy institucionální, tzn. vážící se k určité skupině lidí, která se jimi zabývá a něco pro tu skupinu znamenají. Uvědomit si to znamená například, že nepůjdu nikoho vraždit, protože je jeho náboženská pravda jiné než moje.

Už jsem v tom taky zamotaná a mám dojem, že opakuju to stejné pořád dokola. Pardon.

04.12.2016 18:27:34 | tall&curly

tall:
Dejme tomu, že se všichni lidé na planetě neshodnou na tom, jestli Slunce hřeje. Co je realita? Nevím, jestli to definuju správně. Ale je to víra, že svět tam venku je objektivní. Měl bych tendeci říct, že je pravdivej dokonce bez ohledu na naši víru či nevíru. Když to teda nebudu zpochybňovat, měl jsem prostě na mysli, že Slunce jako objekt ve vesmíru svítí a hřeje a je jedno jak tomu kdo řekne, nebo jak přesně to vnímá. Jak to jinak nazvat? :-) Pozorovaná realita? Pak ale taky tvrdím, že když někdo tvrdí, že Slunce studí je mimo realitu.
Morálně mu ten názor nechci, nebo nemusím brát, ale bude stále mimo realitu. A zkrátka o tom, jsou výroky z kategorie A.

V kategorii B, naopak jednotlivé subjektivní názory lidí nemají objektivní protějšek, ke kterému by se mohli blížit. Spekuluju: náhražkou za realitu může být nějaký společenský konstrukt. Někdo řekne "tak je to správně, tak to má být" - a vůči tomu lze pak jednotlivé subjektivní názory poměřovat. Vpodstatě bychom mohli říct, že Marx (narážím na hledačův socialismus) se snažil svoji teorii vidět jako vědu. Tj. je to složité a diskutabilní, ale byla to směs přání, snahy něco změnit a pozorování panujících ekonomických vztahů. Takže bych šalamounsky řek, kombinace obojího A, B. Ale jen stěží by to bylo čisté A, jak by si Marx přál (navíc ještě s tím, že se neplete).

Obráceně: jak si teda představuješ realitu ty?

04.12.2016 17:07:54 | ewon

Souhlasím s tall, až na jednu věc.Nevím, jak to teď úplně formulovat, snad to nevyzní nějak blbě, fakt to tak není myšlený, ale něco jinýho je diskuse třeba o poezii nebo filosofii nebo nějakých etických otázkách, dejme tomu a něco jinýho o tý medicíně. Jsou prostě některý věci ověřený klinikou, prokázaný testama a spory kolem toho jsou asi takový jako kdybych si na netu vygooglila, jak se staví barák a šla do toho kecat nějakýmu projektantovi, aniž bych znala jakýkoli zásady plánování, statiky a tak. Ale řekla bych mu, že by to vlastně tak mohlo být. A že už nezáleží, jestli ten barák někomu spadne na hlavu. Hlavně, že já jsem si uplatnila ten svůj svobodnej názor.


Jen v tý medicíně to pak má za následek to, že ten člověk umře. A rodinu nebude zajímat, že vy jste si načetli na netu milion citací a že váš názor je takovej a takovej. Jejich blízkej člověk bude mrtvej nebo nenávratně postiženej a vy půjdete sedět.


V poezii, filosofii a podobných věcech třeba neexistuje jedna správná odpověď, ale v medicíně většinou ano, nebo respektive okruh správnýho jednání. Proto mě tak vadí, když někdo dělá to, co dělá hledač. Neříkám, že máme neochvějně věřit všemu, leckdy se ukázalo, že to, co bylo dlouho považovaný za dogma, tak nakonec nebylo. Ale povětšinou se to neukáže.


Samozřejmě diskuse u některých věcí možná je, pokud na to je čas a zrovna ten problém nehoří pod rukama. Ale v tom případě by ten diskutující tomu měl aspoň trochu rozumět, ne že bude jen zuřivě googlit a tři čtvrtiny věcí mu budou unikat.


Ale jinak souhlas s předchozím :)

02.12.2016 17:24:29 | iluzionistka

HLEDAČ MÁ PRAVDU!!!, Tak To JE!!!. Jeho odborná, Velmi detailně zpracovaná Pravda, JE PRAVDA!Filozofování je jedna věc, odborné hledisko Hledače je věc druhá, a Pravdivá, a to stejně tak, jako je pro mě holý fakt, že naše Země je placatá.

04.12.2016 15:19:57 | Jeněcovevzduchukrásného

hledač nic negůgloval, natož zuřivě. hledač se zajímá o AIDS od r. 2000, kdy se k němu dostala první knížka (HIV? Lež, které uvěřil celý svět. autoři David Šubík, Karl Krafeld, Stefan Lanka a kol.), to ještě hledač o gůglu nic netušil. on je hledač spíše knihomol, než surfař.

i když je to chlap často protivný, egoistický, popudlivý, a urážlivý, nenapsal by něco jen tak z palce vycucaného. uvedl zdroje, které jsou podle něco velmi věrohodné a všeobecně odborně uznávané, a ať už je "pravda" třeba i někde trochu jinde (tu možnost hledač přiznal, aniž by to Il zaznamenala), určitě se nedá všeobecně říct, že několik tisíc renomovaných odborníků se ve svých závěrech stoprocentně mýlí. něco tu totiž není v pořádku.

hledač napsal tvrzení, že "virus HIV, který by způsoboval AIDS, neexistuje". asi to neměl napsat přesně takhle (i když si to myslí), protože dokázat, že něco neexistuje, je skoro nemožné. tohle tvrzení se ovšem dá i lehce vyvrátit, stačilo by zveřejnit fotografii izolovaného viru HIV a jeho popis přesně podle standartů pro Identifikaci nového viru. ale to se zatím (údajně) nestalo.

epidemie AIDS - za 30 let (1985 - 2015) umřelo v ČR průměrně 8 pacientů na AIDS ročně, a to včetně cizinců. pokud by AIDS způsoboval vir HIV, a přenášel se popsaným způsobem, při počtu (části) nezodpovědných homosexuálů v kombinaci s počtem (většiny) nezodpovědných feťáků (už je i povoleno, že se AIDS může nakazit i hetero nefeťák - konec diskriminace! :-D) by muselo ročně podlehnou epidemii několik tisíc osob. a ono - nic. žádná epidemie se nekoná.

v 70. letech byly retroviry podezřelé z prudkého nárustu onemocnění rakovinou. hypotéza se po dlouhém bádání nepotvrdila. za rozšiřování rakoviny byli činěni zodpovědnými homosexuálové, prostitující osoby, a černoši.

02.12.2016 20:31:46 | hledač

hledači,
Říkám si, měl bych vážit slova. Snažím se, ale je to těžké. :-)
1) zuřivě jsem googlil spíš já.
2) Aby nebylo pochyb: to co tvrdíš ty, nebo spíš těch (přes) 6000 vědců téměř s jistotou nesmysl. Je to pseudověda. CO vlastně tvrdíš (a tady nastupuje moje neodborná interpretace):

"virus HIV existuje, ale nevyvolává AIDS. AIDS jsou ve skutečnosti jiné nemoce."
tj. znamená to vlastně, že HIV virus je zcela neškodný?

Silnější tvrzení je, že ani virus HIV neexistuje. (Něco vy stylu "nebyl izolován"v- nevím, co to je, že je virus izolován).

Shodou okolností mám doma Fyzika mikrosvěta pro gymnázia, rok vydání 1995, na straně 12 je tam obrázek s popiskem: Lymfocyt T napadený viry AIDS (zvětšeno 30 000). (týká se to nejspíš elektronových mikroskopů). Můj odhad je, že to četli jenom fyzikové, protože člověk z medicíny by nikdy nenapsal "napadený viry AIDS", ale napadený viry HIV. (to už jsou detaily).

Nejspíš je dobře, že existuje možnost o tom diskutovat, ale jak již bylo řečeno: ti co podporují myšlenku, že HIV není přenosná, můžou tímto HIV rozšiřovat. A to není sranda. Podobně se v tomto ohledu chová církev, když zakazuje kondomy, byť ti to zdůvodňují "mravností".

Proč se HIV v ČR šíří mezi určitými skupinami lidí?
1) je tu větší informovanost, jde spousta peněz do osvěty než v Africe. (tam to může léčit šaman).

2) šance přenosu (kdysi jsem to čet na wiki, ruku do ohně bych za to nedal) je vyšší při análním styku. Proto mají problém muži homosexuálové a lesbičky ne. Pak si nejsem jist jestli při heterosexuálním styku je větší šance přenosu z muže na ženu nebo obráceně.

3) narkomané - tam k tomu může dojít přes krev.

Další věc je, a to jistě nevím: někteří lidé můžou mít HIV a AIDS u nich nikdy nepronikne. Důvody neznám.
Jaký mají vliv léky na HIV pořádně nevím, ale opět bych nečekal, že zásadně špatný (s ohledem na to, co lidi s HIV jinak čeká. Byť zde můžou být kontroverze.)

Je jasné že i ve vědě jsou různé proudy a názory. Že se i vědci hádají. Ale tohle mi přijde podobné jako prosazovat geocentrický systém v astronomii, možná ještě horší.

Jako v první fázi jsem si myslel, že to je od tebe provokace. Teď si říkám, že tomu fakt asi věříš, protože věříš těm odborníkům.

03.12.2016 10:06:05 | ewon

ten obrázek viru HIV, co sem dala Il, znám již 16 let, nemusím ho gůglovat :-) je na zadní straně obálky zmiňované knihy. někteří z vědců ho berou jako důkaz viru HIV, někteří ne. a tak je to se vším.

já se kloním k tomu, že AIDS není virové onemconění způsobované virem (stejně jako rakovina). už to, že někdo má HIV, a neonemocní AIDS, a někdo na AIDS umře, a HIV se u něj nenajde (pokud teda vir HIV existuje), je divné.

když lékařům umírali pacienti na zbytečné pouštění žilou, byli kritici umláceni odborností lékařů. o nechutné praxi lobotomie ani nemluvím. o šíření rakoviny homosexuály a prostituty se snad ani nemá cenu bavit, stydět se musí celý lékařský svět tehdejší doby. ono se lékařství (stejně jako všechny obory) prostě vyvíjí, a občas se i mýlí. tak to prostě chodí.

všeobecně není dobré, když se (třeba i laické) názory zašlapávají, když je zakázáno klást otázky, když se zesměšňují jiné pohledy na věc. a s pravdou to nemá příliš společného, pravda je tvárná jak modelína.

když jsem chodil do školy, byla nezvratitelná pravda, že socialistický režim je ten nejlepší pro každého člověka. teď už to pravda není, a stejné školy (i profesoři) učí úplně jiné pravdy. tak to prostě je. na žádné velké pravdy (ani na tu o epidemii AIDS) nevěřím, a je to moje právo.

když mě po operaci přistihla jedna ze sester, že nemám kyslíkové brýle, zpucovala mě, že po tak těžkém zásahu prostě kyslík potřebuju. když se za hodinu vystřídaly směny, jiná sestra se mě zeptala, jestli doma dýchám na kyslíku. řekl jsem, že ne. brýle mi sebrala s tím, že po tak těžké operaci je potřeba dostat plíce do kondice a rozdýchat je tím, na co si stejně musí zvyknout, a nic jim neulevovat. nepochybuji, že obě sestry mají pravdu, ač je úplně protichůdná :-)

03.12.2016 12:18:29 | hledač

Hledači,
vidím to tak, že čteš knihy, které lžou. Nebo které neargumentují správně. Na druhou stranu, není to 100 % šarlatánství, ale je v tom argumentace, vědecká erudice apod.

Můj problém je, že jsem fanatik v tom smyslu, že věřím tomu většinovému názoru ve vědě, (a stejně tak, jsem vlastně vygooglil, že tohle ani věda bejt nemá... ale ať i je. Prostě napsal to někdo s titulem a snaží se to nějak vysvětlovat... Laiky by mohl oblbnout, lékaře by neměl. Tj. řeknu to ještě takto, nevím, jestli ti co ty knihy napsali, záměrně lžou, aby se nějakým způsobem proslavili, nebo jestli podlehli svému klamu (který si jako vědci umí odůvodnit).

Na druhé straně určitě jsou témata (v tom souhlasím), kde vědci tápou, nevědí, není konsenzus. Matematici mají své otevřené otázky. Kvantová mechanika má různé interpretace. Ví, se, že kvantová mechanika a teorie gravitace obecná relativita nejdou spojit do jednoho logického celku a přemýšlí se, jak to udělat, aby to "šlo".
Velké polemiky jsou ohledně globálního oteplování. (tam odhaduji celé spektrum názorů a sám vím, že je nemám pevné a to bych o tomhle zrovna měl vědět nejvíc...).
(A za tím ekonomické zájmy...) A asi by se našlo leccos...
Spousta věcí se stále netuší a neví a neví se, že se netuší... Patrně není nějaká konečná léčba HIV. Ale ví se jak zhruba funguje. A školní systém, který čas od času kritizuju, to vcelku správně podává dál.

Mě zkrátka přijde, že popírání následků HIV se neblíží realitě. A i tak dodávám, dozvěděl jsem se díky tobě něco nového: netušil jsem, že to vůbec někdo někdy nějak popíral.
Podobný (ale asi ne úplně stejný) popírání se stává např. Darwinově teorii. (zase nevznám přesně detaily. Tuším, že na jedné straně je snaha křesťanů přijít s kreacionizmem, na druhé "těžko říct" ale řekněme senzace.

04.12.2016 17:42:32 | ewon

Sám sobě protiřečíš a kličkuješ jen proto, abys nemusel přiznat, že ses mýlil. Nevím, co tu píšeš o tom, jak by laici měli mít právo pokládat otázky,když ty jsi žádné nepokládal a hned jsi předkládal ta svoje tvrzení jako nevyvratitelnou pravdu a když jsem se ti to snažila slušně vysvětlit, tak jsi jen urážel a kopal kolem sebe.


Srovnáváš tu nesrovnatelné, ale je naprosto zbytečné tu s tebou ty diskuse vést. Klidně si postěžuj svým žalobníčkům do vzkazů, ti ti určitě o mně odkývou cokoli, přestože mě vůbec neznají.



A neboj, tvoji pravdu ti neberu a pravděpodobně to udělám jak s Lighterem a už na tebe nebudu reagovat, jen tím ztrácím čas. A navíc tahle diskuse má fakt být o jiných věcech.

03.12.2016 21:22:07 | iluzionistka

Já nerozumím, hledači, těmto tvým výrokům "ať už se tím myslí cokoliv, neboť vir HIV prý nebyl zatím ještě prokazatelně izolován, vyfocen, a popsán" a "ten obrázek viru HIV, co sem dala Il, znám již 16 let".

03.12.2016 13:25:16 | tall&curly

Já bych se po obsahové stránce v tom už dál nepitvala, zvláště po odkazu od iluzionistky. Navíc tahle debata tady má být o něčem jiném.
Jen chci říct, že svět vědy je drsný a udržet se v něm znamená někdy dělat psí kusy.

02.12.2016 21:11:02 | tall&curly

Jj, kámoška mi teď referovala, co všechno je třeba dělat, nic pro mě, docela obdiv lidem, co se touto cestou vydají :)

02.12.2016 21:16:47 | iluzionistka

http://emedicine.medscape.com/article/211316-overview

02.12.2016 20:50:33 | iluzionistka

ilu, pardon, ten odkaz jsem nejdřív přehlíd... Stačily vcelku obrázky, text bych asi nedal...

03.12.2016 10:15:55 | ewon

Jasné, že fatalita špatného rozhodnutí v medicíně se nedá srovnávat s mým rýpáním ve filozofii a literatuře, o tom není sporu. Z toho taky vycházel můj větší respekt k tvým názorům než k článkům na netu. Ale i tak jsem se díky hledačovi dozvěděla nějaké nové informace a vůbec to, že někdo zpochybňuje HIV a jakými argumenty.

02.12.2016 18:51:44 | tall&curly

Já to myslela asi trochu jinak, ale nevadí. Jinak mi přijde, že dneska už neexistuje nic, ani v medicíně, co by nemělo nějakou teorii proti. Pokud tě to zajímá víc, tak doporučuju zabrousit do diskusí o očkování, popř. domácích porodech, tam se člověk fakt dozví leccos

02.12.2016 19:49:06 | iluzionistka

Trochu ty debaty znám. Každopádně ale můžeme říct, že naše matky určitě neřešily, jestli je super rodit doma, nebo jestli neočkovat, to bylo všechno dané. Takže fajn, že my můžeme diskutovat a máme vůbec o čem :)

02.12.2016 20:01:11 | tall&curly

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí