SÁZKA

SÁZKA

Anotace: @@@ Z mnohých příspěvků sdílených na sociálních sítích je mi v posledních dnech smutno ještě víc než dřív. Opravdu jsme tak lehce manipulovatelní?

 

 

SÁZKA

 

 

 

V Itálii vyvolal koronavirus nebývalou vlnu mezilidské solidarity a racionální vůle táhnout v krizové situaci za jeden provaz. V Česku naopak zřetelně sílí snahy zneužít situaci k vyřizování si účtů s politickými protivníky a vlastnímu zviditelňování se těch, kteří by si rádi uloupli příště víc moci.  Vyplatí se nebo spíš vymstí tato sázka na lidskou úzkoprsost a malost? Zatím se mi zdá, že konjunkturalisté si na sociálních sítích stojí o něco lépe, nicméně odpověď na tuto otázku můžou ukázat teprve až příští volby podle toho, jak současné chování jednotlivých politiků či protagonistů mediální sféry vyhodnotí tichá většina společnosti. Schopnost promarnit příležitost k projevu zdravého rozumu však mnozí z nás prokazují bohužel už teď.  

 

 

Praha, 16.3.2020

 

https://www.youtube.com/watch?v=ONXrlIpcJ2k

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 16.03.2020
Přečteno 439x
Tipy 15
Poslední tipující: V.N.Losinský, mkinka, Jeněcovevzduchukrásného, kudlankaW, Lighter, šerý, Kubíno, Frr, jenommarie
ikonkaKomentáře (25)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Milý Amonastře, máš dobrou úvahu a souhlasím s Tebou.Jenže lidé už jsou .. někde "jinde.Myslím si, že si to vše uvědomí, až nebudeou mít co do talíře. Zatím sedí u televize či počítače a nechají si vtloukat do hlavy nesmysly.Kde se vytratil selský rozum?

15.01.2021 22:52:19 | Jaruška

Milá Jaruško, děkuji za takové srozumění - selský rozum je to, co nám chybí asi ze všeho nejvíc, a zdaleka ne jen v tomto případě. Přiznám se, že jsem už od té doby, kdy jsem to psal, rezignoval na představu, že brzy snad zvítězí zdravý rozum. Vůbec by mě tenkrát nenapadlo, že to bude hlavní téma ještě skoro i po roce a dokonce zatím bez viditelného světýlka na konci tunelu. A máš nejspíš pravdu, že něco zásadního se může zlomit teprve tehdy, až si skutečně začneme sahat na dno, protože mnozí ještě možná ani netuší, že od utonutí je žádné pofiderní a zdánlivé stéblo neochrání...

16.01.2021 17:07:53 | Amonasr

Milý Amonastře, Tvůj komentář má opět můj souhlas. Já si kdysi také myslela, že můžu ,, nějak" lidi změnit, když jim něco naznačím, nebo udělám něco, aby se zamysleli.Stálo mě to hodně času a úsilí.Ale později jsem procitla a zjistila, že je to úplně zbytečné.Raději svůj čas věnuji rodině a přírodě.

17.01.2021 22:23:05 | Jaruška

A to dobře děláš :-)

20.01.2021 19:50:37 | Amonasr

"If voting changed anything, they'd make it illegal." (Emma Goldman) Prostě úspěšní ve volbách nejsou dobří kandidáti, ale populisté. Dělají na občany blbce nejlepší dojem...Z původně přínosných sociálních sítí se stal další nástroj manipulace a propagandy, rozumní lidé je opouštějí a nenechají si vnucovat většinový "vítězný" názor neboli vymývat mozek. Ale nejsem tichá většina..:-)

17.03.2020 11:06:50 | Lighter

K současné situaci s koronavirem jsou i jiné přístupy než ty akční, jak předvádějí naši politici. O politickém mediálním boji o popularitu nemluvě. Tenhle článek doktora o jeho zkušenostech s nákazou mě zaujal "rozumným názorem a přístupem".

https://www.respekt.cz/externi-hlasy/pacienty-zabiji-pretizeny-zdravotnicky-system-v-dusledku-paniky

17.03.2020 11:24:49 | Lighter

Jj, ty mediální hrátky na téma "populismus" už mi taky začínají připadat dost směšné a průhledné. Jakoby "vox populi" bylo něco, co do té "jediné správné" demokracie naprosto nepatří. Místo, aby se mocní zamysleli nad tím, co dělají špatně, že jim většina lidí už nevěří, snaží se i s pomocí spřízněných médií dehonestovat ty, kdo umí hlasu lidu naslouchat lépe. O tom se ale nyní myslím vede i učený spor, zda je chytřejší hrstka vyvolených a povolaných, než kolektivní rozum. Mně jsou ale z nějakého důvodu sympatičtější obyčejní plebejci, než ti, co si chtějí udržet své výlučné pozice, z nichž jim plynou všelijaké výhody a prebendy. Zdravý selský rozum myslím ještě stále je hodnota, s níž by se mělo počítat, a pokud to někdo nedokáže, tak je to především jeho vlastní neschopnost :-) A ten článek jsem si přečetl rád, i v něm je taková příjemná dávka zdravého selského rozumu, který těm odpovědným byrokratům bohužel stále víc chybí... ;-))

17.03.2020 19:47:06 | Amonasr

Souhlasím, ale myslím, že zdravý lidský rozum je v téhle (přehnaně informační, mediální až postfaktické) době plné manipulací, polopravd nebo přímo fakenews u běžného občana hodně na ústupu.

18.03.2020 10:30:02 | Lighter

Ano, žijeme asi v přelomové době, kdy už nestačíme pobírat, natož rozumně třídit, všechny ty (dez)informace, které se na nás ze všech stran řítí, a přirozené zdravé instinkty tím nejspíš stále víc trpí. Koneckonců se to projevuje i v exponenciálním růstu všelijakých psychických poruch, technologie nás výrazně předbíhají a nemáme vypěstovanou dostatečnou odolnost proti tomuto mixu nejrůznějších vnějších požadavků a vlivů. Ale všechno se v dlouhodobějším horizontu vždycky nakonec nějak vytříbí a třeba ty nastupující generace už budou nějaký nový odolnější lidský druh, který si s tím postupně nějak poradí ;-))

19.03.2020 10:49:29 | Amonasr

Zdravým rozumem si myslím, že je to vše přestane už bavit, bude to pro ně obyčejné takže nudné. :-)

20.03.2020 18:08:07 | Lighter

:-)

22.03.2020 16:44:00 | Amonasr

Obvykle zde politiku dost ignoruji. Ale když už teď...
V neděli jsem shlédnul na Primě část rozhovoru paní novinářky a p. Premiéra. Ten tendenční styl otázek novináře neopouští ani v době krize. Třeba. "Pane premiére. Kolik bude vaše vládní opatření stát náš rozpočet?" Nebo příští téma pořadu Máte slovo, bude na téma "Kolik nás bude stát nynější krize a bude stát refundovat ztráty podnikatelům?"
Asi bude hlavním problémem ignorace a ne respekt p. Babiše (potažmo i p. Zemana) k sedmé z bulvarizované velmoci. To se neodpouští a dávají to v semknutém šiku pěkně najevo. Jako hlídací psi demokracie by měli politiky ohlídat a komentovat. Ale já osobně jsem k novinářům ztratil veškerý respekt. Nekomentují události ale jen číhají na každou dvojsmyslnost či nejasné vyjádření, aby si mohli dle svého "upravit" schladit žáhu a otrávit jim život všemi prostředky. Jsem konsternovaný jak publikují zprávy - všimněme si jejich vkládaného slova případného alibismu "ÚDAJNĚ!" To je jako co?
Obviníme člověka jako ÚDAJNĚ největšího zloděje a když se to později neprokáže (ale ta špína nařčení mezi lidmi stejně zůstane protože na každém šprochu...) tak si média předem zajistili alibi a řekli že to bylo jen údajně... a jedeme dál. Nejhorší je to, že se pěkně v jednom šiku spolčili i s vládní opozicí, což snad nemá v dějinách žurnalistiky obdoby. Média nemají být spolčeni s žádnými politiky! Jestli je to vláda nebo opozice. Když čtu některé komentáře a výplody na internetu, tak mě jímá úzkost z honu na čarodějnice. Z projevů lidské nenávisti a rozsévání zášti. Ano, opět zopakuji. Postavit se proti sedmé velmoci se nesmí. Jinak Ti, nerespektující jejích ÚDAJNOSTI a (nezávislé?) pravdy poznají, zač je toho loket! Jestli v příštích volbách ANO prohraje tak opozice to chvíli bude slavit - a poté začnou po sobě plivat a požírat se navzájem. Boj o koryta za to stojí, ale občané už nikoli. Jejich ryzost idey a semknutosti bude hořkou minulostí!
Co jsem napsal jistě mnozí zpochybní svým názorem. Když v něm nebude zaujatost, nenávist a alespoň trochu objektivity, tak budu mít možnost své názory přehodnotit. Ale v dnešní kritické době na všem hledat intriky a spekulace je ubohé. Ano, vzájemné solidarity je třeba. Korona virus nám na politická koryta a nabubřelou mediální averzi na vládní strany "kašle!"

16.03.2020 21:10:00 | šerý

Vidím to úplně stejně. Novinářská objektivita je čím dál vzácnější, tohle řemeslo viditelně upadá ve stylu hesla "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". Pokud jde o soukromé mediální koncerny, těžko se divit, když si je rozebrali různí mezi sebou soupeřící oligarchové. Co lze třeba reálně očekávat od mediálního impéria kontroverzního uhlobarona Bakaly, jehož dlouhé prsty sahají stále dokonce až do veřejnoprávní sféry? Ta informační tendečnost je čím dál zjevnější, smutné ale je, že bohužel i ve veřejnoprávních médiích, kde o vliv soupeří nejrůznější lobbistické klaky a politické mafie. Jednostranné zpravodajství České televize už nesleduju dávno a nijak mi to nechybí, ovšem třeba při poslechu Českého rozhlasu Plus už je to taky občas docela nesnesitelné, jak redaktorka v moderování diskusí naprosto nepokrytě fandí a nadržuje těm se "správnými" názory a skáče do řeči, sama oponuje a bere slovo těm druhým, jakmile chtějí argumentovat opačně. Ale jsou naštěstí stále i "ostrůvky pozitivní deviace", třeba pořad "Jak to vidí" v Českém rozhlase Dvojka, kam si skvělá Zita Senková zve skutečné osobnosti z celého názorového spektra a kdy si rád poslechnu i ty, s nimiž sice nesdílím třeba úplně jejich názorovou orientaci, ale nad jejichž argumenty se zároveň stojí za to zamyslet a tříbit si tím vlastní stanoviska. Naštěstí lidé mají stále i vlastní rozum, takže kdo chce, může si mediální šum příslušně odfiltrovat, aby se dobral něčeho objektivnějšího, i když to stojí i trochu úsilí a přemýšlení navíc, a to se každému nechce anebo to ani nedokáže. Je to ale myslím odraz hlubší hodnotové krize současné společnosti a potažmo i demokracie jako takové a neobejde se to bez příštích podstatných změn, které zatím neumíme definovat. Nenarodí se ale určitě v PR agenturách a kabinetech současných mocných vlivových skupin, které se jen snaží zuby nehty zakonzervovat již dlouhodobě zjevně neudržitelný status quo, výhodný jen pro úzké vrstvy vyvolených... :-)

17.03.2020 19:29:44 | Amonasr

Díky za podnětnou reflexy a tip na "občansky vyvážený" pořad na Českém rozhlase. Zalovím v éteru*

18.03.2020 16:33:31 | šerý

:-)

19.03.2020 10:50:48 | Amonasr

Taky si myslím, že vždycky budou víc vidět ti co se předvádějí. Ti jiní radši něco dělají. Když nikam nemůžeš a jsi extra-extrovert, tak co můžeš? Tak to píšeš na zdi. :-))

16.03.2020 19:21:42 | A42

Je to tak :-)

17.03.2020 17:43:06 | Amonasr

Myslím, že tam ( jižně od Alp) i tady jsou lidé rozumní, empatičtí a stateční.. Pak zbývají ti další, kterých si,asi i kvůli jazykové blízkosti všimne našinec víc.. jen jiný pohled na stejnou věc

16.03.2020 17:48:21 | Knoflík

Něco na tom je - ti rozumnější se navíc tolik nepředvádějí a spíš třeba opravdu konají... ;-)

16.03.2020 17:54:32 | Amonasr

NaproSTo chápu tvé rozhořčení. ;-)
Příspěvky na sociálních sítích nečtu.
Z nutnosti sleduji zprávy.
Názory v okolí, pocitově také hodně smíšené.
Rozhodilo mě pouze, jak dlouho budu muset mít zavřeno a abych to zvládla.
Ale je hloupost si vlastně tu náladu a splín držet, snažit se držet pohodu, je důležité.
Politici si za každé situace přihřávali rádi svojí polívčičku.
To ;-) I přes všechno "hlavně bez paniky a zmatků ". Vždyť máme všichni vše,
jde o to jenom překonat nějakou tu dobu
a dodržovat určitá nařízení,
ať se co nejrychleji vše vrátí do normálních kolejí. Hezký den Amonasře.

16.03.2020 14:18:55 | jenommarie

Díky za takovou reakci, Marie, jako obvykle si rozumíme :-) Já musím mít bohužel facebook z pracovních důvodů, jinak bych na něm taky nebyl, považuju ho v osobním životě spíš za zbytečnou ztrátu času. Člověk se pak bohužel všelijakým příspěvkům prostě nevyhne. Aby si snad někdo nemyslel, nejsem voličem současné vládní koalice, ovšem v krizové situaci nese největší odpovědnost ten, kdo stát řídí, a rozumný člověk by to měl v rozumné míře i umět respektovat. Okopávání kotníků v tak složité a nepředvídatelné situaci od těch, kteří žádnou odpovědnost nemají, mi pak připadá opravdu zbytečné a hloupé, bohužel ale zároveň typicky "české". Mám kamaráda, Čecha žijícího v Itálii, který se na facebooku dělí (občas dokonce i na Primě) o své tamní zkušenosti a ta mezilidská solidarita a tamní pocit odpovědnosti lidí za nezhoršování situace z toho přímo čiší, o nějakých politických animozitách nemůže být ani řeči, to jde v takových chvílích naprosto přirozeně stranou. Řada mých zdejších přátel na facebooku současnou situaci ale naopak vnímá zase jen jako ohromnou příležitost vyventilovat si své vlastní politické animozity, což bohužel umně přiživují i různá média, která dávají s chutí prostor ke všelijakým poměrně průhledným "výronům" těch, kteří v tomto směru nikdy nezklamou. Zkrátka mi tento způsob celonárodní komunikace v krizové situaci vůbec nesedí. Naštěstí je ale i řada pozitivních příkladů, tak nepropadám úplné beznaději z naší nepoučitelnosti... :-))

16.03.2020 14:41:16 | Amonasr

1

16.03.2020 17:12:49 | jenommarie

Nejdou mi odesílat dlouhé komentáře. Až na druhý pokus. :-D


Já ti děkuji a jsem ráda, že jsem tě alespoň trochu potěšila.
Facebook mám také osobní a pracovní, ale přiznám se, spravuji jej sporadicky, mám web a píší mi povětšinou zprávy na whatsapp, neruší mě to při práci. Dnes jsem jej otevřela, jeden a pak druhý facebook, pro kontrolu...to jsem se ale lekla, až jsem to raději hned zavřela:-D ;-). Divím se, co jdou lidi schopní vymyslet a ci vše sdílí, přeposílají aj.
Do všeho zkrátka nenahlížím, beru to jen jako výběr a něco jsem i přenastavila, tak chodí toho méně.
S politikou je to tak.
Nenaděláme s tím nic,
rádi si myjí ruce a a chtějí vypadat všichni hlavně dobře ;-) :-).
Mě vadí, že jsme odkázaní na Čínu, měli by jsme se snažit být soběstační. Ušít roušky by tu vyšlo zřejmě draho, tak jako vše a podle toho to také tak vypadá. Čeká se na dodávky,
nesmyslně se šíji doma roušky = nic proti solidaritě a dobrovolníkům,
jen je to povinnost státu
= ten postoj je špatně.
Máme mít pocit jistoty a bezpečí
a tady si musí zase lidi poradit,
jako vždy. ;-)
To si zase ti nahoře ani nevšimly, kdo dodává prozatímně do nemocnic roušky. Nebýt dobrovolníků...
Tak hlavně ať rmto vše netrvá příliš dlouhou dobu.

16.03.2020 17:26:45 | jenommarie

Jj, v umění improvizace nás nikdo nikdy nepřekoná ;-))

16.03.2020 17:52:43 | Amonasr

:-D ;-)

16.03.2020 18:08:15 | jenommarie

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí