Přirozenost

Přirozenost

Anotace: Je dobrota přirozená?

Dobrota člověka - je to kompromis jeho přirozenosti s přirozeností člověka druhého. Potlačení sobectví pro sobectví druhého. Když hodnotíme člověka, hodnotíme, zdali je dobrý či špatný, hodnotíme, nakolik je ochotný, poddajný, jaký z něho budeme mít požitek.
Synonymum, vyšší instance pro dobrost - křesťanství. Bůh - ztělesnění dobra. Je Bůh pro udržování vzájemných vztahů sobeckosti? Nebylo by Boha, nebylo by takových společenských regulí, které potlačují lidskou přirozenost - pudy, instinkt. Vedou nás ke zkáze opovrhováním nad přirozeností nebo k přirozenosti? Člověk byl stvořen, aby jednal jinak, než byl stvořen?
Autor horlivec, 26.03.2007
Přečteno 491x
Tipy 2
Poslední tipující: Sarazin Faestred
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Úvaha kvalitná a ja by som rozhodnetoho boha moc neriešil... na to sú iné úvahy (a ich komentáre na 5 strán).
Toto bolo o človeku a súhlsím s názorom autora.

20.01.2008 22:19:00 | Sarazin Faestred

Dobré, ba kvalitní zamyšlení ve zkratce na dobrem člověka, nad jeho přirozeností... Je to téma daleko širší a složitější, např. ve spojitosti s genetikou a výchovou v rodině, ve společnosti... ale... v té zkratce to takhle stačí... ;-)
Na otazníky... sama za sebe mohu říct jen tolik: jsem věřící, ne někomu či něčemu patřící... jen TO mám v sobě... nic víc, nic míň... můj přítel G.P. je ateista... nic víc, nic míň... a záhada hlavolamu tkví v tom, že to dobro v sobě máme nastejno, úplně přirozeně a samo o sobě... bez spojitosti s bohem... spojitost s bohem může značit i zlo... prostě to není o tom... ;-)

28.03.2007 12:45:00 | Levandule

Jiste, ale reagujes na moji zminku boha zcela jinak, nez bylo zamysleno, uprimne - prekvapilo me to. Ale at je buh dobry ci spatny, v tvem pojeti, neresi to to, zda-li zabranuje prirozenosti nebo ne. V tvem pojeti potlacuje prirozeno tak, jako byl dobry. A nejedna se o Boha jako Boha, perzonifikaci, ale spise jako symbol dobra, jen pracovne. Moje teze nebyla o Bohu, ale o člověku :o)

28.03.2007 00:17:00 | horlivec

Zdravíčko...
Nevim jak bych tohle okomentoval, přesto se pokusím...Zdá se mi jako kdyby šlo o holivou křesťansko-dogamtickou agitaci a orodování za Boha, nejvyššího, neomilného a za Boha nejlepšího...Musím uvést několik ryze křesťanských myšlenek..Bůh v původním smyslu neni chápán v jeho trojjedinosti, za kterou se asi skrývá jeho rozpolcená "osobnost", či schizofrenie, pokud bychom Boha personalisovali..Dovolil jsem si tu takovou menší provokaci, ale pravý křesťan, či znalec religionistiky znající souvislosti mi dá za pravdu...Bůh není dobrý, dokonce je moc zlý..Na své tvrzení dokládám obhajobu..Dopustil by Bůh veškré protizákonné jednání, ve smyslu mravního, morálního, či jiného zákonného porušování???Trestal by chudé děti, mající hlad v centrální části Afriky a jinde??? Přihlížel by prostopášnostem a protizákonných činů na dětech, bezmocných, chudých, nemocných???Asi ne...Osud jsme si nevybrali, nikdo z nás...Byli jsme vrženi "do světa"...a kdo z nás to chtěl???Snad ty, či ty, či on, či ona, ale jistě ne všichni...A co se týká Boží dobrosti a sobeckosti??? Nejvyšší si libuje v tom, jak lidi trápit...Je to pro něj komediální pobavení, jako když se hrají Eurypidovy hry v amfiteátrech...pardon, nejde o křesťanského Boha, spíše o pohanské pojetí model ,ale stejně je to vyžívání v té samé konotaci..Porč si myslíš že byla zavedena instituce a fomralita jakou jsou odpůstky???Aby se bůh díval na "naše lidské přestupky", které tímto připouštěl a mohl říkat skrze ztělesněnou církevní autoritu tu magickou formulku: "Odpouštím ti, synu můj"...A na tuto problematiku již před více než půl tisíciletím upozornil náš přední reformátor a bojovník za pravdu v jejím nejobecnějším pojetí Mgr. Hus. Ten napsal mj. 4 artikuly pražské, jako volební program jeho strany ale co víc, kritizoval jako hlavní problém ato je prodej odpůstků...Toho čeho se katolíci dopoouštěli bylo naprosto neeetické, nemorální ať mi pak mluví o tom, co je dobrota...Ožebračovat chudé ještě víc, jenom proto, že měli domělo doměnku o spojení s dáblem (diabolem řecky), vést inkviziční procesy protinepohodlným občanům atd...Ale to je potřeba popchopit v širších souvislostech a intencích...na to v komentářích neni místo...ale jde o zásadní věc...původní křesťanství vzniklé cca v 5.století, neprodchnuté platonismem a sristotelismem bylo docela, říkám doceal nezkažené, žádné křížky, pěkné nástěnné malby, freskové náčrty, atd..symbolika úžasná...Až když se k Platonismu přimkla nejvyšší idea, idea dobra, ztělesněná Bohem a pak i Aristotelici, vznikla z toho ohromná kližka, či spíš nafouknuté klišé, plné všeho s odpuštěním sajrajtu, který se na to nabalil...Mám jen obavu z toho, že toto znova hrozí propuknout...A je to oprávněné...Co např. klerofašisté, Itálie, Španělsko???? A může to přijít znovu a zase a ještě v silnější potenci...A co potom???musíme být trochu kritičtí ke všemu co se nám dává...

27.03.2007 20:39:00 | A.N.D.Y.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí