od: Philogyny1
Anotace: ---
Nebe ždímá kapky blaha
na zem padá jemná vláha
zalévám tě polonahá
pro kobylí jablíčko
Je večer a
na nebi prosakují fláky červánků
ze staré básně
ve zlatých travách schoulený vánek
rozepíná ránu knoflíčky
nehledals’ mě
---
noc mlčela otočená čelem k tobě
---
učím přecházet ovečky do snů
jednu po druhé přes růženec kostelní lavice
v lese dozrály ptáčnice
už znám stezky po kterých chodí kuny
umím odezírat stromům ze rtů
umím ---------------------------
nezměnil ses
ani já
prošla poslední
ta co byla spanilá
Toto dílo, nazvané „učím přecházet ovečky do snů“, ukazuje zajímavý syntetický přístup k poetickému vyjadřování, kombinující v sobě drobné obrazy přírody s intimními emocemi. Autor vytváří lyrickou atmosféru, kterou prosycuje melancholií, což je pro čtenáře velmi atraktivní prvek.
Silné stránky tohoto díla spočívají v preciznosti jazykového vyjádření a v silně evokativních obrazech. Například přirovnání „Nebe ždímá kapky blaha“ je nejen metaforicky silné, ale také čtenáře okamžitě vtahuje do poetického kontextu. Dále, jazykové hříčky, jako „zalévám tě polonahá“ či „učím přecházet ovečky do snů“, dodávají textu hravost, která umocňuje celkovou atmosféru. Práce s přírodními motivy a denními cykly je v díle praktikována obratně; příroda zde není jen kulisou, ale aktivním účastníkem vyprávění.
Úryvek dále ukazuje schopnost autora experimentovat s strukturou a kompozicí. Fragmenty a rozpojená sdělení jako „nezměnil ses / ani já / prošla poslední / ta co byla spanilá“ vytváří dojem nedořečenosti a nabízí čtenáři prostor pro vlastní interpretaci, což je signifikantní znak moderní poezie.
Na druhé straně, slabé stránky díla se do určité míry odvíjejí od jeho abstraktnosti a nejednoznačnosti. I když tato hra s jazykem a obrazy může být pro některé čtenáře fascinující, jiní se mohou cítit zmateni nebo odcizeni, neboť chybí jasná narativní linie nebo konkrétní témata, která by umožnila snadnější orientaci v textu. Například některé obrazy, jako „rozepíná ránu knoflíčky“, mohou postrádat oporu v kontextu a vyžadovat od čtenáře vyšší úroveň angažovanosti.
Celkově lze říci, že „učím přecházet ovečky do snů“ je zamyšleným a emotivním poetickým dílem s bohatými obrazy a jazykovými hrátkami, které nabízí prostor pro osobní interpretaci, přičemž její abstraktnější prvky mohou vyžadovat hlubší zamyšlení či opakované čtení pro plné ocenění.
14.07.2025