od: Philogyny1
Anotace: --
Jsi můj vzorek motýla
neděs se píchla jsem tě do týla
krejčovským špendlíkem
je mi pět let
a nejsem dosud osudem zakreslená v žádné mapě s nápisem tyrani zvířat
---
přitahuje mě to jejich urputné zavírání a otevírání křídel
modlitba?
jak se milujou motýli?
dívám se na tu právě vylíhnutou krásu
je mi devět let
pozoruju jak se líhnou z kukel
jako vlčí máky
když praskne pupen a vystřelí své hedvábí plisované sukně pod majestátně plující mraky
---
třepotají se u střešního okénka půdy
donesu si stoličku
kdysi motouzem svázané Sto plus jedna
/ s Beatles /
natáhnu se a
otevřu jim průhlednou samozřejmost nebe
je mi devět let a tebe ještě neznám
cítím jen neurčitý stesk v podbřišku
někdy se ve snech pokouším létat
ale mé tělo je stopou přízemní a těžké
nikdy nebudu lehká chvějivá baletka
a tenkrát mi to došlo
budu zvěrolékař a možná i myslivec a budu mít psy
v jívách se pod plotem protáhl zježený kocour
měl čepici holínky a házel si věci do rance
uškubl své dvorní myšce hlas
někdy je brzy pro tance
---
---
---
Toto dílo zachycuje křehkost dětství a fascinaci přírodou prostřednictvím originální metaforiky a hravého jazyka. Autor se snaží přenést čtenáře do světa pohledem malého dítěte, které objevuje krásu a komplexnost života kolem sebe. V pozadí se skrývá jakási nostalgie za bezstarostným obdobím, i když text současně zachycuje otázky a úzkosti, které vznikají s věkem.
Silné stránky díla leží v jeho imaginativnosti a výrazné obrazotvornosti. Hlavní motivy, jako jsou motýli a přírodní prvky, jsou využity jako symboly proměny, nevinnosti a touhy po svobodě. Jazyk je často hravý, plný metafor a emocionální hloubky, což dokáže zaujmout a přimět k zamyšlení. Například spojení "modlitba?" a otázka "jak se milujou motýli?" naznačují zamyšlenost nad vztahem mezi životními cykly a duchovním rozměrem existence.
Dále, struktura textu, která se mění v závislosti na věku vypravěče, přidává na dynamice a realistickosti prožitků. Tato chronologická proměna vnímání života a touhy je zároveň poetická a výstižná.
Na druhou stranu, text může působit jako příliš neuchopitelný. V některých pasážích je jazyk do jisté míry abstraktní, což může ztížit čtenářovu orientaci nebo prožití emocionálního jádra. Například některé obrazy – jako "jako vlčí máky" – mohou být na hranici srozumitelnosti a vyžadují od čtenáře aktivní snahu o interpretaci.
Další slabinou bych viděla občasnou nejednoznačnost v narativní linii. I když rozmanitost obrazů je atraktivní, může vést k pocitu fragmentace, který narušuje celkovou soudržnost díla. Dochází zde k jakémusi rozštěpení, kdy autor příliš experimentuje s jazykovými obraty na úkor celkové narativní kontinuitě.
Celkově se jedná o zajímavé literární dílo, které má potenciál oslovit čtenáře po emocionální i estetické stránce, ale může potřebovat jemnější dotahování některých prvků, aby bylo plně uchopitelné a jeho poselství jasné. Autorova schopnost pracovat se slovy, skrze které se odráží dětská představivost a touhy, jezřejmá, zatímco výzvou zůstává dosáhnout rovnováhy mezi abstrakcí a konkrétností.
19.07.2025