od: Lumil
Ráno unavené oči,
padli na sklo budíka.
V ktorom všetko sa len točí,
mňa sa to však netýka.
Traja neposední bratia,
tichou hrou na chytačku.
Čas v priestore si krátia,
,kto prejde rýchlo otočku.
Tenký dlhý, taký splašený.
Neustále náhli sa.
,,Bo nie je času vážený´´
3,2,1 štart ,, O minútu vrátim sa´´.
Nepostojí, nepokecá,
na to treba zastať predsa.
Nečaká však zato plácu,
Len si robí svoju prácu.
Druhý, dlhý ten je hrubý.
Povie Vám to na rovinu.
Načo toľko zhonu, ,,Stačí prísť až o hodinu´´.
Voľným okom, zdá sa stojí,
Ale kdeže stáť sa bojí.
Dopredu ho ženie sila,
ktorú ruka natočila.
Ešte je tu malý hrubý, stojí ako do počtu.
Rozvážny a tichý, čaká ako na poštu.
Nenáhli sa, neponáhľa, stojí ako v hore peň.
Čo všetko len môžeš stihnúť, keď máš nato celý deň.
Môžeš bežať, môžeš kráčať, sedieť ako ponocný.
Len sa nezabudni obzrieť, či si nebol zbytočný.
Dílo „Budík“ se vyznačuje originálním pojetím časového tématu, které je v lyrické formě ztvárněno prostřednictvím personifikace různých typů budíků. Tento přístup přidává textu na hravosti a mnohovrstevnatosti, přičemž vnáší do běžného předmětu hloubku a filosofické úvahy.
Silné stránky tohoto díla zahrnují:
Personifikace a symbolika: Autor zdařile personifikuje budíky, čímž vytvořil charizmatické postavy, které reprezentují různá pojetí času. Tímto způsobem dokáže skrze zjednodušené obrazy vyjádřit složité myšlenky o rychlosti, prioritách a vztahu člověka k času.
Hravost a rýmy: Rytmus veršů a rýmová struktura dává textu dynamiku a lehkost. Rýmy, jako například „vrátim sa“ a „zastať predsa“, činí čtení příjemným a melodickým, což zvyšuje atraktivitu pro široké publikum.
Tématická rozmanitost: Dílo se nebojí zabývat se vážnými tématy – jako jsou čas a jeho vnímaní, rutina každodenního života a otázka produktivity – s jemnou ironií a nadhledem. To otevírá prostor pro různé interpretační úhly, což je pro literární dílo vždy cenné.
Na druhou stranu, slabé stránky zahrnují:
Místy povrchní zpracování: Ačkoliv autor efektivně zavádí různé symboly a personifikace, některé části textu působí poněkud zjednodušeně. Například rozdělení budíků na „tenký dlhý“, „druhý dlhý“ a „malý hrubý“ může působit příliš schematicky a chybět mu hloubka v charakterizaci.
Nejednoznačnost některých pasáží: V některých částech textu chybí jasnější vyjádření myšlenek. Například pasáže jako „Nepostojí, nepokecá“ by mohly být rozvinuty, aby podaly ucelenější pohled na to, jakým způsobem jednotlivé postavy (budíky) ovlivňují náš vztah k času a jak reflexe se může lišit.
Narrativní linie: Přestože je text koncipován jako rozjímání, chybí mu jednotná narativní linie, což může vést k jisté dezorientaci čtenáře. Lépe utkaný příběh či kontext by mohly posílit celkovou soudržnost a dopad díla.
„Budík“ se tedy ukazuje jako zajímavý pokus o literární zamyšlení nad tématem času, plný kreativity a jazykových hravostí. Přesto by bylo možné dílo obohatit o hlubší analýzu charakterů a jejich významu. Pokud autor získá schopnost prohloubit určité myšlenkové nástroje a strukturu textu, mohou se jeho díla stát ještě podnětnějšími pro čtenáře.
15.08.2025