BÁSNICKÉ STŘEVO

BÁSNICKÉ STŘEVO

Anotace: Referát na seminář v kurzu básnické anatomie

                                         

                                                          BÁSNICKÉ  STŘEVO

 

 

 

Nedávno jsem se v jednom komentáři zmínil o peristaltice básnického střeva a to mě přimělo se nad existencí a funkcí tohoto specifického orgánu zvláštní sorty lidí hlouběji zamyslet. Ono se řekne – básnické střevo, ale co to vlastně je? A proč  si lidová moudrost zvolila z orgánů lidského těla k tomuto zajímavému přirovnání zrovna střevo? Proč ne třeba ledviny či močový měchýř – je snad produkt básnického střeva  podoben  spíše pevnější hmotě než kapalině? Tato otázka má smysl jen tehdy, jestliže si básnické střevo představíme jako střevo lidské. Pokud by naši moudří předkové, kteří poetům přisoudili vlastnictví básnického střeva, hledali analogii spíš u ptáků – to jsou přece taky bardi – tak u nich tlusté střevo končí v kloace, v níž se nachází vyústění i trávícího ústrojí, močové trubice a pohlavních žláz, a výsledný produkt je tak  směsí poněkud jiné konzistence. No uznejte, že smícháním výměšku třeba pohlavních žláz s výměškem „ptačího“ básnického střeva v básnické kloace by se daly krásně vysvětlit třeba erotické básně.  Ale o básnické kloace jsem ještě nikdy nic neslyšel ani nečetl, tak zůstaňme raději u analogie se střevem lidským.

 

Lidské střevo ale není jen pořád jedno a to samé střevo – měří celkově asi 7 metrů, z toho nejdelší je střevo tenké, které mívá okolo 5 metrů. V něm se  žaludkem natrávená potrava mísí, štěpí enzymy a směšuje se žlučí. To je sakra důležitý proces - nepochybně i při vzniku básně. Takové vjemy a pocity, než vyjdou básnickým řitním otvorem ven, musí nepochybně projít nejdříve básnickým tenkým střevem. Někdo má básnických enzymů hodně a pořádně silných, takže se ty vjemy a pocity rozštěpí téměř na atomy a to pak je panečku základ abstraktní či surrealistické poezie! To už ani sám básník kolikrát nepozná, co to vlastně původně v tom svém tenkém básnickém střevě rozštěpil – natož pak čtenář! Ale proti gustu žádný dišputát, někdo rád čichá právě tyto prapůvodní částečky básnické hmoty a čím víc enzymů pracovalo, tím víc ST pak lítá po Literu.  Jiný majitel tenkého básnického střeva ale může mít těch enzymů zase pramálo a to ty vjemy a pocity pak tím tenkým střevem projdou jen tak, skoro netknuty básnickým zažíváním. Ale i takový produkt si samozřejmě najde své vyznavače a ST po Literu prší tak jako tak. Horší případ je, když  má někdo nemocný básnický žlučník a do tenkého básnického střeva pak odteče tolik žluči, že už se nestačí vstřebat ani cestou do básnického konečníku.  Tady bych ale řekl, že kolikrát už takový  výsledný basnický exkrement není ani básní a uplatní se třeba spíš jako komentář.  Ty zvýšené žlučníkové aktivity u některých jedinců přicházejí v jakýchsi vlnách a to je často vidět, jak ten básnický exkrement plný nestrávené žluči vyletěl z tenkého básnického střeva bez další zastávky rovnou do básnického řitního otvoru, někdy je to úplný básnický průjem. No ale to jsou naštěstí jen odchylky od normálu, tak pryč od nich.

 

Tak tedy po opuštění básnického tenkého střeva postupuje pěkně natrávená materie budoucí básně do kratšího, ale také důležitého, tlustého básnického střeva. Zde se básnická trávenina pěkně zahušťuje a nepotřebná voda se  vstřebává kamsi mimo básnické tlusté střevo a zůstává nám tak jen samotná básnická směs různé hustoty. U někoho to může být hustota taková, až  to nechce ven, a než se to vytlačí… No však to znáte. Občas i zde ale nastane řidší případ a proletí to na vzduch na to tata. No, opět to je  pak jakási obdoba těch básnických průjmových komentářů, jen to dostane navíc název a anotaci (aspoň většinou).

 

Ale ti, kdo se živí jen těmi zdravějšími a chutnějšími vjemy a pocity - a nevadí, že jsou občas i hořké nebo víc slané, hlavně když se k tomu papala hezky i zdravá básnická vláknina - tak ti posílají na svět řádně zpracovanou a správně obsahově hutnou a vyváženou básnickou hmotu, občas úplně skvostného složení a konzistence.  Nevadí, že někdy je ten produkt tenčí a jindy tlustší, někdy má pravidelné a rytmizované tvary, jindy si vybere svobodomyslnější formy, může ho být slušně velká hromada anebo i jen malý bobeček, hlavně, že obsah je pěkně voňavý. A neušklíbejte se, básnické exkrementy z básnických střev  mají totiž  správně vonět – asi jako vorvaní ambra, která se používá jen do těch nejluxusnějších parfémů. Samozřejmě se s ní musí taky šetřit – všeho moc škodí a smrad je prý jen příliš koncentrovaná vůně – ale to už jsem se dostal poněkud daleko od básnického střeva.

 

Plynného obsahu básnického tlustého střeva se raději dotknu jen letmo – ten musí občas taky ven, ale stejně jako ty básnické průjmy končí většinou spíš v komentářích, možná někdy ve vzkazech. Taky obsahu slepého básnického střeva se raději vyhnu – lepší každopádně je, zůstane-li prázdné. Když se tam totiž občas něco dostane a zanítí se to, tak to je docela průšvih, to pak může skončit až odchodem z Literu. Někdy jsou to ale jen zaražené básnické prdy, které na první pohled můžou budit dojem zánětu slepého básnického střeva, ale tam pak stačí, jestliže pod nějakým impulsem dostanou volný průchod a když se nakonec následně vybouří, může majitel básnického střeva po kratší či delší relaxaci své i ostatních členů klubu opět začít básnicky trávit a vyměšovat.

 

Ale na co nesmím ještě zapomenout, je forma básně. Bez obsahu to nejde, alespoň většinou, ale forma je taky důležitá. To by ale bylo asi na samostatný fejeton. Nejsem anatom, tak netuším, zda pro formu básně je důležitější třeba básnický svěrač než předchozí  část básnického střeva. To ať už vysvětlí třeba ti, co dokáží tvořit z básnické hmoty i krásné grafické obrazce. Mně se to moc nedaří, ale možná do toho zapojuju ten nesprávný básnický orgán. Třeba mi někdy  někdo ještě poradí. Ale mnohem záhadnější je pro mě schopnost, nad kterou někdy zůstávám stát s otevřenou pusou, jak někdo dokáže tvořit formu bez obsahu. Ale když tak o tom přemýšlím, tak tam se to asi dělá spíš z těch básnických plynů respektive básnických větrů, ať zůstaneme u poetické terminologie. Ovšem jak dostat takový básnický větr do pěkné formy - tož to už musí být sakra kumšt! To už je možná skoro na Nobelovku a Liter pro to není dostatečně nóbl. Ale jelikož tomu už vůbec nerozumím, tak nad tím dále raději nebudu ani špekulovat.

 

Takže všem literákům přeju hezky pravidelnou peristaltiku všech zdejších básnických střev v celé jejich délce od začátku až do konce a básnický vítr do plachet!

 

 

Praha, 23.11.2013

Autor Amonasr, 23.11.2013
Přečteno 3133x
Tipy 39
Poslední tipující: mkinka, Vivien, LV, A42, Sýkorka07, nebech, střelkyně1, isisleo, Isquieasuus, enigman, ...
ikonkaKomentáře (51)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jejda, skoro se bát něco napsat,
nevím nevím,
pár basnických plynů z básnického střeva,
tedy kam a odkud, že já vlastně.
Hlavně píšu ráda, snad jsou to i básně. :-D
Zasmála jsem se,
tolik o peristatice střev a celkovém trávícím pochodu,
jsem ještě nečetla, všechno jednou poprvé.
Směji se, až až a ST musím dát.:-D ;-)

11.01.2020 14:38:31 | jenommarie

Díky za ten zvonivý smích, pro něj jsem to i psal ;-))

12.01.2020 16:55:23 | Amonasr

:-D ;-) to je hezké a smích mám ráda.

12.01.2020 19:25:23 | jenommarie

:-)

13.01.2020 14:42:27 | Amonasr

hodil som do gúgla, a našiel som neslepé STřelivo :D

23.02.2017 10:43:29 | LV

Doufám, že ne na mě... ;-))

23.02.2017 10:45:54 | Amonasr

Krásný nápad krásně zpracovaný. Jak by řekl Vladimír Macura - Jemnými drápky. Máte asi s literárním serverem své zkušenosti.

26.06.2016 10:44:08 | Kaprikorn

Děkuji za čtení i vnímavé ocenění tohoto již staršího dílka - potěšilo :-) Ano, myslím, že se v tom odrazily jisté tehdy žhavé zkušenosti z Literu, který byl tenkrát poněkud rozbouřenější, než je dnes. Alespoň mě to inspirovalo k takovéto reflexi :-D

26.06.2016 18:27:04 | Amonasr

Zabrousila jsem teď na tento text. To je nádhera. (Momentálně ovšem zapojuji básnické střevo do psaní auditní zprávy. To je úplně jiná poezie).

25.09.2014 14:35:16 | A42

Umím si živě představit - o to lépe pak ale vyznívají kontrasty :-D Díky :-)

25.09.2014 14:38:09 | Amonasr

... taky proto jsem tady se svými texty. Jako Zeměplocha, taky má ten vyvažovací kontinent... :-)

25.09.2014 14:41:49 | A42

Jsem na tom docela podobně ;-)

25.09.2014 14:43:21 | Amonasr

Vlastně ty světy úplně oddělené nejsou, pak vznikne třeba ta moje hříčka "Píseň analytikova".

25.09.2014 22:40:38 | A42

Rovnováha musí existovat - jinak by nám ty světy kulhaly k jedné straně a vykloubily si brzy kyčle... :-D

25.09.2014 23:03:58 | Amonasr

a šankhaprakšalana? :)))

29.11.2013 08:15:50 | maryshka

Páááni! Tohle jsem si musel vygooglovat :-D No ale myslíš, že by po takové očistě ještě básnické střevo někdy ze sebe něco vydalo...? ;-))

29.11.2013 15:01:41 | Amonasr

jednoznačně ST za nápad i zpracování.Josífku,ty jsi mě normálně úplně rozesmál, ani nevíš jak,a víš,že jsem se tam i našla?:-):-)

28.11.2013 12:05:59 | střelkyně1

Díky Střelko, účelem bylo rozesmát, takže Tvůj smích - moje radost :-) A raději nebudu pátrat, kde jsi se našla - jsme v tom ale možná úplně všichni :-)

28.11.2013 13:57:17 | Amonasr

..magister dixit..

PS:..tohle mi uniklo....tak žabička..hmmm:-))

28.11.2013 08:28:47 | isisleo

:-) Gratia, Musa... Laus alit artes ;-))

Ale s tou žabičkou bych asi potřeboval trknout... :-D

28.11.2013 11:07:57 | Amonasr

..žabička na deklíku jako Múza;-)))

28.11.2013 13:33:53 | isisleo

No vidíš, na žabičku z deklíku jsem už úplně zapomněl... Ale jelikož jsem Tě jako Múzu tak jako tak oslovil, tak tam evidentně nějaká telepatie stejně zafungovala ;-))) No není ten zdejší éter krásný? :-)

28.11.2013 14:01:02 | Amonasr

..díky;-)))

28.11.2013 19:28:23 | isisleo

asi už vím proč mi říkají ...Ty střevo jedno,,...

25.11.2013 09:36:58 | enigman

...je dobré nazírat všechno z té lepší stránky... ;-)

25.11.2013 18:01:42 | Amonasr

nádhera... a ty komentáře, jen se mi jiný orgán smál (to jako srdce)

24.11.2013 09:09:17 | Radhuza

Mé básnické střevo se stahuje radostí z milého úsměvu Tvého básnického srdce ;-)

24.11.2013 10:46:06 | Amonasr

:)

24.11.2013 11:01:36 | Radhuza

No, nejenže jsem se pobavil ale i něco nového dozvěděl.. Taková věc se dá napsat jen tak, nebo je třeba nějaké literatury??..netroufám se ptát na jakém druhu zařízení je třeba sedět..

23.11.2013 22:12:58 | poeta

:-D Podle těch otázek, hlavně té nevyřčené, se pozná odborník - ne nadarmo jsi poeta ;-) Já mám na tom zařízení zelený deklík se žabičkou, možná to byla ta múza. Ale doputovalo to od ní ke mně teprve po spláchnutí, až ve sprše. Pak už stačilo jen vygooglovat heslo ve Wikipedii, ta umí podat i ty nejsložitější věci už patřičně natrávené ve třech větách, takže to pak šlo víceméně samo… Byl to tedy spíš ten řidší případ… ;-))

23.11.2013 22:33:44 | Amonasr

chlapi, vrátil jsem se z kina, a tady koukám stále vládne sváteční atmosféra :-)))

odbočím: "Příběh kmotra" vřele doporučuju, Vetchý s Vaculíkem mňam, přehledná propojenost mafie s politiky mňam, zmínka o spisech "Krakatice", na který Atík narazil v r. 2010:
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1008/copak-se-to-na-plzensku-deje-kurna

23.11.2013 22:51:50 | Aťan

Dík za tip. Měl jsem to někdy v plánu - o důvod víc, na to zajít :-)

23.11.2013 23:37:03 | Amonasr

Každej politik by měl mít svýho kamaráda do deště ;-)

23.11.2013 22:57:34 | poeta

tak tak :-))
po dlouhé době byli živí i diváci, kino fakt reagovalo.. to jsem už dlouho nezažil, supr
Vaculík se po všech blbostech, co natočil, plně rehabilitoval... jsem pln dojmů, omlouvám se, že jsem vám vpadnul do řídkých či hustších střevních příhod :-)))

23.11.2013 23:04:14 | Aťan

já jsem tu jen na skok..a Dr. Cox se někde toulá
tak asi f poho :)

23.11.2013 23:06:39 | poeta

jo jo.. ale pozor kam skáčeš, je tu kluzko :D

23.11.2013 23:09:38 | Aťan

dám to oknem napříč, odbočkou vpravo přímo ven..

23.11.2013 23:12:36 | poeta

:D držím palce

23.11.2013 23:14:19 | Aťan

Povedlo se ti velice humorným a poučným způsobem popsat to naše malé šapitó plné různorodého osazenstva..každý se v tom najde a můžeme jen doufat, že ti slušní spláchnou :-D

23.11.2013 22:42:11 | poeta

Dík :-D ;-)

23.11.2013 23:34:44 | Amonasr

Dal bych to sice do kategorie "humor", ale stejně dám dva dukáty...skvěle jsem se bavil...a navíc pod tou humornou slupkou je v tom i pravda a má to něco do sebe:-)

23.11.2013 20:06:49 | Robin Marnolli

S tou kategorií máš Robine naprostou pravdu, ale nechtěl jsem to tam dávat sám. Doufal jsem, že si to tam zařadí čtenáři sami, což se mi díky Tvému a předchozím komentářům vyplnilo víc, než jsem čekal, a jsem za to opravdu vděčný. Díky :-)

23.11.2013 20:42:17 | Amonasr

:-)

23.11.2013 17:39:57 | Kett

;-)

23.11.2013 20:36:01 | Amonasr

:D
dík, právě jsi mě krásně rozesmál a to je moc fajn ;)
:D

23.11.2013 17:33:17 | Anjesis

:-D A o to tu šlo především ;-) Moc děkuju za takovou odezvu ;-))

23.11.2013 20:35:48 | Amonasr

Myslím to v dobrým, přesně tohle dílo je ta správná poloha, kterou si hýčkej. Vždy jsem si myslel, že básnické střevo je jen jednoduše schopnost produkovat básnické tvary. Díky tvé úvaze jsem pochopil, proč jsou básně honorovány tak jak jsou. Díky.

P.S. Velký obdiv.

23.11.2013 17:20:29 | Michal Dunda

Díky za pěkný koment - beru to samozřejmě v dobrým a přitom i vážně a pokorně. :-) Když ono je to ale i o tématu - pokud múza někdy při podobně vykolejené sobotě pošle stejně výživné, nenechám ho po takovém prima povzbuzení padnout ;-)

23.11.2013 20:34:04 | Amonasr

Josef, já se z tebe po**** :D :D dneska je opravdu zvláštní sobota :-))

23.11.2013 16:59:17 | Aťan

:-D Tak to vypadá, že by mohlo být na cestě zase nějaké hodně vydařené haiku ;-) To se Aťane těším i na neděli! :-))

23.11.2013 20:28:40 | Amonasr

ňáké haiku asi v šuplíčku mám, ale zřejmě někde hóóódně vespod :)

23.11.2013 22:30:36 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí