Konec biografů v Čechách

Konec biografů v Čechách

Anotace: To se fakt stalo, ale nejsem žádnej umělec, abych to dokázala správně vyjádřit

Je to nějak ten pátek, co jsem byla v kině. S mamkou. Tentokrát jsme nezamířily do nějakýho přetechnizovanýho multiplexu, kde vymydlení měšťáci dychtící po kultuře chroupají přesolenej popkorn a srkají hnědou kolu.
Tentokrát jsme vešly do starýho klasickýho kina, kde si lístek kliďánko koupíte pár dní předem. A to bez obav, že vám ho někdo vyfoukne před nosem. Ten lístek je téměř za poloviční cenu a navíc tisknutej na opravdovým klasickým papírovým papíře a ne na žádný vyumělkovaný voskový plachtě.
V kině projdete kolem starýho bufetu, zavřeno. Lidi sem už nepáchnou. Docela se zamýšlím nad tím proč. Snad proto, že sem zavítá už jenom minimum filmovejch nadšenců a dávaj přednost tomu co je in, trendy a moderní. Jak já ty slova nemám ráda!
Posadíte se na starý ošoupaný křeslo, celej sál je tvořenej různejma vymoženostma užitýho umění komunistický éry a vy se tak nějak neobyčejně těšíte na ten film. Zhasnou světla a opona se rozhrne. To už nebývá, co?
Bez stupidních reklam na začátku, bez přílišnejch zvuků a na fakt tvrdým sedadle zkouknete celej film. Dost dobrej, tak nějak nepřímo vám do toho prostředí zapadá. Kolem lidi, jen hrstka, dost podobní a snad taky stejně vykulení jako vy. A nebo ne. Proč by se měly divit, když sem chodí odjakživa. Pro mě ne. To já jsem ten nováček ve starým kině, to jsem já ten odkojence postrevolučníma bijákama. Stydím se.
Film si užíváte zato úplně jinak než normálně. Konec, zvedáte se. Kráčíte ven, po mramorovejch schodech s kobercem. Tři ženský se uprostřed toho plácku pozastaví a tlachají. V tý chvíli se starej uvaděč pomalu zvedne ze židle a snad ještě pomaleji jde k nim. Je to postarší obrejlenej pán v kostkovaným svetru, s cedulkou se jménem a fotografií ještě z mládí na prsou. Slušně jako z filmu pro pamětníky pobídne ty dámy, at nebrání v cestě vycházejícím divákům. Jedna z žen se udiveně ptá se, jestli myslí těch pět lidí co sedělo v sále.
A mě v tý chvíli zachvátila nějaká vlna sentimentu či co. Litovala jsem toho starýho pána, tak jak často je mi líto většiny starejch lidí. Ale ted vážně hodně. Možná za to mohl i ten film, nevím. Bylo mi do pláče. A napadalo mě, že u nás pořád ještě existujou lidi, kteří jsou schopni bojovat za ty drobný hezký věci, co nám tady zbyly a co časem stejně upadnou v naprostý zapomnění.
Autor W.O.K.O., 06.07.2008
Přečteno 824x
Tipy 41
Poslední tipující: Frr, zzlatý, UCET KE ZRUSENI, Aurelius, malá slečna, rrrybička, boruvka175, Eiffel, kulí očko, Grafomanická MIA, ...
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pěkná nostalgie a smutek z toho kam lidé směřují... děkuji

25.11.2017 21:20:22 | zzlatý

U nás se z radničních listů strašně vykřikuje, jak jsme moderní město, a přitom kina máme ještě taková ta socialistická;) a za to jsem ráda, protože mi takové stařičké kino vyhovuje mnohem víc, než přemodernizovaný a přetechnizovaný Cinestar v Ostravě.
Fakt pěkný fejeton, toho pána mi je taky líto:(

23.08.2008 23:36:00 | Grafomanická MIA

U nás máme taky takové staré kino a vyhovuje mi o hodně víc hned z několika důvodů. Jednak tam není tolik lidí, kteří by se tlačili shlédnout nejnovější trhák (u nás se totiž nejnovější trháky hrají s půlročním zpožděním), a tak jsem mnohdy v kině úplně sama, což má svoje kouzlo. Popcorn se tam taky neprodává a tak nikdo neruší napínavé scény hlasitým chroustáním. A paní uvaděčky jsou příjemné narozdíl od těch panáků v uniformách, kteří vám jen utrhnou lístek a pošlou vás do sálu.
Stará kina jsou prostě super.:-)

13.08.2008 13:39:00 | Alžběta.

Jo, starý kina mají vážně svoje kouzlo. Stejně jako spousta jinejch věcí, který dneska rychle ustupují moderní době. Dneska je všechno takový naleštěný a vyumělkovaný, někdy je to fajn, ale ztrácí to tu hloubku. Škoda, že s tím, jak k nám ve jménu globalizace přichází ze světa spousta dobrých věcí, stále více mizí ty staré dobré.

02.08.2008 22:56:00 | Hor

Taky navstevuji jedno takove kinecko.......;)u nas v Klanovicich:)

01.08.2008 09:59:00 | už ne pernikova princezna

Moc pěkně jsi to napsala.Nevím odkud jsi, ale v Praze je pár takovýhle podniků, co zatím žijou.
Aby vydržely, musíme do nich chodit:-)

07.07.2008 21:54:00 | spare

Hezký fejetonek, taky se mi stýská po těch starých dobrých biografech.

07.07.2008 12:27:00 | danaska

Ty jo, fakt dobrý! :o)
Moc se mi to líbilo. Kdybych měl stroj času, přesunul bych se do tý doby před rokem 1989, ovšem ti komunisti by mi neladili ;o)

07.07.2008 10:01:00 | Zasněný básník

Nostalgické zamyšlení, ale dnes je vše byznys...

06.07.2008 22:54:00 | Bíša

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí