Na vzhledu záleží?!

Na vzhledu záleží?!

Přišla jsem na to, že vzhled dokáže otevřít dveře. Nebo je také zavřít.
K tomuto zamyšlení mě přiměl mladý hezký muž, který v rámci svého pracovního úkonu pobyl chvíli u nás ve firmě.
Jakoby zde začal pulzovat život (zejména v krevních obězích zdejšího ženského osazenstva.) Všechny se začaly svorně usmívat, v očích jim jiskřilo a strohá uspěchaná chůze mezi odděleními se spisy v ruce se změnila v houpavou podívanou zřejmě inspirovanou africkými ohňovými tanci plodnosti.
Mladík s vypracovanými bicepsy a tváří jako z reklamy na mužnost ale brzy odešel. Radostný šum se po chvíli vytratil a pracovníci v sukních nahodili unisono svůj kamenný obličej a chůzi dřevěných loutek.

Den před tím přišla žena, adeptka na pracovní místo. Jedna kolegyně na ni nakoukla do zasedačky a pohrdavě utrousila: „S tou nebudu pracovat. Ta je tlustá.“
Dotyčnou uchazečku jsem neznala, ale skutečně mě zarazilo s jakou markantní jednoznačností kolegyně adeptku odsoudila svým kritickým stanoviskem na adresu její postavy.
Byla jsem v mírném šoku.
Ptám se: Copak je, pokud jde o pracovní výkon či mezilidský vztah, pro nás zásadní obvod pasu?
Pro mě tedy ne. Naopak. Dotyčná, ostrými slovy dotčená žena, na mě působila velmi srdečně a celé její vystupování působilo sympaticky.
Cožpak jsme až tak dalece ovlivněni vizuální stránkou člověka, že často činíme předčasné soudy, aniž bychom člověka poznali?

Nedávno na pohovor přišla dívka v sárí a s šátkem zahalujícím vlasy. V testu byla ze všech uchazečů nejlepší, přesto nebyla přijata.
Proč? Čeho jsme se obávali? Toho, že na polední pauzu dorazí její manžel Alibaba i se svými čtyřiceti loupežníky? Nebo toho, že žena v poledne vytáhne kobereček a pomodlí se? (Já osobně jsem pro povolení času na modlitbu/meditaci v průběhu pracovní doby. Když se to tak vezme, kuřácká pauza je skoro všude povolena, a přitom to je droga a zvyk, který škodí zdraví. Modlitba nebo chcete-li meditace, je tělu přínosná činnost a k té se lidé staví jako k něčemu, co je podivné a výstřední.)
Nevím, přijde mi, že my v srdci Evropy jsme v tolerancí sto let za opicemi. Ve firmách, které jsou prorostlé se zahraničím, je běžné setkat se u zaměstnanců s jakoukoliv rasou či náboženstvím.
Myslím, že se ještě máme co učit, ale jsem optimista.
Určitě brzy přijdeme na to, že pokud je zaměstnanec šikovný, nesejde na tom, jestli vypadá jako Bob Marley nebo čaroděj ze země Oz, zda je to namyšlený playboy nebo šedá myška ve vypraném tričku.
Autor Jiřinka Mignonka, 18.03.2014
Přečteno 1191x
Tipy 30
Poslední tipující: zelená víla, Marsinka, Madanik, admin, enigman, Robin Marnolli, jitoush, Luky-33, Elisa K., KatkatkaW, ...
ikonkaKomentáře (29)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

a co charizma??
lidi jsou lidi...
třeba se naučí.. dívat... a víc, víc...

22.01.2015 01:13:14 | zelená víla

Já se právěže obávám, že budeme povrchní čím dál víc a díky tomu si zničíme nejen své sebevědomí, budeme ohrnovat nos nad těmi "méně dokonalými" a hlavně zničíme jakous takous základní morálku našich budoucích dětí.
Budeme nejen národ, ale hlavně svět hodnotící činy, slova, povahy a pohledy jen na základě vzhledu a do práce budeme nadále přijímat sexy kočky, i když nic neumí.
Je na ně přece lepší pokoukání než na nudnou, ošklivou, ale o to pracovitější holku.

17.11.2014 19:25:35 | Rao

Začínám mít Tvé fejetonky v oblibě :)

20.03.2014 20:09:53 | Elisa K.

Děkuju v barvě nevinných vinných svinutých hroznů, milá Eliso K.:)

20.03.2014 20:17:43 | Jiřinka Mignonka

Ahoj, no tak lidi jsou ... ani ne tak hlopí, možná mají strach z toho co neznají, těžko říct... Možná je to celý tak trochu i povaze těch, jenž odsuzují než o vzhledu...
A pak (teď za budu trochu mimo téma :-D, mě taky v práci furt vyčítají že sem se stihl umazat .-) A tak jim odpovídám že je apoň vidět, že sem něco dělal :-) Takže asi to o vzhledu je když to říkají .-)

19.03.2014 17:00:27 | Madanik

příště si to sárí nevezmu...

19.03.2014 00:20:24 | enigman

:D

19.03.2014 10:02:54 | Jiřinka Mignonka

Někdy to tak je...připomnělo mi to některá přísloví...
RM.

18.03.2014 22:24:49 | Robin Marnolli

Já bych ten vzhled, až tak úplně nepodceňoval. Neměl by být kritériem hlavním, nicméně je dobré si připustit, že to jak působíme, prostě má vliv na naše okolí.

Osobně jsem byl svědkem zcela opačného přístupu. Do mužského kolektivu měla být přijata žena. Pro někoho možná překvapivě byla vybrána ta „tlustá“ a neatraktivní. Jakou spousta jiných splňovala kvalifikační předpoklady a jevila se jako perspektivní. Přiznejme si však, že funkci sekretářky, účtařky a spojovatelky by zvládla každá druhá absolventka obchodky, bylo tedy rozhodně z čeho vybírat. Důvodem proč smlouvu dostala právě uchazečka s pořádným pasem, byla snaha o prevenci vzniku nežádoucích jevů na pracovišti a zájem o zachování koncentrace současného osazenstva na svěřené úkoly. Fungovalo to docela dobře. :-)

18.03.2014 21:15:38 | Luky-33

Ale stejně si troufnu s Tebou mírně nesouhlasit. Myslím si, že preventivní krok, který jsi zmínil, je spíše znamením o zkostnatělosti a nepevnosti současného stavu úrovně mužské části populace v moderní společnosti.

19.03.2014 10:05:43 | Jiřinka Mignonka

Nějak ti asi dobře nerozumím, jak to vlastně myslíš?

19.03.2014 21:26:48 | Luky-33

Šlo mi o to, že vlastně kvůli mužské slabosti byly vzaty v potaz určitá kritéria pro volbu vhodné adeptky. přijde mi to jako uhýbání pohledem před pravdou, jako trapně vzniknuvší pravidlo které jen odhaluje slabinu mužů- Copak žena může za to, že má hezké velké oči a štíhlou postavu? Proč by měla být odmítnuta jen proto, že muž je rizikovým faktorem. A , otočím se - celkový fakt, že se představenstvo firmy zabývalo takovou problematikou mi přijde přinejmenším přitažené ze vlasy.
Neovládám tolik odborných termínů aby moje odpověď zněla profesionálně, přesto jsem se snažila vystihnout co chci říci :)

19.03.2014 22:07:14 | Jiřinka Mignonka

Žena za to nemůže, v tom jsem s tebou za jedno. Pokud je však několik kandidátek s řekněme srovnatelnými předpoklady, pak může rozhodnout i taková maličkost jakou je vzhled. Jen jsem se snažil poukázat na to, že stejné schéma může vést i k naprosto opačnému konci spektra uchazeček.

Já v tom vidím naopak snahu předvídat, chápat věci v širším kontextu a neomezovat se pouze na práci samotnou. Muži jsou stejně slabí od nepaměti a pochybuju, že by se v tomto směru za poslední léta něco zásadního změnilo. Dost možná, že ani ženy samotné by o pokrok mužů tímto směrem moc nestály. :-)

19.03.2014 22:32:30 | Luky-33

Nevím. Víš, co Ti řeknu? Vypadám normálně, mám dvě oči, slyším, chodím, jsem zdravá obyčejná ženská ale konkurs na ježibabu bych asi nevyhrála, spíš na nějakou zvláštní bytost. Když jsem chodila po výběrových řízeních, můj jemný vzhled byl spíš na obtíž. Několikrát se mi stalo, že mi řekli, že by chtěli raději nějakou "dračici". Takže si myslím, že to zas tak o vzhledu není- jen o ryzím vzhledu, spíš že dnešní doba trochu stírá rozdíly mezi pohlavími a často se mylně usuzuje, že když je žena hubatá a temperamentní, tak je i schopná. Několikrát jsem byla odmítnuta proto, že prý jsem tiše a poslouchám (ono, když jsi v cizím prostředí a něco ti povídají, tak je nasnadě že člověk poslouchá.) nevím, asi dnešnímu světu nerozumím.

20.03.2014 08:58:22 | Jiřinka Mignonka

Zvláštní bytosti jemného vzhledu, se schopností tiše naslouchat, to v dnešním světě možná nemají snadné. Je však dobré, že jste a je ještě lepší, když zformulujete pár svých myšlenek. Baví mě je totiž číst.

20.03.2014 16:02:07 | Luky-33

Milý Luky-33, po každém Vašem komentáři mám chuť psát a být ještě lepší.

20.03.2014 20:04:49 | Jiřinka Mignonka

Luky, opět jsi mě oslnil. Když čtu, jak píšeš, mám chuť vylézt na blízký strom a začít si hrát na kukačku.

19.03.2014 10:02:35 | Jiřinka Mignonka

Jen proboha nikam nelez! Spadneš do písku a svou rodnou vísku … dudláj dá.

19.03.2014 12:48:47 | Luky-33

Ano ve "Vrchni prchni" jest to vyobrazeno skvěle:)

19.03.2014 10:02:26 | Lilien

Tohle je super od P až po u. A naprostá pravda. Dobrý pozorovací talent. :O)

18.03.2014 21:10:00 | Tichá meluzína

Stále líp, jen tak dál :-)

18.03.2014 17:45:52 | Amonasr

Trefa Mignonko :)

18.03.2014 17:24:43 | maryshka

Vzhled je i obrazem duše, ale předsudky jsou zlé.

18.03.2014 16:33:49 | Lilien

Přesně tak. Když má někdo jinou barvu pleti nebo jiný oděv než já, musím to akceptovat. Všichni jsme nakonec jen lidi :)

18.03.2014 16:37:04 | Jiřinka Mignonka

Plně s tebou souhlasím.

18.03.2014 16:19:04 | iluzionistka

Děkuji iluzionistko :)

18.03.2014 16:37:35 | Jiřinka Mignonka

Není zač, Mignonko. A udělala jsi mi velkou radost a ani o tom nevíš :) Zkoukla jsem tvoje fb stránky a všimla jsem si, že tam máš nějaké fotky z Bystrce. Až mě z toho píchlo u srdce, protože jsem se tam narodila a žila tam dlouhých devatenáct let a den co den jsem chodila se psem po místech, která tam máš vyfocená. Teď už bydlím v jiném městě a naši se navíc odstěhovali, takže jsem Bystrc už dlouho neviděla a opravdu moc ti za ty fotky děkuju, skoro mě rozbrečely :)

18.03.2014 21:10:56 | iluzionistka

Jejda, iluzionistko. To mám radost, že jsi zavzpomínala na místa, která jsi měla ráda. Když jsi iluzionistka tak si vykouzli aspoň jejich iluzi a můžeš v těch místech pobývat tak často, jak budeš chtít :) Doufám, že tam, kde teď bydlíš, to máš taky ráda :) Měj se krásně :)

19.03.2014 10:23:08 | Jiřinka Mignonka

No s kouzlením už pomalu přestávám, víš jak, přece jen i iluzionisti stárnou :) O to víc ocením, když tu práci někdo udělá za mě :) Měj se fajn.

19.03.2014 14:59:09 | iluzionistka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí