Komentáře odeslané

Komentáře slouží k vyjádření vašich názorů, postojů či kritiky.

Nalezeno 27223 záznamů. Zobrazuji 3241-3255.

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Přesně tak - to je velké kouzlo poezie, že dává každému na výběr, jak ji bude číst :-) Děkuji za milé srozumění :-)

13.06.2020 15:07:36 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Milá Vivien, děkuji za tak vstřícný a povzbudivý komentář - je radost cítit naladění se čtenářem na stejnou strunu, protože "čtením se každá báseň mění"... :-)

13.06.2020 15:05:42 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

No tedy, Xono, vůbec jsem Tě v tom komentáři nepoznával, než jsem si zpětně uvědomil, že je vlastně až na poslední větu celý v uvozovkách ;-) S tím, koho cituješ, bych možná poněkud polemizoval ohledně logiky v umění - do matematiky samozřejmě logika patří, ale do umění podle mě jen velmi podmíněně a úplně jinak než do třeba do algebry. Velcí umělci naopak dosavadní zažité postupy a "logiku" často bourají a předbíhají tak dobu či půředznamenávají tu, která už přichází, aniž si toho ostatní ještě všimli - i s tou jejich nenápadností to u těch geniálních velikánů umění moc myslím neplatí. Ale na Literu se držme možná raději víc při zemi - i když zrovna u Tebe jako Vesmířanky bych zrovna udělal výjimku... ;-)) A souhlasím s Tebou, že každému to jeho - v poezii a umění pak zvlášť! :-))

13.06.2020 15:02:32 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Díky za krásně expresivní komentář, milý Anděli, hodný zanícené básnířky - souhlas se nevyžaduje, je jen na čtenáři, jak si k sobě text pustí... Nicméně líp než Marten níže bych to nevyjádřil ;-))

13.06.2020 14:52:18 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

:-D) Skvěle vyjádřeno - to jsou ty paradoxy... ;-))

13.06.2020 14:44:12 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Když myslíš... ;-)

13.06.2020 14:42:53 | Amonasrreagovat

UZAVŘENÝ KRUH POEZIE Publikoval(a): Amonasr | Básně » Humor

Stačí, když aspoň někdo - díky za milý veršovaný komentář :-)

12.06.2020 14:52:25 | Amonasrreagovat

kousky psýché Publikoval(a): Marten | Básně » Ze života

Aby ne... ;-))

12.06.2020 14:51:42 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

:-D)) Díky za další bezva rozesmání - a hned mě napadly některé moderátorky na Českém rozhlase Plus, tam to šlapání si na jazyk myslím patří ke kvalifikačním předpokladům (něco jako královské "r")... Ale posílat jim to raději nebudu ;-)))

12.06.2020 14:50:14 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Tak tím se to myslím celé ještě víc komplikuje ;-)) Básně jsou přece neuvěřitelně pestrá směsice - od těch, do nichž autor vkládá až na samu dřeň sama sebe, až po ty, ke kterým bych přiřadil i tento text, které si nehrají na žádnou vysokou poezii, jsou spíš takovými drobnými odlehčenými šlehy věnovanými nějakému úzkému tématu až na hraně slovní hříčky, epigramu se satirickým nádechem či humorným nadhledem. Většina ostatních komentářů se na tuto odlehčenou strunu zjevně dobře naladila a na rozdíl od Tebe, který jsi mě v tom jako autora nezahlédl, mě třeba Iva Husárková naopak jako autora přesně identifikovala coby "štírka" - jedním slovem, v němž je v kontextu k této básničce o mně řečeno ale úplně všechno.

Na Tvou otázku, zda jsem chtěl něco sdělit čtenářům na Literu, kteří mě tu už znají, nebo čtenáři obecně, odpovím, že asi obojí - to sdělení je velmi jednoduché. Ovšem na Literu má svou specifiku v tom, že to zde není jen literární server, jak se sám deklaruje, ale čím dál víc i sociální síť. Možná dokonce "bohužel", ale to je syndrom současné doby, který je skvěle patrný třeba v médiích, která se neskutečně bulvarizují, včetně těch veřejnoprávních, a seriozní zpravodajství z nich už téměř vymizelo, nahradila je v lepším případě pouhá propaganda. Zde už naopak téměř vymizelo "seriozní" komentování poezie jako takové a převládají všemožné osobně zabarvené vzkazy, včetně těch kvazi zamilovaných. Netvrdím, že je to vysloveně špatně, ale víc té reakce na poezii jako takovou, její obsah, formu, sdělnost atd. mi tu poněkud také chybí, proto oceňuji Tvou snahu jít naopak tím "serioznějším" směrem. Ovšem nic se nemá přehánět. I tomu, kdo se tu snaží opravdu zdokonalovat a hledí směle k nejvyšším poetickým metám, nemůže uškodit jistý nadhled, neměl by brát všechno přespříliš vážně a především ne sama sebe. Tím se výsledná poezie také paradoxně může sama sobě vzdalovat, jisté nezbytné míře srozumitelnosti nebo spíš uchopitelnosti, a nemám na mysli tu prvoplánovou. I když ani ta nemusí být nutně tabu u podobně odlehčených textů, jako je zrovna ten můj. Pokud se totiž naopak někdo uchyluje k příliš násilným, složitým až křečovitě vykonstruovaným metaforám, aby byl ve svých očích co nejvíc "in" a vypadal jako ten, kdo píše tu správnou "vyšší poezii", pak může docílit často přesně opačného účinku a zařadit se jen do úzké skupinky "snobů", kteří se sice vzájemně uznale plácají po ramenou, ale jsou přitom od života až příliš odtržení. Dobrá poezie ale nesmí být od života úplně odtržená, byť právě tím myslím trpí třeba "oficiálně etablovaná" současná česká poezie, která si plácá bábovičky na malém písečku těch, "co spolu mluví", ale nemá šanci na žádný větší čtenářský přesah, už vůbec ne mimo český rybníček.

No vidíš, kam až nás ta diskuze zavedla. Když to krátce shrnu, toto mé dílko si ani nezaslouží nějakou "učenou" diskuzi, nemá takovéto vyšší ambice - je z úplně jiného soudku. Čímž Tě ovšem nechci od dalšího komentování mých textů odradit - naopak budu rád, pokud se zapojíš se svým názorem častěji. Imponuje mi, že nesouhlasíš s většinou - není jen podle mne třeba vždycky všechno brát úplně smrtelně vážně. A věř, že i já to myslím dobře - o Tvých dobrých úmyslech jsem ani já nikdy nepochyboval a nemyslím to vůbec ironicky :-)

12.06.2020 14:47:22 | Amonasrreagovat

Lovosice 31.8.1952 Publikoval(a): aravara | Ostatní poezie » Akční, detektivní, dobrodružné, válečné

Mně se líbí i ta zvolená forma - sugestivní podání :-)

12.06.2020 11:50:21 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Zrovna jako nyní já za to Tvé souznění - děkuji za krásnou poetickou reakci, milá Kapko :-)

12.06.2020 11:45:04 | Amonasrreagovat

RYTINY V KRAJINĚ SRDEČNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Ostatní

Díky za krásnou reakci, která mě hodně potěšila a trošku jsi mi tím vyrazil i dech :-) K umění mám od mala opravdu víc než kladný vztah, ale s umělci jako takovými jsem se začal potkávat až v dospělejším věku a nějakým řízením osudu jsem byl jimi (především skutečně těmi z hudebního divadla a hudebního prostředí vůbec) docela obklopen, aniž bych se o to sám nějak moc snažil. A máma byla učitelka hudby, vystudovaná konzervatoriska hry na klavír, pianino jsme měli i doma v obýváku, dodnes tam vlastně je. Ovšem vlastní hloupostí jsem se jako dítě vzepřel její snaze mě to taky naučit, raději jsem si hrál s klukama na ulici a čutal s nimi do mičudy. Dodnes si to jako jednu z mála věcí i vyčítám - v příštím životě už snad budu chytřejší :-)) Fakt jsi něco takového z toho textu dokázal vyčíst? Neuvěřitelné! :-)

12.06.2020 11:42:24 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Díky za bezva reakci - směju se ;-))

12.06.2020 11:28:05 | Amonasrreagovat

NEZABÁSNI SNĚNÍ S BÁSNÍ Publikoval(a): Amonasr | Básně » Kultura

Díky za zajímavou reakci, už mi tu od Tebe chyběly ;-) To úvodní Tvé zpřesnění se mi líbí, klidně bych tím poslední verš i nahradil a bylo by to svým způsobem i výstižnější. Ovšem tady si forma a zvolený rýmový "stereotyp" vynucuje víc to "snil", což nicméně také dostatečně vystihuje, co jsem chtěl sdělit. Nicméně jsem rád, žes to takto "zpřesnil", v tom se shodneme.

Ty další poznámky už jsou dle mne trochu diskutabilní. V tomto případě jsem skutečně chtěl cosi sdělit především čtenáři a někam ho navést, ovšem negeneralizoval bych to na celou poezii. Mnohé verše (možná i většina) se píší spíše z jakéhosi vnitřního přetlaku autora, často si autor jimi cosi třídí především sám v sobě, případně tím zkoumá sám sebe, něco si sám ujasňuje, a zveřejnění je teprve následný či druhotný krok, protože na čtenáře při psaní téměř vůbec nemyslí. Tím zveřejněním se naopak báseň "vymkne" z moci samotného autora a začne si žít vlastním životem - zmocní se jí čtenář a ohmatává jejím prostřednictvím (ideálně) svoje vlastní nitro, nikoliv nitro autora. Někdy se tím ta báseň i naprosto "promění", což ovšem není vůbec na škodu. To je, řekl bych, i přesně ten způsob čtení, jaký je "ideální". Mně vůbec neuráží, když ve čtenáři můj text vyvolá úplně jiné asociace, které bych sám ani neočekával, pokud jsou to ovšem jeho niterné pocity - báseň tím naopak podle mě i krásně košatí. Naopak nemám rád, když si čtenář text začne ztotožňovat se mnou jako fyzickým člověkem a snaží se mně třeba chlácholit, případně napravovat, něco mi rozmlouvat, litovat mě apod. Asi jako když herec hraje nějakou negativní nebo nesympatickou postavu v TV seriálu, lidé si ho s ní ztotožní a mají pak tendenci na něj na ulici plivat - to jen pro lepší názornost.

S tím paradoxním předpovídáním reakce Ti moc nerozumím. Pokud máš ale na mysli, že jsem definoval v závěru jen onen mnou právě ne zrovna vítaný způsob čtenářova čtení, tak to je schválně, o tom přece ta básnička je. Mohl bych to víc rozvést, že většina čtenářů taková není (a to si opravdu i myslím), ale tím by se to zbytečně rozplizlo a bylo by to ještě víc didaktické, než už to i tak je - vsadil jsem tedy na to, že ti vnímavější to pochopí a nevztáhnou to přímo na sebe :-) A forma tady samozřejmě sehrává také své - vedle samotného sdělení se snaží předvádět i "sama o sobě"... ;-)

12.06.2020 11:27:32 | Amonasrreagovat

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí