Myšlenka dne (16)

Myšlenka dne (16)

Anotace: Ne všichni boháči jsou velký svině a grázlové :)

 

OBČAN (vtipně navazuju na předchozí díl :) RADIM JANČURA - zakladatel a majitel skupiny Student Agency, společností RegioJet a Orbix. Podnikatel roku 2005. Člen správní rady Nadačního fondu proti korupci. Právě rozjíždí nový projekt - je doběla rozčilenej z předražených a nekvalitních dopravních staveb, chystá vznik speciálního protikorupčního fondu, který se bude na tuto oblast zaměřovat. Česko podle jeho slov ovládá „betonová“ mafie, která má podchycenou i část akademické půdy.

 

Radima mám rád, přestože je hnusně bohatej. Zde pár jeho myšlenek, které kolem sebe trousí:

 

"Veškeré své podnikání jsem založil na jednom prostém důvodu. Připadalo mi málo spokojit se s neměnností a nekvalitou, která v příslušném oboru panovala. Vždy mě popichovala otázka, proč by zákazníkovi za jeho peníze mělo stačit něco, co mu úplně nevyhovuje. Proč by měl chodit někam, kde si jej neváží a využívat cosi z donucení, a ještě za to platit. I když by rád úplně jinou kvalitu za úplně jinou cenu.

S bojem proti korupci je to podobné. Také mi připadá málo jenom sedět a čekat, co pro nás „zákazníky“ - daňové poplatníky - v tomto ohledu stát konečně udělá. Nemohu se smířit s tím, že by neměli dostávat lepší péči a více zájmu ti, kteří chtějí poctivě žít, pracovat, a platit daně v této zemi.

A bohužel, stejně jako jinde, ani tady stát sám na to nestačí.  A co hůř, možná ani stačit nechce. Potřebuje nad sebou pomyslný bič zezdola, který mu nastaví zrcadlo a ukáže, že je poptávka s tím konečně něco udělat. Proto podporuji boj proti korupci. Nechci jen čekat a spokojit se s neměnností a nekvalitou, kterou mi doposud nabízeli jako jedinou alternativu. Je to cesta k výsledku, kterou jsem si opakovaně vyzkoušel, a která určitě funguje." atd. atd...

___________________

 

Bohatých lidí, kteří nejsou mafiáni, je kupodivu hodně. Zrovna tak by se dalo najít mnoho šmejdů v řadách chudiny. V komentářích přijmu jakýkoli (slušný) názor, ale musíte mi odpustit, když s vámi nebudu občas souhlasit. :)

 

 

Autor Aťan, 16.05.2013
Přečteno 467x
Tipy 4
Poslední tipující: Amonasr, Miriska, Robin Marnolli
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Bohatství není skutečně žádná charakterová vada a být bohatý či chudý není žádné mravní kritérium. Problémem nejsou konkrétní bohatí, ale systém, který umožňuje hromadit bohatství zjevně nespravedlivým způsobem – podvodem, korupcí, hazardními spekulacemi s cizími majetky, astronomickými odměnami na vysokých manažerských postech nejen v polostátních podnicích, ale i v nadnárodních akciovkách, kde se odtrhlo manažerské rozhodování od podstaty vlastnictví. To vše nemá se zásluhovostí už pranic společného, jen vytváří vrstvu všehoschopných a ke všemu ochotných – celý globální systém to nesmírně podkopává a destabilizuje. Celá současná krize, která je možná pro stávající systém už tou poslední (ne, že by další krize nepřišla, ale zhroutí se možná sám systém), vznikla vlastně obřím podvodem, kdy americké finanční instituce prodávaly hypotéky nebonitním klientům, pak je balily do různých neprůhledných toxických balíčků a prodávaly na finančních trzích do celého světa – to nebylo nic jiného, než legální podvod (známé „letadlo“) obřích rozměrů, selhaly veškeré samoregulující a kontrolní mechanismy, selhal vlastně už tehdy systém jako takový, protože přestal být schopný samoregulace, čímž popřel jeden z hlavních principů tržního hospodářství neboli kapitalismu. A byla to jen špička ledovce. Státy přitom zachraňují dál "podvodníky" (tj. finanční instituce, kde odměny vysokých manažerů dokonce stále rostou) na úkor plnění svých základních funkcí osekáváním výdajů do veřejného sektoru a na úkor nemajetných, čímž ten systém ještě víc destabilizují. To je proti tržním principům – krize už neléčí, ale nekontrolovatelně a nezadržitelně celý systém dále rozežírá...

Je řada bohatých, zejména těch, kteří k majetku přišli tím, že se o něj skutečně svými schopnostmi zasloužili a kteří toto dobře cítí a chování politických „elit“ vidí jako zhoubné. Kromě Jančury to je jistě i Karel Janeček, sám jsem ho slyšel hovořit o tom, že to může vyřešit už jen revoluční změna. To není žádná avanturistická vize – jak jinak nazvat nezbytnou zásadní změnu systému, který se již zvrhl ve svou vlastní karikaturu? Mafiánský kapitalismus už není ten „starý dobrý“ kapitalismus, o němž si většina možná myslí, že v něm ještě žije. Předpokládám, že to cítí i mnozí jiní superbohatí, jako je třeba Bill Gates, v nichž to probudilo filantropii nebývalých rozměrů. To jim slouží ke cti, ale skutečné a podstatné řešení je jinde – nekompromisně odebrat současnému kapitalismu jeho přídomek „mafiánský“. A to je běh na dlouhou trať, běh nikoliv jen národní, ale globální, ještě jsme se nedostali ani na start – teprve se někde před startovní čarou někteří začali rozehřívat...

17.05.2013 09:25:00 | Amonasr

Amonasr, nemám co bych dodal, souhlasím s každým písmenem. Dík za koment.

17.05.2013 10:07:37 | Aťan

S poslední - stěžejní větou příspěvku se dá souhlasit, akorát jde o to, že už se párkrát stalo, že bohatý vypadal jako s čistým štítem a nakonec se ukázalo, že má taky máslo na hlavě.

Člověk může mít v sobě trochu skepse a zároveň trochu té spravedlivé zlosti a v případě šikovného impulsu se ta spr. zlost vzedme a pak je dobré sjednotit se k dobře uváženému kroku...

17.05.2013 08:37:16 | Inna M.

Inno, tady bych měl pár věcí na polemiku. 1. jsme nedůvěřiví nejen k mafii, ale i k těm, co se snaží proti mafii něco dělat. Má to samozřejmě svou logiku, ale přeci jen bych rád viděl víc občanů uvnitř kruhu, v ringu dění, než jen pohledy z vnějšku, s častými hospodskými průpovídkami např. typu: "to sem na vás zvědavej, co s tím uděláte..." CO S TÍM UDĚLÁTE??? Snad co s tím UDĚLÁME, v tom je ten zakopanej pes. Jedno procento s tím něco dělá, 99 procent čeká jak to dopadne. Za komunistů to bylo stejný. Raději bych měl jiný početní poměr, to mi věř. :) Z NFPK, "Rekonstrukce státu" apod. aktivit mám zatím radost, sám vím že stačí málo, a někdo (nebo něco) to zkazí, ..ale je tam vidět snaha, což je sympatický, možná pro někoho (doufejme) inspirující.
2. Čekání až se všechno podělá, až lidi budou totálně naštvaný a pak v hněvu přijde čin? Tak toho se hóóódně bojím, tenhle model nikdy v historii nedopadl dobře.

17.05.2013 10:23:19 | Aťan

Na jednu stranu říkáš "co s tím uděláme" na druhou stranu stále rozlišuješ "my a oni", "bohatí a chudí" "inteligence a lopata" (to je z nějakého tvého komentáře, který tu někde na literu je k dohledání), "občani a ovčani".
Je to nepřehledné (stejně jako celá situce, ve které jsme). Souhlasím s komentářem výše, že ten, kdo se může dnes zdát jako "dobrý", se může velmi lehce proměnit ve chvíli, kdy získá, co chce.
Ale už vím...přes tvé názory nejede vlak :-)

17.05.2013 12:13:13 | pineapple pie

pineapple, přes mé názory už přejelo vlaků :D ..jde mi v tomto seriálu "myšlenek dne" o zviditelnění různých názorů v komentech, nemusíme spolu navzájem souhlasit, to není podmínkou. Pokud mezi kometujícími nebudou padat vulgární urážky, vše ostatní je povoleno.

Konkretizujme si tedy pojmy "my" a "oni". Řeknu svůj subjektivní názor, který se může od tvého lišit. "My" a "oni" není podle mne boháč-chudák, politik-nestraník, černovlasý-blonďák. Dělím lidi na aktivní (myšleno proti zlu) - a pasivní.
Samozřejmě mohu také dělit na zloděje-okradené, ale mně osobně spíš zajímá, jak se okradení brání proti zlodějům. Dávám k inspiraci osobnosti a organizace, kteří se snaží zlodějům různým způsobem čelit.

17.05.2013 13:20:19 | Aťan

Děsím se lidí, kteří mají přístup, jaký tu prezentuješ ty. Děsím se některých aktivních lidí (např. moje setkání s ProAltem, což byla jen banda ožralých levičáků nebo názory "aktivních" občanů na setkání s K. Janečkem), toho se fakt bojím.

17.05.2013 13:36:35 | pineapple pie

Prezentuju tady názor, že si od mafie nesmíme nechat líbit zlodějny.

17.05.2013 13:56:09 | Aťan

Mluvím o přístupu ne názoru!

17.05.2013 15:14:48 | pineapple pie

...ještě dodatek pineapple - máš-li lepší recept proti mafii než Jančura, Marvanová, Janeček, Ondráčka - sem s ním.

17.05.2013 14:21:21 | Aťan

Lepší recept nemám, protože nejsem v takové pozici jako oni (všímáš si svého demagogického způsobu konverzace?), zatím dělám jen to, co je v mých skromných silách.

17.05.2013 15:19:17 | pineapple pie

Chválím aktivní spolek lidí, co jdou mafii po krku, pomáhají desítky a stovky i nemajetných lidí, studentů apod. Jsem rád, že jich je čím dál víc.

17.05.2013 15:25:24 | Aťan

...ještě dodatek pineapple, upřesním co mám na mysli, když tvrdím, že aktivních lidí je čím dál víc.

V roce 2011 rostly občanské iniciativy jako houby po dešti, takže logicky vznikl nápad je propojit a netříštit síly. Takhle o tom vloni v rozhlase mluvila Adriana Krnáčová a student Tomáš Kopečný:

http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2605898

17.05.2013 16:01:33 | Aťan

My dva se asi nejen že neshodneme, ale zřejmě si ani nerozumíme, což je legrační, určitě spoustu lidí těmi debatami štveme (nebo minimálně já), už raději na nic klikat nebudu, mohlo by mě to zase popudit k dalším úvahám :-) No, přeju hodně sil na tvé cestě a hodně sil nám všem.

17.05.2013 16:27:21 | pineapple pie

Díky.
Ale opět si mě inspirovala k dalšímu příspěvku (17) - Adriana Krnáčová... než bych trapně moralizoval, raději na skvělé ženské ukážu, před jakými vlastnostmi se s úctou klaním.

17.05.2013 16:39:44 | Aťan

Vidím, že vyřčené slovo může působit trochu jinak, než bylo míněno. Ani bod 2 nevyzněl, jak jsem chtěla. Vím, že se obáváš živelné revoluce mas, to já taky. Očekávala jsem spíš, že odpovíš na "šikovný impuls k určitému jednání" a "uvážené kroky", protože zatím nevím přesně, co já, nemajetný plebejec,mohu teď dělat.

17.05.2013 10:46:32 | Inna M.

Kdo opravdu hledá impuls k jednání, ten určitě najde, jak by řekl klasik :D
Na Liter dva roky kromě impulsů snad už nic jiného nedávám.. :-))) např. viz odkazy na profilu

17.05.2013 11:08:46 | Aťan

...ale ještě dodám, tento příspěvek je spíš o obecném pohledu na bohaté a chudé, Amonasr to myslím v komentu popsal dokonale..

17.05.2013 11:36:04 | Aťan

...klidně nesouhlas, názor je dycky názor a každej má právo na svůj:-)

...žlutý ěci mám rád, dávaj konkurenci, stahujou cenu, a pokud si mohu vybrat, tak do Ostravy jen žlutým vlakem...je čistý a obsluha milá a stojí navíc často méně:-) takže mu držim palce, jen doufám, že na něj někde něco nevyplave...takovejch už taky bylo... no a ten bič zezdola? já jsem skeptik, zda bude dost silný, naši zákonodárci vydrží pro korýtko snad všechno...

16.05.2013 22:06:23 | Robin Marnolli

skeptiků jsou plné hospody, to není ten "občanský" tlak zespoda, o kterém pár dílů mluvím.. :)

17.05.2013 07:09:00 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí