Stopa lidskosti

Stopa lidskosti

Anotace: ...je to jen pokus. Něco si nosím v hlavě, ale neumím psát prózu. Tento příběh si na svůj zrod ještě chvilku počká. Ale chci vás poprosit, potřebuji kritiku, radu nebo alespoň názor, má-li čtenář chuť, číst dál... Nebo raději "dost!" ? Díky :)

                                                                          Motto:

 

                                                           Miliony květů

                                                           miliony světů

                                                           mezi nimi není

                                                           lidské pochopení

 

 

Budu vám vyprávět příběh, který se stal v dobách, kdy na nebi létali ptáci, na záhonech kvetly růže, kdy lípy svou omamnou vůní rozvoněly kraj, a ve větvích řvali skřivani. Budu vám vyprávět o lukách, kde nepřeberné množství kvítků zdobilo jejich háv. O lesích, kde vůně smoly mísila se s vůní tlejícího listí. A stromy byly vysoké a ztepilé. A bylo jich tolik druhů, že nespočítali byste je na prstech jedné ruky tak, jako je tomu dnes. A povyprávím vám o lesní zvěři a o rybách, kterých plné byly naše rybníky, řeky a říčky, horské bystřiny. Povím vám o ránech, kdy vzbudil vás sice lomoz aut, tak jako je tomu i dnes, ale v těch dobách vás budil i zpěv ptáků, kokrhání kohoutů, štěkot psů, bublání blízké říčky. V noci nás leckdy probudil řev mrouskajících se koček. A hluk tašek, které padaly ze střechy, to když kuny vesele se po ní proháněly. Kočky? Kuny? Dnes už nevíte co to je. Ano. A to vše byly věci zhola všední a obyčejné. Pozornost jim věnoval málokdo z nás. Ani já ne. Já, Julius. Je mi 109 let a pamatuji si tu dobu. Země se úprkem blížila svému konci a my jen přihlíželi a čekali. Doufali v zázrak?! Mílovými kroky vpřed, řítili jsme se zpět.

Do dnes cítím vůně ve svých vzpomínkách, na jazyku rozprostírá se mi chuť. Třeba maliny! Ty jsem měl nejraději. Cítím ta zrníčka. Mráz mi běhá po zádech, když si vzpomenu na tu lahodnou chuť. Tolik krásy. Pohádka. Konec!

Ano, z dnešního úhlu pohledu, zázrak. Už tenkrát nenávratně mizely rostliny, vymírala zvěř po desítkách druhů. A tak jsme sepsali knihu ohrožených druhů. Parodie! Requiem!

Ano, budu vám vyprávět o dobách, kdy nebyl jediným živým tvorem na této planetě člověk. Člověk, viry a bakterie. Pár plevelných rostlin a degenerujících stromů, díky kterým můžeme i dnes ještě dýchat. To je také zázrak. A právě z dnešního úhlu pohledu. A i dnes se tak těžko vzdáváme svých rádoby výsad. Na samém dně a bojíme se odrazit!

Autor Radhuza, 10.03.2012
Přečteno 1373x
Tipy 9
Poslední tipující: mkinka, Hančí, Kyška, V.N.Losinský, Dorimant
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pěkně plynulý text, jen občas tam nějaké slovní spojení naruší celkov ráz (například řvali skřivani)... Jinak to má myšlenku. Něco možná podobného jsem se snažil zachytit v povídce Et nunk, et semper :-)

30.04.2012 08:58:34 | Dorimant

děkuji za názor a podívám :))

30.04.2012 09:09:46 | Radhuza

Musím pochválit sloh, próza ti jde pěkně. Krásně popsáná příroda a tak dál. Bohatá slovní zásoba, podle mě bys mohla něco napsat, chce to jen nervy, nápad. Věřím, že brzy něco napíšeš. Sloh, gramatika, úprava je výborná.

25.03.2012 08:58:22 | Ljukius

děkuji Ti za názor... snad přijde můj čas a zjistím "jak téma uchopit" :)

25.03.2012 09:01:16 | Radhuza

Tak, zatím nevíme co se z toho vyklube, i když tušíme, že pokud to půjde dobře, mohlo by to být příjemné vyprávění. Hezký sloh, co se mi líbí je gramatika, interpunkce v pořádku-alespoň co jsem viděl a pokud jsem nepřehlédl:-). Vyprávíš plynule, neopakuješ výrazy a to je dobře. Zatím se v ději nic neodehrálo, přesto to bylo příjemné čtení. Alespoň pro mě.

Co se mi nelíbí a nevím, proč se to teď používá a jestli si to lidi předávají na litwebech,ale dělá to skoro každý a to jsou ty tři tečky oddělující věty. Mě osobně to rozčiluje, protože to do prózy nepatří. Nevím co s tím,jestli si mám pod tím domyslet nějaký skrytý význam,nebo se bude pokračovat ve stejné dějové ose? Vadí mi to a pokud budeš pokračovat dál, přimluvil bych se za normální interpunkční znaménka a pokud tečky ,tak jen tam,kde to má význam. Pomůže to próze a čtenář si více smlsne. ST

10.03.2012 08:37:27 | kočkopes

Moc děkuji za názor. Na litwebu ani jinde na webu jsem určitě nic „nechytla“, jsem staromilka, fascinují mě lidé a přímý kontakt. Aaaa, opět jsem udělala tři tečky, zjišťuji, že je to jakýsi reflex, nikoliv skrytý význam, možná pauza, odmyšlení se. Abych dokončila myšlenku. Liter je první „diskusní fórum“, kterého jsem účastna. Občas jsem někam nakoukla, leč velice rychle jsem „sběhla“. Lidi jsou lidi, z masa a kostí. Opět tři tečky, už jsou pryč.
A máš pravdu, v ukázce se zatím nic neodehrálo. A ani neodehraje. Dějová linka by měla být umístěna naprosto jinde. Co vím je to, že zatím neumím téma uchopit. Kostra děje je jedna věc, ale nabalit na ni ostatní kostičky, to je kumšt. Ta vize, kterou jsem měla, je zatím pouze ve mně. Asi si vyžádá více času, než jsem si původně myslela. Ale!!! Jak se mám poradit, když mám pocit, že „z takového úhlu pohledu se na to ještě nikdo nepodíval“ :)Se vší skromností, mám úžasný námět :)) Ale svěř se, když je tu tolik skvělých autorů :)). Ještě jednou, děkuji.

10.03.2012 09:01:33 | Radhuza

Tři tečky rozhodně nevadí když píšeš komentáře atd, taky někdy věty oddělím tečkami,ale v próze je to prostě nedobré. Jinak se s námětem nesvěřuj, nemáš kam spěchat, nech ho dozrát, přemýšlej si nad ním ze všech stran. V duchu ho rozvíjej, posouvej tam kam ho chceš. Hraj si s ním a najednou zjistíš, že musíš začít psát:-) a bude příběh. Hodně zdaru:-)

10.03.2012 09:20:01 | kočkopes

děkuji :)

10.03.2012 11:08:23 | Radhuza

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí