Jak se železnobrodský zvon ztratil a zase našel (Železný Brod)

Jak se železnobrodský zvon ztratil a zase našel (Železný Brod)

Anotace: Pověst ze Železného brodu

Sbírka: Šperky pohádek a pověstí

Místu, kde se Jizera u soutoku s Kamenicí často rozlévala do šířky, takže se přes ni pocestní museli brodit, se začalo říkat Brod. A jelikož tudy povozníci mnohdy převáželi z Vrátu železnou rudu, nazvali tento Brod na věčné časy Brodem Železným.

Rozvodněná Jizera kdysi podemlela kostelní zvonici a ta se zřítila do jejích vod. Zvonici poté obec vystavěla novou, ale na nový zvon neměla peníze a původní zvon se nepodařilo najít. Jednoho dne na poli na břehu Jizery oral sedlák Kolostůj, a ten oradlem narazil na zvon, který zvolal: „Bim bam, patřím k vám!“ Tak občané našli svůj ztracený zvon. Pouze jeho srdce chybělo, a tak železnobrodský kovář musel vyrobit nové. Pole, kde byl zvon nalezen, se pak dlouhá léta nazývalo U Zvonu.

Kostel Nejsvětější Trojice v Bzí chtěli původně postavit na cestě k Alšovicím, ale zvon z věžičky každou noc odlétl ke břehu Jizery. Když se to opakovalo potřetí, raději kostel rozebrali a postavili na místě, které jim zvon označil.
Autor Petr27, 12.03.2020
Přečteno 511x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí