Jak jsem se rozhodla oženit Švejka

Jak jsem se rozhodla oženit Švejka

Anotace: Můj oblíbený hrdina slaví 100 let. Co kdybych ho oženila

Najít vhodnou manželku pro pana Švejka není vůbec jednoduché. Měla by to být žena dobrosrdečná, prostředního věku, vlídné povahy, majíc zálibu v domácích pracích, zvláště pak vaření a pečení. Odpovědně jsem proto zapátrala v literatuře a napadlo mě otevřít některou z  knížek Ignáta Herrmanna. Přišla mi na mysl například vlídná paní Betty Kondelíková, z populárního díla „Otec Kondelík a ženich Vejvara. Má to bohužel háček, jak vyplývá z názvu knihy, je paní Betty provdána. Nezbývá, než abych pátrala dále, bohužel nejsem příliš úspěšná. Všechny ty krásné ženské postavy z jeho románů a povídek jsou více, či méně šťastně vdány. Pokud se v tam objeví žena ovdovělá, bývá ošklivá, protivná a intrikářská a takovou bych dobráckému Josefu opravdu nenabídla. Nakonec je ale mé úsilí korunováno úspěchem. V  jedné povídce nacházím doslova poklad, paní Matyldu Kadeřábkovou. Domnívám se, že by to mohla být správná volba. Paní Matylda je vdova, její choť, magistrální úředník zesnul před deseti lety a zanechal zde mladou, teprve třicetiletou choť , dvě nedospělé dítky a skromnou penzičku. Musela se tudíž pořádně ohánět, aby svým dcerkám zajistila dobré živobytí a hlavně pro obě naspořila slušné věno. Šila šaty pro bohaté paničky, upravovala jim klobouky, háčkovala a vyšívala pokrývky. Jelikož byla důmyslná a šikovná, pochopitelně nějaký ten hadřík, či klobouček vždycky zaonačila pro svá děvčata. Když je pak šťastně provdala za slušné mladé muže a mohla vydechnout a odpočinout si, zjistila, že ji – čtyřicetilou matrónu – vlastně čeká jen osamělý a nudný život. A přitom byla dosud plna elánu a co se týká jejího zjevu – oko leckterého pána na ni spočinulo se zalíbením. Slovy pana Herrmanna „byla plná v bocích i ňadrech, kulatých ruměných tváří a jasně modrých veselých očí; sytě hnědé vlasy měla jen lehce stříbrem poprášené.“ Nadto byla výborná kuchařka, hospodyně a měla široké a vroucí srdce. Jenže, co teď s tím vším, když zůstala sama. Kdyby se nějakým šťastným řízením setkala s Josefem Švejkem, snad by z toho vznikl spokojený svazek. Jako starostlivá manželka mu bude vařit chutná jídla, protože otáčet se v kuchyni pro potěchu mužíčka je pro každou hospodyňku radost. Také o jeho zdraví se dokonale postará, Švejkovy revmatické klouby každého večera svědomitě namaže opodeldokem. Samozřejmě že by jej – vzhledem ke své značné výřečnosti – často peskovala. A důvodů jí k tomu manžílek poskytne dost a dost. Nejspíše by mu vyčítala časté návštěvy v hospodě U Kalicha, či pochybný obchod se psy a také nebude v žádném případě ochotna naslouchat jeho rozvleklým a těžko uvěřitelným historkám. Ale Švejk si z hudrování své ženy mnoho nedělá, nejspíš svou ženušku poplácá po širokých bocích a prohlásí: „To chce klid, miláčku“. V zásadě by jejich manželství mohlo plynout šťastně. Paní Matylda bude svého Josefa milovat a ochráňovat jako nerozumné děcko. Ona by rozhodně nedovezla svého Pepu na kolečkovém křesle k odvodu. Naopak – rázně by mu zatrhla pandout za císaře pána. A tak by světovou válku prožili spolu pěkně v teple malého pražského bytu.
A tady mé nadšení pomalu vyprchává. Manželským svazkem Madyldy a Josefa bych literární svět ochudila o báječnou postavu. Dobrý voják Švejk by prostě nebyl napsán. A to by byla nenapravitelná škoda. Koho by pak feldkurát Katz prohrál v kartách? A co aby si bez svého sluhy počal nadporučík Lukáš? A koho by milovali vděční čtenáři? Takže teď nevím, zda paní Kadeřábkovou nenechám jejímu vdovskému osudu. Mám ráda Švejka jako člověka, ale hlavně jako literární postavu. Je mi líto, ale asi ho neožením. A tak jsem zachránila jedno skvostné literární dílo.

 

 

Autor danaska, 11.04.2021
Přečteno 391x
Tipy 18
Poslední tipující: R.C.Šumbera, kudlankaW, Foros, Pittoresque, umělec2, šerý, Vivien, Amonasr, mkinka, Iva Husárková, ...
ikonkaKomentáře (19)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Díky milý pane Kudlanko, já Švejka miluju, takže jsem ho raději neoženila. Srdečně zdravím. Daniela

31.12.2021 21:36:21 | danaska

Velmi zdařilé přemítání, lahůdka ke čtení, Danielo.
Zdráva buď
PF 2022

31.12.2021 18:14:44 | kudlankaW

Moc hezky napsané, navíc dobře promyšlené.

24.08.2021 16:13:56 | Foros

Děkuji ti, milá Pitt. Vždy mě potěší, že Švejk je oblíbený hrdina i u nás žen.

19.08.2021 18:25:29 | danaska

Moc hezký jsem si početla:-)

19.08.2021 18:13:13 | Pittoresque

Díky za milé komentáře. Od umělce zvláště potěší. Zdravím z Prahy. Daniela

18.04.2021 17:59:09 | danaska

Švejk. Krásné dílo, které mám asi v šesti různých výtiscích. A ty jsi přidala :byla plná v bocích i ňadrech, kulatých ruměných tváří a jasně modrých veselých očí; sytě hnědé vlasy měla jen lehce stříbrem poprášené- A to spojení se mi moc líbí.

18.04.2021 08:59:20 | umělec2

Díky, pane šerý. Potěšilo mě to. Zdravím Daniela

17.04.2021 18:18:44 | danaska

Pěkné dílko, Danasko. Užil jsem si*

17.04.2021 00:27:12 | šerý

Díky, milá Vivi. Jsem ráda, že se dílko líbilo. Zdraví Daniela

16.04.2021 19:43:25 | danaska

A možná i paní Kadeřábkovou :-) Prima povídečka milá danasko.

15.04.2021 22:45:10 | Vivien

Milí pánové Clowne, mapato a Lesane, díky za prima komentáře

12.04.2021 17:31:53 | danaska

Milá Maruško a Ivuško, díky za komentíky - jsem ráda, že Švejka milují i ženy.

12.04.2021 17:30:36 | danaska

...a dobře jsi udělala, milá Danaska...takový druhý Švejk by se asi nenašel, s přibývající dobou už vůbec ne...hezký nápad, bravurně napsané...měj se krásně...m

12.04.2021 10:42:00 | mapato

„Tak už jsem tady taky, přesnost muší bejt!“, prohlásil příchozí svědek na svatbě pana Švejka s vdovou Matyldou.-
„Taková přesnost je moc pěkná věc.“ Prohlásil ženich.
„Taková přesnost stojí za hovno! Ještě budeš litovat.“, kontroval druhý svědek Palivec.
„Ale já se zblázním, dyk mi ho tou svatbou vlastně ženeme do vězení!“ přitakal vzdálený strýc, majitel papírnického obchodu.
„Dřív to bejvalo horší, dřív museli ženiši chodit nejrve po rozžhaveným železe, pít roztavený volovo.“ Odvětil ženich Švejk. „Dneska? Je to legrace , kavalce máme, stůl máme, záchod máme přímo pod hubou, poměry se v manželství rozhodně zlepšily. K našemu dobru. Tak bych prosil obřad začít!“
„Netvařte se tak blbě!“ zařval na ženicha příchozí hodnostář , takto oddávající ouředník mocnářství.
„Já si nemohu pomoct. Já byl už na vojně superarbitrován pro blbost. Já jsem ouřední blb.“, prohlásil pan ženich.
„S kým se stýkáte!“ zařval opět ouřední hodnostář.
„Se svou posluhovačkou, vašnosti.“
„Já vám dám manželství, válet se na kanapi! Klystýr a pořádný! Všem holomkům tady. Já vás vyléčím z obžerství. A hajdy na pozice!“, zařval oddávající, který se tímto proflákl jako doktor Grünstein.

12.04.2021 10:30:40 | Lesan-2

perfektní znalost mého oblíbence...

18.04.2021 09:01:03 | umělec2

Teď když se mi huba vrátila opět do pantů, neb jsem četl s padlou bradou. Dovolím si něco připsat. Jednak mistrně napsaný kousek prózy, jednak mi vyplula na mysl Gervaisa, smutná postava ze Zolova románu, do které jsem se málem zamiloval :-) a nakonec jsem se musel smát, při vzpomínce na to jak nadporučík Lukáš trpěl ve Švejkově přítomnosti, si myslím že kdybys oženila Švejka a Balouna poslala někam na druhou stranu fronty, udělala bys pro Lukáše největší dobrodiní jaké bys mohla :-)

s pozdravem z hor Bob

12.04.2021 07:05:00 | Clown

taky ho mám moc ráda výborně Danasko :-))

12.04.2021 03:15:32 | Iva Husárková

Bravo!!:D Milá Danielko.
Přečetla jsem jí jedním hltem
a i když mi trochu líto osamoceného Švejka, ale on si jistě dokáže poradit. To my čtenáři víme a rozhodně je dobře, že jsi Švejka zachránila.
Budiš Švejk zdráv a živ v čtenářích nadále dalších 100 i více let. **ST :) ;)

11.04.2021 23:49:04 | jenommarie

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí