ZPOVĚĎ PLANTÁŽNÍKA

ZPOVĚĎ PLANTÁŽNÍKA

Anotace: Jedna z prvotin. Tenkrát jsem si představoval bezohledného naboba jako plantážníka. Dnes bych měl víc na výběr – od oligarchů zázračně zbohatlých při Klausově privatizačním „zhasnutí“, přes kmotry, lobbisty až po mafiány ve vrcholné politice… ;-)

Sbírka: Retro ze šuplíku II.

                                             

                                        ZPOVĚĎ    PLANTÁŽNÍKA

 

Již tři roky ležím upoután na lůžko. Prý smrtelně nemocen. To mi samozřejmě neřekli, ale doktor byl dnes za dveřmi příliš hlučný. A prý mi nezbývá víc, než nějaké tři čtyři dny života. Budiž, stejně jsem již s něčím podobným počítal. A právě proto chci ještě napsat těchto pár řádků. Pro pozůstalé. Aby poznali, že nečekali na smrt hlupáka.

 

Ty jediná jsi mne, Irmo, litovala a snad i milovala. Jsem ti za to v těchto posledních hodinách života velice zavázán a vděčen. Ale přesto bych měl já litovati více tebe. Nebo si snad myslíš, že stále ještě lpím na pobytu v tomhle slzavém údolí? Tři roky vlastně nedělám nic jiného, než že se dívám kolem sebe a přemýšlím. A nevěřila bys, kolik lidské špíny a nízkosti jsem za tu dobu musel vymést z kdejakého zákoutí života lidí, se kterými jsem kdysi přišel do styku. O tobě jediné mohu říci, že jsi čistá. No vidíš, a co z toho všeho máš? Jen pokradmý výsměch a opovržení. I o těch pár tisíc dolarů, které ti odkazuji, tě jistě brzy oberou. Zase naletíš na kdejakou krokodýlí slzu a těmi pravými, lidskými, budeš zalévat své tulipány. Ale možná, že právě ty jsi z nás ze všech nejbohatší, i když o tom svém bohatství víš jenom ty a možná, že teď už i já. Nevím, zda pro tebe bude smrt stejně lehká, jako pro mne. Víš, já už na svou minulost nemohu ani myslet. Tolik bych chtěl všechno vrátit aspoň o dvacet let zpět, ale jediným vykoupením je pro mne právě jen smrt. Smrt, kterou jsem tak štědře rozdával jiným na svých plantážích a se kterou jsem se tak důvěrně seznámil a spřátelil, že mě její příchod už neděsí. Nevěřím na žádné peklo. Já si své peklo už prožil. Tři roky jsem je prožíval a to, co mne snad po smrti ještě čeká, už nemůže být ve srovnání s oním peklem nic jiného než ráj. Prosímtě neplač. Já si to opravdu nezasloužím a bylo by škoda, kdybys rozmazala inkoust ještě dřív, než si to budou moci přečíst ostatní.

 

Například Artur. Můj „nejlepší a nejvěrnější přítel“. Já jsem tě Arture potřeboval, ale to neznamená, že jsem nevěděl o tvé proradnosti. Právě kvůli ní jsem tě udělal vrchním správcem mého majetku. Věděl jsem, že mi o každém všechno povíš, abys u mne udělal kariéru. Tobě bych nepřál tři roky, ale nejméně deset let pozvolného umírání, aby ses pražil na vlastním svědomí. Tys byl mou pravou rukou, která rdousila jednoho protivníka po druhém. Tys byl spolutvůrcem mého tříletého pekla. Doufám, že se ti vlasy zježí hrůzou na hlavě, až si přečteš, že jsem tě nechal nakazit encefalitidou. Ano, ten, jehož toužebně očekávaná smrt byla pro tebe již jen otázkou času, stojí u zrodu tvé vlastní smrti. Nebo si snad myslíš, že tvé časté bolesti hlavy jsou jen obyčejná migréna? Ne drahý, ty zemřeš. A zemřeš jako blázen, který bude vidět neustále před sebou své oběti ve smrtelných křečích. Takovou „nádhernou“ smrt nebudu mít – vlastně jsem neměl – ani já. Ach, jedno mě drahý Arture opravdu strašně mrzí. Že tě totiž nevidím nyní číst tyto řádky. Ale i samotná představa té chvíle mě nyní nesmírně blaží.

 

A teď něco pro tebe, drahý Tome. Před několika lety jsi mě opustil, protože jsi už nemohl snášet pohled na zločiny svého otce. Vím, že jsi mne vždycky nenáviděl a nenávidíš i nyní, kdy umírám. Ani já jsem tě neměl zrovna rád. Představoval jsem si svého syna trochu jinak. Žádná ohleduplnost a hloupé city, ale cíl, za kterým jdu přes všechny překážky chladnokrevně a bezohledně k druhým. Chtěl jsem, aby ses vždy držel hesla, že účel světí prostředky. Nechápu, jak právě z mé krve může pocházet člověk tvého ražení, ale teď vlastně začínám shledávat, že to není tak nemožné. Drahý Tome, vím, že na můj pohřeb nepřijedeš, ale aby tvé svědomí zůstalo i po mé smrti čisté, prosím tě o totéž i já. Nechci, abys těch několik dnů musel prožít mezi těmi špinavci, kteří mě obklopují. I když vím, že ti mé peníze vždycky smrděly, odkazuji ti dosti značný obnos. Nalož si s ním, jak budeš chtít.  Klidně by ti vystačil na spokojený život až do smrti, ale můžeš ho prohrát třeba v Monte Carlu nebo jej darovat na dobročinné účely.

 

Podstatnou část svého majetku, a sice všechny plantáže, věnuji tobě, Johne. Z tebe, jako z druhorozeného syna, jsem měl největší radost. V tobě jsem se opravdu viděl. Tvrdý, nesmlouvavý chlapík, a když bylo potřeba, i patřičně lstivý a vlastně zákeřný. Nebojím se tyto tvé i své vlastnosti nazvat pravým jménem, protože to jsou vlastnosti všech lidí, s nimiž se stýkáme.  V tobě jsem vždycky viděl záruku rozkvětu mého podniku. Tím nechci říci, že by tomu tak už dnes nebylo, ale dívám se na to zcela jinýma očima. Věř mi, že ty jsi dostal z celé mé pozůstalosti ten nejhorší a nejproklatější díl. Já ti jen přeji, abys jednou zemřel tak, abys nemusel přemýšlet nad významem předchozí věty. Nechci, abys prožíval stejné peklo, jako já, ačkoliv si ho zrovna tak jako já zasloužíš. I když jsem pochopil, že Tomův charakter je tisíckrát cennější než tvůj, nemohu se rozloučit s citem, který jsem k tobě tolik let pěstoval. Je to snad právě má vina, že ses stal tím, čím jsi. A nebylo by spravedlivé, abys trpěl za hříchy svého otce. Je mi hodně těžko u srdce, když si představím, jak se nad těmito řádky ušklebuješ. Vím, že jsi lásku ke mně vždycky jen předstíral. Velice brzy jsi poznal zákony světa dospělých a ovládáš je opravdu na výbornou. A já si teď jen vroucně přeji, aby sis vzpomněl na tuto závěť, až budeš mít vlastní děti.

 

Rozdělení majetku jsem již sepsal a je přiloženo v modré obálce. Teď se s vámi všemi loučím a chci, pokud to bude možné, abyste na mě co nejdříve zapomněli. Snad se tím mé duši ulehčí. Končím svůj život jedem. Píši to vlastnoručně i na závěr závěti, aby na vás nepadlo podezření z vraždy. Loučí se s vámi muž, který se jako člověk narodil, jako člověk nežil, ale jako člověk ze života odchází.

 

Sbohem.

 

 

Slezsko, 1972 (?)

Autor Amonasr, 12.10.2013
Přečteno 851x
Tipy 19
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Sýkorka07, Luky-33, C.alwen, Kate, hanele m., Inna M., Elisa K., ...
ikonkaKomentáře (40)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pěkně se to četlo, no, ale hlavně, že se tomu plantážníkovi rozsvítilo v hlavě alespoň těsně před smrtí, a že napsal tak důležitý dopis.Tomu hodnému synovi to jistě moc pomohlo .ST.

26.11.2013 21:36:01 | Jeněcovevzduchukrásného

Mám radost, že to tak vnímáš, dík :-)

26.11.2013 21:39:59 | Amonasr

Vnímám to asi proto, že můj táta mi své hnusné chování nikdy moc nevysvětlil, a již nikdy nevysvětlí.Jediné pro mě vysvětlení je, že to byl asi psychopat, a budiž mu i tak zem lehká.Někdy se za něj i pomodlím, aby mu Pán odpustil, jelikož to měl asi v genech, a to by mohla být snad polehčující okolnost.

26.11.2013 21:50:39 | Jeněcovevzduchukrásného

Chápu... Já to se svým tátou taky neměl vždycky lehké (i když ne tak moc) a něco z toho se tam asi taky odrazilo. Akorát že on nebyl žádný plantážník, ale frézoval ve studené vodě těžké mramorové desky, po práci se šel s chlapama do hospody zahřát a když přišel domů, tak na mé odmlouvání měl velmi pádnou ruku :-D

26.11.2013 21:58:13 | Amonasr

Chápu.Mě sice nikdy neuhodil, ale stále jen řval, byl to Těžkej cholerik.Co je lepší?, no, je to na hovno obojí.Proto razím zlatou střední cestu.:-)

26.11.2013 22:04:56 | Jeněcovevzduchukrásného

Myslíš jako občas zařvat a občas uhodit? Ne, to byl žert... ;-)

26.11.2013 22:11:05 | Amonasr

:-) Řvaním se nic moc dobře nevyřeší.Myslím, že stačí, (pokud to opravdu situace vyžaduje)zdělit věc důrazně, a trefně, je to efektivní a účinnější.
Ne vždy se mi to daří, ale většinou ano:-)

27.11.2013 15:20:25 | Jeněcovevzduchukrásného

Tak držím palce! :-)

27.11.2013 16:17:33 | Amonasr

Díky :-)

27.11.2013 16:46:36 | Jeněcovevzduchukrásného

;-)

27.11.2013 18:04:08 | Amonasr

Tak tohle rozhodně stálo za to si přečíst. Skvělým způsobem jsi dokázal vyjádřit tolik věcí a krásně je nechal vygradovat. Ode mě jednoznačně ST. :)

12.10.2013 21:52:54 | Sýkorka07

Opět tak prima reakce, vyvádí mě to docela z míry :-) - a když jsem to tenkrát na gymnáziu předal slečně, která sbírala na autorských básnických soutěžích jedno ocenění za druhým, abych na ni udělal dojem, nedočkal jsem se ani žádné reakce. Naopak chodit začala se spolužákem - zdatným sportovcem. :-D To dnešní básnířky jsou tedy mnohem milejší ;-) Děkuju Sýkorko :-)

13.10.2013 00:32:15 | Amonasr

:) Určitě záleží na jak kterou narazíš :) a není zač :)

16.10.2013 19:32:18 | Sýkorka07

Ano, máš pravdu - jsem si toho vědom ;-) Tentokrát to naštěstí byla ta příjemná varianta :-)

16.10.2013 20:52:27 | Amonasr

:)

16.10.2013 20:57:29 | Sýkorka07

Moc dobře napsané, perfektně jsi to téma uchopil. Za mě ST :)

12.10.2013 18:11:31 | iluzionistka

Moc děkuju, i když tu začínám být sám nad sebou rozpačitý - zřejmě se už po těch 40 letech nedoženu... :-( ;-) Ale ne - je mi to náhodou docela příjemné :-)

12.10.2013 18:26:31 | Amonasr

Ale to vůbec ne, v každém věku člověk píše jinak, a to je právě to hezké. U tebe je právě hrozně fajn, že to člověk může porovnávat, když sem dáváš věci různě staré. Já všechno z dřívějších dob povětšinou povyhazovala a teď mě to mrzí.

12.10.2013 18:30:37 | iluzionistka

To se hezky čte :-) Až na ty Tvé povyhazované věci... :-( Já to po sobě už vlastně nikdy později nečetl, až teprve teď, kdy to většinou úplně poprvé vytahuju z takových odkládacích desek na světlo boží. A objevuju s údivem sám sebe - někdy už se ani nepoznávám a má to docela tajemnou příchuť i pro mě. Naštěstí jsi ještě hodně mladá a už doufám žádný svůj text nikdy nevyhodíš. A po mnoha letech se taky budeš udiveně objevovat - akorát mi tu mou hypotézu už nebudeš moct potvrdit ;-))

12.10.2013 18:43:31 | Amonasr

Nesmírně silné...
Prekvapuje mne, ze je tu vice komentaru, nez tipu... Za me jeden Super ;-)

12.10.2013 17:41:55 | C.alwen

Někdy se v odpovědích na komentáře trochu rozkecám a nevím kdy přestat... ;-)

12.10.2013 17:47:07 | Amonasr

Proč ne, když i ty odpovědi a komentáře se hezky čtou :-)

13.10.2013 06:05:22 | C.alwen

Jako třeba ty Tvé ;-) :-)

13.10.2013 13:37:42 | Amonasr

Děkuji, děkuji, děkuji :)

13.10.2013 16:26:17 | C.alwen

;-)

13.10.2013 18:36:01 | Amonasr

Děkuji za milé zastavení :-)

12.10.2013 17:43:14 | Amonasr

a já čekala Rychlé šípy :o)

12.10.2013 14:16:46 | hanele m.

To je nečekaná pocta, děkuju ;-)

12.10.2013 14:28:19 | Amonasr

si připadám jak vládní delegace včil :oD

12.10.2013 15:07:11 | hanele m.

Myslím, žes docela správně vystihla svůj zdejší status... ;-))

12.10.2013 15:22:15 | Amonasr

a není to náhodou na žalobu pro urážku na cti?! :o)

12.10.2013 15:26:22 | hanele m.

Ne, že bych podobnou reakci nečekal... :-D Dobrá, vydávám tiskovou opravu - neměl jsem na mysli sebemenší podobnost s jakoukoliv skutečnou vládou na světě - nebylo to rozhodně myšleno jako urážka či karikatura... :-P
P.S. Tvé postavení v nepsané hierarchii na Literu má ryze demokratický charakter, který vylučuje jakékoliv nekalé praktiky a zákulisní manipulace řízené finančními či jinými oligarchy... ;-)

12.10.2013 15:42:19 | Amonasr

tak mně už zbývá jen se uklonit a odejít se rdít zas někam do ústraní :o)

12.10.2013 16:00:21 | hanele m.

Rděte se přiměřeně vzácná paní
jak velí vám váš půvab s noblesou
Svůj šarm skryjte jen chvíli do ústraní
než vaše verše nám jej znovu přinesou

12.10.2013 17:05:28 | Amonasr

Fakt skvělý :)

12.10.2013 13:26:55 | Inna M.

Inno, děkuju :-) Těší mě to od Tebe o to víc, že jsem se zveřejněním opět dlouho váhal - připadalo mi to pro Liter trochu naivní... Ale teď při přepisování jsem se do toho víc ponořil a přeci jen jsem se odhodlal... ;-)

12.10.2013 14:04:52 | Amonasr

No, já sama jsem asi trošku naivní, to vím, ale na druhou stranu vidíš, že tě chválí víc lidí...:)

12.10.2013 18:45:46 | Inna M.

Fakt mě to zaskočilo, i když samozřejmě příjemně :-) Možná je dnešní doba už tak cynická, že se určitého druhu naivity začíná nedostávat ;-) Každopádně je fajn vidět, že zrovna na Literu je tolik vnímavě naladěných autorek - autorů, kteří to přijali s takovým pochopením... :-)

12.10.2013 20:00:43 | Amonasr

Je to napsaný skvěle. Všechna čest.

Ale trošku mne zamrazilo, když jsem se podívala na datum, kdy jsi to psal. V tak mladém věku psát s takovou smířeností o konci života... Hlavně ta věta před „Sbohem..."

Klaním se před Tebou, tohle mě dostalo.

12.10.2013 13:20:11 | Elisa K.

Eliško, moc děkuju za přízeň, které si vážím, i za komentář, kterého si vážím neméně. :-)

Ale proč zamrazilo? To jsem přece nepsal sám za sebe – jen jsem se vciťoval do toho „topnenažera“ (tohle Joeovo krásně výstižné pojmenování ze současnosti se mi už do anotace nevešlo, tak toho využívám tady) na smrtelném loži, který na konci prozřel… ;-)

P.S. Já pocházím ze skromných poměrů a život jsem tenkrát měl a stále mám i přes jeho mnohé krutosti, smutky a nespravedlnosti rád… ;-))

12.10.2013 14:00:50 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí