Prasociál

Prasociál

Anotace: Už jste se někdy chtěli zastřelit? Tedy, nic moc. To mi věřte! A jen se nedělejte. Skoro každý v životě uvažoval, kdyby někdy, tak jakým způsobem? Já osobně bych kdysi volil smrt, hned po milostném aktu s O. Muttiovou. Byl jsem snílek, no.

 

 

 

Ráno jsem byl na Sociálním úřadě. Bylo mi sděleno, že moje žádost o umístění v domovech se sociální službou byla opět zamítnuta. Za minulý rok, dva tisíce čtyřicet jedna, se statisticky opět prodloužil průměrný věk dožití. Přestárlí opotřebovaní občané se jen díky udržovacím lékům a operacím kupí v ústavech. Sociální systém je několik roků v kolapsu a mnozí starci už nevidí jiného východiska, nežli se sprovodit ze světa.

Jsem zmatený!

Jsem jak Metuzalém a díky pokročilému věku senilním. A ty moje nohy! Ještě že mám tu možnost penězi podmazávat svého farmaceutického šamana. Ten mi předepisuje prý zázračný lék značky Triskobelhal. Díky těmto okolnostem, jsem alespoň schopen mátožné chůze!

Po návratu ze Sociálního úřadu domů, jsem podlehl zoufalé myšlence. Chudáci děti a vnukové na mě nemají vůbec čas. Na světě jsem zůstal opuštěný. Počala mnou zmítat deprese! Odpoledne se stupňovala a večer už jsem byl v háji. Tedy, v tom pomyslném i reálném – tam u nás za panelákem!

Byl jsem tam spolu s legálně drženou pistolí ráže devět mm a definitivním přesvědčením, se zdejší planetou provždy rozvázat existenčním poměr!

Před odchodem do háje jsem doma vše pečlivě uklidil.  Snědl poslední zbylá sousta zatvrdlého rohlíku, spolu, s  již odleželými a líně plazícími se olomouckými tvarůžky.

„Na červy si musím zvykat!“ pomyslel jsem hořce.

S čistými ponožkami, čistou košilí a vyčištěnými zubními protézami, stojím s pistolí v ruce. Natahuji její uzávěr! Náboj zacvaknul do komory a poplašil na útlé javorové větvičce tiše šmírujícího kosa, tak černého, jak má představa o nejčernější smrti. Do tváře mi v zápětí štípnul otravný komár. Jako by mu to nestačilo – sadistovi, vlezl mi do nosní dírky. Zlostně jsem zafuněl a polekal kosa podruhé. Kos povyskočil, ale neodlétnul. Opět se na větvi uvelebil zřejmě obrněn přesvědčením, že „mé smrti se dočká, když si počká!“ Mám trému. Potřebuji se soustředit z pochopitelných důvodů. Už i proto, že se přece osobně nestřílím každý den. Chci mu nahnat strach a zacílil jsem na něho výhružně zbraň, ale on se ani nepohnul. Vzdávám to! Už konečně mířím hlavní na svůj spánek. Ruka se mi chvěje. Mozek, který jako by se zhmotnil do komputeru, začal chrlit megabajty zmatečných myšlenek a fantasmagorií.

Cítil jsem trýznivou žízeň, kterou jsem suše zahnal. Cítil jsem pochyby svého konání, které mrzačily moji pragmatickou smrt. Zíral jsem na kosa, který pojednou pozvedl křídla nad hlavu a k zemi se sesula štíhlá, nádherná dívka, oděná v černý til!

„Aháá“ řekl jsem si potichu.

„Je poslední pohlednou slastí, kterou mé oko schrastí.“

Asi jsem zešílel! Začínám zde veršovat?

 K mému úžasu, měla identickou podobu mojí privátní zubařky. V její ordinaci jsem z ní měl odvěký panický strach a hrůzu. A ejhle. V ruce se jí opravdu objevily zubařské kleště! Usadila mě do křesla a vyhrkla.

„Tak pane Oldřichu. Vlevo šestka dole, ta musí ven. Ta je vykotlaná napadrť! Ale vezmu vám kompletně celé vaše zubní „přízemí.“ To celé už nestojí za zanic. Co taky se zuby v urnové pixle? Tam už jistě žádné jídlo chroustat nebudete!“

„Ale já mám zubní protézy.“ zaprotestoval jsem.

Zubařka se zmateně zatvářila a chvíli se na stolku přehrabovala v papírech.

„Z vás snad nikdy nevypáčím ani bod pro Zdravotní pojišťovnu. A to ani před smrtí? Tak mi dejte alespoň ty zubní náhrady, někomu se třeba budou hodit.

Strnul jsem. „To se mně snad jenom zdá!“

Zavřel jsem nevěřícně oči a v zápětí je znova otevřel. Na větvi seděl opět černý kos a nehybně se díval.

„Já z toho pitomého ptáka tady zblbnu. Jestli to tady rychle nedokonám, tak mě odtud odvezou rovnou do blázince.“

Snažil jsem se uklidnit. Ruka se zbraní se rozvibrovala a její hlaveň chaoticky poskakovala po spánku mé hlavy. „Jen abych se vůbec trefil.“

Zhluboka jsem se nadechl, zavřel oči a zmáčknul spoušť pistole…

 Tma!

 

 

Ha, už jsem tam!  Pojednou stojím u ztichlé skořepiny kupole domu. Nad portálem je velkými písmeny vyvedený nápis „MUZEUM.“

„To je divné. Jsem mrtev a tady – doufám, že v nebi, jsou budovy?

Už pro změnu stojím v jeho podivném přízemí. Zabloudil jsem kamsi a pochopil, že se nacházím v jakémsi polystyrénovém labyrintu světa, ve kterém už nejsem schopen se orientovat. K tomu se mi chce čůrat a je mi zima. Zírám unaveně na bílou stěnu dlouhé chodby, kde je vývěska s potiskem drobných písmem. Tam dole jsem zapomněl brýle… tak alespoň nadpis. Zaostřuji zrak na první tři protáhlá slova a v duchu si pročítám. „GLOBALIZAČNÍ MORÁLNÍ ŘÁD.“

„Proboha!“ zvolal jsem, ale hned se zarazil.  Uvědomil si, že tímto oslovením bych zde měl šetřit, když už tady jsem nahoře u „Něho a Toho“ tak blízko!

 „GLOBALIZAČNÍ?“ to ani tady si nevystačí a nativní lidství zde globalizují? Jen doufám, že nebeského pokroku tady mají sami dost. Migrující lidské duše sem nezavlekli bankovní účty a fenomén nezbytného internetu.

Každou vteřinou ve mně sílí puzení a vyčerpaná prostata zadržuje moč zuby nehty.

„No to je hrůza, už to déle nevydržím. Kdyby se už konečně někdo objevil a ukázal mi směr k toaletám.  Čůrá se tady vůbec?

 

Opřel jsem se rukou unaveně o zeď a křížil nohy.

Konečně zaskřípěly polystyrenové dveře a objevila se postava dítěte, ale vlastně, jaké dítě?

Bylo to takové „Zakrsle“ s příznačnými tykadly na hlavě, kde vévodilo jedno velké oko nad rozpláclým nosem a úzkými fialovými rty, mezi kterými se bělal špičatý zub. Z boku šišaté hlavy mu trčelo jedno obrovité ucho, za kterým měl zaháknutý zlato-oranžový, jakýsi typ ovladače.

Stanulo ve dveřích a udiveně na mě mžouralo, jako bych sem spadl z Marsu. Vlastně to vypadá, že je tomu zcela naopak a z toho Marsu, spadl on?

„Prosím vás, já tady v domě nějak zabloudil. Nevíte prosím, kde se nachází Úřad evidence nebeských obyvatel a toalety? “ zeptal jsem se s respektem.

Zakrsleho oko zamžikalo v úžasu. Jeho vyzáblá ruka vyhákla zpoza ucha ovladač, kterým zamířilo na mě. Ovladač počal pípat a intenzivně chrčet. Vyzařoval červené vlny, které do mě narážely. Roztékaly se v konzistenci želé po mém těle a voněly lesními jahodami. Vše pominulo po několika vteřinách a zcela beze stopy zmizelo. Zakrsle pozvedlo ovladač k obrovitému oku a soustředěně se zadívalo na display.

„Vy jste člověk?“ překvapeně zamumlalo Zakrsle.

„Vy jste ještě nevyhynul?!“

Krve by se ve mně nikdo nedořezal! Tlak mi v těle kriticky poklesl – beze zbytku, protože nohavicí u kalhot mě vytékal teplý čúrek. Rozpačitě jsem polknul slinu.

Za Zakrslem se pojednou začali kupit příchozí. Ještě menší Zakrslata s menšími tykadly, menším okem a uchem, ale celé v pestrých barvách. Zřejmě děti? Obstoupili dospělého Zakrsleho, který zasvěceně promluvil.

„Tak vás pěkně vítám, děti, v naší muzejní v expozici Pravěké doby. Doby sebe destrukce pozemské civilizace dvacátého prvého století, tamějšího planetárního letopočtu. Zde před námi právě stojí… ehm, hm.“

Zakrsle se zamyslelo a pohlédlo do svého zlato-oranžového ovladače, který pípnul a opět zachrčel. Dále pokračovalo.

„Takže děti, před vámi se právě nachází noví unikátní objev funkčního exempláře důchodce – vzácného již Prasociála. Prosím, povšimněte si jeho podivného vzhledu i chování. Strhaných rysů, jeho zhuntovaného těla a mokrých pomočených nohavic. Prosím, jen se kvůli možnému zavlečení sebedestrukční infekce, jedinečného originálu nedotýkejte. Taky nehlučte, ať jej nevyplašíte! Zajisté uvítá a potěší tento historický skvost, i našeho řiditele Muzea, Megaplana Lůňana. Jeho zakladatele a geniálního vůdce vládního křídla Antisociálních věcí. Jistě dál po karanténě experimentálně prověří odolnost zdejšího nového objektu, před uložením do ozónové díry.

Mezi Zakrslaty, to zašumělo a já propadal panice.

 

 To mě zřejmě vybudilo k vědomí… probírám se z komatu!

 Ustrašený a vyplašený až k smrti. Ale co je mi to platné „k smrti“, když stále záhadně žiji a smrt stále nikde! Ta, jako jediná… a poslední lidská životní jistota v pořadí. Co se to se mnou vůbec děje? Neunesl jsem dále nahromaděné emoce a zoufale vykřikl.

„Kde je má smrt, kde jí mám hledat. Bože, kde jenom je?!“

Až teprve teď jsem si uvědomil, že mi po krku pod košili, ze spánku stéká pramínek teplé krve! Opanovala mě naprostá odevzdanost a slabost.

 

Ruka mi konečně přestala nezvládnutelně vibrovat. Opět jsem natáhnul uzávěr – zmáčkl kohoutek. Ozval se ohlušující výstřel! Ucítil jsem v hlavě tupou bolest. Poté, snad dvě vteřiny, pocit úlevy. Pohladila mně nahá kráska v černém tilu… tak nevýslovně něžně. Uchopila moji bezvládnou ruku a spolu prolétáme modrým okružím vzhůru. Definitivně a naposledy.

  

   

    

 

 

 

 

 

Autor šerý, 12.11.2021
Přečteno 448x
Tipy 36
Poslední tipující: cappuccinogirl, Pamína, Emily Říhová, Krahujec, Holoxicht, jenommarie, zdenka, danaska, Vivien, Marten, ...
ikonkaKomentáře (32)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tož dneska tohle přišlo na řadu...a já už chápu tvůj koment Ondrovi...:-) Opravdu podobná myšlenka smrti jako krásné průvodkyně...bůhvíkam...
Četlo se opět skvěle...a tebou vykreslenej polystyrénovej labyrint včetně muzea a důchodce jako exponátu tož to je zas nápaditá pecička :-)*

07.12.2023 23:10:13 | cappuccinogirl

Taková lidské sebeobrany judo od člověka, který neví, nezná - jen se snaží, vytušit a pochopit. I věřící mají obezličku k strachu a věří v posmrtný život tak, aby neměli strach z nicoty a nekonečné tmy, třeba. Je to jen má odlehčená alternativa, jak osobně lze smrt unést.
Další pecička? To mě těší a díky! Protože v každé z nich je ukrytý život*

07.12.2023 23:55:23 | šerý

Taková lidské sebeobrany judo od člověka, který neví, nezná - jen se snaží, vytušit a pochopit. I věřící mají obezličku k strachu a věří v posmrtný život tak, aby neměli strach z nicoty a nekonečné tmy, třeba. Je to jen má odlehčená alternativa, jak osobně lze smrt unést.
Další pecička? To mě těší a díky! Protože v každé z nich je ukrytý život*

07.12.2023 23:55:23 | šerý

milý šerý, já nedávno sněženky a před tím bůhví kolik podobných, teď ty se svým Prasocialem a množství lidí píšících podobné. Ku podivu i mladších autorů, kteří by snad ještě podobné úvahy neměli potřebu pociťovat a vyslovovat...a přesto to dělají...myslel jsem si vždy, že je to snad i móda, se o tomto tématu vyzpovídat. Taky bych řekl, že
takovéto povídky či básně se nějak lepší píšou, jako by smrt byla nějal lidem vlastnější nežli život. No napsal jsi to bravourně, podle svého jako jiní podle svého...a přesto tak podobné...ještě mnoho hezkých chvil Tobě i nám s Tebou...Vláďa

06.01.2022 15:37:50 | mapato

Díky za pozornost a tvůj prima komentář Vláďo. To je fakt, že tvůrci už pomalu více mají za téma smrt, nežli samotný život. Ale jen si nemysli, že je to téma zase tak jednoduché... stačí, když se to zvrhne k ublíženectví, samopláči a ouvej! I ta smrt si zaslouží trochu vděku, citu a usmíření. Jinak Ti z toho zbyde jen zahleděná obžaloba, kterou zas tak nikdo nechce číst ani slyšet!
O smrti v povídkách píšu také. Ale snažím se s nadhledem a usmířením. Samozřejmě psát o lásce, o jejích zklamáních, zradách, je stále na špici TOP v námětech literatury vůbec. Je to sice už dost vytěženým tématem, ale trh empatie si jej stále žádá. Není divu, že mnozí autoři se snaží čtenářskou poptávku stále uspokojovat.
Doufám, že jsi opět fit a plný energie, k plodné sklizni života. Měj se fajn, kamaráde*

06.01.2022 20:21:53 | šerý

Uf.. ..výlet do zapomnění
z průnikem přes naskládanou planetárii podvědomí
..kolem široširé
..stálá klokotání života
..budiž nám Země lehká
KDYŽ UŽ!
Jen, ten konec mě odtáhl
do oddechu
..JINAK
..co ti :(*

..Snad jen, že úplně jdoucí
umíš dát na řádek
..ať ochutnáme
..ty řvoucí uvnitř duše.
Když.
Zachytí život slabiny
a ruku nepodá.***
Já mám tolik v sobě stále ty
kolem mé maminky
a nelze z mnohých ubrat
a nikdy nevyprchají.
Tolik..co běží..že muselo "jí" se dít.
Takže k tomuto tématu,
mi i naskočí.
I když je v podstatě o jiných.
Tak, snad ..k nám osud bude
více milostivý.
Přeji úsměv pro dnešní den
a kos ať raději zpívá
a na lavičce donutí k chuti žít
..kohokoliv,
kdo váha a nenachází
další kroky vpřed **.
Smutný osud.
V podání tvého
..semtam..do humoru,
ať se dá..čtenáři pobrat
a celkově
..opět jsem ráda, milý Šeráčku četla *

13.11.2021 11:44:13 | jenommarie

Pobral jsem tvoji bezva vyznělou reflexi s povděkem* Je to taková tvá pěkná ozvěna, která do plenérů životů zkrátka patří.
Má matka také nedávno zemřela, tak ty pocity máme sdílené. Je to jako když z věčného dítěte odpadne jeden sval. Cítím jsem to tak.
Jsem rád, že si udržuji tvoji pozornost. Děkuji, Marie*

13.11.2021 16:02:24 | šerý

Jsem moc ráda za tvé souznění
a vždy, za tvá vyzrálá a milá slova, které mi dají tu "rovinu".Mám takto štěstí si i trochu od TEBE uzobnout :)) a za to ti děkuji milý Šerý.
Ano..maminka je jen jedna
a napsal jsi to přesně, je to moc těžké.*
Měj pěkný a pohodou prostoupený večer. ;)

13.11.2021 20:08:24 | jenommarie

Milý Šerý, často se setkávám s lidmi, kteří si přejí zemřít… na toto téma vyšla spousta literatury… S jedním tvrzením se trošku ztotožňuji… svou roli hraje osamocení … ALE… covid ,, staroušky,, ještě více zahnal do ,, uzákoněných pravidel izolace,,.Proto si položme otázku…Je to covid, nebo strach člověka z vlastní smrtelnosti? Stále si hrajeme na vítěze, že vše hravě zvládneme… neváž se, odvážel se ! Přitom vzít někoho za ruku a vyslechnout ho … to přeci nic nestojí. Nebo nám chybí odvaha? Děkuji, za Tebou napsané… posílám úsměv a ještě tvá slova…nechám doznít.Z

13.11.2021 00:06:00 | zdenka

Opravdu jsi mně (a mile) překvapila, že jsi zavítala i k zdejší próze. Jsem rád, za tvá slova i podložená praxí. Povídka je vizí do budoucnosti a co lidstvo může postihnout. Je psána lehce prsty černého humoru a ironie. Hledá si čtenáře nejen s nadhledem. Ale i čtenáře přemýšlivého. Myslím, že už na zavedené rutinné soc. floskule - jen rutinní odezva. Tak jsem se snažil nějak, třeba jinak, oslovit čtenáře. Podat vše v přijatelnější formě.
Ještě jednou díky, Zdenko*

13.11.2021 01:37:54 | šerý

Můj komentář bude stručný - prostě jsem si bezvadně početla. Je to super obsahem i formou. Ráda dávám ST. Pozdrav z Prahy posílá Daniela

12.11.2021 18:54:49 | danaska

Jejdy, Danasko sto věžatá :-) Mám radost, že jsi zkrze podzimní mlhu nahlédla. To je prima* Zdravím Tě a měj se jen dobře.

12.11.2021 20:16:11 | šerý

Musím říct milý šerý, že pokaždé překvapíš a vrstvíš mé uznání. Zde témat, že si najde každý. Už kdyby jen polovina z toho, vždyť toho je na několik povídek. Ale ty ne, hezky kompaktně, jako v životě nelze na přeskáčku, každá zkušenost přichází jednotlivci v pravý čas, co někdo v mládí už, jiný na stará kolena, ale každému se něco dostane, aby si dokázal to své nést a s tím i odejít. Tvůj popis, že odejít se má čistý a doma uklizeno, mi připomněl rok 2012, kdy z vyprávění se mi doneslo o ženě, co si před tím knokautem i vanu vydrhla a večer do ní ulehla. Tvé umění s nadhledem napsat o nelehkém je patrné skoro v každé tvé povídce, a potom ty tvoje rozvětvené detaily z hlavní linie, mě nakonec přesvědčí, že i naložený lidský osud, když je vůle, se dá přenést k lepšímu, pravda, stává se, že tu a tam se to nepodaří. Zde dokonáno. Snad kdyby, ti naši nejbližší, věděli, snad kdyby, chtěli vědět, snad kdyby, jsme se svěřili, snad kdyby, nepřipustili, kulka by nevystřelila ... kdyby. Snad jediná diskutabilní, eutanazie. Či ta náhlá smrt s Muti?
Moc hezká povídka, zaslouží si, vrátit se, děkuju šerý, za ten „nabušený“ obsah :-)

12.11.2021 17:11:07 | Vivien

No vítám Tě, milá brouzdalko* Tak tvá slova o přípravách k odejití z tohoto světa sdílím. Má matka (no už zase, ale ona byla takovým žulovým solitérem tak s tím nic nenadělám) si plánovala smrt každým rokem přes třicet let. Z bratry jsme si na to už přivykl, a jen jsme měli obavu, že se nám jednou zapomene zmíňit a opravdu se to stane. Každý den smýčila byt, každých tři neděle myla okna. Pračka vytížená, třináctileté WC vypadalo jako včerejší. Když jsem za ní přišel, tak jen málokdy jsem jí přistihl v nečinosti a bez hadru či rukojeti luxu v ruce. Jdnou konečně smršť úklidu ustala a ona si sedla unaveně do křesla. Rukama si načechrala vlasy a rozhlížela se kolem sebe. Svoji špatnou češtinou zabrebentila slova, až k mému úsměvnému dojetí. "Je mi Kájo tak dobře, když je vše uklizené a čisté. Musím být připravená. Kdybych zde měla nepořádek, špínu až tady umřu a někdo to viděl, tak bych to snad nepřežila.
Po chvíli si ten přebret uvědomila, a zasmali se tomu oba dva. No není to lidské a milé?
Tak zde od matky trochu mé inspirace v povídce. Ještě jednou díky, že jsi přišla. A nechám pro tebe pootevřené dveře... třeba pro příště, jo?

13.11.2021 02:32:26 | šerý

Těžké komentovat, ale psané tak, že z toho má člověk dobrý pocit, což je vlastně divné. Dá se to vysvětlit jedině komičností každé tragédie. Tedy pokud se děje někomu jinému...Tak nevím jestli je to dost pozitivní komentář. :-D

12.11.2021 13:11:30 | Lighter

U mně je nejdůležitější, když čtenář mé publikování nemine a má tvorba mu stojí za úvahu i úsměv. Nakonec v povídkách někdy vrstvím různé myšlenky a mohl by si mnohý vybrat dle úsudku (který je pro mě dost důležitý, jako reflexe života a lidské společnosti) tak snad... Věř mi, že jsem dost epatickým a svedu vnímat problémy okolí. Někdy os. sarkasmus a černý humor, může zvýšit obrany schopnost proti "zvůli" osudu. Dát bolestem jejich čas k ovázání ran... a dost!! Mám své zkušenosti. Užírat se a topit v sebelítosti, mě nikdy nepomohlo - a naopak. Propadal jsem se do deprese stále hlouběji. Ale to není universum a každý si podle sebe...
Rád tě tu vidím, Lightere a děkuji za komentář.

12.11.2021 13:49:46 | šerý

Viděl jsem umírat dědu v parku u Hlavního nádraží. Ráno oplocení, policie, koroner.
Náš klient.

Žádost o umístění v Domově důchodců, podána na 3 místech, 3 roky stará.
Chyběla mu ta správná měšťanská sociální třída. Ten úžasný sociální kapitál, postavení středních tříd.

Jiný zemřel přes noc v areálu útulku na záchodě.

Takřka smrtelné úrazy v centrálním překladišti, kdy se nenadále rozjel kamión
a hoši na plošině se zřítili do průrvy.


Jinde.
Mohutný jeřáb přejel skladnikovi obě nohy.

A teď tu máme papalase, doktory, sociální inženýry, kteří nám píší o funkci mozku,
dostatku spánku, sexuálních polohách, pozitivním
myšlení...a že stres vede k obezitě.
U koho ?
U pánů doktorů.

Je to sci- fi ?

Není to sci-fi.

Hezká povídka. Povídka varující.
Ale je řešení?

J.A.Komensky:

HLEDEJ HO U SEBE

Zdravím

12.11.2021 07:01:12 | ttragelaf

Víš Ttragelafe, tvé komenty jsou vždy motivující k širokým úvahám. Uměl bych k tomu mnoho říci... ale. Byl by to nekonečný dialog, stejně, jako je soc. problémů na celém světě. Tyto věci se mi jako člověka dotýkají. Jsem jen člověkem, který po sobě nezanechá bůhví jaké významné dílo pro civilizaci. Nejsem vědec, vynálezce, VIP a léta jsem pracoval ve zdravotnictví. Víš, příteli. Pro mě je tedy (alespoň) důležité, jednou ze zdejšího světa odejít s čistým svědomím. To je, že jsem vědomě nikomu neublížil, nekradl, vychoval řádně děti. Že jsem dle svého intelektu, duševních sil a soc. cítění udělal vše, co bylo v mých silách. Já vím - nic moc! I když, jak se to vezme.

Díky za sounáležitost s mojí publikací.

12.11.2021 14:22:06 | šerý

To s čistým svědomím odejít je důležité pro všechny.

Mé komentáře jsou výsostně subjektivní.
Nepříjemné jako nástroj. Bodavé.

Nejsou vždy mířené jen autorovi,
přece Ti nebudu vyčítat, že potkávám
takové či onake světy.

Za to nemůžeš... Reaguji tak, jak právě
stojím v koutě. Stále jsem stesnan v koutě.
Kdo není ?

12.11.2021 16:26:43 | ttragelaf

Nepotkal jsem zde na zemi člověka, který by tvrdil,
že chce někomu ublížit.
Nepotkal jem takového, kdo by chtěl mít černé svědomí.
Kdy proklamovat takovou záležitost ?
Nevím.

Rozdíl mezi námi je zásadní:

Vypadám, že kritizuji.
Možná.
Ale.

Vybral jsem si v demokracii několik institucí a ty zřetelně hájím.
ĆESKÉ ŽURNALISTY A POCTIVÉ NOVINÁŘE
ĆESKÉ POCTIVÉ A NEZÁVISLÉ PRÁVNÍKY
ČESKÉ POCTIVÉ EKOLOGY A OCHRÁNCE PŘÍRODY
ŘEMESLO A UMĚNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY

... a to dělám a je to vidět.

nejsem nezůčastněný kritik demokracie,.
i když ji kritizuji, ale něco dělám.
Literárně - což znamená i tělem, což znamená i duší.

Byl by to nekonečný dialog, stejně, jako je soc. problémů na celém světě.

Ano. Tak nedialogujme.

Vyberme si z toho celého světa jednoho autora a věnujme se jeho překladu do češtiny,
abychom zvýšili informovanost a povědomí o těch problémech.
na konkrétním autorovo. Se všemi jeho rozpory.
A to už není jen nekonečný dialog o všech sociálních problémech
na celém svěrě.

To je už něco jiného.

Vyberme si konkrétní sociálně sporné místo v naší zemi.
Žijme tam existenciálnwě a závisle a pak pišme o něm.
Jako to udělala Saša Uhlová.
A to už není nekončící dialog a nekončící úvahy.

Kritika demokracie od teplého stolu také není k zahození.
Ale já ji nedělám.

V tom může být i konflikt mezi autory.
Protože vztahy mezi autory
nejsou pedagogické.

Vztahy mezi autory jsou tvůrčí.
Tvůrčí vztahy jsou většinou soutvůrčí.

Nemůžeme takové najít. Kde bychom je našli ?

12.11.2021 16:56:14 | ttragelaf

šerý, skvělé, tleskám!!!

12.11.2021 06:34:06 | Pittoresque

Bezva zpráva. Jsem rád Pttoresque, že mě zachováváš přízeň. Děkuji*

12.11.2021 14:24:38 | šerý

Doba je v pokroku, ale tohle si stále naprogramovat neumíme, kdy a mít k tomu ještě volbu způsobu.
Nicméně si mě do povídky vtáhl a až do konce jsem nevěřila, že to do
konce dotáhneš. Docela mě zarazilo, že po roce 2041 už nikdo nebude stát o to, aby jsme se šli vycpat, zřejmě špatné vzpomínky na lidstvo samo.
Jedno je ale jisté, že jestli se dožiju
a otočím list v kalendáři vlastní výroby na 1.1. 2041, vzpomenu si na Zakrsle, jak kdysi vypadal kos a pak ti o tom všem napíšu vzkaz.:)

12.11.2021 06:18:48 | Dreamy

No hned z Tvého kraje Petruško. A o tom to je! Někdy říkám pokrok, máme zas k řiti o krok. Ať se planeta k pohodlnosti vyvíjí (a mnohdy na to ani nemáme peněz) jak chce. Budeme krásou pokroku obklopeni... ale jen sami. Lidé se odcizují, nesnáší a nejsou schopni tolerance. Bude smutno bez blízké vřelosti a "robotických stavů" Ono to jako vypadá, že tomu tak jen nebude. Ale ten čas se natolik zrychluje...
Tak možná si jednou opravdu porováme - v lepším případě, jako nezlomní lidé, přežívající v akopalytické krajině. Nebo v horším případě, někde vycpaný (zalitý v lihu nééé, nejsem alkoholik) v depozitáři někde na hoře u Megaplana.

Bezva tvůj koment a díky, za nákuk.

12.11.2021 14:56:08 | šerý

Omluva za překlep. Apokalyptické...

12.11.2021 18:37:41 | šerý

Potěšení na mé straně Ivuško. Jsem rád, že pobráno jako k "pobavení." I když...

12.11.2021 03:49:13 | šerý

popsala jsem stěžejní svůj pocit, který převládá. i když... protože jsem prakticky mrtvá. tělo i mozek jsou poralyzované únavou a bolestí. není dne, kdy bych nepomyslela na to, jaké to bude, až to skončí. zrovna včera jsem večer řekla Bohu: trhni si. cítím ve Tvé povídce tolik rozměrů, ale nedokážu své pocity popsat. jsou tam, díky Tvému talentu a bravurnímu vypravěčskému umění. ale zrovna v noci se mi zdálo, že jsem si hrála s dětmi. snad nejkrásnější sen, co jsem kdy měla. žádné zrůdy, upíři, vraždy, ani bolest, strach. střípky radosti. jsem z Tebe naměkko a můj důchod je tak daleko, že vlastně, proč se tím trápit. objetí, pusa století, snad k Tobě doletí. přání šťastného dne. :-))

12.11.2021 04:05:40 | Iva Husárková

Oh, teď jsem z tvých slov zase na měkko já. Ivuško, Ivuško.
Jsi ale bojovnice a máš štít nadhledu a úsměvu, vím to!*
Mnozí si nesou ten svůj životní kříž... já vím, ty víš. Bolesti jsou klubkem zmijí. Ani nechceš a šlápneš do něho a ssst. Buď prosím k sobě pozorná! Krása bytí, toho by bylo škoda. Mám tě zapsanou medem za ušima a budu na tebe myslet***

12.11.2021 04:25:36 | šerý

liter je plný bojovníků. Šeráčku, i když mám sklopené hledí, s láskou na Tebe hledím. děkuji. za boží komentáře, podporu a humor. občas bolestí zaskučím, ale vím, Ty tu svoji neseš schovanou v náručí. mám Tě tolik ráda. objímám Tě a myslím na Tebe. děkuji moc. za medová slova. kouzelnou moc. měj klidné dny. milý... :-))

12.11.2021 04:44:55 | Iva Husárková

No však. I Tobě příjemné dny... a drž se!

12.11.2021 14:59:39 | šerý

:-))

13.11.2021 03:22:06 | Iva Husárková

milý Šeráčku, děkuji za nádherné probuzení. moc jsem se pobavila. ST :-))

12.11.2021 03:35:54 | Iva Husárková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí