50 odstínů šedi - film (recenze)

50 odstínů šedi - film (recenze)

Anotace: Velikonoce a pár ran na zadek patří k sobě...

 

Režie:

 Sam Taylor-Johnson

Scénář:

 Kelly Marcel

Hrají:

 V hlavních rolích: Jamie Dornan (Christian), Dakota Johnson (Anastasie) a další 

 

(obrázek propagující film):

                                         

 

 

Hned na samém začátku nám do ucha spustí Annie Lennox a její I Put A Spell On You, během které se dostaneme spolu s Dakotou Johnson v roli Anastasie Greyovi do kanceláře. Do kanceláře jí doprovodí blondýna, která má na sobě šedý kostýmek. V knize ale měla „to nejlíp padnoucí uhlově černé sako s bílou halenkou, jaké jsem kdy viděla.“ No nevadí. Vzhůru za Greyem.

  Z Christiana Greye, kterého hraje Jamie Dornan bych coby žena měla být naprosto hotová (echm…), stejně jako Anastasie. Ale. Jamie je na něco takového příliš jemný, příliš málo samec. Ale hlavně. Neměl šedé oči. Proč sakra neměl šedé oči, když je z nich Ana všechny tři díly knižní předlohy úplně celá pryč? Kontaktní čočky nebyly k dostání?

 

  Představte si to. Pan Dokonalý vás pozve do kavárny, z té vás potom odtáhne a venku na ulici vám řekne, že byste od něj měla (teď se omlouvám všem mužům čtoučí tuto recenzi za to „měla“) držet dál. A vy mu o pár dní později zavoláte z fronty na toalety na nějakém večírku (protože víc sexy místo pro takový telefonát neexistuje, to dá rozum) a dobíráte si ho. Jemu to ale vůbec nevadí, nějakým způsobem zjistí, kde se zrovna nacházíte, drží vám vlasy, když před ním zvracíte a chytne vás do náruče, když omdlíváte. No není tohle láska?

 

 

 

(která holka by nechtěla, aby jí kluk na rukou nosil...) 

 

 

A je tu něco, na co nesmím zapomenout.

Zaprvé, já se nemiluju. Já tvrdě šukám.

Ano, ano ano! Bez téhle perly, která mě rozštípala při záchvatu smíchu na kousíčky už při čtení knížky, by to prostě nebylo ono!

 

Při scénce, kdy Christian Aně vysvětluje, že má určitá pravidla, která ona musí dodržovat, nebo jí potrestá, se mi na mysli pořád vtírala představa cvičitele a psa. Buďto mi dáš pac, nebo ti nedám piškot, rozumíme si?

Psí představa se prohloubila o pár minut později, kdy Ana leží na posteli s rukama nad hlavou svázanýma kravatou (ano, tou kravatou, tou, co je na obálce knížky) a Christian jí chválí slovy „Hodná holka.“ A mimochodem, Ana Christianovi musí říkat „pane.“  Pes a pán hadr…

 

Ana je vůbec naprosto unikátní bytost. Má rozbitý notebook, v knize ho dokonce nemá vůbec a půjčuje si notebook své spolubydlící. Christian jí samozřejmě koupí nový, ale… Bez notebooku? Studentka? V dnešní době?

 

Ta holka se toho prostě nebojí a sjedná si s Greyem schůzku ohledně smlouvy, kterou Christi požaduje podepsanou. Na rovinu se při čtení podmínek směje, používá slova jako „absolutně ne,“ zkrátka a prostě, je to pro ten večer rebelka. A aby toho nebylo málo, má červené (vínové) šaty. Červená barva (jak známo) působí na muže jako hadr na býka. A zatímco Christian s přesností obvodního lékaře určuje, že „ta změna dechu…“ a to, že „se nečervená kvůli vypitému vínu, ale kvůli adrenalinu“ tělesné změny Anastasiina těla, jeho hormony se bouří. Po chvíli přiznává, že by jí nejradši pomohl z těch jejích šatů a s potěšením zjistil, že je pod nimi nahá (ano, lidé jsou zpravidla pod oblečením nazí, tleskám vám, pane Greyi!) a pak by si jí vzal přímo na tom stole. Christiane, ty bejku….

 

  

       

          (z těchto šatů by Christian Aně "rád pomohl...") 

 

 

Logika celého snímku mi asi zůstane utajena. Nechápu, že on jí dá pár ran na zadek jako malý holce, následně jí líbá a potom si jen tak odejde. Prostě to nechápu. Tečka.

 

Přeskočíme pár nudných a nezajímavých scén (ono to vlastně bylo nudné celé, tyhle byly nudnější než všechny ostatní) a přesuneme se do Christianovo herny. Nojo, ne nadarmo se říká, že dospělí chlapi jsou jako malí kluci… Dobře, malí kluci svoje plyšáky/kamarádky asi nespoutávají a nebičují koženými důtkami, ale to sem nepatří.

 

 

Aby to všechno bylo podobné pohádce, Christi je přes to všechno v nitru velmi křehký. Proto si jednou sedne vedle spící Any a vypoví jí své srdcervoucí životní story, u kterého (by) nezůstalo oko suché.

 

Ke konci se opět dočkáme další sexuální scény, která mě naprosto odrovnala. Ten Christianův výraz byl dokonalý, div jsem nepadla smíchy. A taky se dočkáme první hádky. Konečně se tedy začíná něco dít (cca 20 minut před koncem.) Ana se chvíli po hádce rozhodne, ať jí pan „mám v sobě 50 pojebaných odstínů“ ukáže, jak moc zlé to jeho trestání může být. Udeří jí tedy šest krát páskem. A to je moc. Bezděky mě napadá, co by se dělo, kdyby těch ran bylo sedm…

Ona brečí, on jenom tupě zírá. Střih do pokoje, obrysů oken zalitých deštěm a Christianovo proseb „Prosím, nesmíš mě nenávidět“ a Anastasiino „Jsem do tebe zamilovaná.“ (taky cítíte tu atmosféru?)

Všechno to končí strašně dramaticky, kdy ona stojí ve výtahu, on před výtahem, oba vzdychnou jméno toho druhého a výtah s Anou na palubě sjede dolů.

 

 

Já nevím, jak to zhodnotit. Jamiemu jsem tu roli prostě nevěřila, neměl v sobě to „něco,“ tu živočišnost, kterou by v sobě Grey měl mít. Na druhou stranu, mohlo to dopadnout hůř – autorka knižní předlohy si původně přála, aby Greye hrál Robert Pattinson. Jen si to představte. Upíří sadomaso. To by bylo něco.

Oproti tomu Dakota se do Anastasie podle mého mínění vžila o něco lépe. A jak si hezky kousala ret… Teď dopadne stejně jako nebohá Kristen Steward, kterou už roli Belly ze Stmívání nikdo neodpáře.

„Hrála tam ta… No ta, jak hrála Anastasii v 50 odstínech…“ Už víte, jak to myslím?

 

Co mě „upřímně mrzí“ je to, že naprosto ignorovali Anastasiinu vnitřní bohyni a její vnitřní monology. Kdyby se jim to tam povedlo nějak propašovat, bylo by to ještě o něco vtipnější.

    Ne, u filmu se nebudete červenat. Protože není důvod. Možná si budete zakrývat oči nad jednoduchostí a blbostí celého snímku (za to ale režisérka až tak nemůže, už ta knižní předloha stála za nic) anebo vám budou cukat koutky.

   Pokud film (aspoň) něco splňuje na jedničku, tak je to product placement a reklama vůbec. Apple, Beyonce a tak. A když už zmiňuju Beyonce, poměrně velké množství soundtracku zaplňuje sladký popík, případně Danny Elfman.

A o prodejnosti celého snímku už není vůbec pochyb. Kdo to nečetl nebo neviděl, jako by nebyl. Uvzdychaná tragikomedie nás naučí, že se vyplatí uchovat si panenství pro zbohatlika do svých jednadvaceti a že sadomaso láska prochází zásadně dveřmi kanceláře. Že pro prachy si chlap klidně oblékne oblek, i když obleky nesnáší a že se bude ochotně svlékat, i když nemá rád vlastní tělo. Že je módní povinností pořídit si šaty se zipem přes celá záda a že chlapi šílí z toho, pokud si žena kouše ret. Že pokud na vás mluví Muž s velkým…. M (ano, velkým M), tak i slova jako „kabelové svorky,“ „lepicí páska“ a „provaz“ můžou znít velmi, velmi žhavě.

 

(a nevinné vybavení pro kutily tomu všemu přihlíží...) 

 

 

 

Film plně splnil má očekávaní, která se houpala mezi nulou a mínusem. Možná, že kdybychom se odprostili od „erotické nálepky“ a nazývali to pouze romantickým filmem, tak by to šlo. Možná, že kdyby se obsadili jiní herci a do režisérské stoličky zasedl někdo jiný… Ale o tom můžeme jen spekulovat.

 

 

 

 

  

Autor Elisa K., 06.04.2015
Přečteno 1215x
Tipy 26
Poslední tipující: zdenka, Loveless, MARKO, Kett, bogen, enigman, Frr, bezprizorně, jitoush, janewe, ...
ikonkaKomentáře (27)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Skvělá a výSTižná recenze, fakt jsem se zasmál. :-) Film jsem zhlédnul ze zvědavosti, abych si potvrdil, zda je to opravdu taková sračka, a opravdu je...

05.03.2017 21:24:44 | Offline.Uzivatel

Děkuju. Popravdě jsem nedávno shlédla i veleočekávaný pokračování a uvažuju i nad napsáním recenze... Ale to ještě uvidím.

05.03.2017 21:28:25 | Elisa K.

Milá Eliško, děkuji, že ses do toho pustila...krásně napsané. Alespoň vím, že jsem o nic nepřišla, když jsem po těchto pobledlých barvách nesáhla...úsměv.z.

15.05.2015 19:39:36 | zdenka

Za málo... ;)

17.05.2015 21:16:55 | Elisa K.

v tom momentě, kdy on řekne: "já se nemiluju, já šukám" (nebo tak nějak) jsme v kině s kámoškou vyprskly smíchy..:D jako jediný, nikdo jinej se nesmál..nechápala jsem..:D

10.04.2015 22:23:50 | Loveless

Konečně někdo, kdo se u toho taky smál :))

11.04.2015 19:16:04 | Elisa K.

Přiznám se , že knihy , co nabízej ze štosů u vchodu do obchoďáku mně nechávají v klidu. Asi z principu i film.
Sex je dobře prodejné zboží a evidentně někdo našel jeho novou prodejní formu a ždímá...radši budu číst ulítlé básně...:)
Recenze je super, takže ST.

09.04.2015 22:01:18 | MARKO

Děkuju moc... :)

11.04.2015 19:15:34 | Elisa K.

Eli,já jsem nečetla,ani jsem film ještě neviděla. "ALE" já se na něj hrozně těším,láká mě,nechce se mi věřit že budu zklamaná...když ten chlap je ták tó...:-)))
Ale moc hezky jsi o tom napsala a až film zkouknu,tak se sem určitě vrátím a dám vědět :-)

07.04.2015 12:39:33 | Kett

Ten chlap (pardon, Jamie...) samozřejmě může být "tóó" (to mě strašně rozesmálo, díky :)) ale v té roli mi prostě nesedl... A co by ses vracela sem, nechceš rovnou taky napsat recenzi? A potom to v komentářích zdrbneme? ;))

07.04.2015 20:20:31 | Elisa K.

Eli,no jestli mě ten film chytne a ten ..to.. taky,tak to by asi recenze dopadla :-))

07.04.2015 21:43:26 | Kett

Film jsem viděla a vůbec se mi nelíbil, knížku jsem nedokázala dočíst ani první díl, přišlo mi to rozvláčné a nudné, až takové utopické. Ale ve tvé recenzi bych možná některé věci napsala jinak. Ono to, že Ana Christianovi musí říkat pane má své opodstatnění, protože v těchhle praktikách je to něco naprosto běžného, není to výmysl autorky, aby to vypadalo efektivněji, prostě to tak je, včetně různých uhozených pravidel a příkazů. Stejně ta věta s tím milováním a šukáním. Ačkoli to asi vypadá směšně, tak je mezi tím opravdu nebetyčný rozdíl. Když v angličtině, což byl vlastně originál filmu i knížky, řekneš make love nebo fuck, tak to pokaždé znamená úplně něco jiného. A troufám si říct, že i v češtině, takže bych to též asi neshazovala. A jinak to na mě působí místy až tak nějak nuceně, jako by ses za každou cenu snažila tam protlačit ten nadhled a ironii, ale občas tak, že to působí šroubovaně. Nezlob se na mě za to, není to nic proti tobě, jen mě to napadlo při čtení a říkala jsem si, že by ti to třeba pomohlo při psaní dalších recenzí. Nadhled je samozřejmě fajn, ale vždycky je potřeba, aby to vyznívalo přirozeně, a to mi tu trošku skřípe. Ale souhlasím s tebou, že film je hrozný.

07.04.2015 12:03:07 | iluzionistka

Jasně, to že to že něco je pro danou praktiku běžné nikomu neberu, asi (myslím si), že by to šlo podat lépe... A děkuju, ne každému se samozřejmě mohla ta recenze trefit do chuti.

07.04.2015 20:17:12 | Elisa K.

..zábavná recenze, i když jsem to nečetl...a rozhodně to nechci ani vidět....:-)

06.04.2015 22:01:26 | bogen

Není divu :)) Jenom pro upřesnění, já si to stáhla, do kina by mě na to asi nikdo nedotáhl a byly by to vyhozené peníze...

07.04.2015 20:14:33 | Elisa K.

to je typickej příklad reklamní návnady a skutek utek...
když už tenhle žánr tak doporučuji stud nebo nymfomanku...

06.04.2015 22:00:55 | enigman

Paráda, díky..

07.04.2015 20:13:02 | Elisa K.

s velkým zaujetím ses věnovala nástinu děje a náladě filmu,který jsi vtipně
rozcupovala..nicméně to ve mně vzbuzuje domněku, že vstoupiti přímo do takového sladkoserného cajdáku /jako Woody Allen v Růži z Káhiry/ by Tě asi moc těšilo,..M by jsi natrhla uzičku na...U a nekousala by ses vzrušeně do rtu ale spíše občas aplikovala nějaký obdivuhodně zvládnutý prvek karate..proč nás přitahují kýče, průměrnosti, politý vypočítavě voňavou čmírou a poblemcaný kaviárovým šlemem..? Jen si to přiznejme-je to příjemné, jednou rukou shodit ze stolu porcelánové hovénko a druhou rukou tam namísto něj postavit alabastrovou sošku zmalované Barbie jen v kalhotkách a takřka s nastupujícím orgazmem se tomu vyržát hlubinným děložním smíchem :-D

06.04.2015 21:51:58 | Frr

erratta : .."uzdičku.." :-))

09.04.2015 19:03:38 | Frr

Tak nějak vůbec nevím, jak reagovat...

07.04.2015 20:12:39 | Elisa K.

z toho si nic nedělej..to já jsem se zas rozjel až k sur. nepřehledné ulítlosti..:-)
PS břitký jazýček Tvé vášnivě, zár. brilantně napsané recenze mě doopravdy zaujal :-D

09.04.2015 19:02:50 | Frr

nečetl ani neviděl, a díky tvým recenzím ani nemusím :-)

06.04.2015 21:07:31 | hledač

To je účel, já se "obětuju" za vás ;) Děkuju :)

06.04.2015 21:14:53 | Elisa K.

...dle mého názoru dobře napsaná recenze.....Z toho nic,o čem ten
film je,si toho vykřesala dost......Ji.

06.04.2015 20:45:01 | jitoush

Děkuju... ;)

06.04.2015 20:46:19 | Elisa K.

Mela jsem opravdu znacny problem, prokousat se knihami (lepe receno proposlouchat, protoze jsem je mela v audio vydani) a na film jsem uz tedy zvedava nebyla. Tvoje recenze me ale pobavila... diky. :-D

06.04.2015 20:43:19 | janewe

Já děkuju :)

06.04.2015 20:44:48 | Elisa K.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí