Bůh ukrytý v paradoxech

Bůh ukrytý v paradoxech

Anotace: Bůh ukrytý v paradoxech

Postavu Boha lidé vnímají různě. Někteří myslí, že neexistuje. Jiní ho vidí jako soudce, který shlíží na tento svět a čeká na sebemenší pochybení člověk, aby ho urychleně potrestal. V našich představách je Bůh také tím, kdo stvořil tento svět a pak jej zanechal vlastnímu „osudu“. Jak by jinak bylo možné, že je na světě tolik zla, násilí a válek?

Ponechme chvíli stranou naše představy a podívejme se, jak o Bohu mluví Bible – k tomuto tématu zřejmě kniha nejpovolanější. Bůh je v Bibli představován jako osoba, nikoli jako nějaká skrytá energie či síla. To je první krok k pochopení Boha. Je nám blíž, než si myslíme. Jsme stvořeni k Jeho obrazu – otázkou zůstává, zdali je tomu tak? Naše tvář by měla být obrazem Božím. Bůh po stvoření světa neodchází pryč, ale nadále nám zůstává nablízku. V Bibli najdeme často odstavce, kdy samotný Bůh mluví k Abrahámovi, Mojžíšovi nebo Áronovi či k některému z Proroků. Ve většině případů Bůh říká, jak by se lidé měli chovat, co by měli dělat, aby žili dobrý a smysluplný život. Bůh tedy chce, abychom žili naplněný život, abychom byli šťastní. Jak na to ale člověk odpovídá? V Bibli je psáno, že nějakou dobu izraelský lid Boha vždy poslouchal. Ale po chvíli se zpronevěřil. Stvořil se své vlastní bůžky ze zlata a kamene. Jindy se stěžoval, že ostatní národy se mají lépe než Izrael. Časem Izrael vždy Boha odstranil, odvrhl ze svého života. Jak to dopadlo? Izrael vždy začal strádat a dostal se do područí jiných národů, který pak otročil. V závěru se Izrael nakonec obrátil, prosil Boha o odpuštění a dostal jej. Bůh má v Bibli jednu stále se opakující vlastnost a tou je trpělivost. Trpělivě odpouští naše nepravosti, je milosrdný. Kdyby tomu tak nebylo, asi by již musel svou mocí celý svět zničit. Můžeme se podíval do vlastních i světových dějin, co se stane, když národ odvrhne Boha a začne žít sám pro sebe nebo pozve jako Izraelité na Jeho místo jiné bohy.

Na vyprázdněné místo přicházejí všelijaké –ismy (fašismu, komunismus), sekty nebo mamon (chorobná touha po majetku a penězích). Uvažujme, zda tento mamon nemá v konečném důsledku i fatální vliv na vznik současné ekonomické krize? A kam spěje česká země bez Boha? Bůh totiž, pokud jej člověk bere vážně a chce s ním mít určitý vztah, působí duchovní rozvoj člověka. Zároveň zajišťuje jakési dodržování morálních základů (např. skrze Desatero). Bůh (v Novém zákoně skrze Ježíše Krista) učí člověka, aby žil bezúhonně, svatě a dokonce, aby miloval i své nepřátele a svůj život vydával jako službu druhým. Kam se dostane jednotlivec a v posledku i celý národ, když Boha odvrhne? Jaké karikatury Boha naplní život člověka?

O tom ale nyní mluvit nechci. V poslední době mě napadá, jak Bůh jedná ve věcech a jevech, které jsou jeho podstatě naprosto odlišné či dokonce jsou v jeho přímém protikladu. Tato úvaha staví na tom, že Boha vidím jako milujícího Otce, který se stará o své děti. Již úvahy starých církevních otců tvrdí, že Boha lze poznat skrze rozum či věci jím stvořené (např. přírodu). Pravdou je, že člověk v přírodě načerpá pokoj, klid a pohodu – tedy snad něco ze samotného Boha. Boží lásku a přítomnost lze zažít rovněž v milující rodině. Příroda, milující lidé, zajímavé zážitky – to jsou všechno krásné a pozitivní věci. Co mne však zaráží, je, jak Bůh působí i ve věcech negativních – Bůh ukrytý v paradoxech.

Tak nějak jsem to vypozoroval ze svých zkušeností, zkušeností jiných lidí i z příběhů ukrytých v Bibli. Zajímavé např. je, jak se o Boha začnou zajímat těžce nemocní lidé. Dříve se k němu neznali, nehledali jej. V nemoci nebo v ohrožení života jsou náhle však konfrontováni se skutečností vlastní smrti. To je vede k úvahám o vlastní existenci, o smrti a životě, o naději…..Mnohdy se stává, že nemocný člověk otevírá své srdce pro Boha a stává se věřícím. Je to skutečně jen proto, že hledá útěchu? Nebo je v tom něco víc? Uvědomil si snad svou duchovní otupělost? Otevřel své srdce a skutečně se v něm setkal s živým Bohem, když bojoval o svůj holý život?

A co lidé, kteří ztratili někoho blízkého? Někteří rezignují, pro jiné je to čas plný otázek a hledání. A množí nacházejí v Bohu tolik potřebné odpovědi. Skrze nemoc, bolest nebo utrpení zde prosvítá naděje, láska a život věčný, které Bůh nabízí. V Bibli např. čteme, jak se Bůh dal poznat Námanovi ze Sýrie, když byl nemocen malomocenstvím a Bůh jej uzdravil. A ten největší příklad v Písmu? Samotný Ježíš Kristus. Byl Božím synem, ale ponížil se a stal se člověkem. Bůh tedy působí v poníženosti. Nenarodil se jako boháč v paláci, ale jako chudák v chlévě. To proto, aby se ztotožnil s chudými a malými. Sám Ježíš k tomu pozdějí říká, že poslední budou prvními a první posledními. Kde se vlastně Ježíš jako Boží syn nejvíce projevuje? Je to mezi nemocnými, chudými a opuštěnými. Nemocné uzdravuje, pokud mají alespoň špetku víry. Chudé systém chlebem a Božím slovem a stejně tak opuštěné.

Zdá se mi, že lidé nemocní, chudí nebo hladoví mají k Bohu tak nějak blíže. Uvědomují si, že Boha v životě potřebují. A Bůh se nechává pozvat do jejich srdcí. Bůh jde tam, kde ho člověk zve. Nevtírá se. Necpe se tam, kde není pozván. Jak daleko mají někdy k dobru, spravedlnosti a k Bohu lidé zjištění, bohatí, nic nepostrádající. Jsou uzavření jakémukoli milosrdenství nebo pomoci druhým (samozřejmě existují výjimky). Nechci škatulkovat, ale i Bible mluví v tomto ohledu jasně. Boháč jí, pije, střádá majetek. Stále více a více a více. Smysl života nehledá, jen bere, nic nedává. To spíše velbloud projde uchem jehly, než aby boháč vstoupil do Božího království.

Myslím, že člověk s otevřeným srdcem dokáže Boha poznat v přírodě, v jiných lidech, v kráse tohoto světa. Mnozí jej však poznávají také v bolesti, nemoci či dokonce v samotné smrti. Bůh ukrytý v paradoxech, Udivuje mne, že opravdu působí vždy a všude. Ve štěstí i neštěstí. Člověka, který Boha vzývá, On nenechává bez pomoci. V tomto se naplňují slova apoštola Pavla. Člověk, který žije s Bohem, je spokojen s tím, co má. Umí žít v nouzi i v hojnosti, v nedostatku i nadbytku. Všechno může v Kristu, který dává sílu.
Autor Hippy, 05.04.2009
Přečteno 652x
Tipy 3
Poslední tipující: Anne Leyyd, Romana Šamanka Ladyloba
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nemocní jsou úplně všichni. Těžko můžeš říci, že ne, zvláště, když vidíš, co se děje ve světě. Přijde ti to jako jednání normálních lidí? Přijde ti normální zabíjet, podvádět, lhát? Mně ne. Podle toho soudím, že celé lidstvo je nemocné. Nemocný je každý, ať již věřící nebo nevěřící. Věřící má ale naději na uzdravení, které pochází od Boha. Nevěřícímu toto schází. Ale je to zbytečná polemika. Stejně si z tohoto textu vybereš něco, co ti tam zase nebude sedět :-))

05.05.2009 16:05:00 | Hippy

Hippy-Ano,souhlasím-Bože chrań mě před tvými uctívači i před uctívači světa.A proč tedy nehledáš střední cestu,mimo obojí?

22.04.2009 09:54:00 | Weylin

Bože, chraň mě před tvými uctívači - to je opravdu dobré, to si taky musím zapamotvat :-))

Na druhou stranu, spíše bych napsal - Bože, chraň mě před uctívači světa. To jen tak na okraj.

Taog: Ale vždyť já vůbec netvrdím, že Církev je dokonalá. Vždyť jsi ode mě četl už mnoho úvah, tak už bys to mohl vědět. Lidé v Církvi vraždí, lžou, podvádí, znásilňují, kradou - ano, je to tak. Naprosto s tebou souhlasím. Nehledám pro to nejmenší výmluvy.

Ježíš řekl, že Církev nikdy nezanikne - brány pekelné ji nepřemohou. Ale mluví snad někde o tom, že v Církvi budou jen samí světci? Ani na jediném místě. Naopak - říká, že po jeho smrti do Církve proniknou vlci. Mnozí se odvrátí od Boha a budou Církev využívat jen jako zástěrku pro získání peněz a moci. Ano, vím o tom. Ježíš to také věděl. Ale přestože to věděl, Církev nezavrhnul. Jsou v ní lidé, kteří se řídí dobrými pohnutkami a žijí s Bohem v úžasném vztahu. Stejně tak jsou v ní lidé, kteří jsou zlí atd.

Jidáš kradl, Petr nevydržel a zradil a utekl. Už Ježíšovi apoštolové nebyli dokonalí. A v Církvi je mnoho takových, kteří zradí. Ale to mi stejně nebrání v tom, abych Církev nepovažoval za svůj domov.

Myslím, že každý člověk považuje svět za svůj domov. A to přesto, že v něm žijí vrazi, zloději - stejně jako lidé dobří. To bych musel hned spáchat sebevraždu, kdybych se měl řídit pravidly, které mi tady překládáte. Ale nikdo z nás to tak nedělá, každý svět považuje za svůj domov, přestože není vždy ideální. Stejně je na tom Církev.

Kdeyž se mám ještě zastavit u toho uzdravování - člověk, který uvěří v Ježíše se opravdu mění a uzdravuje - minimálně duchovně a psychicky. Viděl jsem desítky lidí, kteří přijetím víry přestali fetovat, pít, kterým se spravilo manželství - to vše ne tím, že by jen tak uvěřili v něco. Uzdravení se událo skrze víru v Boha, v jeho principy a hodnoty.

S fyzickým uzdravením je to horší. Tisíce lidí, kteří žili nebo ještě žijí, ví o tom, jak uzdravoval např. pater Pio. Ví o jeho stigmatech. Byl prověřován doktory. Samotná Církev dokonce zakázala na chvíli jeho působení. Toto nelze popřít. Nelze popřít, že měl dary, které jsou nevysvětlitelné. Nelze je popsat běžnými slovy, ani vědecky vysvětlit. Takže ano, fyzické uzdravování lze skrze Boha prožít (ale je to velmi výjimečná situace).

21.04.2009 20:19:00 | Hippy

Ještě takovou perličku která ukazuje na moudrost katolíků..:-)Zrovna teď jsem četl na novinky.cz že v Polsku bojuje katolický politik proti slonovi v zoo který má homosexuální sklony..:-)Typické chování zkostnatělých věřících,v Polsku je tato donebevolající hloupost celkem normální..Bože chraň mě před Tvými uctívači..!:-):-)Amen.

14.04.2009 09:50:00 | Weylin

Hippy-O zrůdnosti této zločinecké organizace-katolické církve-bych ti mohl napsat argumentů tlustou knihu jako bible.Jestliže se ti zdá málo upalování nevinných lidí a např genocida židů ve středověku-holokaust je výmysl církve,ne nacistů-nebo takové "maličkosti" jako ukrývání nejhorších nacistických zločinců po druhé sv.válce,respektivě aktivní pomoc při útěku do Jižní Ameriky-tady A.Eichmanna nebo Mengeleho- nebo aktivní krytí pedofilů ve vlastních řadách-může být něco horšího než zneužívání dětí..?Můžem se podívat do nedávné doby-aktivní účast katolického kléru na masakru ve Rwandě-anglikánské a katolické jeptišky se aktivně účastnily vraždění-také kněží Církve Svaté rodiny,kteří vraždili menšinové Tutsie tím nejbrutálnějším způsobem,ve Rwandě snad neexistuje kostel kde by nebyli vražděni běženci,ženy i děti klečící pod krucifixem.Někdy i poléváni benzinem a zaživa upalováni.Pokud i toto je pro tebe omluvitelné tak ještě taková "banalita" z poslední doby: Papež po svých cestách a hlavně v Africe, prohlašuje stupidity typu že preservativy jen problém s AIDS zhoršují.Spoustu těchto věřících (ovcí) ho poslechnou a přestanou kondomy používat-protože papež má svá moudra rovnou od boha-a nakazí se..Taky jich spousta zemře.Je to aktivní spoluúčast na vraždě,jinak se to nazvat nedá,ale věřícím to nevadí-asi..Kdybych uznával koncepci ďábla řekl bych že církev vždy řídil on,ne bůh (ale pokud je bůh katolík tak ano).Jestli si myslíš že ti jednou pánbíček někde v nebi poklepe po rameni,a řekne "to nic hochu,hlavně že jsi pevně ve mě věřil a taky v církev svatou" tak tě nezbývá než politovat a ostatní tzv.věřící taky. Co se týká miliard které má církev k dispozici,ať si je nechá a dál klidně leští svoje zlaté kříže,ale ať se neohání Ježíšem který by se nechal znovu ukřižovat,kdyby viděl jaké svinstva v jeho jménu církev-a nejen katolická-páchala a páchá.Neříkej že vidím na všem jen to špatné,to že církev občas upustí nějaký drobek na charitu je čistý alibismus,pokud by šlo opravdu o jejich "svatá koryta" bylo by hned po štědrosti.To jsou fakta která ty nevidíš,nebo nechceš vidět.A pokud se k této politicko-mocenské organizaci hlásíš,podepisuješ se i pod zhovadilosti které dělala a dělá.Jak to budeš jednou nahoře vysvětlovat,nevím-pokud bůh není taky křesťan.Ještě toto-já nejsem proti duchovnu-naopak-ale tato fraška kterou tady církve stovky let předvádí,s duchovnem nemá nic společného.A je tragické že i velice inteligentní lidé to nevidí.A nebo vidí a právě proto se k církví hlásí,protože chytrý si dovede i chytře všechno omluvit.

14.04.2009 09:18:00 | Weylin

Taog: Ježíš je pro mne Božím Synem. V tom máš pravdu. Že se neřídím Biblí? Ježíš řekl: "Ty jsi Pwetr (Skála). Na této skále zbuduji svou Církev a brány pekelné ji nepřemohou." Sám říkáš, že Ježíš by nelhal a dobře věděl, co říká. Tato slova to jebn potvrzují. Takže zanechal na zemi Církev a Petra ustanovil, aby ji vedl. Do této Církve já patřím.

Co se týše jejího bohatství, v některých případech souhlasím. Byl bych raději, kdyby Církev prodala přebytečný majetek a rozdala jej chudým. Osobně si myslím, že majetek často škodí - a to i v církevních kruzích. Na druhou stranu, díky majetku může Církev pomáhat. Čím by prospěla, kdyby neměla ani korunu? Například v naší farnosti se každé Vánoc a Velikonoce vybírají peníze a předávají těm nejchudším rodinám. To je gesto lásky. Peníze slouží k projevení lásky - v tomto případě.

Ježíš nestvořil Církev schválně. Sám tvrdí, že nás budou pronásledovat a vláčet před soudy a synagogy, protože věříme v Jeho jméno. Že mnozí se odvrátí. Že mnozí podlehnou světu a falešnému učení. Takže nechápu, čemu se pořád divíte? Církev je na jednu stranu svatá, na druhou stranu hříšná (mamon, touha po moci, sexuální úchylky). Ukaž mi nyní to utrpení, které Církev činí, když už se o něm zmiňuješ - já naopak vidím v posledních desetiletích v Církvi jedinou organizaci, která pomáhá postíženým, nemocným, opuštěným, humanitárním organizacím - pomáhá modlitbami, skutky i penězi (očekávám, že opět vzpomeneš tisíc let staré události, kdy Církev vraždila - ono se totiž vždycky něco najde, když docházejí argumenty :-)

Církev je pro mne navíc domovem. Ježíš jí neustanovil nerozumně, ale proto, aby se v ní lidé společně scházeli k modlitbám, aby se podporovali ve víře, sdíleli své skutky a pomáhali si navzájem i pomáhali jiným. Jako ty nechápeš mne, tak zase já nechápu tebe. Církev totiž vede k tomu, že člověk žije pro druhé. Víra nebo duchovní život žitý individuálně (předpokládám, že jsi ve svém duchovním životě osamocen nebo možná patříš do nějaké malé skupinky: možná se pletu, oprav mne, pokud ano) vede alespoň podle mne k duchovnímu egoismu, který člověka vede, že si sám v něco věří.

12.04.2009 11:25:00 | Hippy

Vladan-neznáš psychosomatické choroby?:-)Tady vidím u víry jediné plus-že když věřím že se uzdravím je možné že se budu uzdravovat rychleji..To je otázka působení mysli na tělo a to je známá věc..Ale jen u tělesných projevů-jinak je víra podle mě jen škodlivá.

06.04.2009 14:14:00 | Weylin

Pokud se týká ještě té bible,protože jí pořád cituješ-rád bych se tě zeptal na jednu věc:Ježíš je pro tebe po bohu největší autorita-myslím,ne? Pak církev. Pokud tak obdivuješ a pořád cituješ bibli,proč se jí neřídíš? Začnem tímhle-Ježíš prohlásil-a já jeho moudrost obdivuju ale jinak než ty- "Nemůžeš sloužit dvěma pánům-bohu a mamonu,protože vždycky budeš jednoho z nich nenávidět"-církev tady katolická je jedna z nejbohatších organizací na světě-nenávídí tedy boha? Já tvrdím že ano.Ježíš by nelhal a dobře věděl co říká.Tady není možná dvojí interpretace.Buď je pro tebe autorita Ježíš nebo církev.Buď tě zajímá on nebo nějaká světská organizace.To o tom že dřív projde velbloud uchem jehly než bohatec do královstvý nebeského asi znáš..Taky Ježíšův výrok-proč se tedy hlásíš k bohatým? K církvi? Je ti bližší Ježíš nebo nějaká pofiderní organizace která se tváří svatě a způsobuje už stovky let jen utrpení? To by mě opravdu zajímalo..

06.04.2009 13:47:00 | Weylin

V tvé úvaze jsi uvedl jednu velkou pravdu-ponechme chvíli bibli,žít se dá dobře i bez ní a boha v ní nenajdeš spíš člověka-a to že bůh je ukrytý v paradoxech,já bych řekl že bůh je paradox!Trošku to zavání pantheismem a s tím by žádný biskup nebo papež nesouhlasil ale mě se pantheismus líbí-bůh je vším a ve všem,ono to sice nastoluje spoustu dalších otázek ale přesto..

06.04.2009 12:10:00 | Weylin

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí