Motivy

Motivy

Anotace: Motivace lidských činů může být různá. Nevím, jestli si tato úvaha zaslouží charakteristiku "filozofická". Možná jen ze života. :)

           

      Říká se, že lidi si mají pomáhat. Napadá mě: „Proč?“ Je to otázka pátrající po motivu takového činu. Někdo může namítnout: „Motiv je vedlejší, důležitý je výsledek.“ Má pravdu, ale jen částečně. Když si představím, že ve chvíli, kdy mi někdo blízký pomohl v nouzi, se dozvím, že to udělal jen proto, že ode mne cosi očekává, vím, že mě zklame na celé čáře. Jiné je to, jde-li o někoho cizího, ale ani v takovém případě mě jeho kalkulace právě nenadchne.

           

      Nabízí se ta často opakovaná myšlenka: „Jednou pomohu já, podruhé zas někdo jiný mně. Řekla bych, že to ale trochu pokulhává. Já teď pomáhám, ale: co když mně pak nepomůže nikdo? Kde je ta jistota, jak dopadnu já? A při pohledu z druhé strany je to vlastně zase jen kalkul.

 

      Od kamarádky jsem vyslechla další názor: „Pomáhám ze sobeckých důvodů

 – chci si udělat radost a mít pocit, že jsem zase o něco dokonalejší. Namítla jsem, že takový postoj se mi moc nelíbí. (upřímnost za upřímnost). Jenomže, když pak jdu někomu na pomoc, napadá mě, jestli vlastně na tom nejsem stejně jako ona!

 

      Pak je tu ještě jeden trochu problém při rozhodování, zda mám s někým začít komunikovat a nabídnout mu pomoc. Je to ostych. Nebude to nějak trapné? Přijdu vhod? Nebudu spíš obtěžovat? Nedávno se mi přihodilo, že přede mnou žena jedoucí na vozíku se náhle zastavila a začala se pomalu zvedat. Tak tady skutečně nebylo o čem přemýšlet. Pomohla jsem jí obléknout si kabátek a ona s poděkováním zase jela dál.

 

      Ale před několika lety jsem se dopustila takového nenápadného zaváhání a vzhledem k jeho důsledkům jsem později musela hluboce litovat….

Pracovala jsem na úřadě, kde jsme měli, mimo jiné, za úkol zvát si ještě před soudním jednáním rozvádějící se manžele a řešit otázku budoucí péče o jejich nezletilé děti. Přišli manželé a paní mi líčila, jak manžel ji i děti neustále týral nesmyslnými výstupy. On nyní ničím neoponoval, byl skleslý. Zeptala jsem se ho, proč to dělá, jestli by to nemohl změnit. Řekl mi, že nemůže, protože má sám se sebou starosti a hleděl přitom na mne skutečně nešťastně. Nebyla to sice moje povinnost, ale mohla jsem (odvážně) jeho ženu poslat pryč a s ním si promluvit mezi čtyřma očima, snažit se mu poradit nebo doporučit odborníka. Neudělala jsem to, snad z obavy, aby si pak jeho žena na mne nestěžovala, že mu nadržuji. Prostě jsem to neudělala. Ani při čekání u dveří soudní síně. A za pár dní mi přišla zpráva, že tento člověk spáchal sebevraždu! Zda-li by mu rozhovor se mnou zlomově pomohl, sice nevím, ale v mém svědomí o tohle nejde. To nejhorší na tom je, že se taková věc už nikdy nedá vrátit zpátky, je definitivní.

 

      Ale abychom se vrátili k těm motivům. Jistě se shodneme na tom, že ideální je nezištnost. Myslím, že i v dnešním, poměrně dost pokaženém světě je stále ještě dost lidí, kteří nezištně pomohou. Asi je tedy nejlepší jednat ihned a impulsivně bez velkého rozmýšlení, které stejně k ničemu dobrému nevede. A jestli přeci zapřemýšlím? Když je pak po všem, mohu si vychutnat ten známý příjemný pocit, protože vím, že jsem v rozhodující chvíli musela nejdříve překonat ostych a taky ještě svou přirozenou lenost a nemyslela jsem dopředu, co z toho budu mít za užitek.

Autor Inna M., 28.12.2012
Přečteno 852x
Tipy 9
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Amonasr, Berry, Dorimant, Joe Vai, zamotán v nedospělosti
ikonkaKomentáře (23)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Také děkuji za tuto úvahu...

11.08.2013 20:53:44 | zdenka

Jinak to nejde, ST.

11.04.2013 18:29:37 | Jeněcovevzduchukrásného

Díky:)

12.04.2013 10:29:55 | Inna M.

Nebo děláme dobré skutky proto, abychom pomocí jiným zapomněli na své trable, na své hádky a na to, že máme co napravovat doma. Někdy pomoc cizím je pro nás snazší než pomáhat nejbližším...
Úvaha se mi moc líbí, také nad tímto tématem často přemýšlím.

06.01.2013 10:16:30 | Berry

Díky.:)

08.01.2013 13:19:07 | Inna M.

Asi bude dobré věřit, že svět je přeci jen lepší a i ostatní pomáhají z nezištnosti a bez kalkulu... někteří určitě. A kdo ví? Třeba se díky takovým lidem nakonec sám svět doopravdy zlepší :-)

29.12.2012 10:58:09 | Dorimant

teď si mě moc pobavila :)) vysvětlím...
tato situace se odehrála asi 10 minut před přečtením Tvé úvahy...

sedím v poměrně slušné restauraci, na pozdním obědě a vychutnávám si lososa na sýrové omáčce s česnekovými bramborami...
chodím sem záměrně později, protože mám rád klid...
sem tu skoro sám kromě párečku v rohu o kterých člověk ani neví, že tu jsou...
pak si ke stolu vedle mne sedne muž, řekněme pokročilého středního věku, rozloží noviny a objedná si pivo...
o pár okamžiků později, vstoupí do dveří žena, v rukou tašky s nákupy a pod paží noviny...
"ježiš ty si koupila Blesk?" zahuláká na ní můj soused přes celou hospodu...
" já už sem ho koupil, tak ho tam dojdi vrátit... já to zatim dopiju a pudem "
žena mezitím došla k jeho stolu a tichým hlasem mu vysvětluje, že vždycky kupuje noviny ona, a tudíž ji nenapadlo, že by je tentokrát koupil on...
" no to je jedno... prostě je tam vrať a hotovo"
ženě je očividně trapně, při představě vracení novin, a muž má zas pocit, že je nutné prosadit svou vůli a dominanci a na vrácení trvá...
muž nabírá na hlasitosti podle pravidla, že kdo víc řve, má větší pravdu...
v tu chvíli vstávám od lososa, a přistupuji k jejich stolu...
"promiňte, nešlo přeslechnout že máte noviny navíc - koupím si je..."
hodil sem na stůl asi tři pětky, sebral noviny a vrátil se k lososu...
a bylo ticho...
za 30 korun sem si koupil klid pro tři lidi, a ač můj počin byl čistě sobecký, třeba sem udělal dobrej skutek a ti dva budou mít lepší den...

28.12.2012 15:41:59 | Joe Vai

Dala bych si totéž:)

11.04.2013 18:40:23 | Lilien

Hezky jsi to sice udělal, ale despota zůstane despotou, pokud se nestane Zázrak, a despota se nezmění k lepšímu.Držím té paní palce, aby z toho nedostala deprase a nevzala si život, tak jako moje mamka.Já bych asi udělal něco jiného.Kdyby mě té paní bylo líto, a chlap déle prudil, a obtěžoval nás navíc všechny řevem, tak bych k pánovi asi v klidu přišel, naklonil bych se k němu, a Důrazně, bez řvaní, mu řekl, aby na ní přestal řvát, nebo, že mu dám do Držky.Možná, že by se mu alespoň na chvilku rosvítilo, a i to by bylo dobré.

11.04.2013 18:27:46 | Jeněcovevzduchukrásného

Já v tom vidím, že jsi se zastal té nebohé dámy, takže ačkoliv to považuješ za sobecké, bylo to ušlechtilé.
;-)

28.12.2012 15:55:58 | zamotán v nedospělosti

hmm - víš já jsem upřímnej člověk a s upřímností by měl každej začít hlavně sám u sebe...
ano určitě by to šlo podat tak, že jsem se zastal dámy v nouzi, ale pravda je taková, že sem prostě chtěl mít klid...
tedy primárně byl můj čin sobecký... ;)

28.12.2012 16:06:27 | Joe Vai

Nechám ti sobecký čin :)
když na tom trváš, ale té paní si ušetřil minimálně trapnou situaci a možná zlepšil den :)

28.12.2012 16:18:07 | zamotán v nedospělosti

ale to jó - s tim souhlasim...
konečně na konci v podstatě říkám totéž, ale prostý fakt je ten, že kdyby se hádali potichu a zejména on neřval na celou hospodu, nikdo a nic by mě od lososa nedostalo :))

28.12.2012 16:23:49 | Joe Vai

I pro sobecké činy musí nastat správná konstalace :))

28.12.2012 17:48:00 | zamotán v nedospělosti

já si zas myslím, že takovejch situací se stávají spousty...
problém je spíš v tom, že většina lidí dává přednost hlavě v písku před konáním...

28.12.2012 18:17:18 | Joe Vai

Možná nepochazime z opice ale z pštrosa :)

28.12.2012 18:44:24 | zamotán v nedospělosti

já bych řekl, že přirovnávat člověka k jakémukoli zvířeti, je urážkou onoho zvířete...

28.12.2012 18:53:52 | Joe Vai

Ale až v posledních letech.. Určitě byly doby kdy jsme byli na minimálně stejné úrovni..
A zvířata jsou celkem tolerantní..

28.12.2012 19:07:03 | zamotán v nedospělosti

to není v poslední době...
zvířata neznají otroctví, války pro jinou víru, lži ani pokrytectví...
vlk tě zabije protože má hlad...
a nebude se k tobě předtím lísat převlečen za ovci...

28.12.2012 19:32:42 | Joe Vai

Moje chyba. Byl jsem nepřesný v určení časového období. Řekněme kolem času kdy pazourek byl technická vymoženost a dlouhovlasé tvorky byly běžně taženy za vlasy do jeskynní garsonky..

mám pocit že opice dokáží vraždit jen tak pro radost, ale z těch pochazime, že...

28.12.2012 19:45:26 | zamotán v nedospělosti

jj - primáti ano - onehdá sem o tom viděl dokument a až mě z něj zamrazilo...

28.12.2012 19:52:07 | Joe Vai

Až na tu smutnou událost s pánem, mi ONO hledání nesobeckého dobrého skutku připomnělo
Phoebe z Přátel když se snažila o totéž, myslím že se jí to nakonec povedlo..
Ale konat dobré skutky z nezištných duvodu je přecijen výzva.
díky žes to dala na papír :)

28.12.2012 15:36:27 | zamotán v nedospělosti

Díky za přečtení a za komentáře.

28.12.2012 16:25:12 | Inna M.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí