Proč si poslechnout metal

Proč si poslechnout metal

Anotace: Po dlouhé době jsem se rozhodl něco sepsat a hodit to sem na liter. Týká se to jednoho palčivého tématu, které už delší dobou mi kmitá v hlavě.

Hodně lidí si ťuká na čelo, když slyší slovo metal. Nechápou, jak někdo může tohle "hulákání, řvaní do mikrofonu" poslouchat. Dnes se tu budu snažit možná ukázat, že metal není špatný, že stojí za to si ho poslechnout více než techno nebo jiné víceméně počítačem vytvořené styly.
Každý žánr má něco do sebe. Techno dává velký důraz na rytmus, ale při bližším zkoumání se většina tónů opakuje a může to působit monotónně. Neodsuzuju to, byl jsem na pár akcích, kde se muzika podobného stylu hrávala, ale nikdy mě to natolik nepřitáhlo, abych o ní věděl první a poslední.
Metal pro dnešní lidi už přestává být často populární z důvodu, že už je "zastaralý". V dnešní době počítačů a podobných technologií prostě možná tolik netáhne. Lidi táhnou více tyhle elektronické tóny, než tóny kytar. Neberu jim to. Metal má v poslední době různé odvětví, kde se možná k tomu chtějí přiblížit. Ale není podle mě na starou klasiku.
Metal vždycky uchvacoval něčím jiným. Uchvacoval příběhem v sobě. A stále většinou uchvacuje. Dokáže v mnoha lidech vzbudit pocity, ať krásné nebo špatné. Ovšem, ty špatné se z nás snaží dostat. Není nic lepšího, než si zakřičet, vyřádit se a zapomenout na denní starosti, které obklopují tenhle svět. Starosti, které člověka hlodají uvnitř a trápí ho. Metal se snaží je pomoct zapomenout. Metal není jen pár ožralých bláznů skákající pod pódiem, pod čímž si hodně lidí tento styl představí.
Tohleto se ukazuje v každém hudebním stylu. V každém se najde několik radikálnějších lidí, co nezná své meze, požije nějakou látku, ať už alkohol, nebo marihuanu a jde řádit. Neberu jim to, je to jejich věc, ale ti lidé, ať fanoušci metalu, rapu, techna můžou svým chováním některé lidi otravovat, kteří se chtějí bavit v mezích nějaké slušnosti. Narazil jsem na tyhlety případy na jednom festivalu, který byl rozdělený na hip hop stage a metal stage + stage, kde se hrálo tak nějak všecko. Ve všech táborech jsem našel takové lidi, kteří svým chováním kazili zážitek z koncertu svých oblíbenců. Snažil bych se na ně i apelovat, ať si to užijou, ale neotravují svým chováním ostatní. Lidé si zaplatí za lístek a chtějí si to užít. Ne stylem, že tam budou otravováni člověkem, co nezná meze.
Co říct závěrem k tomuhle trochu chaotickému spleti témat o fanoušcích, o hudbě. Když se člověk nad tím zamyslí, tak v tom vidí i situace z normálního života a nemusí se to motat jen kolem hudby. Vždy se najdou radikálnější lidi, kteří neznají meze. Zrovna dneska jsem viděl, jak někteří lidi zapomínají kvůli penězům se chovat jako lidí a chovají se jako hyeny. Tady zapomínají kvůli alkoholu a vlivu hudby se umět chovat. Vždycky doufám, že úvaha přinese těm pár lidem, co si ji přečtou nějaké ponaučení. Tady nevím. Zdá se mi to spíš, že to je zaměřené na určitou skupinu lidí, co se nějak chová a doufám, že se nějak chovat budou. A taky se to týká toho hlavního, co jsem se tady snažil vystihnout. Proč si poslechnout metal. Metal pod tou svojí slupkou drsnoty skrývá příběh. Skrývá určité poučení, snaží se zpívat o něčem, o čem má smysl zpívat. Pomáhá nám zapomínat na to špatné a snaží se vytvořit to dobré. A moje maličkost v poslouchání tohoto stylu hodlá pokračovat. Tento styl mě někam dovedl, doufám, že to bylo jen a jedině nahoru, do těch dobrých končin. Každopádně vím, že tyto končiny jsou dnes výstřední. V tomto světě se najde více zlého než dobrého. Jako optimista si lépe řečeno říkám, že se jen to správné skrývá, aby nedostalo na hubu od toho zlého. Snad mám pravdu a jednou se stane, že dobro dá na hubu tomu zlému. Děkuji všem čtenářům za svůj čas, který vložili do této úvahy jednoho obyčejného člověka. Doufám, že ten čas nebyl ztracený :)
Autor Richter Rosenheim, 04.10.2013
Přečteno 914x
Tipy 3
Poslední tipující: Lůca, Elisa K.
ikonkaKomentáře (28)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Celý to zní jako obhajoba tvého názoru - i když na metalistu dost citlivá a umírněná. To je otázka co vlastně metal dělá v tvém životě - jestli to je jen hudební styl nebo reakce na životní útrapy.

19.11.2013 10:32:54 | dead-head

když budeš poslouchat, ale i dělat to, co tě baví s tím, že se prostě nebudeš ohlížet na to, co si o tom myslí druzí, tak pak nebudeš mít nutkání psát takový obhajovací příspěvek, a budeš i volněji dýchat. snad :D

05.10.2013 10:33:30 | CoT

Takže mohl by mi někdo říct, když je příběh v každé písni, jaký se konkrétně ukrývá v té blbosti = Gangam stylu?? To je věc, která mě opravdu zajímá. :D
Podle hodně metalistů, s kterými sem mluvila, není metalista metalistou, když nemá rád Dark metal. Mimochodem, když nemusíš Slipknoty, tak jak si u tebe vede Lamb of god nebo Ajattara??
Anetu v Nightwish mi ani nezminuj, prosím, ano? Když odešla byla jsem první kdo se radoval, když vzali Floor, tak jsem byla první, kdo chtěl konečně slavit, že Nightwish vypadaj trochu k světu zase. A z znám hodně lidí, co poslouchá Nightwish a nejsou metalisti.
Nevím, ale jinak je to trochu zmatené. Popravdě jsem celou dobu čekala, kdy přijde to osvětlení a pak najednou byl konec. Takže to je spíš vykecání.
A v názorech s tebou nemůžu souhlasit. S metalem nezapomeneš, s metalem v krvi si uvědomuješ to zlo světa. Koneckonců hlavně Rammsteini o tom zpívají. Ale ty se v tom vlastně vyžíváš a víš, že tu to zlo je. Metal si na nic nehraje a to je na něm to bezva!
Taky mi nepřijde, že je málo metalistů. Žiju v menším městě a potkávám hodně metalistů a gothiček.
Takže mi to spíš přijde takové ploché, jen pár slov má hloubku, jakou bych čekala u metalisty. Podle toho, jak o tom píšeš mi nepřijde, že seš do metalu zapálenej. Metalisti hudbu popisují daleko jinak. Sama bych ten poslech popsala úplně jinak a každý metalista, kterýho potkáš na ulici ti to popíše líp a v každém slově, co použije bude cítit ta láska k metalu ta hloubka toho slova. U tebe ji nevidim. Přijde mi, jako když to píše někdo, kdo to jen dostal za úkol. Kdo to donedávna vlastně neznal, ale něco málo o tom načetl. Toť muj názor...

04.10.2013 18:41:41 | Kally

to se mi hrozně líbí, jak píšeš, že metal si na nic nehraje. pokud je to teda ironická poznámka, což ale asi není :D

05.10.2013 10:34:53 | CoT

mně především imponuje, jak se metalistky oblíkaj

04.10.2013 18:31:34 | jezevec.edward

přikládám své metalové oblíbence a odcházím s tím, že hudba je skvělá, pokud si každý najde tu svoji (nemám ráda techo a dechovku) :o)

http://www.youtube.com/watch?v=CHD8dL3c_A4

04.10.2013 15:54:19 | hanele m.

Proč mají metalisti potřebu stále někoho přesvědčovat o tom, že jejich styl je lepší než ostatní? K úvaze se příliš vyjadřovat nechci, neoslovila mě, přijde mi zmatená a neucelená. Jen by mě zajímal smysl tohoto podsouvání, protože přívrženci jiných žánrů to nedělají. Zavání mi to určitým elitářstvím.;)

04.10.2013 13:55:52 | Isquieasuus

Každí členové toho či onoho stylu se to snaží si podsunout to svoje, mnohokrát mi bylo řečeno, že nechápou, jak toto může poslouchat. Když se zeptám na argumenty proč, tak mi řeknou, že se jim nelíbí to "hulákání" do mikrofonu.. Každý styl má svoje pro a proti.. a ano, jak tady bylo řečeno, metalisti jsou ohrožený druh :)

04.10.2013 14:01:29 | Richter Rosenheim

Apropo, nerad bych, aby to znělo, že mám něco proti metalu. Vzhledem k tomu, že mi zrovna do sluchátek jede tato francouzská romantika. http://www.youtube.com/watch?v=9uaY2VKQ1UY
Jen mě zajímal smysl toho. Ale to jsem se stejně nedozvěděl, tak nic.:D

04.10.2013 14:39:16 | Isquieasuus

Tak když to nechápou, proč je přesvědčovat o opaku?:D To je jako kdybys veganovi přednášel o výhodách masa.

04.10.2013 14:20:15 | Isquieasuus

Protože metalisti jsou ohrožený druh.:P

04.10.2013 13:58:51 | Kaitlynn

A díky tomuhle budou ještě ohroženější:P

04.10.2013 14:20:44 | Isquieasuus

To jó.

04.10.2013 14:22:20 | Kaitlynn

Neřadím se teda k lidem, kteří by odsuzovali tyhle ty styly hudby, už proto, že jsem metal nějakou chvíli poslouchala.

Celičké je to o předsudcích, které má u nějaké věci každý z nás. Na metal se takhle orientuje víc lidí a většinou je to hlavně kvůli nevědomosti.

V čem s tebou nebudu moc souhlasit je to, že upozorňuješ na to, že i v metalových písních je ukryt nějaký příběh. Ten příběh je téměř v každé písni, v jakékoli hudbě. Stačí poslouchat. Ale ono máš plno odvětví metalu, kde ty "příběhy" jsou fajn jen pro někoho.:P

A uveď nám nějaký příklad, co bychom si mohli poslechnout.:)

04.10.2013 13:53:20 | Kaitlynn

Třeba mě napadlo celé nové album od Nightwish (Imaginaerum), které je o umírajícím básníkovi, který se vrací do dětství. Hodně lidí teď odsuzovalo nightwish kvůli anette, že nebyla dobrá jako tarja, ale dle mého názoru to album bylo dělané pro ní. A ten příběh je zajímavý, navíc toto bylo první album, na které se natočil i film :)

04.10.2013 14:04:27 | Richter Rosenheim

Že ta úvaha nemá hlavu ani patu- dobrý. Že si to celý představuješ panda revoluci- dobrý. Ale, že tady dáš jako příklad metalu, namísto třeba Death nebo českých Arakain ještě s Brichtou, čimž by sis možná trochu napravil reputaci, tak ukrutnej popovej kýč jako je Nightwish, to svědči o tom, že zatim nemáš jasno asi vůbec v ničem.

04.10.2013 15:53:54 | Nikotin

Nightwish urcite nepovazuji za "popovy chtic" .. Jestli patris k tem co uznavaji pouze heavy metal a tyhle tvrdsi odnoze,tak budiz.. Nema to hlavu a patu.. Protoze to je jako proud vedomi,pisu o cem premyslim a cekam jak smyslne to vyzni.. Ocividne porad nemam usporadane myslenky ;) O Brichtovi a Arakainech vim,mohl jsem je pridat,ale uprednostnil jsem pred nimi Nightwish kvuli originalnimu pojeti alba,ktere Brichta a Arakain nemaji :)

04.10.2013 17:05:45 | Richter Rosenheim

hele, a na co tu u toho myslíš? podvědomí je teda bestie.. co ten popovej chtíč a smyslnost vyznění? :oD

04.10.2013 17:08:34 | hanele m.

To je symphonic.
Tak přitvrď.

04.10.2013 14:07:27 | Kaitlynn

můžu se vmísit? tohle je možná tvrdý dost :)

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1112/nejrychlejsi-kapela-na-svete-dragonforce

04.10.2013 15:11:13 | Aťan

Jako to je na názoru člověka, někomu se jedna věc líbí víc a jedna míň.. mě se třeba hodně líbí texty od Iron Maiden nebo se mi líbí texty od Cradle of Filth.. Tisíc lidí, tisíc názorů :)

04.10.2013 14:18:25 | Richter Rosenheim

Tak nechápu, proč mluvíš o hulákání. Hulákáním a blitím do mikrofonu se označujou třeba Slipknoti. To ty neposloucháš. Oldskůlové Mejdny ti nikdo nebere.

04.10.2013 14:21:38 | Kaitlynn

a přitom Corey Taylor má skvělej hlas, pokud zrovna neblije a nehuláká :o)

04.10.2013 15:56:53 | hanele m.

Většina lidí to bere celkově, jakože metal je hulákání.. Slipknoty si poslechnu taky rád, ale ty mě neberou tolik .. Ještě jsem si vzpomněl, že za řeč stojí While She Sleeps dle mého, a ti se taky tím celkem vyznačují

04.10.2013 14:24:01 | Richter Rosenheim

Takové lidi už nepřesvědčíš.

04.10.2013 14:26:13 | Kaitlynn

Nepřesvědčím. Částečně tahle úvaha slouží jako vypsání, protože být jediný metalista ve třídě není vždy lehké. Tady nešlo úplně o přesvědčení, ale trochu aspoň o pozměnění názoru, že všecko není špatné, jak zpočátku vypadá. A zjištění, že některé tyto problémy se prolínají i v normálním životě..

04.10.2013 14:31:23 | Richter Rosenheim

Ani já nic neodsuzuju.. život je plný předsudků, tak jsem se snažil jich pár vyjmenovat, které se vážou k tomu či onomu stylu.. :) no, ano je, ale v metalu většinou vynikal nad těmi ostatními styly, protože nevím, kolik příběhu je skryto v technu nebo dubstepu.. Jo, budu se snažit něco najít a dodat to tam, pokud si na to vzpomenu :)

04.10.2013 13:56:44 | Richter Rosenheim

Techno i dubstep jsou založeny na pocitech, celá hudba je o tomhletom. A to nejsem nějaká technařka. Musíš to tam chtít slyšet a nemít oči tak zamlžené tím svým.:)

04.10.2013 14:04:19 | Kaitlynn

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí