BÁSNICKÉ STŘEVO 2

BÁSNICKÉ STŘEVO 2

Anotace: Liter jsem si rychle oblíbil jako jakousi drogu - určitě si zaslouží, abych napsal něco i o něm (o sobě, o nás), přišlo to tak nějak samo. Jsou to ale jen útržkovité a ryze subjektivní dojmy, nikoliv vědecký rozbor... ;-)

 

                                                        BÁSNICKÉ STŘEVO 2

 

 

Ne, neděste se.  Nebude to žádné pokračování předchozího příspěvku, humoru už bylo dost. Tentokrát to vezmu odjinud a vážně. Ta humorná odbočka a reakce či nereakce na ni mě samovolně přivedly k  zamyšlení nad tím,  v jaké společnosti jsem se to vlastně na Literu ocitl a co tu pohledávám. Byl jsem totiž docela zvědavý,  kým a jak bude ten předchozí fejeton přijat. Byla to sice naprosto spontánní záležitost, ale to téma se ukázalo jako překvapivě vrstevnaté a když jsem to psal, tak aniž bych chtěl kohokoliv z literáků adresně karikovat, samozřejmě se mi různí autoři a dojmy z jejich děl hlavou míhali. Bez toho se asi žádná tvorba neobejde, aby se v ní neodrážely nějaké reálné předobrazy, i když pak se to samozřejmě v tom básnickém střevě různě rozštěpí, semele a zase slepí dohromady a v konečném výstupu je pak z každého něco, i ze mě samotného.

 

Pokud se v tom tedy někdo našel, alespoň částečně, je to fajn – rozhodně to ale nebylo myšleno jako  zesměšňování kohokoliv. A pokud ano, tak v tom byla nejen ironie, ale především sebeironie, která je nedílnou součástí mé osobnosti.  Možná mi to nebudete všichni věřit, ale já si opravdu vážím doslova všech literáků, kteří něco publikují, pokud sem tedy nedávají zrovna nějaké falešné či nenávistné komentáře. Ale i tam někdy mívám pochopení – vždy se za tím snažím najít nějakou polehčující okolnost, nikdo nejsme bez chyby ani bez viny a všichni míváme své slabší chvilky. Někdo udrží  žárlivost,  nevraživost, přezíravost, pohrdání či nějakou jinou negativní tenzi  v sobě a nemá potřebu kopat veřejně do druhých, jiný to napětí ze sebe musí dostat ven a na jiné se neohlíží. To se mi samozřejmě nelíbí, ale bez znalosti  konkrétního člověka se těžko soudí a odsuzuje – třeba to může být někdo, kdo sám volá o pomoc na poušti a potřebuje spíš podat ruku, jen to neumí jinak sdělit. Už jen tím, že jsme tu takový dost velký klub virtuálních osobností, které se zde nějak předvádějí (a vždycky je v tom tedy určitá manipulace se svým obrazem), se nelze zcela spolehlivě vůči tomu či onomu vyhraňovat. Tedy samozřejmě lze, ale je to víc než ošidné.

 

Když jsem byl na Liter před časem nalákán jinou virtuální osobou, která mě tu pak zanechala napospas všemu a zdekovala se, nevím vlastně ani proč, bylo to zdejší prostředí pro mě něco úplně nového, neznámého. Do té doby jsem vůbec netušil, že podobné servery vůbec existují, že se amatérští psavci někde takto seskupují. V mém okolí nikdo nikdy nevěděl, že taky píšu, neví to vlastně dosud, a i když jsem už v životě pár skutečných básníků či básnířek potkal, nikdy jsem se jim o této své vlastní „úchylce“ nezmínil, hrozně bych se styděl. Přivítání jsem tu zažil skvělé, poprvé v životě mé výtvory někdo kladně přijal, i nějaké tipy hned přišly, při každé další zavěšené básni jsem byl zpočátku nervózní jako malý kluk. Po uvítacích tipech samozřejmě přišel útlum, byl jsem i zklamaný, cítil jsem se nedoceněný, když něco nebylo přijato tak, jak bych si to sám představoval. Musel jsem zabojovat sám se sebou, připustit si, že jsou tu lepší, talentovanější a úspěšnější než já, začít hledat v sobě víc vnitřní pokory. Časem se mi to podařilo a i v tak pokročilém věku jsem díky tomu snad dokázal cosi malinko vylepšit i ve své vlastní osobnosti – jaký div.   

 

Taky ale samozřejmě vím, že si mě tu mnozí už dávno zařadili do nějaké neměnné škatulky, některým třeba i ležím v žaludku, a nepíšu to proto, že by mi vadilo, že mě netipují. Chvíli mi to sice trvalo, než jsem pochopil, že zdejší společenství je i nějak strukturované, občas jsem nechápal přátelské narážky na zdejší skupinkaření, ale dnes už tak nějak tuším, kdo se tu víceméně zabarikádoval v nějaké výlučné pozici těch „jediných pravých“. Nějakou dobu mě to dráždilo - když někdo nosí  nos moc vysoko nahoru, tak mám chuť na něj pro změnu udělat dlouhý nos já, ale i to už beru spíš jako folklór a nechává mě to v klidu. 

 

Nechci ale  ani předstírat, že mi nedělá radost každý tip, který dostanu. Musel jsem se ale propracovat k pochopení, nejen že mezi tipy a kvalitu textu nelze klást jednoznačně rovnítko, ale že to ani nevadí, když se tu rozdávají leckdy tipy jen z čirého kamarádství. Že se v tipování projevuje spousta nejrůznějších vlivů, je totiž naprosto legitimní a přirozené. Ono už jen sám fakt, že se tu navzájem hodnotí autoři, je velmi zvláštní. Občas jsem se už v životě dostal i mezi profesionální umělce (výtvarníky, tanečníky, herce, zpěváky) a vím, jak by si mezi sebou nejraději většinou vyškrábali oči a každý v podstatě uznává jen sám sebe a zřídka kdy i někoho jiného. Snad nikde jinde se tak krutě nežárlí na úspěchy druhých, jako právě v umělecké branži. Malinko to přeháním, ale zas tak moc ne. Takže už jenom to, že si na Literu spousta autorů navzájem přeje a dokáže rozdávat tipy nejen svým kamarádům, ale i „konkurentům“, je téměř přírodní úkaz. A když se na to člověk podívá z této stránky, tak je Liter vlastně ve své podstatě noblesnější společnost než skutečná „umělecká smetánka“.

 

O tipování by se tu daly napsat ještě spousty odstavců, co vlastně vyjadřuje, co vše se v něm promítá atd., ale k tomu se vrátím možná jindy – specifikem Literu je totiž také to, že delší věci se tu moc nečtou. ;-)  Ale jednu věc na sebe ještě prozradím  – rozdávám hodně tipů. Ne však snad proto, že bych očekával, že mi je někdo vrátí, ale proto, že vím, jak to většinu autorů povzbudí. A když v tom textu zahlédnu něčí skutečné nitro, které je čímsi zajímavé, tak pokud  to není vysloveně neuměle zpracované, rád alespoň tip dám. A to i těm, o kterých vím, že nikdy od nich žádný sám nedostanu. Samozřejmě tuším, kdo mě tu z těch či oněch důvodů nemusí, ale beru to jako překonání sama sebe, že se tím nenechám tak docela ovlivnit. Mám proto ve svých oblíbených více než 80 autorů, i ty „zabarikádované“, aby mi náhodou něco zajímavého neuteklo. Žere mi to strašně moc času, ale zatím mě to baví, i když si musím nějak líp začít svůj čas organizovat, no uvidím, jak se s tím nadále vypořádám...

 

Taky vím, jak povzbudí autora komentář – je příjemné vědět, že jsem někomu stál za napsání několika slov, rád to tedy udělám i druhým. Mám ale jednu neřest a chápu, že tím možná leckoho dráždím - umisťuju zde téměř jen samé pozitivní komentáře. Zpočátku jsem to zkusil i s dobře míněnou a docela nevinnou kritičností, schytal jsem to ale vzápětí od příznivce autorky tak hloupou a ošklivou replikou, takovým odplivnutím, které se mě jako citlivého člověka hluboce dotklo, že jsem pochopil, že ani pro přátelskou kritiku není na Literu vhodná živná půda. Tedy pokud to není někdo vysloveně  už natolik blízký, že to správně on či spíš jeho okolí pochopí. To ale na druhou stranu neznamená, že ty pozitivní komentáře falšuju – prostě komentuju zpravidla jen to, co se mi opravdu líbí (hlavně obsahově, ale i formou), a za vším, co napíšu, si skutečně stojím. Takže ať se nenechá nikdo mýlit – každý můj komentář je zdůvodněný a podložený argumenty - pokud by chtěl se mnou nad nimi někdo vést polemiku, jsem na to připraven. Ani občasné jemné narážky stranou mě tak nemohou vyvést z míry. Až bude na Literu zvykem přijímat bez negativních emocí  i kritičtější soudy, klidně se zapojím víc taky. Stejně si ale myslím, že na amatérském serveru je smysluplnější ta pozitivní motivace. Nezbytným předpokladem  „úspěchu“ je totiž to, aby se autor přestal za svou tvorbu stydět, aby se naplno otevřel. A když se mu něco povede a někdo jiný to pochválí, tak mu rostou křídla. A když pak vidím, že po povzbudivých komentářích se někdo těmi pomyslnými křídly dokáže silněji a bez zbytečného studu rozmachovat,  tak z toho mám dobrý pocit i já.  Kdybych sám dostával zpočátku spíš negativní komentáře, nevím, jestli bych se toho svého autorského studu vůbec kdy zbavil - vím tedy, o čem mluvím. I když teď už jsem odolnější a už mě ani žádná kritika nemůže od psaní odradit – sem s ní!

 

A pro dnešek úplně poslední poznámka – strašně mě vytáčí, když tady někteří varují nováčky před tím, že na Literu se nedá číst dobrá poezie. To je lež jako věž! Je tady řada opravdu kvalitních autorů (samozřejmě tím nemyslím sebe), od kterých je možné se lecčemu přiučit. Nevím sice, jak to učení jde třeba zrovna mně, ale inspiruju se, poměřuju  a snažím poučit od mnohých i já. Není třeba se bát ani srovnávání s oficiální kulturou – ta je totiž dnes tak děsivě podřízena komerčním zájmům, že si myslím, že to, co se tiskne, je často méně hodnotné než to, co si lze přečíst tady. A ten trend se podle mne bude dlouhodobě zhoršovat – skutečné umění bude mít stále méně oficiální nálepku a bude se po něm muset pátrat spíš v  „nezávislých“ a svobodnějších zdrojích, třeba zrovna na Literu.  Ale o tom a jiných nesouvislých blábolech, které mě ještě pálí na jazyku, třeba zase někdy příště.

 

P.S. Nedělám si patent na rozum ani na pravdu. Pokud se tu objeví jakákoliv, a to i nesouhlasná diskuze (s výjimkou nesnášenlivých a urážlivých replik na kohokoliv), neurazím se. Naopak. A záměrně také nikoho nejmenuju – nejde mi o osobní rovinu. Myslím, že Liter si zaslouží věcnou diskuzi, bez osobních invektiv,  narážek či urážek.

 

 

Praha, 27.11.2013  

 

http://www.youtube.com/watch?v=vls0jn9D08o

 

 

Autor Amonasr, 27.11.2013
Přečteno 1218x
Tipy 33
Poslední tipující: gabkin, nebech, Jeněcovevzduchukrásného, jitoush, Anjesis, Kapka, střelkyně1, ewon, Bakchus, Inna M., ...
ikonkaKomentáře (80)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Pekne si to napísal. :-)
Nesúhlasím síce na 100% so všetkým (Napríklad, čo sa týka negatívnych komentárov aj pre začínajúcich autorov.), ale je to tvoj názor a tvoj postoj. A tak ho beriem.
V každom prípade, mám tu podobné zážitky a pocity. A asi preto je mi toto tvoje dielko sympatické. Aby som pravdu povedal, oveľa, ale naozaj oveľa sympatickejšie, než tie nedávne moralizujúce plače o úpadku a skaze Literu. :-)

09.12.2013 04:22:36 | nebech

Děkuju za zastavení i za pěkný komentář :-) Jsem rád i za tu poznámku, že nesouhlasíš úplně se vším - zrovna u těch negativních komentářů pro začínající autory bych Ti stoprocentní souhlas ani neuvěřil, protože tu patříš mezi jedny z mála, co dokážou napsat i kritické poznámky ve snaze autorovi pomoct (nikoliv ho ponížit). A já si toho u Tebe vážím, například i proto, že Tvé kritické poznámky mívají skutečnou váhu a radil bych všem dotčeným, aby se zrovna nad těmi Tvými připomínkami dokázali bez urážení zamyslet, protože jim to může pomoct. Nemusí autor všechno akceptovat, ale ta vnitřní sebereflexe se v případě Tvých postřehů určitě vyplatí. A že já to tak jako Ty neumím nebo si to spíš nechám pro sebe, to je i věc rozdílu v našich osobnostech, nemůžeme být všichni stejní :-D, každý z nás do té zdejší celkové mozaiky přispívá trošku jinak. Hlavně, že je to snad Literu a nám literákům ku prospěchu :-)

09.12.2013 11:42:41 | Amonasr

Amonaspre, ještě nežli jsem četl toto Tvé psaní, tak jsem Tě již dříve vnímal jako moudrého člověka.Bohužel dnes je moudrých poskrovnu, snad bude lépe.
Pěkně píšeš.

08.12.2013 18:10:09 | Jeněcovevzduchukrásného

Děkuju za milá slova :-)

08.12.2013 20:21:14 | Amonasr

Není zač, a i podle psaní se dá přeci poznat člověk.:-)

09.12.2013 17:37:53 | Jeněcovevzduchukrásného

Do značné míry asi jo ;-)

09.12.2013 18:24:21 | Amonasr

Ano, do značné míry.To co zde zůstalo napsané po Platónovi, J.Á.Komenském, Mistru J.Husovi.... hovoří samo za sebe, za ně.
No, a to co napřiklad napsal Áda, to je jasná psychopaťárna, a každý, trochu myslící člověk, který to četl (main kampf) to jistě uzná.

11.12.2013 12:18:42 | Jeněcovevzduchukrásného

Člověk sice nemá odsuzovat něco, co sám nečetl, ovšem ten Áda mě k přečtení nijak neláká, už kvůli tomu, že nestačím přečíst ani to, co za přečtení opravdu stojí. Ale tentokrát s Tebou souhlasím i bez přímé znalosti zdroje, nepochybuju, že bych došel ke stejnému závěru ;-)

11.12.2013 12:42:45 | Amonasr

Tak, tak, jsou lepší knížky nežli ta od toho šílence.Ale prosím, ještě jen na vysvětlenou. Četl jsem ji na přeskáčku, a opravdu Stačilo.Nenávist z ní přímo zářila, takže asi tak nějak.

11.12.2013 14:45:17 | Jeněcovevzduchukrásného

Jasně, chápu. Z nenávisti a nesnášenlivosti nemůže nikdy nic kloudného vzejít a jakmile to z nějakého textu prosvítá, je třeba mít se na pozoru. Každá nenávist je jako bumerang, ráda se obrací zpět proti těm, kdo si s ní začali ;-)

11.12.2013 15:22:02 | Amonasr

Amonasre, přeji Ti v novém roce hodně zdraví, a pohody pro Tebe, a všechny Tvé blízké.Jo, a taky všem Literákům.

01.01.2014 19:06:51 | Jeněcovevzduchukrásného

Ahoj a děkuji :-) I já Ti a Tvým blízkým přeju mnoho dobrého a nejlepšího v novém roce, zdraví a lásku pak především, pochopitelně i kus toho nezbytného štěstí! :-)

01.01.2014 19:24:53 | Amonasr

Je to přesně tak.:-)

11.12.2013 17:13:08 | Jeněcovevzduchukrásného

Souhlasím s Tebou.Jsem úplný nováček a jsem a budu ráda,když někdo
okomentuje mé počínání.Je tady docela dost dobrých autorů,a tak si
někdy říkám - mám vůbec do toho víru vkročit?Nebudou se mi smát?
Nebudou si ťukat na čelo?Ale odvaha a chuť se cení.A proto snesu
kritiku a připomínky,pokud to nebude vedeno s jakousi uštěpačnou záští.
Konstruktivní kritiku beru.Ale zesměšňování v přímém přenosu jsem si
tu zatím nevšimla.Pěstuje se tady,v tomto ohledu humor a to je dobře.
Mám ráda český jazyk a je úžasné,co vše se dá vyjádřit,kam až se dá zajít.
Pokouším se a nechávám tomu volný průběh.Na konci vernisáže výstavy kreseb jedné mé kamarádky se odchozím rozdávaly malé krabičky se zápalkami
s kresbičkou a nápisem:"Hoř a tvoř".Tvořit můžeme všichni,po něčem neštěkne ani pes,jak si napsal ve svém dílku,ale i za to to stojí.Stačí
když to osloví jednoho jediného člověka a když ani to ne,tak za ten pokus to stálo....No ne?Ji. P.S....A pochvaly samozřejmě potěší/smích/...

06.12.2013 19:37:20 | jitoush

Ty počáteční rozpačité pocity tady si pamatuju moc dobře a je fajn, když zjišťuju, že jsem nebyl zdaleka sám… ;-)) A správně píšeš, že odvaha a chuť se cení, tu zkušenost mám na Literu i já a je tu určitě velká většina fajn lidí, kteří to tak vnímají a ostatním fandí. Ono myslím bez odvahy a chuti ani nelze psát pravdivě a dobře, to je základ. Jsi tu ještě krátce, tak ty zesměšňující nebo záštiplné reakce jsi tu ještě nezažila - není to zde totiž naštěstí obecný jev, ale výsada statisticky naprosto zanedbatelného počtu jedinců, kteří poslední dobou utlumili tyto aktivity. Tak doufám, že jen nesbírají jedovaté sliny a žluč k dalším výpadům a třeba už to tu ani nezažiješ. Přál bych to nejen Tobě, ale nám všem. ;-) Tfuj, tfuj, tfuj ;-)))

Díky za bezva příspěvek, pod všechny Tvé postřehy bych se s chutí podepsal a na Tvou řečnickou otázku odpovídám jasným ano – za pokus to stojí vždy! :-) Tak ať se Ti tu nejen daří, ale hlavně stále líbí :-)

06.12.2013 21:19:41 | Amonasr

dala jsem ST, protože jsi to napsal parádně, protože je to od srdce, a protože je to pravdivé... ale, s tou dobře míněnou konstruktivní kritikou (i tou nepozitivní) to nevzdávejte, pane, upřímnost je sice kritizovaná vlastnost, ale je jí potřeba... i u těch méně hezkých věcí ;)

06.12.2013 11:17:09 | Anjesis

Ašo, Tebe mám na seznamu - "může se kritizovat" a pokud tu bude víc takových, jako Ty, rád ho budu rozšiřovat. I já jsem přístupný dobře míněné kritice. Někdy má ovšem kritika i jiné pozadí, naštěstí číst mezi řádky docela umím, takže to zpravidla rozeznám, zvlášť když si do mě někdo kopne z pomstychtivosti. Naštěstí se mi to stává hodně zřídka, ale u jiných to občas zahlédnu, a výjimečně se tu najdou i tací kritici, co nenávistnou kritiku pěstují jako sport. Takže pozor - ne každá kritika je dobře míněná, to je třeba mít také na paměti...

A děkuji za uznání, vím, že bys to nenapsala jen tak, o to si ho víc vážím a je pro mě o to cennější :-)

06.12.2013 11:50:59 | Amonasr

Mám podobné dojmy. Asi jako každý nováček. Dobře napsané. Jakoby jsi byl vědec s mikroskopem a my ty mikroby pod sklíčkem. Vidíš toho prťavého vpravo dole, co sebou pořád šije. To jsem já a právě ti mávám. :O)

01.12.2013 16:06:55 | Tichá meluzína

Já jsem taky mikrob a stojím kousek od Tebe ;-))

01.12.2013 17:29:26 | Amonasr

Halooo vy dva tam dole!...nesmíte se tolik hejbat...takhle musim vstávat z vesmírnýho gauče a zase ty astrální hodnoty přenastavovat...

02.12.2013 00:33:27 | enigman

Třeba Ti z toho vyjede nějaká ujetá sobota. Znáš to - všechno zlé je pro něco dobré :-D

02.12.2013 00:35:33 | Amonasr

díkes to je dobrý nápad...snad něco vymyslím než mi ujedou polobotky na temné hmotě...

02.12.2013 00:40:15 | enigman

A když ujedou, tak drž balanc, ať Tě ta temná hmota nevcucne :-D

02.12.2013 00:42:08 | Amonasr

mě už párkrát vcucla...ala mám dobré zprávy netřeba se bát...za horizontem události na vás čeká ořechovej dortík...i se svíčkama...i s písničkou
,,kdoooo si se právě narodil usměj se sfoukni svíčky a dej si dortaaaa...

02.12.2013 00:53:21 | enigman

Já radši višňovej, ale nebojím se tedy ani ořechového.... :-D

02.12.2013 15:29:02 | Amonasr

ještě řekni že s mlíkem...

03.12.2013 08:03:26 | enigman

Jo, mlíko to je moje. Včera jsem dostal vynikající domácí zabijačkovou tlačenku, tak jsem si ji dal s cibulí a octem, zapíjel mlíkem a to bylo pošušňáníčko... :-D

03.12.2013 11:39:01 | Amonasr

tedy Pane vy máte chutě...ale je fakt že když jsem poprvé ochutnal například německou kuchyni či tu orientální taky jsem z toho byl vyjevený...

04.12.2013 08:05:17 | enigman

:-D Dost dlouho jsem se v tomto směru považoval div ne za světový unikát, ale už jsem potkal pár lidí, co jsou na tom úplně stejně a ulevilo se mi. Jak jsi trefně poznamenal jinde, lidé jsou jako básně - tak třeba zrovna v té nekonečně rozmanitosti ;-)

04.12.2013 10:48:52 | Amonasr

Tleskám!

30.11.2013 17:06:02 | Kapka

Potěšeně se klaním... Děkuji :-)

30.11.2013 17:07:56 | Amonasr

Napsal jsi to skvěle,k tomu se nedá nic dodat.Jen ten bíša mě tedy zamrzel.Škoda že tento Liter není více o legraci,jak kdysi býval,snad ale zase bude:)

29.11.2013 18:45:35 | střelkyně1

Díky Střelko :-) Já Bíšu neznal, ale jak ho tu pěkně vzpomínáte, tak ho tu postrádám taky. Ale stejně mám pocit, že na Literu poslední dobou přibývá nějak prima lidí, kteří sem vnášejí víc nejen legrace, ale vůbec takové té přející synergie, co nakopává... ;-) Tak snad se mi to jenom nezdá :-)

29.11.2013 19:07:33 | Amonasr

smekám, dík za to, jaký jsi. tmel -> óda na radost (verze sabadell)

29.11.2013 08:42:52 | maryshka

To jsem googloval trošku dýl, ale jestli jsi myslela tohle video, tak to mě dojalo: http://www.youtube.com/watch?v=vls0jn9D08o U něčeho takového se těžko ovládám - ještěže mě nikdo neviděl... ;-)

29.11.2013 15:18:02 | Amonasr

ano, to video. :) spousta pozitvní energie.

30.11.2013 19:06:28 | maryshka

Ano, o té pozitivní energii to právě je - je to krásně vystižené. Sice to zřejmě bylo natočené z nějakého grantu EU, když hrají zrovna Ódu na radost, ale to mi nevadí - já se cítím nejen jako Slezan, ale i jako Moravan, Čech a Evropan, ale taky stále ještě jako Čechoslovák, jsem i žižkovák, navíc pak Pozemšťan a v neposlední řadě Vesmířan, takže u všech těchto hymen bych plakal dojetím ;-)) S dovolením ten klip šoupnu rovnou pod text, jo?

30.11.2013 22:35:05 | Amonasr

jo:) I s odkazem- to jsem já, kdo dává ten peníz :)

01.12.2013 21:22:32 | maryshka

Je to tam ;-)

01.12.2013 22:40:21 | Amonasr

Díky za tuto úvahu - ST bych dala pod každý odstavec, vyjádřils přesně i moje mínění. Ještě bych poznamenala, že kritiku nebo upozornění na chybu dávám do vzkazů.

28.11.2013 13:58:30 | Inna M.

Díky Inno, myslím, že s Tebou se taky pohybujeme na hodně podobných vlnových délkách :-) A s těmi vzkazy to je velmi elegantní řešení - donedávna jsem jimi upozorňoval "sympaťáky" na gramatické chyby taky, ale jak těch sympaťáků přibývá, tak to už nezvládám... ;-) Pokud jde o dobře míněnou kritiku, je to taky mnohem lepší řešení, než se tomu vyhýbat obloukem, jako to dělám já... :-( Třeba se nechám inspirovat. Ale stejně by bylo nejlepší, kdyby se tu kritika vnímala víc vstřícně a mohla být bez zbytečných obav v komentářích, protože by to pomohlo i dalším autorům - ale vím, že to už jsou poněkud vzdušné zámky... ;-) Jsou tu sice někteří srdnatí jedinci, které neodradí ani zbytečně urážlivé reakce těch, kterým se chtělo pomoci připomínklou či radou, ale před takovými hluboce smekám - opravdových hrdinů bude v populaci, a to i té literské, vždy jen poskrovnu :-D

28.11.2013 14:12:59 | Amonasr

přátelé,
smím-li se vám do toho vsocknout :)
vím, dobře míněná, nicméně nepozitivní, kritika je běh na dlouhé lokte se spoustou klacků vhazovaných pod nohy, ale nevzdávat! =)
Pravda, ne vždy je tu přijímaná dobře, a pravda, úplně začínající autoři potřebují především pozitivní ohlas, k rozletu, ale bez pravé konstruktivní kritiky potom nemáme takovou šanci se nějak zvlášť lepšit a vyvíjet - což je podle mého hodně důležité. A i když jsou i lidé, co to nechápou, neměli by nás odrazovat... jak bysme potom mohli růst bez toho, abychom se na sebe měli jak podívat objektivně? ...tedy alespoň, pokud chceme třeba psát jednou "doopravdy" ..... pokud se chceme i zlepšovat?

06.12.2013 11:12:57 | Anjesis

Ašo, naprosto s Tebou souhlasím, takto by to mělo ideálně být. Ovšem pak do toho vstupuje řada „ale“… Jak tu poslední dobou častěji opakujeme s Aťanem, „lidé jsou různé“, a to jak jako autoři, tak i jako čtenáři. Někteří autoři ani dobře míněnou kritiku neunesou (jistá sebestřednost, i když v různé intenzitě, je asi vlastností každého autora a potlačit ji, není jednoduché) a pak stačí pár uražených reakcí od něj nebo jeho příznivců a leckoho chuť pomáhat dobře míněnou radou přejde, to se nelze divit. Někteří jsou ochotni v tom pokračovat i za cenu občas obdržených neurvalých kopanců, jako třeba Robin, před takovou statečností smekám.

Já volím metodu značně selektivní – dobře míněnou kritiku píšu jen těm, o kom vím, že ji ocení, což jsi i Ty, jak sis jistě všimla. ;-) Ale dělám to taky jen tam, kde vidím opravdu potenciál vývoje směrem kupředu a tím pádem spíš i u mladších, kteří to třeba ode mě jako staršího i vezmou méně úkorně. Ovšem třeba tam, kde chybí talent, je kritika myslím dokonce kontraproduktivní, autora to může bolet a stejně bych mu nepomohl, přitom je fajn, že sem své věci dává – i v takových ne příliš umělých dílech se dají objevit zajímavé a přínosné myšlenky. A tam pak má smysl i pochválit a povzbudit. Ta škála je samozřejmě mnohem širší – zvolil jsem jen takové dva krajní případy.

Takže je mi sice blízké „Laus alit artes“ neboli „Chvála živí umění“ (Seneca mladší, Listy Luciliovi), ale zároveň tleskám i Tvému komentáři a děkuju za něj. A byť to možná vypadá paradoxně, není to ve vzájemném rozporu :-)

06.12.2013 11:40:29 | Amonasr

chjo, jako na jednu stranu máš pravdu, jenomže i tak...
je pravda, že já třebas nerozděluju lidi na ty s talentem a ty bez talentu, páč, podle mě, i když je talent hodně důležitej, tak pílí se dá spousta věcí dohonit, někdy i předehnat :)

o tom, že třeba u mě se konstruktivní kritiky nebojíš, vím, a cením si toho (asi by se mě spíš dotklo, kdyby ses mě kritizovat bál :))

máš pravdu, že tu jsou i povýšenější osoby, které kritiku nesnesou, jenže ani tak mi to prostě nepřipadá správné. Kde jinde, než tady by se měl začínající spisovatel (a nejenom začínající) nejen projevovat, ale i učit a zlepšovat? A to prostě bez objektivní kritiky nejde... myslím, že je tu spíš třeba zdůraznit důležitost toho, a pomoci to změnit,než od toho ve strachu upouštět ;)

06.12.2013 11:58:26 | Anjesis

Teda s tím strachem to na mě nezkoušej, já mám pro strach uděláno... ;-)) Ne, to fakt není správné slovo pro to, proč nepíšu třeba víc kritických komentářů. ;-)

Podívej Ašo, já se s Tebou nepřu. Já bych tady taky uvítal krititější atmosféru, tedy nikoliv vůči osobám, ale vůčí dílům. Dokonce jsem si při vstupu na Liter zpočátku naivně myslel, že k tomu ty komentáře mají sloužit, a nevěřícně jsem nad obsahem toho chatování kolikrát kroutil hlavou. Liter je prostě takový, jaký si ho tu sami děláme a to zase souvisí s tím, jak rozmanití jsme a jak se to tu pak už utřese. To už jsou určité statistické zákonitosti, které to semelou a vyplivnou v nějaké podobě. Samozřejmě je možné to výsledné "nastavení" i nějak ovlivnit, ale vždy jen do určité míry. Ty se to teď snažíš ovlivnit pro mě nesmírně sympatickým způsobem a vůbec nechci být brzda tohoto trendu, stojím v tom za Tebou a mnohými dalšími, kteří do toho jdou. Nohu nastavovat nikdy nebudu a rád i zatlačím. Ale přístupů může být mnoho, já mám nějaký, Ty máš nějaký, oba máme svou pravdu a naše úsilí se sčítá, určitě neruší. Někteří budou vždy stát víc na Tvé pozici, někteří na mé, jiní na té úplně opačné straně (jen si kopnout do slabšího pro ukojení vlastní žízně po krvi - to je projev nízké sebedůvěry, byť to vypadá opačně) a většina možná zůstane lhostejná a bude jí to jedno.

Ale aby sis nemyslela, že se to ode mě odráží jako hrách od stěny, přemýšlím nad tím a určitě se i na mně Tvoje snaha nějak odrazí. A ani nechci, abys uvažovala stejně jako já, to už bys nebyla Ty. Ty jsi zde tak originální a dobrá právě proto, že jdeš na věci s otevřeným hledím, bez bázně a hany a přitom vůbec ne hloupě, máš vše dobře promyšlené a víš, co děláš. Tak se nenech ničím a nikým odradit, ani mnou ne, kdyby to tak náhodou někdy mohlo vypadt (což samozřejmě tak není) :-) A v těch zdejších celkových siločarách se někdy víc prosadí moje "měkká síla" a někdy víc ta Tvá "nekompromisní" - vždy ale jen ku prospěchu celku ;-)

06.12.2013 13:15:06 | Amonasr

když dovolíte, taky se sem vcucnu, páč mám čas - hodil jsem se dnes marod :D
Anjesis, píšeš: "jak bysme potom mohli růst bez toho, abychom se na sebe měli jak podívat objektivně?"
A v tom je na internetových literárních webech právě ten kámen úrazu, že objektivně zjistit fundovaného kritika nelze. Subjektivně jako místního kritika uznávám např. hanele m. a pár dalších, ale je to jen můj pocit, který ten druhý nemusí přijmout. Myslím, že objektivita se ve virtuálním prostředí dá dohledat velice těžko, spíš to je nemožné.

06.12.2013 11:39:48 | Aťan

Myslím si, že Anjesis měla na mysli spíš dobře míněnou kritiku, než objektivní kritiku. Souhlasím, že objektivní kritika neexistuje, vždy je subjektivní. Objektivní může být do jisté míry pokud jde o formální postupy (takto "objektivně" vnímám třeba hanele i já), ale ani to neplatí stoprocentně - poezie je dnes tak neuvěřitelně rozvolněná a i v tištěné podobě vychází tak absurdní věci (víc než kvalita dnes nepochybně rozhodují různá "bratrstva"), že o stoprocentní objektivitě nemůže být ani řeč. Ale to se netýká jen poezie či literatury, to je situace v celém umění a já se přikláním k těm, kdo tvrdí, že kunsthistorie už neexistuje (s jistou nadsázkou pochopitelně). Zřejmě se nacházíme na historickém zlomu nejen civilizačně vůbec, ale i v umění, a je to předzvěst čehosi kvalitativně nového, co už možná přichází, byť to ještě nedokážeme vnímat. Ale to už jsem se pustil hodně do "volného vesmíru" ;-))

06.12.2013 13:31:08 | Amonasr

Josef, myslím že to chápeme podobně. Ale zastavím se u pojmu "dobře míněná kritika". Když "dobře míněnou kritiku" napíše např. nějaký autor bez talentu, jen s vnitřním přesvědčením, že svůj um má i na rozdávání - tak se objektivní odezvu na své dílo kritizovaný autor stejně nedozví.

Zvědavě kliknu na báseň, osobně se mi zdá špatná, hrozný kýč o ničem - ale tipů se třeba sejde dost a komentáře nešetří chválou. Kolikrát mám nutkání se zeptat: "to myslíte vážně?" :D jenže proč bych kazil radost a trapně zahustil příjemnou atmosféru, co když se mýlím a pravdu mají oni? Nemám patent na objektivitu, jen na subjektivitu - a to má každý. :)

Téma kritika, nekritika, od koho a proč - to je na literárních webech myslím nejčastěji otevírané téma, ..a kolik lidí, tolik názorů.

06.12.2013 14:00:31 | Aťan

:D
Aťo, víš ty, že máš docela dar vždycky z jakkoliv dlouhé úvahy vypíchnout tu jednu konkrétní nejvíc ošemetnou věc a zrovna tu potom člověku předhodit? :D

dobře, přiznávám, že ti to tu přidává na jedinečnosti ;)

mno, víš, svým způsobem máš pravdu, objektivita jednoho jediného komentáře se určuje dost špatně,
proto se tedy opravím, když se ti takovýchto "kritik" dostane víc, tak už si z nich nějaký objektivní názor udělat můžeš, a to je to, o čem myslím, že může pomáhat potom autorovi autorovi ještě růst.

hlavně teda,já kritiku nevnímám ani tak jako součet chvál a odsouzení
za nejlepší konstruktivní kritiku považuju spíš rady, pohledy, vyjádření svého postoje ve stylu "nerozkazuju, ani neodsuzuju, ale mě konkrétně nesedí to a to, já bych se zamyslel nad tím a tím, já bych udělal to a to" ... dovolit autorovi nahlédnout z vašeho úhlu, nechat ho zamyslet se nad tím, co konkrétně považujeme za "nedostačující" my... bez urážení

stejně tak u chvály by bylo úplně nej, podtrhnout to konkrétní, co se mi líbí (ale přiznávám sama, že tady to nedodržuju často ani já, zvlášť, když na mě zapůsobí dílo jako celek, nebo když v té první chvíli třeba nevím ani tak docela přesně, čím mě věc zaujala, ale vím, že zaujala :)... jo, tady své chyby taky nepopírám)

a myslím, že tohle je právě i ta zmiňovaná "dobře míněná" kritika, o níž se zmínil Asmo (pokud se nepletu, což je samozřejmě možné taky :))
čím více se takových kritik ale objeví, tím více přispějí k objektivitě, a tím lepší povědomí autorovi dají... a právě to by tu bylo podle mě nejlepší :)

... jinak, já osobně beru za cennější právě ty kritiky, co i upozorňují na chybu, než ty, co jen chválí :)

06.12.2013 14:12:56 | Anjesis

Ano, přesně tak vnímám dobře míněnou kritiku, jak jsi ji popsala... A využiju toho, cos tam taky vepsala - sice upřednostňuju dávat pochvaly, ale vždy napíšu proč - a to je asi to podstatné, děkuju za připomenutí tohoto důležitého aspektu. A někdy to dá fakt práci, pojmenovat podstatu toho, proč se mi to či ono líbí, najít přesné a výstižné argumenty. Ale tu práci si s tím dávám právě proto, aby si někdo nemohl myslet, že jen tak podkuřuju... Pak i ta pochvala má myslím větší váhu ;-)

06.12.2013 14:20:27 | Amonasr

řekla bych, že ano :)

06.12.2013 14:27:12 | Anjesis

Chápeme to velmi podobně. Od pojmu "objektivní" kritika je nutné jít pryč. Ale vnímám volání po dobře míněné kritice - samozřejmě je pak na autorovi, zda ji přijme a je to i na jeho odpovědnosti, schopnosti, síle, talentu, zda se jí poddá. Ale zpětná vazba je důležitá pro každého. Nicméně brát kritiku jako nějakou svátost oltářní s tím, že někdo má patent na zjevenou pravdu, by samo byla velká chyba. Možná by to každý kritik měl vždycky zdůraznit - tak to vidím subjektivně já, ale i já jsem omylný a je jen na Tobě, autore, zda se s tím ztotožníš či ne. Aša je dost sebevědomá, aby se sama rozhodla tak či tak, stejně jako mnozí další. A ti méně sebevědomí by věděli, že nikdo ani na Literu nesežral všechnu moudrost světa a za svou tvorbu si můžou vždycky jen sami (stejně jako v životě)...

06.12.2013 14:10:48 | Amonasr

přesně tak :D
Pro mne byl Liter zpočátku seberealizace + archív, ale pak mě Liter bavil víc jako prostor pro virtuální setkávání se s lidmi, ze kterých saju (dobře míněno:) informace, zkušenosti + nadstavbou je relaxační humor :) Pokaždé ale není posvícení, dobří holubi se občas nevracejí a je mi po nich smutno.

06.12.2013 14:32:35 | Aťan

Jdu téměř po stejné vývojové křivce svého vnímání Literu :-D Dokonce už i ty dobré holuby tu za tak krátkou dobu začínám postrádat. Třeba taková dobrá duše Miriska - dřív jí tu bylo krásně plno a teď jakoby se po ní zem slehla. Ale třeba se zase začnou vracet, když to tu ještě chvíli vydrží bez těch hloupých a ubohých šarvátek... :-)

06.12.2013 15:10:10 | Amonasr

nebýt FB, tak bych přišel o již zmiňovanou Mirisku, Lipo, džoua.. :)
Nejdelší úsek bez pranice byl myslím na Literu asi půl roku, pak přiletí nějaký troll a chvíli terorizuje, ..než ho to přestane bavit a trolluje jinde.

06.12.2013 15:25:33 | Aťan

Máme stejný vkus - a Joea tu naštěstí občas zahlédnu alespoň v tipování. Snad v tom Liter nenechají a jako dobří holubi se vrátí naplno ;-)

06.12.2013 15:44:53 | Amonasr

poeta měl taky dovolenou, kterou jsem mu s těžkým srdcem odpustil.. :D

06.12.2013 18:43:00 | Aťan

Já nevím, proč si někteří dobří holubi čas od času musí dokazovat, že se tu po nich bude ostatním opravdu stýskat... Možná to k básnické duši nějak patří, že nechce druhým příliš zevšednět ;-))

06.12.2013 21:26:21 | Amonasr

preventivně mu dáme na holou, aby ho přešly roupy :)

07.12.2013 10:25:11 | Aťan

Nejsem příznivec tělesných trestů, raději ať si to tu hezky odpracuje :-D

07.12.2013 14:38:45 | Amonasr

Stopro.

28.11.2013 17:29:44 | Inna M.

...možná ještě jeden postřeh týkající se typování, napadlo mě to právě díky Bíšovi a nej/básni. Možná je to tím, že já sama dávám typům trošku jinou váhu, každý hledáme něco jiného, něco svého ... ale při to vším lidském běsnění a pachtění se, tu můžeme zahlédneme "obyčejnou" lidskost. A myslím si, že to je to, co bylo z Bíši, se kterým jsem se já osobně minula, cítit. A za to dám typ klidně i dnes.

28.11.2013 11:28:55 | Radhuza

Proto asi mezi námi občas zafunguje "telepatie" - tuhle vlnovou délku máme společnou ;-)

28.11.2013 11:34:11 | Amonasr

ano :)

28.11.2013 12:16:20 | Radhuza

...jsem ráda, že noblesa a nadhled neumírají. Děkuji nejen za tento tvůj příspěvek. A jen tak mezi námi, já si prosím aj tu kritiku, se vší noblesou, samozřejmě :)
Vše dobré přeji... všem...

28.11.2013 11:18:41 | Radhuza

Radko, píšu si Tě do seznamu "Dobře míněná kritika možná" :-) Ale budeš muset někdy trochu zaškobrtnout - to co tu předvádíš poslední dobou mi totiž příliš prostoru v tomto směru nedává ;-) A děkuju za prima příspěvek :-)

P.S. Neboj, beru to s tou kritikou jako výzvu a třeba se k něčemu někdy vzchopím... A platí to samozřejmě i opačně ;-)

28.11.2013 11:26:55 | Amonasr

..vzněllivé i láskyplné je plémě básníků;-)

28.11.2013 08:48:44 | isisleo

:-D Proto je to tu asi tak zábavné ;-)

28.11.2013 10:52:26 | Amonasr

..asi tak nějak:-))

28.11.2013 13:25:29 | isisleo

Mé pozdravy Amonasre.

Poutavé zamyšlení nad Literem očima autora, které tak či onak otevírá oči a dovolí snad i prozřít.

Jisté jevy zde fungující jsi popsal, nazval pravými jmény, přičemž pod řadu z nich bych se mohl podepsat také.

Bez patosu mi tedy dovol vznětlivé zvolání:

"Buď tedy vítán, přeji Ti úspěch!"

Martin Kristián Kudlák

27.11.2013 23:01:03 | kudlankaW

Díky za milou návštěvou a další přivítání na Literu Martine Kristiáne Kudláku :-)

Pokud mě paměť neklame, byl jsi mezi prvními, kdo mě tu na samém začátku přivítali a dali mi tak hrozně důležitý impuls k tomu, abych se tu hned od začátku cítil fajn :-) Myslím, že takto zpříjemňuješ první kroky na Literu i mnoha dalším – nejen tím, ale i svými osobitými a nezaměnitelnými verši tu patříš mezi nejoriginálnější a nejsympatičtější osobnosti. A klidně ať si někdo zase přisolí na moje chvalozpěvy – já to myslím opravdu vážně, jen není vždy tak dobrá příležitost to říct takto nahlas. :-D

Tak ať Ti to taky pořád píše stejně dobře! ;-)

Josef

28.11.2013 00:19:39 | Amonasr

No, tak koukám, že začátek jsme měli stejný. Když jsem sem strčila hlavu, tak jsem se bála. Na si to sakra hraju, malý kuře mezi dospělejma říkala jsem si. A dneska? Opravdu by mě nenapadlo, jaká může být s dospělými švanda, že si s některými budu dokonce rozumět. A vůbec... že mě tak úžasně vezmou mezi sebe.

Víš Ty co, Amonasre? Díky za tenhle příspěvek. Častokrát jsem se při čtení poznala. A díky vůbec... Za Tvoji laskavost, nadhled, empatii, tvorbu... Prostě díky, že jsi sem přišel.

E.

27.11.2013 19:37:22 | Elisa K.

Eliško, v tom vstupu na Liter a těch prvotních pocitech je často asi úplně jedno jestli je někomu 14 a jinému 58. Díky Tobě se teď ale opět můžu cítit alespoň mentálně mladší :-D A pro to, jak jsi tu přijímaná napříč věkovým spektrem, je taky důležité, jak sama píšeš a jak vystupuješ, že si absolutně na nic nehraješ. To se totiž pozná. Ale to stejně dobře víš i beze mě ;-) Díky za bezva reakci :-)

27.11.2013 19:47:01 | Amonasr

Josef, sice to máš dlouhý, ale dočetl jsem do konce. Nechtěl jsem ti to říct, ale od začátku mi připomínáš jednoho literáka, který mezi námi už bohužel není (veteráni Bíšu znají). Podobný moudrý nadhled zralého barda, laskavost, empatie, široce rozhozené sítě (80 oblíbenců zmiňuješ). Taky jsem si myslel, že je Bíša odolný vůči drzostem lidí, kteří mu po paty nesahali, ale přeci jen se jim ho podařilo vyštvat na Písmáka, ..ani tam neměl na růžích ustláno. (Teď už není ani na Písmáku či Libresu, kouká na naše pinožení shůry.) Protože komunikoval s obrovskou hromadou literáků, naoplátku se mu odvděčili tipy. Přestože měl občas poeticko-básnické výpadky, sklidil vždy takovou sílu tipů, že to netipovaní zneuctění úúúmělci nedokázali rozchodit. Tipy za přátelství tu vždy byly a budou, ale jestli je to správné či ne, těžko říct. Spíš se přikláním že ne, ale i já su hříšník. :)

27.11.2013 19:02:23 | Aťan

Aťane, děkuju za to přirovnání, moc si toho od Tebe vážím, ale zůstanu na zemi a nenechám se tím svazovat ;-) Je dobře, žes využil příležitosti a připomněl pamětníkům i nepamětníkům důležitou literskou osobnost a jeho přístupy - je v tom hodně k zamyšlení ůpro každého, kdo bude chtít.

Pokud jde o tipy, vzal jsem to moc hopem. Nehoruju za tipy jen z kamarádství (či naopak netipy z animozity), ale že se do toho nějak náklonnost promítá, tomu se asi nedá zabránit a je na každém, jak se s tím sám vypořádá. Ale v té celkové statistice to myslím nehraje až tak veledůležitou roli - i když některé kavárenské stolečky tu jsou početnější a některé méně, tak trošku asi jo... ;-) Ale když je něco úplně blbé, tak to asi nepochytá moc ani těch pouze kamarádských tipů a naopak - mnohé něčím výjimečnější věci tu často sbírají tipy napříč stolečky... Já se třeba přiznám, že sice nedám nikomu tip jen z čirého kamarádství, ale pokud váhám a je to někde mezi, tak u těch sympatičtějších to zaokrouhlím nahoru a u těch méně sympatických dolů. A kdo to nedělá, ať po mně hodí kamenem... ... aúúúú! ;-))

27.11.2013 19:35:38 | Amonasr

jsem na tom podobně, ručka šmátralka nad klávesnicí váhá, Tip či ST, nebo tentokrát nic, i když autora si vážím a má ho rád.. prostě jak kdy.. :)

27.11.2013 19:41:15 | Aťan

..ještě dodatek: nejlepší báseň podle čtenosti: 3832 / tipů: 317

a teď se koukni na komentáře, jak Bíšu cupovali na kousky. I to je Liter, Josefe

http://www.liter.cz/basne-humor-160038-cist

27.11.2013 19:26:48 | Aťan

Jsem na "útěku", tak jsem to vzal hopem, ale no tak co k tomu - to je přece výpověď hlavně o těch samotných autorech komentářů. A vlastně pro mě někdy i nepřekvapivá - ovšem zakázal jsem si tu osobní narážky, tak to asi stačí... ;-)

27.11.2013 19:41:27 | Amonasr

..tak ať ti neujede tramvaj :D čus

27.11.2013 19:46:13 | Aťan

zatím čau ;-)

27.11.2013 19:47:39 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí