Zamyšlení se nad zprávami v masmédiích

Zamyšlení se nad zprávami v masmédiích

Anotace: jedna z mini-úvah, která mě napadla, když jsem měla možnost sdílet své názory v společnosti svých "sester"

Na úvod vysvětlení jednoho pojmu:
„Habituace je nejjednodušším druhem učení a rozumí se jím učení, které je nutné k tomu, abychom ignorovali podnět, který se nám stal známým a který nemá vážné následky – naučíme se např. ignorovat tikot svých hodinek. Tento mechanismus učení má nesmírně důležitou funkci při selektování pozornosti, kdy jsme nuceni se soustředit na důležité podněty a nedůležité musíme ignorovat.“

Již víc než dva roky nemám TV, nejvíc mi vadili, ani ne reklamy – ale zprávy – každá stanice se předháněla, aby nám mohla sdělit nějakou ještě děsivější zprávu nebo prognózu, než jiná.

Dle mého názoru jedním výsledkem tohoto jevu je (žel nevím, jak by to bylo v dnešní době možné ověřit výzkumem), že spoustu zejména mladých lidí (ale nejen těch) mají pocit, že to, co vidí ve zprávách je nezkreslený pohled na svět – že ve světě se děje stále víc „špatností“, co si myslím, že přispívá k větší míře sebevražd a sebepoškozování.

Dalším důsledkem je IMHO – že lidi sledováním takových jednostranně orientovaných zpráv a díky jevu zvanému habituace se stávají necitlivými na neštěstí jiných. Pak když se setkají s nějakým neštěstím ve svém reálním životě, např. jsou svědky šikany na veřejnosti, nebo násilí, nebo potkají člověka v opravdové nouzi apod., tak nejsou schopni náležitě citlivě zareagovat. Raději to ignorují. Projdou kolem, jakože jich se to netýká.

Tohle by možná bylo možné podložit i výzkumem např. formou dotazníků, kdyby se povedlo sehnat dostatečný počet/vzorek lidí, který již nějaký čas nesledují zprávy v masmédiích apod., s podobně velkým vzorkem lidí, který pro změnu ty zprávy sledují.

Pak bych mohla zjistit, zda je moje zkušenost ojedinělá, (zkušenost, že když se teď někdy dostanu k ojedinělým zprávám, nebo se dočtu o týraní dětí a pod, tak se mnohdy rozbrečím i tam, kde vím, že bych to dřív prošla jen jako další fakt ), nebo ověřit svou hypotézu, že díky formě v jaké nám média servírují informace, lidi ztrácí svou lidskost.

Zatím bych těm, kdo hledají jako já i jiné „zprávy“, dala do pozornosti alespoň web:
http://www.dobrezpravy.estranky.cz/
Autor Romana Šamanka Ladyloba, 04.03.2010
Přečteno 483x
Tipy 12
Poslední tipující: Agniezka, PIPSQUEAK, divoska_jaja, Juan Francesco de Faro, Sleepwalker, Bíša, sveřep, ewon
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

nemám TV,taky už víc jak 2 roky..dokonce ani radio. zabývat se zlem,znamená ho vytvářet a tím ztrácet lidskost..někdy se nestačím divit jakej ma TV úspěch..a život..utíká a mizí..do ztracena..Ale některým se již daří se probouzet a odhodit tu lež,co napadla duše,a ta lež je, že není dost dobra pro každého - ale to je právě ta lež a noční můra..Dobře jsi to vyjádřila..

30.05.2010 17:40:00 | Agniezka

Já nevím,mluvím často s lidmi a ono to dobro je úplně v každém v různé míře,jen ho z nich umět vytáhnout a otevřít jim oči.Ale jak?Když je nějaká globální katastrofa dokážeme se semknout,např.povodně r.02,nebo 11.září,to dokonce lidé v Praze na ulici se oslovovali a diskutovali jak z toho byli v šoku.Ale je to vždycky jen než hrozba pomine.Žijeme moc anonymě,v moc velkých městských tlupách a vlastních ulitách.

19.05.2010 21:53:00 | Iv

Výzkum nevýzkum. Zprávy jsou takové jaké je kdo chce. A citlivost záleží na sociálním prostředí potažmo výchově. I když vzdělaných necitů je taky dost. Něco za něco. Tak to je a bude. I jeptiška to dělá výměnou za spasení.
Jo. A nejvíc sebevrahů je z řad těch, co si myslí že ztratili strašně moc. Třeba o vliv, moc, penizky..
Ale je toho moc, co by se dalo dál rozpolemizovat..

05.03.2010 12:35:00 | Sleepwalker

:+))

04.03.2010 23:16:00 | Bíša

sveřep - podle mne existují i jiné způsoby jak to změnit - naučit svým osobním přístupem i se zjevním výsledkem - spokojenějším životem - víc lidí ignorovat zprávy a reklamy na nezbytně nutnou míru - když to naučíš dostatečně množství lidí, bude z toho trend, který již nebude možné ignorovat (navíc je možné, že pak se projeví jiný efekt - ale k tomu teď neumím dohledat podklady)

samozřejmě i na ten trend se dosť pravděpodobně následně hned nabalí x - obchodníkov - super přířučky a videa a kurzy, jak ignorovat reklamy - jak žít spokojeněji etc. ...

ale mohlo by to alespoň zvětšit míru "lidskosti" - tím, jak bude víc lidí přitahovat jiné vibrace, než teď

v konečnem důsledku i kdyby jen jediný člověk měl ty jiné vibrace než ostatní, tak si myslím, tak jestli teorie o mentálním magnetizmu je pravdivá, tak on si to co přitahuje stejně přitáhne, navzdory okolnímu světu - který by klidně mohl mít pocit, že he v totální depresi a rozkladu ...

04.03.2010 15:40:00 | Romana Šamanka Ladyloba

Mám dojem že máš pravdu. Takovýto výzkum, jaký navrhuješ, ale obávám se neproběhne nikdy. Musel by ho totiž někdo zaplatit - a media to nebudou. Neboť tamní specialisti dobře již vědí, že STRAŠNÉ je strašidelné a tudíž zábavné, úděsné novinky zvyšují sledovanost a příslušní podnikající v onom kterém médiu tím získají body na trhu s reklamou, která je převážně nebo zcela živí...
A kdo by to platil jiný?

04.03.2010 13:30:00 | sveřep

myslím si, že zprávy resp. selektivní výběr povětšinou jen špatných nebo škandálních zpráv může ovlivňovat celkové vnímaní okolního světa - a pak když k tomu přidáš cosi, co v jedné knížce (Tajemství sebedůvěry od Dr. Roberta Anthony) bylo pojmenováno jako "mentální magnetizmus" - jehož princíp spočívá - to čím se v mysli ve skutečnosti zabýváš, také vibrace vysíláš do světa a takové situace a události si ještě víc přitahuješ do životy,

V knize Tajemství sebedůvěry od Dr. Roberta Anthony
lze najít i tenhle úryvel z knihy Alenka v říši divů od Lewise Carrolla:

Alenka: Přicházím ze světa, kde se lidé zabývají tím, v čem nejsou dobří, jací jsme, a jak je důležité soustředit se na to, co je s námi v pořádku.
Blázen: Chodíme tady v Říši divů dokola v kruzích; ale vždycky skončíme tam, kde jsme začali. Mohla bys to lépe vysvětlit?
Alenka: Dobře, dospělí nám říkají, že musíme zjistit, co děláme špatně a nikdy to už neopakovat.
Blázen: To je divné! Připadá mi, že když mám něco zjistit, musím se tím zabývat. A když se tím zabývám, měl bych se v tom zlepšit. Ale proč bych se měl v něčem zlepšit a pak už to nikdy neopakovat? Avšak pokračuj prosím.
Alenka: Nikdo nám neříká, abychom se soustředili na to, co děláme správně. Předpokládá se, že se nejprve poučíme z chyb, a tak pochopíme, co nedělat. A pak, tím že to nebudeme dělat, možná uděláme něco správně. Ale já bych raději dělala věci správně hned napoprvé, že ano?

Jiné popisy, rady k tomuto jevu - např.
http://www.youtube.com/watch?v=hX2gvcfJlfU

04.03.2010 13:02:00 | Romana Šamanka Ladyloba

jen krátce a ne přímo k věci (určitá forma mojí ignorance):
ovlivňují zprávy mysl nebo city?
a přesvědčení, že je svět špatný je z mysli nebo z citů?

04.03.2010 12:46:00 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí