Manipulace s davem

Manipulace s davem

Anotace: ---

Dlouhá léta mně vrtá hlavou, kdo je větší viník: viditelný vůdce, nebo zmanipulovaný bezejmenný dav? Možná, že se na Literu s vaší pomocí pohnu o kousek dál.
Jestliže si politik, nebo představitel kteréhokoliv náboženství, podmaní dav - nezlobte se na mne, ale už od mládí v tom vidím kořeny všeho zla. Vůdci pak stačí ukázat prstem, a zmanipulovaný dav (někdy za pomoci strachu) provede přání (rozkaz) svého vůdce: tu upálí hvězdáře, tu domnělou čarodejnici, provede křižáckou výpravu, navlékne se do uniforem a začne vraždit, opásá se dynamitem a odpaluje se v restauraci, dává bomby do autobusů, vlaků a letadel, nebo dav platí nesmyslné poplatky za cokoliv, aby dorovnal předražené státní zakázky, nebo vyložené zodějiny mafie a státních úředníků.
Tak kdo je podle vás na vině? Vůdce nebo zmanipulovaný dav, který ho drží u moci? Až to tady vyřešíme, pak bych taky rád věděl, co s tím...
Autor Aťan, 12.03.2008
Přečteno 604x
Tipy 25
Poslední tipující: Iv, RešHeNúnHe, WhiteSkull, Duše zmítaná bouří reality, isisleo, Gorgy, Beepat, Aglája, Eclipse, Bean, ...
ikonkaKomentáře (45)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Na vině je podle mne dav.Nechápu jak tolik lidí může poslouchat jednoho vola.Asi nemají nic lepšího na práci.Co s tím?-spojit se proti němu.Ale to by museli chtít.Někoho následovat je pohodlnější.

28.05.2010 02:11:00 | Iv

jó, to už je v bibli...

19.03.2008 19:53:00 | renales

...pak je vše jak má být :) ...do vzkazu jsi ještě něco přidal ...myslím,že to podstatné ...odpovídám ...já taky :) ...

17.03.2008 21:05:00 | WhiteSkull

White, vím že jsem šoupaný, a proto jsem sprominutím nasraný. Kdo neví že je šoupaný, tak je šoupnutý a má se z nás nejlíp. Je mu v nevědomosti dobře a užívá si štěstíčka. :-)

17.03.2008 14:49:00 | Aťan

...to je evoluce ...jsi šoupaný a ani o tom nevíš ...ostatní jsou šoupnutý ...tak si na tom líp :) ...

15.03.2008 22:33:00 | WhiteSkull

Lidstvo ať už se radši nikam neposunuje. Nechci, aby se mnou někdo šoupal. :-)

15.03.2008 22:29:00 | Aťan

...řešení není ...vždy se najde někdo kdo zblbne a blbne jiné ...
...zas na druhou stranu ...možná,že to lidstvo potřebuje aby se někam posunulo ...

15.03.2008 22:18:00 | WhiteSkull

:-)..no možná to není tak zlé..postávat s rozumem..
..horší mi připadá..bez rozumu pádit za volem..
..jak podotkl kolega o patro níž..

14.03.2008 19:26:00 | isisleo

Isisleo, vlastní rozum jako vůdce není špatnej nápad. Ale mně z toho všeho zůstává kolikrát rozum stát. Takže většinou se svým vůdcem postávám... :-)

14.03.2008 10:46:00 | Aťan

Múúú!dro hovoríš
Múúu!dro píšeš
Stádo pozoruji z dálky
a Ty se na čele kníšeš ...

Ešte i Roboti že vraj MUE!

13.03.2008 22:13:00 | Romana Šamanka Ladyloba

..vůdce a dav..hmm..nemyslím, že by mohlo být jedno bez druhého..
..jednoduše to nejde..vždy bude někdo stát na špici..někdo v posledních řadách..
..a někdo..bude i bokem..
..je to jako manželství..někdo velí..někdo radí..někdo poslouchá..
..ale pokud budou mít jednoduchá a pevná pravidla..a budou je dodržovat všichni..
..a budou se navzájem respektovat..bude vše OK..
..je to o lidech.. a „každý“by měl začít u sebe..
..a být schopen se vidět očima jiných..
..a kdo z nás je opravdu ochoten přiznat „veškeré“ své chyby..nedostatky..ale i klady…atd..
..či vyjádřit oprávněnou, ale taktickou kritiku či pochvalu druhým..
..demokracie - totalita..kde je konec jednoho a začátek druhého?..
..a která nebo čí..pravda.. je ta pravá?..
..možná, kdybych věřila v Boha..řekla bych, že snad jedině on VÍ..
..ale protože nejsem takto věřící..žiji a chovám se jak nejlépe umím..
..dobře nebo špatně..kdoví..
..a za svého nejlepšího vůdce ..ještě stále..považuji vlastní rozum..

13.03.2008 20:19:00 | isisleo

Lady..bude to dřina..
vůdčí beránek je náročný...
ale ty to zvládneš..dyš ne..
stane se z tebe tuctová ofce .o)

13.03.2008 20:16:00 | Bean

Bínku, beránku můj :)
až budeš stád v čele toho davu,
chci být tvá stínová šéfová :)
jsem zvedavá, jak se ten dav zachová

13.03.2008 19:42:00 | Romana Šamanka Ladyloba

Tak dobře, vezměte si do ručky pérko a budeme psát.

Ale že odbočuju - nechci si tady hrát na partizána, ale v minulém století jsem ze šedé zóny vystoupil a podepsal Chartu 77. To byl spolek, který se nechoval podzemním způsobem - normálně jsme uvedli jméno, adresu svoji i zaměstnavatele... Estébáci to měli jako na talíři a taky jsem je měl do týdně v práci u ředitele. Ale když jsme měli po tzv. sametové revoluci slezinu v Obecním domě, tam byla půlka Charty pro rozpuštění a druhá půlka chtěla pokračovat. Nechápal jsem v čem pokračovat, když šlo hlavně o svobodu slova, voleb a svobodný přístup k informacím. Přátelé - v Chartě se to vždycky pěkně hádalo, žádná kamarádská selanka, jak to někteří historici rádi malujou.

Co jsem tím chtěl vlastně říct? Že jsem rád zase v šedé zóně a můžu být s rodinou ...nehrozí mně smrdět v kriminále.

13.03.2008 19:31:00 | Aťan

Aťánku..několik sekretářek ti vzkazuje, že již nechtějí skládat ústní zkoušky..

13.03.2008 19:15:00 | Bean

Sio..snad 100 nevzal uplně jako přikázání .o)

heleď..co si budem povídat..chce to špetku rozumu a tunu drzosti..k tomu vést masy..viz stalin, hitler, maocetung, castro..

pravda je, že lidi potřebujou řád..a obvykle jej nastoluje neřád..

taky volím šedivou cestu..jako Atan ty a někteří ostatní další..(99% populace) a taky mě to sem tam seránkuje..ale ne toliko abych s tím něco vyved..

Tonny..jen počkej až se dostanu k moci! :o)

13.03.2008 19:14:00 | Bean

Už jsem s Bínem domluvenej, probíhá pod mým vedením konkurz na jeho sekretářky. Fakt je to dřina a hlavně - odpovědná práce!!!

13.03.2008 19:10:00 | Aťan

Střežme se vůdců typu Beana
to by byl konec - propána
utopme se radši v bečce vína
tam se smyje naše vina...

13.03.2008 18:54:00 | Bíša

Tak maš relativni pravdu.Jen mi přijde fakt že lidé prostě jen chtějí člověka který ví co dělat.Přeci jen vždy když se narod dostane do krize dosadí do svého čela člověka který se chová tak že ví jak z krize ven přeci jen lidé rádi spolehají na to že jejich problemy vyřeší někdo jiný.Problém ani není v tom ovládání ale v obvykle v tom kdo ovládá.

13.03.2008 18:48:00 | Gorgy

Lady: béé bééé .o)

Aťane....sme na tom stejně..s tím rozdílem, že já bych klidanko vůdce moch bejt .o))

13.03.2008 15:35:00 | Bean

Bíne, abych pravdu řek, já nevím. Na vůdce jsem línej a blbej, a na dav jsem chytrej a pracovitej. Jak mluvíš o černé a bílé - já budu zřejmě ten šedivej... Taky už mám na to věk.

13.03.2008 15:24:00 | Aťan

Beanku nechceš byt moje ovečka ? :)
Když už si ten NEJ ? hehe

ale ne .. obecně se mi moc líbí diskuse tady ...

13.03.2008 15:16:00 | Romana Šamanka Ladyloba

to je právě to..černá bílá.. lidi chtěj mít pokud možno jasno..a tak není moc prostoru na černobílou..
no a taxe stane, že postoje nevyjadřujou relativní pravdu ale absolutní..každej něco přidá do kotlíku a ostatní to maj baštit :o)

diskuze sama je prostředkem k manipulaci, na což už sme vlastně přišli..

mno a ted de vo to, kdo bude submisivní..

řek bych že Sio :))

a taky de podle všeho oto komu se líbí být vůdcem..

mě ne.. na druhou stranu mne to jednoznačně nezařazuje do davu ovcí..

jaxi na tom ty Aťas ? :o)

13.03.2008 14:55:00 | Bean

Nápodobně. :-)

13.03.2008 14:23:00 | Aťan

Beepat, navíc to je o to složitější, že jednotlivé totality ani demokracie si nejsou podobny jako vejce vejci, tudíž nelze stříhat metr. Osvícený monarcha je větší přínos pro společnost, než zprasená demokracie. A to se považuju za demokrata...

13.03.2008 12:28:00 | Aťan

Hezká diskuze na velké téma :o)
Osobně si myslím, že je to podobné jako otázka: co bylo dřív: Slepice nebo vejce?
Byl dřív ten,kdo chtěl manipulovat (vůdce) nebo dav, který chtěl být manipulován?
Další otázkou je definice slova manipulace - existují nejméně dvě - jedna z nich je "odborné zacházení s někým/něčím" ta druhá by se možná dala definovat jako "odporné zacházení s někým/něčím.
To první beru, to druhý se mi hnusí ...
A máme tu další otázku - kdo rozhodne o tom, kde je mezi těmi dvěma druhy manipulace HRANICE? Dav nebo Vůdce? ... Odpověď: V demokracii dav v totalitě vůdce ... a máme tu další otázku: která z určených hranic bude pro lidstvo lepší? ...
Ochrana proti robotům říká "toy" - že by náznak, že je to všechno myšlenková hříčka?

13.03.2008 12:04:00 | Beepat

Karle, to vůbec není špatný, že nesouhlasíš. Stejně si myslím, že vývoji spíš sluší nesouhlas než souhlas. Proto je na míle lepší demokracie než totalita. Škoda že si se mnou tady nechce pokecat nějaký zatvrzelý partajník. Pěkně by se to tady oživilo. :-))

13.03.2008 11:18:00 | Aťan

Já s tím nesouhlasím :) No ale možná je to jen má potřeba jít neustále proti davu...

13.03.2008 11:05:00 | zemědělec Karel Motyčka

...tááák, Aglájo, a je to tady. Z tohodle mám právě obavu, že máš pravdu. Kdo to nám dvěma věrohodně vyvrátí? Zatím to vypadalo vůdce-dav 50 na 50.

13.03.2008 10:26:00 | Aťan

Vůdce bez podpory davu by nebyl. Dav se skládá z jednotlivců, kteří si toho vůdce vytvoří a vyzvednou ho do čela, dají mu právo. Vůdci většinou nepadají z čistého nebe. Takže bych to spíš viděla na dav, kdo má větší vinu.Pokud někoho volím a on se pak nějak projevuje, můžu se tak akorát bít do hlavy, jak jsem byla blbá a čekat na příští volby.

13.03.2008 10:19:00 | Aglája

Voděnko, tobě se musím omluvit - myslel jsem legraci - a použil jsem slovo ironie. Ono to trochu splývá, ale máš pravdu, není to stejné. Plně s tebou souhlasím i s těmi vyhrocenými situacemi. Taky dávám většinou za odstrašující příklad vyhrocenou situaci, je to přehlednější.
Sio, není u tebe slovo, které bych nepodepsal. Je radost s tebou pokecat, i když tě občas nevědomky nadzdvihu. Virtuální dopisování je ošemetná věc, stačí si jedno slovo vysvětlit jinak, nebo ho špatně napsat, a je to v kééélu. :-))

13.03.2008 08:56:00 | Aťan

Sio, máš pravdu - diskuzi bych nerad ovlivňoval, protože jsem tuhle úvahu nenapsal abych si vytahoval kšandy, ale rád si poslechnu protichůdné názory. Líbí se mi i Zemědělec, který se na to mrknul z jiného úhlu.
Jedinou polemiku bych měl, že dav se skládá z jednotlivců. V davu se bohužel individualita stírá. Ani nevidím harmonii ve vztahu vůdce-dav. Tam to drhne, člověk to prostě nezvládá. A na závěr - čí rum piješ, toho píseň zpívej. To bylo jistě myšleno ironicky. :-))

13.03.2008 07:56:00 | Aťan

a jen tak mimochodem..semnou porát jikdo nechce manipulovat..přitom já su táááák zmanipulovatel - NEJ .o)

12.03.2008 20:57:00 | Bean

dobře...

řeknu ti to .o)

na vině je ..????

člověk..takže daf i vůdce.. potřebují se navzájem
jsou součástí, vzájemností.. je to něco jako jing a jang

v jistém slova smyslu se dá hovořit o harmonii postavenou na principech lidské pospolitosti.

chca nechca se každý z nás octne na obou stranách..
tyhlety (ne)principy totiž fungujou na mnohaúrovňové bázi..rodina, parta kamarádů, kolektiv v práci, sportovní tým, strana, stát, náboženská seskupení..atc..

mno a ve vztahu k EGU - sebereflexi (uvědomění si sebe sama) jde vlastně o instinkt...

12.03.2008 19:12:00 | Bean

Tím chci říct, že není možné dosáhnout takové míry všeobecné vzdělanosti, aby se tomu zabránilo. Ale rovněž tento jev nevidím jen jako záporný, takže není třeba mu zabraňovat. Asi tak.

12.03.2008 17:14:00 | zemědělec Karel Motyčka

Existence ovládaných davů a vůdců mi přijde naprosto přirozená a nezbytná pro lidskou společnost. A podle mého názoru ani rovné pracovní podmínky, školství nebo cokoliv jiného to nezmění.

12.03.2008 17:08:00 | zemědělec Karel Motyčka

Myslím, že kde není potřeba mít vůdcu, tam se nemůže objevit ani dav ... lidi z davu si něco kompenzují a vůdce taky ...

12.03.2008 15:18:00 | Romana Šamanka Ladyloba

S Danielem zdá se jsme na jedné lodi, ...a potvrzuji, že s davem proti davu také není řešení.

12.03.2008 14:49:00 | Aťan

Nemyslím, že by se dav mohl odvolávat na vůdce, nebo opačně... Člověk si musí uvědomit vlastní odpovědnost za svoje činy... Tudíž vidím vinu na obou stranách.
Nikoho nepřimějeme chovat se jinak, než sám cítí. V podstatě si za to můžeme sami...
A co se vyššího principu mravního týče... To je podle mě poměrně hodně individuální... Je to jenom otázka hranice. Můj morální princip mi nedovolí zmasakrovat vesnici někde v Ugandě. A třeba vegetariánův ani sníst kuře, který já de facto zabil...

Dělat se s tím podle mě nedá nic. Můžem si o tom akorát tak popovídat... A nebo posbírat dav a jeho pomocí se snažit rozšířit nějakou tu solidaritu, respekt a lidstvi v tom dobrém slova smyslu.
Ale nebylo by to to samý?

12.03.2008 14:07:00 | Blázen? =)

Otázka co bylo dřív, zda vejce nebo slepice není na místě... Myslím, že možné je obojí. Nejdřív je vůdce, který vytvoří dav. Někdy je nejdřív dav, kde se najde vůdce.
Nejčastěji ale je dav vytvořen hloupými a řevnivými politiky, kteří se perou o svá koryta a na ty pod sebou zapomínají. Taková situace je líheň pro všechny diktátory a manipulátory.

A co s tím? Práce a prosperita pro všechny a ne jen vyvolené. Velmi kvalitní školství zaměřené ne na omílání pouček, ale používání mozku, respekt před vyšším principem mravním... myslím, že pro začátek by to mohlo stačit.

12.03.2008 13:50:00 | Daniel S.

LadyLoba: ale dav nejedna jakou souhrn jednotlivcu, pry je to dokazane...

12.03.2008 12:29:00 | zemědělec Karel Motyčka

Myslím, že dav se skládá z jednotlivcov ...
a chyba je na jednotlivcoch ...

12.03.2008 11:18:00 | Romana Šamanka Ladyloba

Aťane, vina je na každé straně, ale my to tady vůbec
nevyřešíme, jen si o tom povykládáme...

12.03.2008 11:14:00 | Bíša

Asi to tak bude, že za to všechno nese odpovědnost vůdce... Co s tím? Co třeba puč? Není to moc intelektuální čtení hned tahkle po ránu?

12.03.2008 09:35:00 | zemědělec Karel Motyčka

Já se domnívám,že dav,který se neřídí vlastním rozumem
a jde za vůdcem jako ovce za beranem.
Pochopitelně je to složitější,proč se nechá dav tak ovlivnit.

12.03.2008 08:31:00 | s.e.n

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí