(NE)ZBYTNÝ ALKOHOL

(NE)ZBYTNÝ ALKOHOL

Anotace: Jedna z prací do školy

(NE)ZBYTNÝ ALKOHOL?!

Je alkohol nezbytný? Je to otázka, která se nedá jen tak přehlížet, alkohol byl, je a vždycky bude všude kolem nás. Souvisí s olavami, odreagováním se, zahnáním chmur, či touhou mladistvých připadat si dospěle. Nese s sebou dobré pocity, máte výbornou náladu, s každým se kamarádíte, jste upřímní a dokážete se rychle seznámit s cizími lidmi, ale bohužel přináší i ty špatné momenty. Může se stát, že v opilosti řeknete něco, čeho později litujete, že už to nejde napravit, můžete udělat hloupost a zranit se, přehnat to a mít ráno kocovinu, díky které byste byli snad raději „mrtví“, než aby vám bylo tak hrozně špatně, ale vůbec nejhorší nápad je sednout v opilosti za volant.
A právě tento problém tíží mou hlavu den co den. Velmi často čtete v novinách, na internetu, slyšíte v rádiu či v televizi: „Opilý muž srazil chodce; autonehoda v Humpolci, řidič měl 3°°“ a podobně. To je totiž snad ještě horší než se opít a skákat pro zábavu přes řetězy u silnice. Člověk, který takovou hloupost udělá, ohrožuje nejenom sebe, ale dalších dvě stě lidí, které po cestě autem potká. To mluvím jen o tom, když se nic nestane, když se stane, je to ještě horší, nejde o to, že sám řidič nemusí nehodu přežít.Větší problém je, že ohrožuje životy ostatních účastníků provozu. Kdo vám zaručí, že ačkoli vaše tříleté dítě je v autosedačce, mimoto chráněno air bagem z boku, v bezpečí, když proti vám jede stodvaceti kilometrovou rychlostí blbec se dvěma promile v krvi. Určitě by stálo za zvážení zpřísnění trestů za alkohol za volantem, ale možná, že spíše než tvrdší tresty by se měl stát zabývat prevencí.
Mnoho lidí se ztotožňuje se západní Evropou, kde je tolerance alkoholu v krvi až 0,8°°. To je možná zajímavá myšlenka, ale kouknul se někdo na statistiku autonehod z důvodu opilých řidičů u nás a u nich? O tom pochybuji. Člověk, který vypije jedno pivo, i když si nepřipadá opilý a ani tak nepůsobí, nemůže v nouzi reagovat tak, jako kdyby nepožil, a navíc, přiznejme si to, kdo dokáže vypít jedno pivo, zvednout se a odejít z podniku? Pokud jdu na jedno pivo, které s mou náladou stejně nic neudělá, tak ho přece nemusím pít vůbec.
Stejně tak víno, které se podává k večeři v restauraci, nemusím ho přece pít, i když je to tak trochu slušnost, ale, pokud vím, že jdu do restaurace, kde bych podle „etikety“ měla pít, a mám peníze na to, abych si dovolila večeři v restauraci, mám přece i peníze na to, aby mě po večeři odvezl domů taxík. I kvůli tomu funguje v Praze firma Modrý anděl, která vás za přijatenou cenu z podniku dopravý do vašeho příbytku.
Co se týká prevence proti alkoholu za volantem, určitě je perfektní věcí reklama NEMYSLÍŠ-ZAPLATÍŠ. Ukazuje to totiž řidičům jak dopadnou a myslím si, že je to mnohem lepší než hrozit jim prstem: „Tohle nesmíš, nebo budeš platit pokutu“.
Další věc, která by měla být řešena - když se člověk napije a něco se stane, jaký trest je adekvátní? Dosavadní tresty ve mně vyvolávají pocity až téměř nechutenství, jak je náš systém měkký vůči takovýmto nezodpovědným lidem. Podle učebnice pro policii, která se mi dostala do ruky, a podle § 201, člověk, který je pod vlivem návykové látky a způsobí dopravní nehodu s následkem zranění, či smrti, jde do vězení na jeden až tři roky nepodmíněně. Tři roky? Promiňte, ale to si snad páni zákonodárci dělají legraci? Za zabití, neopatrnost a nezodpovědnost si odsedím tři roky a hurá zase za volant?
Nemyslím si, že můj návrh by byl lepší, protože i kdyby viník byl „posazen na elektrické křeslo“ lidský život to nenahradí, ale pokuta alespoň čtvrt milionu, pro rodinu poškozeného, případně zabitého člověka, a vězení pro nezodpovědného člověka, více let, to už by snad bylo lepší. Člověk by měl nést odpovědnost za své činy, obzvláště za to, že je nezodpovědný ignorant, který pije, když ví, že bude řídit. Je to neomalenost a jsem neskutečně rozhořčena nad tím, že si to lidé dovolí a obzvláště mladí nevyježdění kluci, kteří se chtějí jen předvést před kamarády, případně přítelkyní, a nezlobte se na mě, ale pokud jeho kamarádi či přítelkyně shledávají alkohol za volantem jako neskutečnou frajeřinu, tak jsou to stejní blbci jako jejich „odvážný“ přítel.
Tvrdší tresty za alkohol za volantem jsou potřeba a myslím si, že kdyby řidiči věděli, co je čeká, pořádně by si rozmysleli, jestli si dají po večeři v restauraci pivo, nebo raději kolu.
Autor WiXXie, 04.04.2011
Přečteno 521x
Tipy 1
Poslední tipující: Adéla Jamie Gontier
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Bohužel jen notoricky známé věci, co by se mělo, kdyby... Těšil jsem se na něco "inovačního". :)

19.06.2012 13:03:14 | Aťan

popravdě už ani nevim co to bylo, ale mám pocit, že zase něco do školy:-D asi ve druháku, tam se moc inovativní věci nechytají:-D obzvlášť, když je vyučující zarytý odpůrce čehokoli co se vymyká jakémusi normálu a zarytá komunistka k tomu

20.06.2012 01:16:41 | WiXXie

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí