ÚTRŽKY STARÝCH NÁPLASTÍ

ÚTRŽKY STARÝCH NÁPLASTÍ

Anotace: Tímhle jsem se kdysi vyrovnával se smrtí nejlepšího kamaráda, kterého jsem ve skutečnosti hluboce miloval. Teď jsem to vyštrachal. Psal jsem si to jen pro sebe, je to útržkovité a jakoby nedokončené. I to samotné vyrovnání vlastně nebude nikdy dokončené.

Sbírka: Retro ze šuplíku II.

 

ÚTRŽKY  STARÝCH  NÁPLASTÍ  

 

 

To je můj kamarád J. Štíhlý usměvavý kluk, něco je v něm ze srnčí plachosti, něco, co vždycky přelétne jeho tváří, sotva postřehnutelně skloní oba koutky úst do smutného obloučku. Je to jako povzdech. Tohle všechno já vím, co mi budete vykládat, a když to nevím, tak to cítím.

 

Ano, dokázal vnímat snad vše, velmi silně, až se tomu věřit nechtělo. Kolikrát jsme si spolu povídali, já na něj dorážel – J., řekni mi na rovinu, co si o mně myslíš.- Byl jak studánka, ve které jsem si vykoupal unavenou duši a mohl jsem pak klidně usnout.

 

Kolikrát jsem ho podezříval z neupřímnosti. Jak mi to připadá hloupé, když si vzpomenu, v čem jsem hledal příčiny. Snad v obavách z mé přílišné autority, či jak bych to nazval. Jak jsem byl směšný.

 

Byl nesmírně taktní. Určitě vycítil všechny mé slabosti. Jak jsem už říkal, dnes je mi naprosto jasné, že dokázal vnímat to, co snad nikdo jiný. Čím byl jemnější ve stavbě těla, ve výrazu, v myšlení, tím pronikavější byl jeho úsudek. Měl jsem vždycky potřebu při setkání s ním ho chránit a současně jsem se sám před ním cítil bezbranný.

 

Nejlépe to snad mohu vykreslit pár verši, které jsem si o něm v různých chvílích napsal. Tak například:

 

Bledý paprsek měsíce

z tvého úsměvu se kouk

Odlesk večerních bouří

v tvých očích nesměle se rdí

pod údělem smutných radostí

To energie skrytá v útlém kmeni

rozvětveným citem cloumá v snách

Mlčení jež řekne víc

než nejskvělejší báseň

 

Tak to je J., jak ho stále vidím a jaký určitě byl. A přitom jsem si o něm dokázal napsat i tohle:

 

Mám pocit že octl jsem se v kleci

a ty mě sleduješ se zlomyslnou chutí

divíš se jak mohl jsem se chytit

na zaprášenou udičku

ukrytou od nepaměti

v nenavštěvovaném koutě

Nechápeš co srazilo mě k tvým nohám

jen směješ se tomu bláznivému šašku

 

Ano, i takovými pochybnostmi jsem se často užíral. Dnes je mi jasné, že to byl strach. Strach z toho, že bych mohl ztratit tak skvělého kamaráda, tak blízkého člověka. Ten strach zřejmě nebyl bezdůvodný – teď, kdy už J. není, vím, že on byl kus mého já, o který jsem nenávratně přišel.

 

Nechci vypadat jako prorok. Pochopitelně jsem nemohl tušit ani vědět, jaká zlá nemoc ho za pár let přemůže.Spíš jsem měl strach z toho, že nejsem hoden takového kamarádství - jako opravdu šťastný člověk, když si uvědomí, že si své štěstí vlastně nezaslouží a že mu zcela zákonitě musí být někdy odňato. Jenom neví, kdy to bude, a celou svou bytostí se ten konec snaží oddálit, co to jen jde.

 

  

Praha, 1985 (?)

 

Autor Amonasr, 06.02.2014
Přečteno 647x
Tipy 25
Poslední tipující: Papagena, jitoush, Elisa K., Isquieasuus, VEDz RVAHEs, CoT, maliska, enigman, poeta, ...
ikonkaKomentáře (16)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Krásné...

20.10.2020 22:35:01 | Jaruška

Děkuji za Tvé čtení, které mě opět na chvíli vrátilo o desítky let nazpět. V mém věku už je to vlastně malý zázrak - těší mě, že Tě to oslovilo :-)

22.10.2020 21:49:53 | Amonasr

S ještě zatajeným dechem a vděkem, že jsem mohla číst...dovnitř jádra

28.01.2016 22:10:39 | Papagena

To jsi mě překvapila - to už jsi podruhé vykutala na světlo boží (poprvé já, když jsem to sem umístil) něco, co mě ani dnes nenechává chladným, když to čtu, ačkoliv je to už víc než 30 let. Některé otisky si člověk skutečně nese kdesi hluboko v sobě celý život - teď už to nejen tuším, ale i vím. Děkuji Ti, milá Papageno, za Tvé vnímání :-)

28.01.2016 22:26:36 | Amonasr

umím já kliknout na to pravé.. :) taky jsem měla kamarádku.. kterou jsem vnímala velmi podobně.. tady netřeba víc slov.. snad jen že.. rozumím..

15.11.2014 13:19:53 | Amelie M.

Moc děkuju, že jsi zabloudila až sem, a hlavně, že rozumíš... :-)

15.11.2014 16:00:14 | Amonasr

....jen tiše vnímám Tvá upřímná slova.....prožít takové přátelství-to je
velký dar....díky za ten text.....Ji.

09.02.2014 08:49:26 | jitoush

Děkuji za krásné a citlivé přijetí i srozumění... :-)

09.02.2014 09:54:33 | Amonasr

Pane, smekám. Z těch myšlenek se dá žít. Jelikož emotikon pro respekt neznám tak : respekt :)

07.02.2014 12:13:47 | maryshka

Děkuji za krásné přijetí ;-)

07.02.2014 14:07:52 | Amonasr

"jako opravdu šťastný člověk, když si uvědomí, že si své štěstí vlastně nezaslouží a že mu zcela zákonitě musí být někdy odňato"

takto presne vnímam ja svet.veľmi presne si to opísal.

07.02.2014 09:22:48 | maliska

Děkuju, malisko – je to znát i z Tvých básní. To hluboké vnitřní chvění je v nich vždy zakódováno… :-)

07.02.2014 10:38:48 | Amonasr

Tohle se komentovat nedá. Je ve mě jenom TICHO. Paměť je dar, který nám připomíná koho jsme ztratili, abychom zároveň nezapomněli kým sami jsme.

07.02.2014 08:54:55 | Tichá meluzína

Kolik laskavé moudrosti v jedné větě – tu bys tady klidně mohla zavěsit jako samostatné dílko, do komentářů je jí skoro škoda. Děkuju, Blanko :-)

07.02.2014 10:38:04 | Amonasr

mohu jen tiše stát protože niterné výpovědi se nehodnotí...ty se mohou pouze vsakovat...
dovolím si jen poznamenat že ten kus svého já jsi neztratil ale věnoval a zároveň jeho získal...

07.02.2014 08:50:43 | enigman

Dost jsem váhal, zda to ještě patří na Liter – ten rukopis na listech ze starého diáře jsem jen přepsal a nijak stylisticky neupravoval, abych nenarušil autenticitu i jakousi syrovost toho textu. Po takovémto přijetí jsem tedy ztratil pochybnosti, děkuju :-)

07.02.2014 10:37:34 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí