Komentáře odeslané

Komentáře slouží k vyjádření vašich názorů, postojů či kritiky.

Nalezeno 1393 záznamů. Zobrazuji 196-210.

Z HLUBIN BYTÍ Publikoval(a): paradoxy | Básně » Láska

Měl jsem na mysli strach ze smrti. Strach lidí, kteří už dosáhli požehnaného věku, hodně trpí, a přesto se vyhýbají smrti. Mohu použít termín vlastnictví. Někdo jiný (a teď nemyslím konkrétně Boha) je majitelem mého života. Je to, jako by mi někdo nabídl zájezd na hory i když nemusel. Kývnul jsem mu na to. Týden vypršel. Má po uplynutí smysl se schovávat ve skříni, v lese, dupat do země jako pominutý, že se mi nechce zpátky? To přece neděláme. Ani nás nenapadne udělat něco jiného než nasednout do modrého autobusu. Nepátráme po tom, zda někdo v historii zotavovny dokázal prodloužit svůj pobyt.
Proč to neumím, co se týče smrti? Protože mi chybí nadhled. Lze mít vůbec nadhled, když mi alespoň připadá, že nic jiného kromě života nemám? Třeba mohu mít alespoň „poloviční“ nadhled. I ten je lepší než žádný.
Další nástroj je, že jsem součástí celku, kterému jsem pomáhal nést nějaké břemeno, podílel jsem se třeba na rozvíjení pokroku. To, že zemřu, znamená, že břemeno ponesou mí následovníci, kteří budou směrem a náplní dělat totéž, co jsem dělal já, takže ač se mi zdáli celou dobu cizí, mohu nahlížet, že nejsou, že jsou součástí stejného organismu, kterým jsem i já. Má smrt je, jako když kapr ztratí šupinu. Doroste mu nová. Pokud to tak je, tak lehčeji umírají Číňané, jak jsem Ti o tom psal, že oni se vnímají jako součást většího celku.
Tvá báseň je snad i o statečnosti. O tom, že v blízkosti smrti život září nejvíce. To neznamená, že musím jezdit na silné motorce dvě stě v městě, když to neumím. Měl jsem být statečnější v covidu a více pomáhat, když jsem měl třeba strach, že na covid zemřu. Měl jsem více umírat, když mi zamilovanost zabraňovala podniknout konkrétní kroky vstříc královně mého srdce. Asi víš, že vždycky neumím být statečný.
Znám nějaké lidi (včetně Putina), kteří se dokázali dokonale zabezpečit proti covidu. Smrt je ale dohnala jinak, z jiné strany, nečekaně. Když si jako člověk rozvinuté společnosti zajistím to, že budu jen ležet na gauči a pochlastávat, nezajišťuji si právě absencí smrti jakousi smrt zaživa? Do jaké míry je smrt právě odejitím ze života, který je nedokončený, ve kterém jsem mohl, měl udělat něco zásadního, co by ho naplnilo, ale neudělal?
Přeji pěkné úterý

HRADBY ČASU

Oči si napouštějí
plnou místnost hebké tmy

Uši otvírají okna
aby čerstvé ticho
mohlo dovnitř

Z bříšek prstů
vzduch slíbává mozoly

Srdce bere do rukou kladívko
roztlouká zmražené ženy
sestavuje novou
ze žlutých modrých a zelených dílů
zmítající se
v orgasmech Samoty

Duše vyzívá smrt
K tanci života

Po bosých lidech
na budících ve sněhu ulic
na nočních dlouhých expozicích
tikají krvavé stopy
krátícího se zájezdu

02.05.2023 09:34:55 | Kajreagovat

Z HLUBIN BYTÍ Publikoval(a): paradoxy | Básně » Láska

Nechci učit děti a dospívající. Mezi mnou a žáky je rozdíl v tom, že oni se více potýkají se smrtí při získání partnera i partnerky. Možná, kdybych tento práh překročil, opustil svůj gauč, byl bych při častějších návštěvách smrti, kdy život o to výrazněji svítí, raději.
Pokud otevřu oči a přijmu, že na svém životě nemám pražádnou zásluhu, nemusím se tolik vymezovat proti smrti (byl jsem teď na přespání na převisu, jsou tam v okolí vlci, šel jsem v noci čůrat s tím, že mohu zemřít. Bylo to velmi ošklivé, horší než když v překrásné krajině na obrazovce po sobě střílí dva kovbojové).

01.05.2023 09:30:08 | Kajreagovat

Z HLUBIN BYTÍ Publikoval(a): paradoxy | Básně » Láska

Jsem vázaný k prostoru. Většina věcí, co napíšu, je spojena s nějakým místem. Nedávno jsem si zajel na místo, které mám spojené s tím, co nazývám dívání se matčinýma očima. Je to Krčský potok v Krčském lese poblíž nemocnice. Tehdy byl špinavý, byl cítit dezinfekcí i jinými pachy nemocnice. Nemyslel jsem na pacienty ani na jejich blízké. Myslel jsem na personál. Bratranec měl tehdy přítelkyni s dětmi, která stále měnila partnery. Byla to zdravotní sestra, která bydlela blízko Krče. Nabízí se, že tam pracovala. Cítil jsem, že její děti vyrůstají v nedostatku, v jakémsi chladu. Zřejmě se to nějak propojilo s tím, jak jsme se tam tehdy s matkou ocitli. To, že jsem viděl něco u druhého, mi umožnilo vidět něco u sebe, u nás, co bych jinak neviděl.
Budu nyní myslet na matky, které to také mají. Děje se to třeba čtyřletým dětem a jejich matkám. Je to období, kdy láska, onen ochranný lak vztahu a sexu začíná končit. Evolučně je to tak v pořádku. Matka cítí, jak to s ní pracuje, ocenila by, kdyby to dítě nepoznalo, ale zároveň vycítí, že dítě o tom velmi dobře ví. Vycítí, že dítě se na to dokonce snaží vyladit. Nezbyde jí, než aby se sama naladila na své dětství a hledala tam obdobnou zkušenost. Je to čerpání energie z dětství, pomáhá tomu návrat do míst, kde jsme vyrůstali i jiné věci.
Snad jsem tehdy vnímal s matkou něco na způsob osiření. Velmi zvláštní bylo to, že jsem nevěděl, k jaké osobě mám osiření přiřadit. Pokud měla matka problémy s otcem, snažila se to přede mnou zakrýt. Ono osiření jsem se tedy snažil navěsit na cokoliv v mém okolí, co to nabízelo. Kluk od rozvedené matky v roli fackovacího panáka se k tomu vyloženě nabízel. Podobně prostředí nemocnice, které se vší silou, ale nakonec vždy marně nebo alespoň velmi divně (Kubovy zážitky z nemocnic), snaží nahradit domov.
Každý psycholog by řekl, že by bylo bývalo lepší, kdybych to s matkou neprožíval. Pro mě to ale byla příležitost, jak se jí přiblížit. Stálo to za to i když jsem se pohyboval v úplně cizí krajině, které jsem vůbec nerozuměl.
Matka byla nucena se vracet do svého dětství. Nakonec snad ona byla tou, kdo byl nucen se dívat dětskýma očima, nejistá situace ji nutila řešit situace jako dítě. Dětské oči byly možná paradoxně použitelnější pro mě než pro ni.
Zde asi nejde nepomyslet na Oidipovský (a potažmo na armádní) komplex.
Myslím na mechanismus toho, co mně se děje, když jsem v situaci, ve které jsem zachytil matku. Matka podniká spoustu opatření. Všechny zřejmě mají vést k tomu, aby na sobě samé viděla, že se jí děje to stejné, jako snadno vidí u cizích lidí. Proč je to tak těžké? Protože to znamená vyhřeznutí vlastní duše do špíny cizoty neznámých. Na cizího člověka se nedíváme přes brýle života, kterými se díváme na sebe. Brýle života v sobě cítíme jako touhu, víru, naději ve zdar vlastní existence, kterou často testujeme právě porovnáváním s ostatními.
V těžkých situacích jsou nám tyto brýle násilně sundávány a my jsme konfrontováni se smrtí. Právě v okamžiku přicházení o život se život výrazně projevuje. Právě to dítě intenzivně zaujme. I je na to evolučně nastaveno.
Zřejmě to byl průhled škvírou, průhled na něco, co jsem neměl vidět. Jsem za něj vděčný. Podle mě je takový průhled zásadní i v dospělosti. Lze jím zahlédnout záležitosti nebo spíš bytosti související s Bohem.

01.05.2023 09:29:18 | Kajreagovat

EXPEDICE KOROWAI Publikoval(a): Vivien | Experiment » Cestování

:-)

28.04.2023 10:10:16 | Kajreagovat

EXPEDICE KOROWAI Publikoval(a): Vivien | Experiment » Cestování

z vyživovaného vyživovadlo. Připadá mi to jako Obsluhoval jsem anglického krále: Do velblouda dali antilopy, do antilop já nevím co, bylo to nadívané nadívaným. I Zde je bílý nadívaný hady, plackami a hmyzem, akorát ještě za živa. V Číně bohužel pečou rybu tak, že jí chladí hlavu a jedí ještě živou s upečenou zadní částí. Báseň o jedné z nejhorších věcí, o které vím, psát nebudu.

26.04.2023 11:54:55 | Kajreagovat

vzkříšení a život Publikoval(a): Sonador | Miniatura, hříčka » Bůh, víra

Nemám co dodat :-)

12.04.2023 16:15:08 | Kajreagovat

vzkříšení a život Publikoval(a): Sonador | Miniatura, hříčka » Bůh, víra

Jiný obraz s vajíčkem: https://en.wikipedia.org/wiki/Brera_Madonna#/media/File:Piero_della_Francesca_046.jpg

12.04.2023 15:04:46 | Kajreagovat

vzkříšení a život Publikoval(a): Sonador | Miniatura, hříčka » Bůh, víra

Do teď jsem znal Magdalénu jen s lebkou, která mi připadá jako zvlášť povedený protipól vejce.
Další rozdělení už není v protipólu. Vejce je podle mě symbolem kultu plodnosti, který obklopoval Izrael ze všech stran a byl silně přítomný v kultu Kaneeanců. Izraelci se tomuto kultu, který je mimochodem často k životu velice krutý, důsledně vyhýbat. Důsledek je třeba to, že v Boží trojici není prvoplánově místo pro ženský element.
Lebka na druhou stranu ukazuje na pomíjivost vášně, touhy a jim podobných. V mých očích je to pobídka nad pomíjivost.
Magdaléna má nad hlavou zvláštní sloupec oblohy. Jeho hranatost kontrastuje s kulatostí svatozáře. Sloupec oblohy mi připomíná nad hlavou Magdalény mi připomíná pokrývku hlavy Nefertiti. I to byla dost výrazná žena "ze sousedství".

12.04.2023 09:05:37 | Kajreagovat

0 Šedá malta mozku Publikoval(a): Kaj | Básně » Ostatní

:-)

03.04.2023 20:50:26 | Kajreagovat

0 Šedá malta mozku Publikoval(a): Kaj | Básně » Ostatní

Dal jsem to sem za syrova, není to učesané, uležené. V některých případech to má i výhody. Nevím, zda tento k nim patří.

03.04.2023 15:01:22 | Kajreagovat

0 Šedá malta mozku Publikoval(a): Kaj | Básně » Ostatní

To mě těší. Díky moc. Krásný den i týden.

03.04.2023 10:27:20 | Kajreagovat

0 Šedá malta mozku Publikoval(a): Kaj | Básně » Ostatní

dik

03.04.2023 08:41:25 | Kajreagovat

Úplněk v hlavě Publikoval(a): šerý | Básně » Ze života

Nejvíc se mi líbí oko cvrnknuté do očního důlku

27.03.2023 08:57:55 | Kajreagovat

0 Šedá malta mozku Publikoval(a): Kaj | Básně » Ostatní

Díky

27.03.2023 08:54:52 | Kajreagovat

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel